Korte vragen

Heb je ergens een fout in de reisinformatie, een goedkoop treinkaartje, of een bug in je OV app gezien, meld het dan hier.
Michael
Berichten: 10847
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Michael » di 09 apr 2019, 11:30

Omdat de onderaannemers ritten voor de betreffende vervoersbedrijven rijden. Plus dat het ook een stukje herkenbaarheid voor de reiziger is. Daarbovenop komt ook nog eens dat er in diverse regio's de bussen een verplichte huisstijl moeten hebben. En daar moeten de onderaannemers ook aan voldoen.

Gebruikersavatar
luka23
Berichten: 522
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Cpc

Re: Korte vragen

Berichtdoor luka23 » di 09 apr 2019, 11:48

Maar, wat is de reden dat die onderaannemers die ritten rijden?
PSA: Links gaan, rechts staan

Tom523
Berichten: 119
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 20:06

Re: Korte vragen

Berichtdoor Tom523 » di 09 apr 2019, 11:55

Zijn vaak ritten die voor het OV-bedrijf minder aantrekkelijk zijn. Zoals versterkingen of ritten in de ochtend en avond.
Vervoersplanner Pouw Vervoer
Volg @plannertom op Instagram voor een kijkje in het leven van de vervoersplanner!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41378
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » di 09 apr 2019, 12:25

Of afgelegen van de garages van de concessiehouder of omdat er bijvoorbeeld klein of extra groot materieel wordt ingezet.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 5601
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor ArrivaBas » di 09 apr 2019, 13:24

Nog een veelvoorkomende reden is dat een bus van het normale vervoersbedrijf dan behalve een enkele rit de rest van de dag op de stalling staat te leuteren. Dit speelt vaak bij scholierenlijnen. Bij een onderaannemer als TCR of Juijn heeft een bus meer activiteit buiten deze tijden om zoals besloten vervoer.
8-11-2019: Trein 4.014 km, Bus 237 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!

Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1, Mercedes-Benz Citaro C2 en Solaris Urbino III en IV. Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3, NPZ en Talent 3

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5799
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen

Berichtdoor trolly » di 09 apr 2019, 17:20

Zoals elders ter sprake kwam, heeft een NS trein een flink eind Pro-Rail bovenleiding naar z'n grootje geholpen. De schade wordt zo spoedig mogelijk verholpen. Tot zo ver duidelijk, maar wie draait er bij zo'n feestje eigenlijk op voor de kosten? Zijn partijen daarvoor verzekerd?
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

dennistd
Berichten: 3425
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Berichtdoor dennistd » di 09 apr 2019, 17:55

Dat hangt er geheel vanaf of de bovenleiding slecht was of de stroomafnemer. En in dat laatste geval kan het ook nog zijn dat NS niet voor de volledige schade opdraait als de vernieuwde infra daardoor weer langer mee kan.

Artikel 19. Aansprakelijkheid Spoorwegonderneming jegens Beheerder
1. Spoorwegonderneming is ten opzichte van Beheerder aansprakelijk:
a. voor personenschade, te weten dood, verwonding of elk ander lichamelijk of geestelijk letsel;
b. voor zaakschade, te weten vernieling of beschadiging van roerende en onroerende zaken;
c. voor vermogensschade
toegebracht aan Beheerder of zijn Hulppersonen gedurende het gebruik van Spoorwegen door de gebruikte Spoorvoertuigen of door de vervoerde personen of goederen. Tenzij in de Toegangsovereenkomst anders is overeengekomen geldt dezelfde aansprakelijkheid ook bij
gebruik van door Beheerder beheerde dienstvoorzieningen en bij door Beheerder geleverde diensten.

[...]

3. Spoorwegonderneming is van de in het eerste lid bedoelde aansprakelijkheid ontheven:
[..]
b. in geval van zaakschade, wanneer de schade is veroorzaakt door schuld van Beheerder of door een opdracht van Beheerder die niet aan Spoorwegonderneming kan worden toegerekend of door omstandigheden die Spoorwegonderneming niet kon vermijden en waarvan zij de gevolgen niet kon verhinderen;

[...]

6. Ingeval van zaakschade aan Spoorwegen wordt enkel en alleen voordeeltoerekening toegepast indien Beheerder daadwerkelijk voordeel ondervindt van het herstel van de zaakschade. Daarvan is alleen sprake indien het herstel van de zaakschade de eerstvolgende gehele vernieuwing van het deel (niet zijnde een enkele component) van de Spoorwegen waarvan de herstelde zaak onderdeel is, met meer dan vijf jaar uitgesteld kan worden ten opzichte van de vóór het Schadegeval door Beheerder gehanteerde planning. Op verzoek van Spoorwegonderneming verstrekt Beheerder de relevante planningen aan Spoorwegonderneming. Bij een beroep op voordeeltoerekening dient Beheerder bewijs bij te brengen van deze planning(en)


Bron: Netverklaring 2019

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5799
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen

Berichtdoor trolly » di 09 apr 2019, 18:18

Dank je wel.

dennistd schreef:Dat hangt er geheel vanaf of de bovenleiding slecht was of de stroomafnemer.


Dat lijkt me in dit geval niet makkelijk te bewijzen. Fifty-fyfty dan? En betaalt de verzekering?
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 5571
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Milco » di 09 apr 2019, 19:35

Het ICRm-materieel wordt enkel ingezet in de 900, 1000, 1100 en 9200. Toen vroeger nog ICR reed met een 1700-loc voor- of achterop, reed het standaard in de 3600, maar bij hoge uitzondering werd het materieel wel eens elders ingezet. Zo reed het destijds eens in de 2800 (toen nog naar Amersfoort) en er is zelfs ooit ICR-7 in de 5600 ingezet. Nu vraag ik mij af: mag en kan het ICRm-materieel dat er nu rijdt ingezet worden in een andere treinserie bij hoge uitzondering (afgezien van het feit dat je dan personeel nodig hebt dat bekend is met TRAXX en ICRm)?
Medewerker Operations & Payroll Services bij USG People

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 02-11-2019
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-10-2019
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

dennistd
Berichten: 3425
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Berichtdoor dennistd » di 09 apr 2019, 19:40

Het zou wel kunnen maar het zal niet snel gebeuren, zo ruim zitten ze er niet in namelijk.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 11230
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Aking » di 09 apr 2019, 19:42

Sowieso is materieel normaliter voor heel Nederland toegelaten toch? Los van of je langs perrons past en er het juiste personeel voor hebt enzo toch?
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14770
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen

Berichtdoor Meltrain » di 09 apr 2019, 19:43

Milco schreef: Toen vroeger nog ICR reed met een 1700-loc voor- of achterop, reed het standaard in de 3600, maar bij hoge uitzondering werd het materieel wel eens elders ingezet. Zo reed het destijds eens in de 2800 (toen nog naar Amersfoort) en er is zelfs ooit ICR-7 in de 5600 ingezet.

Ik ga je even verbeteren: ICRm heeft nooit (planmatig) in de 2800 gereden, maar juist in de 2000 (Den Haag Centraal - Arnhem).
En het heeft ook lang in de 1900 (Den Haag Centraal - Venlo) gereden. :)
Maar heeft ICRm serieus in de 5600 gereden? :shock:
Laatst gewijzigd door Meltrain op di 09 apr 2019, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 5571
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Milco » di 09 apr 2019, 19:44

Ik heb ook niet genoemd dat ik planmatige inzetten bedoelde, maar ik herinner me dat het bij hoge uitzondering ooit wel eens in de 2800 heeft gereden. ;)
Medewerker Operations & Payroll Services bij USG People

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 02-11-2019
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-10-2019
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14770
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen

Berichtdoor Meltrain » di 09 apr 2019, 19:46

Aha, op die manier. ;) Tja, ik heb het ook wel eens in de 2200 (S Amsterdam Centraal - Dordrecht (- Breda)) gezien. :P
Maar ICRm heeft dus wel 2 à 3 jaar planmatig in de 2000 gereden, al betrof het slechts enkele treinen.
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41378
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » di 09 apr 2019, 20:23

Ja, ICR kan ook wel in andere series rijden, maar er zijn twee zaken die de inzet beperken tot de vier series waarin het nu rijdt:
1. Het aantal machinisten dat ervaring heeft met TRAXX is vergeleken met ander materieel nog altijd redelijk beperkt.
2. ICR is verdeeld in drie deelparken en geen van de deelparken heeft veel reserve dat overdag niets staat te doen zodat het kan invallen, het aantal stammen dat in de spits en dal rijdt is gelijk, alleen in de avonduren is er meer reserve.
Rame à l'approche

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12317
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Berichtdoor Wubbo » di 09 apr 2019, 21:07

Ik weet ook niet of de Traxx overal is toegelaten. Van Leiden - Woerden weet ik dat er aslastbeperkingen zijn, reden waarom 1700'en er niet mogen komen. Dat zou op meer plekken kunnen spelen.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 11230
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Aking » di 09 apr 2019, 21:13

Maar het lijkt me dat de Traxx "overal behalve" is toegelaten, dan andersom?

Hoeveel verschil zit er eigenlijk tussen een goederen- en een reizigersTraxx? Alleen de deurendichtlamp, of is er nog meer?
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41378
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » di 09 apr 2019, 21:28

Afhankelijk van de landenpakketten die de TRAXX heeft kunnen er technische en softwarematige verschillen zijn. Uiterlijk is het meestal niet te zien, tenzij je heel goed bent in het herkennen van schuitjes van stroomafnemers :Y
Rame à l'approche

Durashift
Berichten: 3777
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen

Berichtdoor Durashift » di 09 apr 2019, 22:12

^^ Wat zijn schuitjes?


m.b.t. ICR(m)..> vroéger heb ik ook weleens zo'n ICR deur (voortijdig) open gedaan op langs het perron in Apeldoorn.. toen kon dat nog.. *O*

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5799
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen

Berichtdoor trolly » di 09 apr 2019, 22:20

Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32796
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Daniel » di 09 apr 2019, 22:37

Meltrain schreef:Ik ga je even verbeteren: ICRm heeft nooit (planmatig) in de 2800 gereden, maar juist in de 2000 (Den Haag Centraal - Arnhem).

ICRm heeft weldegelijk planmatig in de 2800 gereden alleen is dat maar één dag planmatig geweest, namelijk op 22 juli 2011. Op die dag kon het door werkzaamheden in Zwolle niet in de 3600 rijden en kwamen deze stammen mooi van pas om VIRM vrij te maken ter versterking van de treinen rond Nijmegen op de slotdag van de vierdaagse.
Al blijft het de uitzonderlijkste materieelinzet die ik ooit heb meegemaakt op m'n vaste forenstrajectje van destijds.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Jultar
Berichten: 271
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Korte vragen

Berichtdoor Jultar » di 09 apr 2019, 22:45

Suus schreef:Afhankelijk van de landenpakketten die de TRAXX heeft kunnen er technische en softwarematige verschillen zijn. Uiterlijk is het meestal niet te zien, tenzij je heel goed bent in het herkennen van schuitjes van stroomafnemers :Y
Binnen de landenpakketten zijn er ook verschillen. Vaak erg klein, maar bijvoorbeeld de door NS ingezette Traxx locs hebben extra knopjes voor de deurbediening en nog een paar andere wijzigingen. Niks schokkends en dat kan allemaal modulair toegevoegd of juist verwijderd worden.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 11230
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Aking » di 09 apr 2019, 22:50

Dus reizigerslocs kunnen/mogen wel goederentreinen rijden, maar andersom niet? Of missen de reizigerslocs dan weer een "goederenmodule"? (al zou ik niet weten wat)
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

dennistd
Berichten: 3425
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Berichtdoor dennistd » di 09 apr 2019, 22:59


Jultar
Berichten: 271
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Korte vragen

Berichtdoor Jultar » di 09 apr 2019, 23:16

Aking schreef:Dus reizigerslocs kunnen/mogen wel goederentreinen rijden, maar andersom niet? Of missen de reizigerslocs dan weer een "goederenmodule"? (al zou ik niet weten wat)
De goederenlocs kunnen wel reizigerstreinen rijden, maar missen een specifieke communicatiemethode, waardoor ze alleen in de ouderwetse UIC modus/TB0 modus kunnen rijden, en kennen dus geen zijdekeuze.
De reizigerslocs kunnen uiteraard (zoals ook de foto toont) prima goederentreinen rijden. Het zijn tenslotte verder dezelfde locs.


Terug naar “Vragen & Meldingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 7 gasten