Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

December is toch nog dit jaar? :')
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Suus schreef:Voor welk land? Duitsland gaat op 15 oktober open, Frankrijk op 3 oktober. Thalys is al te boeken voor geheel december.
Ik wil volgend jaar begin zomer (mei/juni) naar Barcelona met de trein (Amsterdam [Thalys] Parijs [TGV] Barcelona)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Korte vragen

Bericht door Suus »

Ik zou je dan vooral abonneren op de nieuwsbrief van Oui.sncf, die meldt tijdig wanneer de boekingen voor Zuid-Frankrijk open gaan.
Aking schreef:December is toch nog dit jaar? :')
Jij weet heel goed dat in het OV het nieuwe jaar eerder begint dan in de rest van de maatschappij, dus ga eens een keer ergens anders lopen vitten, krotenkoker.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

En die is ook in een andere taal dan Frans (ben sowieso erg blij met hun nederlandse site)?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ja, ik ontvang hem gewoon in het Nederlands namelijk ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Top, thanks voor de uitgebreide info!
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen

Bericht door Visgraatmodel »

Wat is er misgegaan rond de baureihe 481? Als ik iets lees over dat treinmodel lees ik alleen maar slechte verhalen daarover en wat voor dramabakken het welniet zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Korte vragen

Bericht door Suus »

Heb je even?

Omdat DB niet zo veel wou betalen zijn ze erg goedkoop ontworpen, waardoor al vanaf het begin onderdelen sneller vervangen moeten worden dan gepland. Vervolgens ontspoorde er eentje in 2009 vanwege een wielbreuk, dat bleek het gevolg van overbelasting van het wiel. Vervolgens verlaagde de toezichthouder de inspectie-interval tot 30.000 kilometer. DB hield zich daar niet aan, waarna een aanzienlijk deel aan de kant moest. Niet veel later bleek dat ook de remcilinders gebrekkig onderhouden werden. En dat de remmen dusdanig slecht waren dat er zandstrooiers ingebouwd moesten worden. Het lukte alleen DB niet om alle zandstrooiers elke nacht te vullen, zodat diverse treinen overdag een half uur uit dienst moesten voor nieuw zand. En als het erg koud is kunnen de zandstrooiers dichtvriezen. Uiteindelijk zijn de meeste problemen wel verholpen, maar dat komt ook deels omdat DB een tweede werkplaats heropende die ze wegens de beursgang hadden wegbezuinigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen

Bericht door Visgraatmodel »

Wow, dat klinkt echt als verwaarlozing ten top. Is de verwachting aanwezig dat baureihe 483/484 beter zal presteren dan de 481 of is dit model ook goedkoop verkocht?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Dat DB er niet met hun tengels heeft aangezeten is meestal een positieve eigenschap van een treinstel :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5310
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Betekent de aanstaande verbouwing van Nijmegen dat Arriva straks alleen nog op spoor 1b en 35 terechtkan, met de [serie=Intercity|2019|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] en [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] op spoor 1a? Ik was net een verhaal aan het typen in het doorgeefluik over te weinig overstappaaltjes op spoor 1a, maar als Arriva daar straks niet meer komt (wat ze nu regelmatig doen, vooral bij het uitwisselen van treinstellen) is dat niet echt een issue meer.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Welke van deze treindiensten horen wel en welke niet tot het hoofdrailnet? Missen er nog treindiensten? Wiki
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

ICE en IC Berlijn horen niet tot het Hoofdrailnet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5310
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Hoe zit dat met de IC Berlijn die de [serie=Intercity|2019|(Deventer -) Amersfoort - Amsterdam Centraal1500[/serie] deels vervangt? Is IC Berlijn in zoverre hoofdrailnet dat als hij geschrapt zou worden er extra treinen in de [serie=Intercity|2019|(Deventer -) Amersfoort - Amsterdam Centraal1500[/serie] ingelegd zouden moeten worden?

De [serie=Stoptrein (S43)|2019|(Hasselt -) Liège-Guillemins - Maastricht5350[/serie] moet in ieder geval toegevoegd worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Als de 1500 niet rijdt wordt nog steeds voldaan aan de verplichtingen van het HRN, in de vorm van de 5800.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5310
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Dus de 1500 valt ook niet onder het hoofdrailnet? Of hoe moet ik dat zien?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Suus schreef:ICE en IC Berlijn horen niet tot het Hoofdrailnet.
De Thalys wel?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Dat weet ik niet zeker, daarom heb ik die nog even niet genoemd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Als die onder het HRN valt moet je er toch met elk vervoerbewijs in kunnen? Of staat dat daar weer los van?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Korte vragen

Bericht door Suus »

Internationale verbindingen op de HSL zijn een apart hoofdstuk van de concessie, maar ik weet dus niet of Parijs daar ook een verplichting in is en heb nu ook niet de tijd om te Google’n.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5259
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Onder welke 'concessie' vallen de treinen die niet tot het HRN behoren dan wel?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Korte vragen

Bericht door Suus »

Tot een concessie van een regionale opdrachtgever of het is open access.
umbusko schreef:Dus de 1500 valt ook niet onder het hoofdrailnet? Of hoe moet ik dat zien?
NS moet vanaf elk groot station vanaf ‘s ochtends tot middernacht twee treinen per uur in elke richting aanbieden. NS mag zelf voorstellen hoe ze aan die eis invulling geven en Locov geeft dan advies over. Daarna wordt een dienstregeling vastgesteld waar NS dan in de uitvoering op wordt afgerekend. Als de IC Berlijn niet tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort rijdt en NS zet geen vervanging in, in de vorm van een extra 1500, dan is dat heel vervelend voor de reiziger die een half uur moet wachten of een sprinter moet nemen, maar NS blijft wel voldoen aan de minimale bediening uit de concessie en NS heeft in principe maar drie binnenlandse intercity’s per twee uur tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort aangeboden aan de klant.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5310
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Als het Locov slim is laat het dus vastleggen dat het eventueel verdwijnen van een ICB gecompenseerd moet worden door een 1500, en wordt NS daar ook op afgerekend. Of anders geformuleerd: NS belooft vier IC's te laten rijden per twee uur, waarbij de ICB een gewone IC mag vervangen.

Eigenlijk is het dus een ingewikkelde vraag wat tot het "hoofdrailnet" behoort, want er is een minimumeis en alles wat daarbovenop rijdt is extra. (Maar rijdt over dezelfde trajecten.)
Nitein-Repart
Berichten: 3533
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Suus schreef:Dat DB er niet met hun tengels heeft aangezeten is meestal een positieve eigenschap van een treinstel :lol:
Scoort DB dan slechter op betrouwbaarheid van de treindiensten, service en onderhoud van het materieel dan de NMBS, SNCF, Renfe, CP, Trenitalia, ÖBB, MAV, CD, PKP, DSB en de SJ? Ik heb zo gevoel dat DB wel erg in een negatief daglicht wordt gesteld en dat DB best een redelijke vervoerder is naar Europese maatstaven (als je de Balkenlanden en voormalige Sovjet-Staten buiten beschouwing laat).
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Wat is dit voor een vraag, gaan we nu heel europa vergelijken zodat DB er misschien positief uitkomt? Voor iets wat een hoogwaardig product moet voorstellen ben ik ieder geval niet onder de indruk van de staat van het materieel dat DB Fernverkehr in dienst heeft, en als het bij DB Regio op zijn goedkoopst moet krijg je brol als de Baureihe 481 of de Pesa Link voorgeschoteld :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten