Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Vraagje voor de buschauffeurs onder ons. Bij (bus)stations stopt de bus eigenlijk altijd, tenzij het een veredelde halte betreft. Of je wel of niet op stop duwt komt dan meestal niet zo nauw. Vind je het dan prettig als een reiziger op de stopknop drukt, vind je het vervelend/onnodig of maakt het je geen fluit uit? :)
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Hangt er helemaal vanaf. Als ik vertraging heb en er niemand staat om in te stappen rij ik op bepaalde plekken (Neede, Rijssen, Westerhaar) gewoon door als er niet gedrukt is. Gewoon omdat daar niet altijd uitstappers zijn. In Haaksbergen of Oldenzaal is dat vrijwel altijd wel het geval, dus dan stop ik vanzelf wel. En de grote 'Centraal' stations makkelijk ook.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3033
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Korte vragen

Bericht door nvdw »

Als er gedrukt is weet de chauffeur in elk geval dat de deur open moet ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Ik bel net naar NS International met een vraag over een opmerking die ik zie staan tijdens het boeken van een Interrail pas:
Je moet je reis eindigen voor 15 december. Wij laten je alle mogelijke startdata voor je pass zien. Je pass is geldig vanaf de startdatum, maar je kunt op reis gaan wanneer je er klaar voor bent
En ik krijg als antwoord terug dat vanaf 15 december Interrail passen niet meer geldig zijn in België en Luxemburg :?:
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Belgie trekt zich terug uit RailPlus, niet uit Interrail. Zijn denk ik een beetje in de war.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

In welke gebieden rijden er nog bussen rond in de oude, donkergroene, kleur van Connexxion?
Waarschijnlijk in de Gooi & Vechtstreek, maar zijn er nog andere gebieden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Volgens mij nog wat in Haarlem-IJmond en Noord-Holland Noord.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Noord-Holland Noord zal wel snel minder worden met de instroom van de nieuwe elektrische bussen daar. In Haarlem-IJmond en Gooi- en Vechtstreek rijdt nog veruit het meeste groene spul.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5265
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Ook in de Zaanstreek rijden nog groene Ambassadors rond.. In IJsselmond is ook nog een gelede Citaro in de oude kleur actief en wellicht zijn er nog een paar bussen in HWGO met de oude kleuren.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Bedankt. :pos:
Haarlem-IJmond en Zaanstreek was ik vergeten, aan Noord-Holland noord had ik wel gedacht, maar trok ik dezelfde conclusie als Daniel: de laatste groene bussen zullen daar spoedig vervangen worden door bussen die qua aandrijving weliswaar groen zijn, maar qua kleur niet. ;)
In HWGO rijden alleen maar witte (of rode) Citea's van Connexxion en bussen van TCR. Volgens mij zijn de bussen van TCR ook niet groen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sumazuyq
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 12 aug 2018, 15:35

Re: Korte vragen

Bericht door sumazuyq »

Hoe vaak kan ik 'vergeten' uit te checken met een Traject Vrij abonnement als ik reis buiten mijn traject? Aangezien ik geen instaptarief betaal zou het in principe toch oneindig moeten zijn?
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Tom98 »

nvdw schreef:Als er gedrukt is weet de chauffeur in elk geval dat de deur open moet ;)
Precies hierom gewoon altijd drukken. Nog een reden: 's avonds laat, bus komt op CS en gaat daarna leeg naar de garage. Chauffeur kijkt in zijn spiegel en ziet niemand meer zitten. Waarom zou je dan stoppen? Gelijk door naar de garage dus! En dan blijkt er toch nog iemand verstopt te zitten....
Ook om die reden wil ik dat passagiers altijd drukken, ongeacht waar het is.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Vertraagde-Trein
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 20:41

Re: Korte vragen

Bericht door Vertraagde-Trein »

Ik zit met de volgende vraag:

Ik stap regelmatig in de sprinter vanuit Heemskerk naar Amsterdam. Dit is de sprinter Hoorn - Amsterdam Centraal. Nu is deze dienst kwa materieel inzit in de loop der jaren behoorlijk achteruit gegaan. Er heeft een hele tijd DDZ gereden en ook lange SLT stellen kwamen langs. (En soms een verdwaalde VIRM) alleen de laatste jaren moeten we het doen met SGM. Dat is tot de dag van vandaag vragen om problemen als het om een plek in de trein gaat. Als het goed is zal dit ook het allerlaatste traject zijn dat over gaat op SNG. (Zijn wij echt de laatste??)

Door de vervanging van SGM naar SNG zouden er heel wat treinstellen vrijgekomen moeten zijn. (Losgezien van de sloop van 1/3 van de SGM's)
Je zou denken dat de vrijgekomen stellen de overige SGM trajecten zouden versterken. Alleen dat zie ik dus niet. Op mijn traject is er een complete willekeur aan samenstelling. (Zowel 3, 5 als 6) Dit terwijl de NS dondersgoed weet dat het in de spits altijd staan is op dit traject.
En nou komt de vraag: Wat is het beleid van NS hierin? Waarom zet men hier niet altijd 6 bakken in of meer?

Nou moet ik morgen wederom de trein van 07:38 uur hebben. Nu zie ik dat ze het gaan presteren om met een 2tje te gaan rijden op het allerdrukste tijdstip. (Zo staat het momenteel in de reisplanner) Men kan mij niet vertellen dat er geen treinstellen beschikbaar zijn. Het roept bij mij wederom vragen op.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Ik gok op "iedereen kan mee" en "meer bakken is meer kosten" (onderhoud, kilometers e.d.)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10588
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen

Bericht door trolly »

Vertraagde-Trein schreef:Nou moet ik morgen wederom de trein van 07:38 uur hebben. Nu zie ik dat ze het gaan presteren om met een 2tje te gaan rijden op het allerdrukste tijdstip. (Zo staat het momenteel in de reisplanner) Men kan mij niet vertellen dat er geen treinstellen beschikbaar zijn. Het roept bij mij wederom vragen op.
Dat roept bij mij ook vragen op, zoals: hoeveel SGM tweetjes doen het überhaupt nog? En sinds wanneer mogen die er weer alleen op uittrekken, in een periode met blaadjes, zoals de huidige?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Gisteren, 9 december, zijn twee tweetjes terzijde gesteld. Nadat er ook op 5 december eentje aan de kant is gegaan zijn er nu nog 27 tweetjes inzetbaar.

Ik weet niet of ze al vanaf zondag weer los mogen rijden, of dat dit pas bij ingang van het tweede wijzigingsblad in februari weer het geval is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Vertraagde-Trein schreef:(Zo staat het momenteel in de reisplanner)
Die voorspellingen kloppen niet altijd. Ik zou even afwachten wat er morgen echt rijdt voor we een conclusie trekken.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Vertraagde-Trein schreef: Als het goed is zal dit ook het allerlaatste traject zijn dat over gaat op SNG. (Zijn wij echt de laatste??)
Troost je: nee :wink:
Ik doe ook maar wat
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Korte vragen

Bericht door jelmerrr »

Vertraagde-Trein schreef: Nou moet ik morgen wederom de trein van 07:38 uur hebben. Nu zie ik dat ze het gaan presteren om met een 2tje te gaan rijden op het allerdrukste tijdstip. (Zo staat het momenteel in de reisplanner) Men kan mij niet vertellen dat er geen treinstellen beschikbaar zijn. Het roept bij mij wederom vragen op.
Het is spits dus dan is het overal een probleem. Verder heb je SGM6 dus dat is prima. Ik heb de lengtes niet in mijn hoofd dus misschien past langer niet. Verder wil NS het DDZ alleen als intercitys gaan rijden.
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Op dit moment zijn er 6 bakken onderweg. Van de eerder gesuggereerde 2 bakken is geen sprake.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8850
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

Tussen oktober en februari mogen SGM2's niet los ingezet worden. De tweetjes zijn niet voorzien van magneetremmen, in tegenstelling tot drietjes.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Vertraagde-Trein
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 20:41

Re: Korte vragen

Bericht door Vertraagde-Trein »

Gelukkig kwam er inderdaad een 6je voorrijden deze ochtend. :)

Hoe kan het dat de info in de reisplanner foutieve treinsamenstellingen weergeeft? Zitten er handjes op kantoor aan die dit foutief erin zetten of is dit een automatisch systeem? (dat ook de fout in gaat) Ik kan mij namelijk voorstellen dat je niet eens naar het station toegaat als je weet dat er een 2tje langskomt.

Ardan schreef:
Vertraagde-Trein schreef: Als het goed is zal dit ook het allerlaatste traject zijn dat over gaat op SNG. (Zijn wij echt de laatste??)
Troost je: nee :wink:
Wat is nu de planning? Voor wat ik tot nu toe weet is dat december 2021?
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Korte vragen

Bericht door jelmerrr »

Ik weet de planningen niet maar bijvoorbeeld de sprinter Apeldoorn-Almelo/Enschede heeft nu nog de DDAR, vanaf maandag SGM en daar wordt SGM als laatst vervangen door SLT.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Vertraagde-Trein schreef:Hoe kan het dat de info in de reisplanner foutieve treinsamenstellingen weergeeft?
De reisplanner weet niet een dag van te voren al wat er precies gaat rijden. Als je nu een reis plant voor morgen wordt daar de samenstelling van vandaag bij getoond.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

jelmerrr schreef:Ik weet de planningen niet maar bijvoorbeeld de sprinter Apeldoorn-Almelo/Enschede heeft nu nog de DDAR, vanaf maandag SGM en daar wordt SGM als laatst vervangen door SLT.
Komende dagen steeds minder omlopen met DDAR. Zaterdag schijnt er nog maar één omloop met DDAR te rijden. De overige omlopen worden dan gereden door een DDZ
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten