Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Ik heb eigenlijk altijd een vierzitter of zo'n 6 persoons coupeetje voor me alleen, en vaak zelfs een hele coupé.

Van de routes waar ik vrij regelmatig kom (Utrecht - Hengelo/Zwolle/Amsterdam/Rotterdam/Breda/Heerlen/Maastricht) valt het me eigenlijk alleen bij de [serie=Intercity|2019|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] op dat de 1e klas daar regelmatig vrij vol zit.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

waldo79 schreef:Mijn beeld is dat de drukte nogal varieert. Met een losse ICM 3 of 4 wil het wel voller zijn in de eerste klasse.
In dat laatste geval is de kans natuurlijk best aanwezig dat er verstekelingen in zitten die geen zin hebben in de 2e klasse te gaan staan, al had ik afgelopen weekend nog een los viertje waar de staanplaatsen uit de gangpaden in de 2e klas ook een stukje in het gangpad van de 1e klasse stonden (maar die gingen er dit keer niet zitten).
dennistd schreef:Normaal gesproken heb je er weinig last van, en zelfs met de gratis spoordeelweken-overgangskaartjes heb je eigenlijk altijd wel een tweezitter voor je alleen.
Het hangt soms ook wel af van het traject hoe druk de 1e klasse is in weekenden wanneer er ook spoordeelweken zijn. Meestal heb je er maar beperkt last van, maar in specifieke treinen kan het dan toch nog vrij vol zitten in de 1e klasse. Al heb ik eigenlijk nog nooit gezien dat er helemaal geen plaatsen beschikbaar waren.

Afgelopen zaterdag was de 1e klasse in een [serie=Intercity|2019|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] rond 12.00 uur uit Amersfoort naar Rotterdam wel behoorlijk vol overigens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Bij een controle blijkt wel wie zich rechtmatig in de eerste klas bevindt. Gek genoeg komt het in mijn bijzijn zelden voor dat iemand weggestuurd wordt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Waarom draagt het Nederlandse treinpersoneel eigenlijk Duitse uniformen op de ICE International en IC Berlijn?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Om dezelfde reden dat het Thalys- en Eurostar-kleding draagt op die treinen. De huisstijl is DB, dus wordt er DB-kleding gedragen. Dat is een keuze van NS zelf, SBB HC's dragen bijvoorbeeld wel de eigen kleuren op de ICE's binnen Zwitserland.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Maar waarom nemen ze die keuze dan voor de treinen naar Duitsland?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Waarschijnlijk vanwege eenduidigheid. We hebben in Nederland vier Premium-treindiensten die de grens over gaan, Thalys, Eurostar, ICE en IC Berlijn. De eerste twee hebben een eigen huisstijl met eigen kleding, dus in plaats van dat op de laatste twee ineens NS'ers in 'gewone' kleding rondloopt, krijgen ook zij de huisstijl van de trein aangemeten.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Hebben buurtbussen voorrang op het andere wegverkeer bij het verlaten van de halte?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12817
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Het is in principe gewoon een lijndienst, al zullen lang niet alle weggebruikers een buurtbus als dusdanig herkennen. Het gros van de weggebruikers heeft op de een of andere manier al moeite om gewone bussen voor te laten gaan, laat staan een buurtbusje. :P
🍉
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Korte vragen

Bericht door nvdw »

Nee. Het gaat er niet om of het een lijndienst is, maar of het een bus is.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Hoe komt het dat in Duitsland zo’n tekort is aan machinisten? Is het beroep niet aantrekkelijk genoeg? Er is toch genoeg werkloosheid. En kunnen vervoerders niet harder optreden tegen zieke machinisten, omdat zieke machinisten de reiziger ernstig benadelen?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Het probleem was als ik het goed herinner vooral dat machinisten in het reizigersvervoer na een paar jaar ervaring op doen worden weggekaapt door goederenvervoerders die beter betalen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Bestaat er in het Duitse arbeidsrecht niet zoiets als een concurrentiebeding?

En blijkbaar is het imago van treinmachinist onvoldoende, anders was er voldoende doorstroom geweest waarbij jongeren/starters massaal instromen in het SPNV.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Een concurrentiebeding geldt doorgaans geldt doorgaans voor directe concurrenten en niet voor een hele sector. Zolang ze nog geen reizigers in containers of in ketelwagens vervoeren is er echter geen sprake van een concurrent.
Dat zou pas spelen als bijvoorbeeld de Eurobahn-machinisten door bv. Abellio weggekocht werden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

Nitein-Repart schreef:En kunnen vervoerders niet harder optreden tegen zieke machinisten, omdat zieke machinisten de reiziger ernstig benadelen?
"Wat zegt u, u ligt in het ziekenhuis met een longontsteking? Nee meneer, u heeft geen longontsteking, u komt nu werken anders wordt u ontslagen." Zoiets?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

_O- Alleen die opmerking al... :')
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Er is in alle sectoren in Duitsland personeelstekort, niet alleen bij het spoor. De Bondsdag is momenteel daarom ook bezig met een nieuwe migratiewet, om meer arbeidskrachten naar Duitsland te kunnen halen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Wir schaffen das 2.0?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Er zijn wel wat regels aan gebonden: Ze moeten kunnen bewijzen dat ze een academische studie of een beroepsopleiding hebben afgesloten, dat ze zes maanden in huur en eten kunnen voorzien, en dat ze op een behoorlijk niveau Duits spreken. Als ze dan binnen zes maanden een baan hebben kunnen ze daarna blijven.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Ook als ze een maand later geen baan meer hebben?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Dan ook weer die zes maanden, of totdat het programma afloopt (gepland is nu vijf jaar).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door webguy »

Daniel schreef:Een concurrentiebeding geldt doorgaans geldt doorgaans voor directe concurrenten en niet voor een hele sector. Zolang ze nog geen reizigers in containers of in ketelwagens vervoeren is er echter geen sprake van een concurrent.
Dat zou pas spelen als bijvoorbeeld de Eurobahn-machinisten door bv. Abellio weggekocht werden.
Zie dat zelfs dan maar door een rechter goed te laten keuren. Alleen als het gaat om gevoelige informatie krijg je het enigszins bedongen heb ik me laten vertellen. Daarnaast als de concurrentie hoog is, is het soms nog best een interessante optie om de boete gewoon te betalen.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen

Bericht door Durashift »

^^^precies, indien het een positieverbetering betreft (valt salarisverbetering ook onder volgens mij) dan bindt een concurrentiebeding de werknemer nadelig. In NL recht althans.

Een multimodaal betaalde (NL) machinist zou dus zonder problemen kunnen overstappen naar de NS als machinist omdat die CAO meer betaald.
In de praktijk komt het omgekeerde (noodgedwongen) meer voor, natuurlijk.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Afgelopen dinsdag vertrok ik om 17:29 met de 2469 vanuit Duivendrecht richting Rotterdam Centraal, om aldaar over te stappen op de Sprinter naar Rotterdam Lombardijen. Door een storing in de Schiphol-tunnel arriveerden we met ongeveer +25 op Rotterdam Centraal, waardoor mijn aankomst op Rotterdam Lombardijen +30 was.
Maar nu ik Geld terug bij Vertraging wil aanvragen, zegt de site zelf "We hebben geen vertraging geconstateerd op de door u aangegeven reis. Het is daarom niet mogelijk om voor deze reis geld terug te vragen". :?
Weet iemand hoe ik alsnog geld terug kan krijgen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Korte vragen

Bericht door PatrickM »

Doe je de aanvraag via mijn NS? In dat geval zou ik 't even via dit formulier proberen. Anders zou ik het ook niet weten
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten