Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Weet iemand waarom er meerdere avond/nachttreinen (EC Hamburg - Interlaken v.v., de ICE Keulen - Hamburg en een IC Frankfurt - Hamburg) op station Diepholz, gelegen tussen Osnabrück en Bremen, stoppen? Het lijkt me nou niet bepaald een bruisend oord _O-
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met capaciteit voor goederenverkeer, die drie minuten die het Fernverkehr er langer over doet leveren toch de mogelijkheid voor een extra goederenpad op.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen

Bericht door VIRM »

Morgen moet ik op Utrecht Centraal overstappen van een trein naar een bus die vanaf perron A (centrumzijde) vertrekt. In de nieuwe situatie heb ik alleen nog de bussen aan de Jaarbeurszijde genomen. Kan iemand mij vertellen waar busplatform A ongeveer is?
Beul van de blindegeleidelijn
quakkerillo
Berichten: 111
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)

Re: Korte vragen

Bericht door quakkerillo »

https://www.openstreetmap.org/#map=18/52.08961/5.11147

Aan centrumzijde van het station, direct buiten de poortjes, zou een lift en (rol)trap moeten zijn naar de A-perrons volgens de kaart.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Die zijn er inderdaad, al is een van de vaste trappen nog buiten dienst omdat deze naar de nieuwe tramhaltes leidt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen

Bericht door VIRM »

Top, bedankt!
Beul van de blindegeleidelijn
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

umbusko schreef:
Ferdinand schreef:En een dagkaart op een e-ticket, mag je daarmee wel naar Aken reizen? De Kruidvat komt volgende week namelijk weer met dagkaartjes.
Ik citeer:
NS- of studentenreisproduct

Zolang het om grensoverschrijdend vervoer gaat, op de RE18, zijn alle Nederlandse producten gewoon geldig. Wil je bijvoorbeeld, voor de reis naar Aachen, gebruik maken van keuzedagen, meereiskorting of je studentenreisproducten, dan kan dat.

Niet geldig zijn deze producten voor binnenlandse reizen aan Duitse zijde. Reis je bijvoorbeeld enkel tussen Herzogenrath en Aachen Hbf, dan zijn de Nederlandse producten (Arriva en NS) niet geldig (zie AVV-Tarif).
In principe kun je dus NS-producten gebruiken, maar je moet even kijken naar de specifieke voorwaarden van de dagkaart. Als die pluri-interpretabel zijn, zou ik met verwijzing naar bovenstaande tekst de vraag deponeren bij Arriva en bij de verkoper van de dagkaart. En als er staat "binnen Nederland" zou ik het ook even navragen. Nee heb je, ja kun je krijgen. (En als je het dan zeker weet, koppel je het hier even terug zodat we een precedent hebben. (A) )
Hierbij dan het antwoord van de NS:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Waarom heeft station Spaubeek zowel een eilandperron als een zijperron aan hetzelfde spoor?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Korte vragen

Bericht door verfmeer »

Schinnen heeft dat ook. Misschien dat het een poging is om de overweg minder lang dicht te houden?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Hij lijkt een klassiek voorbeeld van bajonetligging vanwege de overweg, net zoiets als op station Daarlerveen bijvoorbeeld.
In het geval van Spaubeek heeft er vroeger een klein emplacementje gelegen daar waar nu het P+R terrein ligt aldus de oude tekeningen van Sporenplan.nl. Allicht dat daarom het perron van spoor 1 tussen beide sporen in ligt in plaats van rechts van het spoor richting Heerlen.

Volgens Wikipedia heeft Schinnen vroeger ook drie sporen gehad (maar dat is op Sporenplan niet terug te halen), dus allicht gold daar hetzelfde.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Korte vragen

Bericht door Karl »

Op sporenplan heeft Schinnen in 1965 een eilandperron, maar in 1985 een eilandperron én een zijperron?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Ik heb scheef gekeken inderdaad, het zijperron van Spaubeek is ook pas ergens tussen 1965 en 1985 verschenen. Dan zal het wel vanwege de dichtligtijd van de overweg gerealiseerd zijn en vroeger dus altijd eilandperron geweest zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

In Schinnen was het me niet opgevallen. :oops:
Dat van die overweg klinkt plausibel, maar ik snap niet dat ze dan de ongebruikte kant van het eilandperron niet met een hekje hebben afgezet. Vooral in Spaubeek is het eilandperron behoorlijk smal.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Zijn er heden ten dage eigenlijk nog treinen die gesplitst/gecombineerd worden?

En dan heb ik het niet over hier of daar een leeg stelletje aftrappen of bijplaatsen, maar echt zoals vroegah een IC Groningen/Leeuwarden - Rotterdam/Den Haag of dat soort grappen.
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Aftrappen en bijplaatsen komt nog voor, maar splitsen niet naar ik weet :)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

De spits-IC's van/naar Vlissingen splitsen en combineren met de gewone IC-treinen in Roosendaal, dus richting Zeeland is dat dan de gecombineerde IC naar Vlissingen en Vlissingen via Riland-Bath.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Da's waar ook, ligt een beetje buiten mijn vizier.
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Tom024 schreef:Jawel, die zijn wel geldig. Kaartjes koop je gewoon op de trein; wellicht dat er tegenwoordig een automaat van de CFL in Athus staat?
In het kader van een kort reisje naar Luxemburg was ik afgelopen zaterdag in Athus. Ik was met de bus uit Arlon gekomen aangezien er geen treinen reden tussen Arlon en Athus. Er is inderdaad geen automaat van de CFL, wel een paarse Luxemburgse incheckpaal. De conducteur had wel een oplossing: "Geef me 2 euro dan mag je tot Rodange meerijden. Daar kan je gewoon je kaartje kopen!". Dat leek me inderdaad de beste oplossing. Overigens is het station van Athus een van de meest vervallen stations die ik ooit gezien heb. Een Karthaus 2. Verder nog de tram in Luxemburg Stad uitgeprobeerd.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Aan de mensen die een 1e klas weekendvrij abonnement hebben of gewoon 1e klas reizen in het weekend:

Zit de 1e klas nu in het weekend zoals gewoonlijk vrij leeg, of zit 'ie nu bovengemiddeld vol met oudjes die voor slechts €4 extra een Kruidvat 1e klas dagkaart hebben?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Je moet het andersom zien: zonder dat soort acties zou de eerste klas in het weekend leeg zijn. Met dit soort acties verdient NS extra van mensen die dat beetje extra betalen, en wordt de capaciteit van een trein beter gebruikt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Verkoopt Kruidvat tegenwoordig ook 1e klas ja?
Ik heb er gisteren in elk geval niks van gemerkt, zat zoals gewoonlijk helemaal alleen in de eerste klas.

Meestal wordt het drukker naarmate het einde van de geldigheid nadert. Kruidvat waarschuwt ook alvast dat het op 30 en 31 maart extra druk kan zijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Kruidvat zelf niet, maar bij het verzilveren van de Kruidvat-codes op NS.nl krijg je de mogelijkheid om voor vier euro extra te upgraden.
Laatst gewijzigd door Z2N op ma 11 feb 2019, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Normaal gesproken heb je er weinig last van, en zelfs met de gratis spoordeelweken-overgangskaartjes heb je eigenlijk altijd wel een tweezitter voor je alleen. Afgelopen december was het alleen erg druk omdat er toen ook nog het feestdagenretour bij op kwam.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

In december kreeg iedereen met NS Extra ook een overgangsbewijs voor een weekenddag als hun vaste traject een verbetering onderging.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Mijn beeld is dat de drukte nogal varieert. Met een losse ICM 3 of 4 wil het wel voller zijn in de eerste klasse.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten