Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daantje »

Ik heb al een tijdje een nieuwe OV-chipkaart maar nog niet eerder ermee met de trein gereisd. Moet ik daar nog iets mee doen bij de kaartautomaat of anders of kan ik gewoon gelijk inchecken?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Voordat je met de chipkaart met de trein kan reizen moet je 'm nog even activeren. Hoe dat precies werkt weet ik niet uit m'n hoofd, maar dat kan wel vrij eenvoudig bij de automaat.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Activeren hoeft niet meer. Kwestie van saldo laden en reizen.

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen ... -chipkaart
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Dan is dat blijkbaar veranderd kort geleden? Ik weet niet beter dan dat je nog even langs de automaat moet om 'm te activeren voor de trein van NS.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Mijn [serie=Intercity direct|2020|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] kwam gisteravond 10 minuten te laat aan op Rotterdam Centraal, waardoor ik de [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] miste en +30 opliep. Dat betekent dat ik recht heb op GtbV en terugbetaling van de toeslag, maar kan ik dat via Mijn NS regelen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daantje »

Dankjewel heren voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Meltrain schreef:Mijn [serie=Intercity direct|2020|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] kwam gisteravond 10 minuten te laat aan op Rotterdam Centraal, waardoor ik de [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] miste en +30 opliep. Dat betekent dat ik recht heb op GtbV en terugbetaling van de toeslag, maar kan ik dat via Mijn NS regelen?
Nee. Je moet https://www.ns.nl/formulieren/geld-teru ... aging.html invullen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

VIRM schreef:
diederickx schreef:Op de ventweg van de Radarweg, rijdend van zuid naar noord, ter hoogte van de hoofdingang (al kun je er niet in een rechte lijn heen lopen).
Is dat op het viaduct over de sporen 3 t/m 8?
Ja.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen

Bericht door VIRM »

Thanks!
Beul van de blindegeleidelijn
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Korte vragen

Bericht door katvis »

Rijden er al SNG's in de 5000?
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Nee. Volgens mij was maart de planning.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

Ongeveer anderhalve week geleden heeft één setje van 7 bakken al een aantal slagen gemaakt in de middagspits.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Suus schreef:
Meltrain schreef:Mijn [serie=Intercity direct|2020|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] kwam gisteravond 10 minuten te laat aan op Rotterdam Centraal, waardoor ik de [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] miste en +30 opliep. Dat betekent dat ik recht heb op GtbV en terugbetaling van de toeslag, maar kan ik dat via Mijn NS regelen?
Nee. Je moet https://www.ns.nl/formulieren/geld-teru ... aging.html invullen.
Nog bedankt. :pos: Ik heb het op deze manier ingevuld en vannacht(!) het bericht dat mijn claim is goedgekeurd.
Alleen lijkt het erop dat ik de ICD-toeslag van €2,60 heb teruggekregen, terwijl ik in de daluren reisde en maar €1,56 betaald heb. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Met NS kan je slapend rijk worden, claims voor de ICD worden bijna altijd tussen 03:00 en 04:00 goedgekeurd :wink:

Je krijgt ook altijd € 2,60 terug voor de toeslag, zelfs als je minder hebt betaald of een toeslagabonnement hebt :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Milco schreef:Voordat je met de chipkaart met de trein kan reizen moet je 'm nog even activeren. Hoe dat precies werkt weet ik niet uit m'n hoofd, maar dat kan wel vrij eenvoudig bij de automaat.
hauptbahnhof schreef:Activeren hoeft niet meer. Kwestie van saldo laden en reizen.

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen ... -chipkaart
Even terugkomend hierop: je hoeft dus sinds kort niet meer je OV-chipkaart te activeren voor de trein? Toen mijn vader ruim een jaar teug ergens een chipkaart had ontvangen, moest hij eerst langs de automaat alvorens er met de trein gereisd kon worden.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen

Bericht door Tochjo »

Sinds 1 juni 2018 niet meer.
Thomasov
Berichten: 5
Lid geworden op: za 14 dec 2019, 19:54

Re: Korte vragen

Bericht door Thomasov »

Iemand tips voor dagje met EUregio ticket? Zat zelf aan de RB21 naar Heimbach te denken, maar dat ligt toch wat geisoleerd.. Gaat om een zaterdag.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Anderhalf jaar geleden ben ik vanuit Kall met de Oleftalbahn op en neer geweest naar Hellenthal (dwars over het dorpsplein van Olef :lol:) en op de terugweg in Gemünd uitgestapt. Vanaf daar met de bus naar Heimbach (als je een leuke rit wil hebben kies er dan eentje die via de Urftalsperre rijdt) en daar de trein naar Düren.
Laatst gewijzigd door dennistd op do 26 dec 2019, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
jjasloot
Donateur
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door jjasloot »

Luik - Pepinster - Aachen is wel leuk, je kunt vanaf Pepinster nog een extra ritje naar Spa en terug doen, ook mooi
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Ik vind het bij een rondje Euregio altijd leuk om (Nederland,) België én Duitsland aan te doen. Nou is België vrij beperkt, omdat niet alle spoortrajecten vrijgegeven zijn en bussen in België in het weekend, tsja...

Een van mijn betere planningen, al zeg ik het zelf (A) , was Maastricht - Luik - Eupen (trein) - Monschau (bus 385, alleen in het weekend; let op: hij vertrekt in Eupen parallel aan het spoor, niet bij de bushalte bij het stationsgebouw) /daar even rondkijken/ - met bus 82/SB63/82 (ja, dat is een andere lijn 82 :') ) via Simmerath (met 0 minuten overstap) en Schleiden Vogelsang naar Kall (dit is niet vaak mogelijk; wel een prachtige route), via Euskirchen naar Bad Münstereifel (trein) /daar even rondkijken/ en weer terug per trein via Euskirchen, Düren, Aachen; daar toen gegeten. Euskirchen-Düren was toen alleen in het weekend een Dreistundentakt (en paste precies in het schema), maar volgens mij wordt die lijn inmiddels regulier bereden?

Het lijntje naar Heimbach is ook wel leuk, maar lang. En er zijn veel plaatsen die leuk zijn voor een uurtje of maximaal twee: Monschau, Bad Münstereifel, Stolberg, Aachen, Spa, Tongeren, Hasselt (maar niet op zondag :X ). Voor Luik zou ik meer tijd uittrekken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

De RB28 Düren - Euskirchen rijdt sinds de nieuwe dienstregeling inderdaad elke dag van de week 1x/2 uur. Vertrek in even uren uit Düren, in oneven uren uit Euskirchen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thomasov
Berichten: 5
Lid geworden op: za 14 dec 2019, 19:54

Re: Korte vragen

Bericht door Thomasov »

umbusko schreef:Ik vind het bij een rondje Euregio altijd leuk om (Nederland,) België én Duitsland aan te doen. Nou is België vrij beperkt, omdat niet alle spoortrajecten vrijgegeven zijn en bussen in België in het weekend, tsja...

Een van mijn betere planningen, al zeg ik het zelf (A) , was Maastricht - Luik - Eupen (trein) - Monschau (bus 385, alleen in het weekend; let op: hij vertrekt in Eupen parallel aan het spoor, niet bij de bushalte bij het stationsgebouw) /daar even rondkijken/ - met bus 82/SB63/82 (ja, dat is een andere lijn 82 :') ) via Simmerath (met 0 minuten overstap) en Schleiden Vogelsang naar Kall (dit is niet vaak mogelijk; wel een prachtige route), via Euskirchen naar Bad Münstereifel (trein) /daar even rondkijken/ en weer terug per trein via Euskirchen, Düren, Aachen; daar toen gegeten. Euskirchen-Düren was toen alleen in het weekend een Dreistundentakt (en paste precies in het schema), maar volgens mij wordt die lijn inmiddels regulier bereden?

Het lijntje naar Heimbach is ook wel leuk, maar lang. En er zijn veel plaatsen die leuk zijn voor een uurtje of maximaal twee: Monschau, Bad Münstereifel, Stolberg, Aachen, Spa, Tongeren, Hasselt (maar niet op zondag :X ). Voor Luik zou ik meer tijd uittrekken.
Klinkt goed, alleen de verbinding Monschau - Kall gaat 'm niet helemaal worden denk ik. Euskirchen - Düren is volgens mij in het weekend nog steeds 1x per 3 uur.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Ah ja, ik zie inderdaad weer wat het probleem was. De 82 Monschau-Simmerath rijdt om de twee uur met aankomst in Simmerath om 5 minuten over het oneven uur; de 63 naar IP Vogelsang om (09.17, 10.07), 11.07, 13.07, 16.07 en 17.07; maar de ritten van 13.07 en 17.07 alleen in de zomer. :') Die van 11.07 uur haal je niet; die van 16.07 is te laat en sluit niet aan. Ik had toen inderdaad in de zomer die rit van 13.07 (of het equivalent ervan een paar jaar terug).

Als je de rit andersom probeert te maken (aan het einde van de middag), dan heb je vanuit de 63 0 minuten overstap in Simmerath op de 82 en 0 minuten overstap in Monschau op de laatste 385. Maar dat is dus zonde, want dan kun je Monschau niet zien en dan heeft de hele route ook niet zoveel zin.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

Thomasov schreef:Klinkt goed, alleen de verbinding Monschau - Kall gaat 'm niet helemaal worden denk ik. Euskirchen - Düren is volgens mij in het weekend nog steeds 1x per 3 uur.
Je hebt gelijk. De tweeuurdienst geldt alleen maandag tot en met vrijdag overdag (6 treinparen per dag). In het weekend en op feestdagen wordt nog elke drie uur gereden (4 treinparen per dag).
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Korte vragen

Bericht door ov'tje »

umbusko schreef:Ik vind het bij een rondje Euregio altijd leuk om (Nederland,) België én Duitsland aan te doen. Nou is België vrij beperkt, omdat niet alle spoortrajecten vrijgegeven zijn en bussen in België in het weekend, tsja...

- knip -

Het lijntje naar Heimbach is ook wel leuk, maar lang.
Ik heb het destijds een keer vanuit Aken gedaan en dan via Kall de Oleftalbahn genomen. Op de terugweg in Gemünd uitgestapt en dan de bus 231 naar Heimbach genomen. Onderweg werden we getrakteerd op een fantastische bergroute en een chauffeur die moest planken om op tijd te blijven rijden. In Heimbach net de overstap naar Düren gehaald. Zo pak je dat lijntje ook mee, maar hoef je die lange lijn niet twee keer te doen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten