Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
cassie127
Berichten: 6585
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Zei ook al niet voor niets ongeveer... Maar je kan voor dat bedrag tegenwoordig al een retourtje RB 61 Hengelo - Bad Bentheim (met 100% korting NL + Bahncard 25%) kopen en dan nog €0,35 overhouden :')

Is op zich ook een optie, als je de tijd hebt en dan in Bad Bentheim pas in de IC stapt. Je kunt daar tegenwoordig prima warm wachten en met een bak koffie tegen een betere prijs dan in de trein
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

Naar aanleiding van dit bericht is mijn vraag of de noodrem en de wc-deurhendel zo op elkaar lijken.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Het bericht spreekt zichzelf in ieder geval al lekker tegen.

En sinds wanneer moet je in een VIRM ergens het licht aan doen? :o
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1492
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant »

Als het plaatje gisteren bij het voorval gemaakt is, gaat het om een ongemoderniseerde VIRM. Op het balkon van deze treinen is toch alleen een noodremgreep boven het voormalige cateringliftje? Dat je die aanziet voor deurklink of lichtschakelaar is wel bijzonder, maar op donderdagavond is er veel mogelijk.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10553
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen

Bericht door trolly »

Afbeelding
Wikipedia

Rare vergissing, maar het is kiezen tussen een raar verhaal en een bon...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen

Bericht door Durashift »

..of iemand wil naar boven lopen en grijpt niet de trapleuning met de linkerhand maar steekt de hand uit naar de rode hendel?

Wat ik mij dan afvraag.. het is een lange VIRM zo te zien.. was er op één van de stellen al niet een stroomafnemer boven de draad?

Vroeger, In een ander tijdperk, hebben reizigers weleens een Mat'64 de brug over geduwd. :D
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Ik zie niet in hoe je per ongeluk aan die noodrem kunt trekken. Ik ben wel altijd als de dood dat ik in een nachttrein per ongeluk aan de noodrem trek; daarom is het eerste wat ik doe altijd even kijken waar die precies zit. :mrgreen:

Overigens, wat betreft toiletten en noodknoppen: ik heb ooit in een X2000 gezeten tussen Oslo en Stockholm waar zo om de 10 minuten de conducteur moest komen omdat er weer een Chinees de noodknop in plaats van de doorspoelknop had ingeduwd op het rolstoeltoegankelijke toilet en het weer eens begon te piepen. :lol:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Als ik bij een deur moet staan kijk ik tegenwoordig eerst of daar niet toevallig een noodknop zit. Ik leunde in Duitsland, in een Hamster van National Express, eens tegen het kozijn van de deur en ineens klonk het achter mijn rug door een intercom 'Hallo an der Sprechstelle?', leunde ik dus per ongeluk tegen het knopje van de noodintercom :')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

Dat is zo'n beetje dagelijkse kost dat het noodintercomalarm afgaat in de cabine... Wordt er weer eens tegen de knoppen geleund enzo :N
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Wat is er gebeurd met de stickers “niet tegen de deur leunen” die vroeger op zoveel plekken de deuren opvrolijkten?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Nou ja, omdat demense niet tegen de deur mogen leunen, leunen ze dus regen het kozijn, met als gevolg noodoproepdingessen en alles.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Als mensen moeten staan, dan is de eerste plek waar je gaat staan naast de deur. Dus bij het kozijn / tegen het kozijn. Als de knop net om het hoekje zou zitten of niet op rugleuninghoogte of in het paneel verzonken zou zitten zou het al een hoop schelen. Had toch beter over nagedacht kunnen worden door defabriekante.
En 'niet tegen de deur leunen' is tegen het de trein uit donderen als je tegen de deur leunt die van buiten af open wordt gedaan. :6
Ik doe ook maar wat
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1492
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant »

In de categorie: hoe komen ze daar nou weer aan? De machinist die net voor mij op de roltrap stond op station Eindhoven en daarna de 4454 ging rijden, had een NMBS rugzak op zijn rug.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Er werken Belgen bij NS. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Ik heb ook al mensen met Qbuzz jassen in de locomotief van de [serie=Intercity|2020|Den Haag Centraal - Eindhoven Centraal1100[/serie] zien verdwijnen. :p
rikthoff
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Re: Korte vragen

Bericht door rikthoff »

Is het gebruikelijk dat beide pantografen van een stel omhoog staan als de trein rijdt? Zo nee, dan is er iets mis met de 7529...
Laatst gewijzigd door Ardan op ma 20 jan 2020, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tapatalk-onderschrift verwijderd.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5261
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Ik geloof dat mens soms beide pantografen opzet om ijzel van de bovenleiding te schrapen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Alleen was er vandaag nou niet bepaald sprake van ijzel.

Twee pantografen omhoog gebeurd bij locs wel vaker tijdens stilstand of optrekken, omdat de grote gevraagde stroom anders in het uiterste geval de bovenleiding kan doen doorbranden. DDZ doet dat als enige treinstel ook aangezien de mDDM feitelijk gewoon een loc is, normaalgesproken zal de tweede stroomafnemer dan weer neergelaten worden zodra de trein op gang gekomen is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rikthoff
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Re: Korte vragen

Bericht door rikthoff »

Alleen was dit in doorkomst te Ahp, op weg naar Ah, geen haltering... Het zal zijn redenen hebben, viel me alleen op.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Korte vragen

Bericht door AppleMoose »

Misschien voor een rood sein gestaan bij de kruising?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Korte vragen

Bericht door Daelea »

VIRM schreef:
waldo79 schreef:Dat zijn serieuze werkzaamheden dan.
Vorig jaar waren ze al begonnen met het vervangen en saneren van wissels bij Leiden, evenals het aanpassen van de perronhoogte. Gelet op wat er komen gaat, heb ik maar alvast de omreisroutes bekeken, want het wordt vast een bende bij Leiden.
De (voorlopige?) dienstregeling is bekend: https://treinposities.nl/aangepaste-dienstregeling en https://treinposities.nl/vertrekstaat/l ... 2020-02-11.

Voor dinsdag tot en met vrijdag rijden de volgende treinen:

Richting Haarlem
:02 / :32 IC Amsterdam C (spoor 5b), uit Vlissingen
:09 / :39 SPR Haarlem (spoor 5b), uit Den Haag C
:20 / :50 IC Amsterdam C (spoor 5a), uit Dordrecht

Richting Schiphol
:00 / :30 IC Lelystad C (spoor 5a), uit Den Haag C
:07 / :37 SPR Amsterdam C (spoor 8a), uit Amsterdam C
:18 / :48 IC Groningen/Leeuwarden (spoor 5b), uit Den Haag C

Richting Den Haag HS
:01 / :31 IC Dordrecht (spoor 9b), uit Amsterdam C
:16 / :16 IC Vlissingen (spoor 9b), uit Amsterdam C

Richting Den Haag C
:00 / :30 IC Den Haag C (spoor 9a), uit Lelystad C
:04 / :34 SPR Den Haag C (spoor 8b), uit Den Haag C
:15 / :45 IC Den Haag C (spoor 9a), uit Groningen/Leeuwarden
:19 / :49 SPR Den Haag C (spoor 8b), uit Haarlem

Er rijden dus, in tegenstelling tot eerdere berichten, wel doorgaande treinen. De IC's zijn wel anders gekoppeld dan normaal, altijd Den Haag HS - Haarlem en Den Haag C - Schiphol.
Op maandag zijn alleen sporen 8 en 9 beschikbaar, waardoor de sprinters naar Haarlem en Den Haag ook niet rijden, alleen de sprinter naar Hoorn (die di - vr dan weer niet rijdt): https://treinposities.nl/vertrekstaat/l ... 2020-02-10

Hieronder nog het schema van dinsdag - vrijdag:Afbeelding
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen

Bericht door VIRM »

Dank voor het delen! Fijn dat er doorgaande treinen rijden. Alleen jammer dat de eerdere communicatie van NS dus niet klopt.
Beul van de blindegeleidelijn
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Korte vragen

Bericht door verfmeer »

Is er ook bekend wat er wijzigt op Den Haag-Rotterdam? Want de berichten van de NS daarover zijn ook hysterisch.
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Korte vragen

Bericht door Daelea »

In principe niets: https://treinposities.nl/vertrekstaat/delft/2020-02-11

NS waarschuwt wel voor kortere treinen omdat in Leiden alleen perronfases beschikbaar zijn. Treinen moeten helemaal of op 9a, of op 9b staan. Nu staat een lange IC op 9b meestal nog een klein stukje op 9a. Nou zijn de perrons in Leiden al erg lang, dus waar precies de knel zit, weet ik nog niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Wat zijn tegenwoordig de oudste lijnbussen in dienst in Nederland?

RET heeft in december de laatste Alliances afgevoerd en in Noord-Holland Noord zijn de laatste Ambassadors die daar allemaal tweedehands waren afgevoerd.

Ik weet dat de RET nog Citaro’s uit hun eerste serie van 2006 in dienst heeft, maar is er nog ouder?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten