Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3035
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Korte vragen

Bericht door nvdw »

Alle gangbare creditcards (MasterCard, Visa, American Express) worden gewoon geaccepteerd. En ook met een creditcard kun je gewoon 'tikken' ofwel contactloos betalen, en lukt dat niet kun je de pas alsnog in de gleuf steken.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Korte vragen

Bericht door ICE11 »

Nu heb ik met een korte vraag ineens een grote discussie gestart.... :o
Ik vraag omdat de standaard bij onze gewone pinpassen inmiddels V-Pay is, wat volgens mij in NL niet overal werkt en dus heb ik alternatief nog een Mastercard (creditcard).

Maestro hadden wij hier in Duitsland overigens vroeger standaard bij onze pinpassen, maar sinds enkele jaren is dat veranderd in V-Pay.
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

V-Pay werkt bij Syntus in elk geval gewoon, volgens mij gebruikt SNS Bank het ook deels in plaats van Maestro. Wel vreemd is dat je bij die passen voor de betaling eerst op het scherm de keuze moet maken tussen 'V-Pay' en 'V-Pay'. Inderdaad twee dezelfde opties en niemand weet wat het verschil is :')
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

ING heeft het ook, als iemand met V-pay betaald gaat het ook net allemaal iets anders bij contactloos betalen, al is het bij sommige apparaten alleen dat er een geluidje ontbreekt
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Korte vragen

Bericht door Jultar »

Daniel schreef:
Aking schreef:Maar dat moet volgens mij wel een Maestropas zijn, of accepteren ze overal Mastercards?
Maestro is van Mastercard, dat is doorgaans wel universeel uitwisselbaar. Maar ook niet altijd: afgelopen week nog bleek ik bij een Sanifair-toilet langs de Duitse autobahn niet contactloos te kunnen betalen ondanks het Maestro symbool.
Je kan er prima betalen, maar je moet voor die achtelijke toiletten eerst een app downloaden op je mobiel, daarmee kan je een signaal sturen naar het toilet dat je contactloos wilt betalen en dan pas wordt de betaalterminal geactiveerd.
Ik heb nog nooit zo'n klantonvriendelijk systeem gezien :(
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door webguy »

cassie127 schreef:ING heeft het ook, als iemand met V-pay betaald gaat het ook net allemaal iets anders bij contactloos betalen, al is het bij sommige apparaten alleen dat er een geluidje ontbreekt
ING geeft overigens willekeurig Maestro of V-Pay uit, mijn Maestro pas werd opeens door V-pay vervangen
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Korte vragen

Bericht door ICE11 »

Jultar schreef:Je kan er prima betalen, maar je moet voor die achtelijke toiletten eerst een app downloaden op je mobiel, daarmee kan je een signaal sturen naar het toilet dat je contactloos wilt betalen en dan pas wordt de betaalterminal geactiveerd.
Ik heb nog nooit zo'n klantonvriendelijk systeem gezien :(
Wij Duitsers hebben er helemaal geen last van, omdat wij betalen bij die poortjes gewoon contant..... :mrgreen: Maar je heeft gelijk, het is een klantonvriendelijk systeem, omdat ik voor het inruilen van de waardebon iets uit het woekerprijs-sortiment van de Raststätte moet kopen! :neg:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Jultar schreef:Je kan er prima betalen, maar je moet voor die achtelijke toiletten eerst een app downloaden op je mobiel, daarmee kan je een signaal sturen naar het toilet dat je contactloos wilt betalen en dan pas wordt de betaalterminal geactiveerd.
Ik heb nog nooit zo'n klantonvriendelijk systeem gezien :(
In dit geval was de betaalterminal gewoon actief, hij reageerde althans gewoon op m'n bankpas. Duurde wel even voordat ik door had dat hij alleen op het schermpje van de kaartlezer (en niet het grote display bovenaan) "karte nicht zugelassen" of iets dergelijks toonde. En dat dan notabene in Soest (ownee, niet die Soest die hier om de hoek ligt :lol: )
ICE11 schreef:Wij Duitsers hebben er helemaal geen last van, omdat wij betalen bij die poortjes gewoon contant..... :mrgreen: Maar je heeft gelijk, het is een klantonvriendelijk systeem, omdat ik voor het inruilen van de waardebon iets uit het woekerprijs-sortiment van de Raststätte moet kopen! :neg:
Dat heb ik uiteindelijk ook gedaan: gelukkig had m'n collega nog wel wat muntgeld over. Had zelf wel contant geld mee (want Duitsland), maar die toiletten werken zo slecht op briefgeld.
En dan natuurlijk vergeten de waardebon in te wisselen want iets eten was juist de bedoeling (anders verhonger je zo op een rit van 6 uur), maar de bon zat in mijn portemonnee en de baas betaalde :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Wel lief dat je je baas dan 50 Cent (of wat kost schijten tegenwoordig?) wil besparen :Y
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Kost 70 cent, net als in Nederland, maar geeft inderdaad 50 cent korting.

En ach, in zo'n klein teampje als waar ik deel van uit maak op m'n werk is een beetje goeie relatie met m'n manager natuurlijk wel belangrijk. Vooral als die nagenoeg alles al betaalt zodat ik nu van een driedaags zakelijk reisje slechts 9 euro te declareren heb.
Scheelt een hoop voorschieten wat je dan pas weer bij de volgende salarisbetaling teruggestort krijgt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Korte vragen

Bericht door jelmerrr »

Waarom gaat Keolis over spoor 3 in Wierden en niet over spoor 2? Spoor 2 mag een trein toch harder? Nu rijdt hij heel langzaam over spoor 3 dat hij bijna net zo goed even kan stoppen...
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Je kunt toch niet harder dan 40 door de wissels richting Nijverdal. Nu wordt voor Wierden geremd, maar kan er direct opgetrokken worden als de tegentrein binnen is een het sein veilig komt. Zou je de IC naar 2 doen dan zit de tegentrein langer in zijn rijweg en moeten de langzame wissels dan nog genomen worden. Daarnaast staat ie dan de [serie=Sprinter|2019|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] in de weg als de tegentrein wat later is.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Korte vragen

Bericht door jelmerrr »

Als de tegentrein wat later is waarom gaan de deuren dan trouwens niet ff open? (A)
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Omdat het geen stop is voor de IC :roll:
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Korte vragen

Bericht door jelmerrr »

Maar als hij langs het perron stil staat heeft niemand er toch last van als deuren ff open gaan?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Wel, want als de deuren gesloten blijven kan de trein direct gaan rijden zodra de rijweg vrij is.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Korte vragen

Bericht door jelmerrr »

Als je de deuren sluit wanneer je tegentrein in de verte ziet ben je ook op tijd...
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Maar waarom zou er ineens een extra stop moeten komen? Daarnaast kost een extra stop voor reizigers gewoon geld, dat mag je aftikken bij ProRail.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Korte vragen

Bericht door julsteren »

jelmerrr schreef:Als de tegentrein wat later is waarom gaan de deuren dan trouwens niet ff open? (A)
Omdat die trein daar officieel niet stopt.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Is het Quer Durchs Land Ticket geldig tot Hengelo in de RB61 (of wat is dat ding daar?)
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Korte vragen

Bericht door julsteren »

Als keolis een van de vervoerders is die meedoet aan dat actieticket is het geldig tot in Hengelo. De laatste keer was dat wel zo.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Volgens het Geltungsbereich wel *O*
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8688
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

In de OVinfo-app lees ik dat er momenteel landelijk niet in- en uitgecheckt kan worden met de OV-chipkaart door een storing, maar elders lees ik hier niets over helaas. Niets op de website van OV-chipkaart, niet op de website van NS en zelfs niets in de app van NS, wat best een afknapper is met een landelijke storing als deze.
Klopt het dat er een storing is en wat dient men nu te doen als reiziger?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Waar staat dit in de OVinfo-app? :? Ik zie (zoals altijd) alleen de haltes hier in de buurt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door webguy »

Ik weet dat er Rotterdam Zuid een grote stroomstoring was. Mogelijk tonen ze het alleen op de borden op stations waar het van toepassing is. Omni/multi-channel zijn ze bij NS niet altijd even goed in :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten