Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Een precieze datum weet ik niet, maar wel dat het bij ČD altijd lang duurt.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Ik moet donderdagavond met een maat van Venlo naar Essen (Zollverein) en vrijdag in de loop van de ochtend weer terug. Klopt het dat het VRR preisstufe D ticket van 35,20 het goedkoopst is hiervoor, of zie ik nog iets over het hoofd?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Zo te zien wel, bij het 24-uurs ticket staat tegenwoordig expliciet vermeld dat de geldigheid niet meer beperkt is tot de dag zelf maar tot daadwerkelijk 24 uur na ontwaarden.
En Venlo valt tegenwoordig voor reizen van/naar het VRR ook in de preisstufe D, daar heb je geen ZuzatzTicket meer voor nodig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door RobertT »

Nitein-Repart schreef:Waarom rijdt de ICE Düsseldorf/Köln-Berlin in Berlin door de Nord-Südtunnel in plaats van de Stadtbahn?
Het juiste antwoord is eigenlijk al gegeven,DB heeft een aantal jaar geleden bewust deze ICE van de stadtbahn gehaald,omdat deze vooral het regionale verkeer op de stadtbahn in de weg zat.Gesundbrunnen is daarbij commercieel niet interessanter dan Ostbahnhof,sterker nog veelal wordt er behoorlijk leeg gereden tussen Gesundbrunnen en Hauptbahnhof.Maar zoals hier ook al gezegd,kun je vanuit Gesundbrunnen via de Ostring makkelijker in Rummelsburg(ICE WERK) komen als vanuit Südkreuz.
En geloof het of niet,een van de probleemtreinen op de Stadtbahn was de IC naar Amsterdam,deze reed vanuit Ostbahnhof kort voor de ICE uit en bij vertraagd vertrek werkte dit snel door op de achtervolgende treinen,waaronder de ICE maar ook bv de RB14 en RE1 die allen kort op elkaar zaten.(4 treinen in een kwartier)
Door nu de ICE eruit te halen creeerde DB meer ruimte voor oa de IC.
heb zelf vaker meegemaakt dat ik in Ostbahnhof in de ICE stapte,we voor het Hauptbahnhof moesten wachten op een vrij perronspoor.
Overigens wordt bij werkzaamheden vaak wel via de Stadtbahn gereden naar Ostbahnhof.Van daar uit is Rummelsburg toch het dichtste bij.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Korte vragen

Bericht door katvis »

Wanneer reden er voor het laatst ICR's met een 1700?
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

2015.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Korte vragen

Bericht door katvis »

Van de 15 overgebleven Plan U stellen worden er 5 gesloopt, wat gaat er met de overige 10 gebeuren?
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Er zijn er maar 9 over: vier museumstellen (1 van het Spoorwegmuseum, 1 van de Stiching DE-3, 2 van de SHD) en de vijf sloopstellen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Aking schreef:Ik moet donderdagavond met een maat van Venlo naar Essen (Zollverein) en vrijdag in de loop van de ochtend weer terug. Klopt het dat het VRR preisstufe D ticket van 35,20 het goedkoopst is hiervoor, of zie ik nog iets over het hoofd?
Beetje laat maar inderdaad zoals Daniel zei.


Ik vind sowieso dat je best snel in Preisstufe D zit. Voordeel van het VRR tarief t.o.v. NRW tarief is wel dat deze ook voor 9:00 uur geldig is en deze daadwerkelijk 24 uur geldig is na ontwaarden en niet alleen op de dag zelf.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Ik ben ondertussen weer veilig terug, maar dank voor je bevestiging :mrgreen:
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte vragen

Bericht door TLP »

Suus schreef:Ik zit de handreiking van de Oogvereniging te lezen over toegankelijke busstations, en ze hebben het daar over een schiereiland-perron. Iemand die in Nederland een busstation met een schiereiland kent, ik ken alleen het eilandbusstation namelijk?
Over schiereilandperrons gesproken... :o
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Dat is geen schiereilandbusstation, maar een klassiek busstation met losse halteperrons.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte vragen

Bericht door TLP »

Ook niet het gedeelte onder de kap? De perrons liggen naast elkaar en grenzen direct aan de stoep die naar de stationshal rijdt. Bovendien, en dat lijkt me nog wel het belangrijkste, moeten de bussen voor- en achteruit het vak insteken.

Het gedeelte aan de linkerkant in de open lucht waar die twee bussen geparkeerd staan zijn volgens mij de bufferplaatsen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Nee de bussen rijden daar gewoon rondjes, anders zou die wegrijdende MAN van lijn 22 ook wel een heel haakse bocht na het terugsteken gemaakt hebben. Je kunt zelfs nog wat natte bandensporen zien waaruit blijkt dat de bussen gewoon voor de stationshal langs wegrijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

@TLP Die bussen onder de kap moeten dus achterwaarts de halte verlaten? Anders kruisen ze nog steeds de reizigers en is het geen schiereiland.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte vragen

Bericht door TLP »

Zoals ik zei dacht ik dat ze achterwaarts de halte moeten verlaten; ik zie inderdaad de bandensporen van lijn 22, maar mijn indruk is dat hij van het haventje naast perron J gebruik maakte om daar te keren. Ik zie wel dat enkele bandensporen in de buurt van of zelfs op het beige gedeelte komen, dus je kan inderdaad toch gelijk hebben. Zou wel een slechte daad in het kleurontwerp zijn: door het kleurcontrast van het beige met het zwart zie ik het beige gedeelte op het eerste gezicht duidelijk als stoep.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Op zich is op de foto wel het hoogteverschil tussen stoep en beige asfalt te zien. Denk dat we dat qua kleur meer als soort van gedeelde ruimte moeten zien, al oogt het allemaal als erg krap en niet echt prettig om over te steken als reiziger. Zie bv. de paaltjes op de perrons waar de bus omheen moet draaien, die kan er dus alleen met een ruime bocht uit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ik ben nu toch wel benieuwd, ook naar de toegankelijkheid, dus ik ga over 26 minuten vanaf plaatsen van dit bericht in een SGM naar Den Haag Centraal stappen voor inspectie 8)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

De bussen rijden gewoon rechtuit de haltes uit in Den Haag Centraal, maar dat wil nog niet zeggen dat dit een goed ontwerp is :shock:

Afbeelding

Er is wel een audiopaal voor slechtzienden, maar die staat totaal niet op de route naar het busstation. Vanaf de uitstaphalte moet een bus twee keer een U-bocht maken om bij de instaphalte te komen. Deze bochten zijn wel erg krap, de bussen gaan er met piepende banden doorheen, ik heb ook chauffeurs gezien die het anders oplosten :roll:

Wel goed: er zijn voor elke halte op de dwarsperron en de individuele haltes voelbare letters en braille (lezen jullie mee Tilburg?), maar de lijnen op het dwarsperron en de haltes zijn niet altijd helemaal recht tegenover elkaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Als ik op jouw foto zie hoe dat lichte vlak er al uit ziet zal dat over niet al te lange tijd ook wel gewoon zwart zijn :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Cas »

Misschien geen hele korte vraag, maar het spookt toch al een tijdje door m'n hoofd:
De Amstelveense sneltram was een relatief drama als ik het hier zo lees, met als deels gevolg dat ie nu compleet afgekoppeld wordt van het metronet. In Rotterdam rijden echter ook metro's die overgaan op de pantograaf (ex-Hofpleinlijn, Hoekse lijn) en soms ook niet meer op vrije baan rijden, zoals in Prins Alexander. Waarom kan het in Rotterdam wel, maar klinkt iedereen in Amsterdam alsof het concept fundamenteel niet werkt?
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Het BN-materieel had veel last van storingen bij het ombouwen (behalve de pantograaf moest er ook nog een klaptrede mee), en in Rotterdam zijn de meeste (alle?) overwegen rustiger én beveiligd met bomen.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Bovendien heeft Rotterdam geen kortere perronnetjes op de sneltramtrajecten en wordt er geen traject gedeeld met (vertragingsgevoelige) stadstrams.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

De slagbomen op het sneltramtraject in Rotterdam zijn pas vele jaren na de opening in 1983 geplaatst. Er zijn nog altijd twee overwegen niet van slagbomen voorzien, omdat ze daarvoor te groot zijn.

Daarnaast heb ik het idee dat Amsterdam de sneltram nooit heeft gewild. Dat er ongelukken gebeurden (was in Rotterdam trouwens ook het geval) en dat er met BN voor een materieelfabrikant was gekozen die in de tijd echt niet het beste van wat er op de markt beschikbaar was heeft deze “zie je nu wel”-roepers een behoorlijke voedingsbron gegeven.

Daarnaast heeft Amsterdam de afgelopen jaren een politieke cultuur gekend waarbij alles wat ooit door de PvdA besloten is kapot gemaakt moet en zal worden, zelfs als het een goed besluit was. Zeker de vorige coalitie in Amsterdam had daar een handje van, waardoor logische argumenten over de sneltram niet meer ter zake deden, het moest en zou de nek omgedraaid worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1399
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Korte vragen

Bericht door ovVeluwe »

Ik heb bij NS International een ticket geboekt naar Antwerpen met 100% korting in Nederland. Ik heb hierbij een ticket voor de 1e klasse. Kan ik dit het hele traject gebruiken, ondanks mijn 2e klasse studenten ov?
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten