Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

De ICB heeft geen stuurstand en is dus altijd getrokken, en de ICD rijdt in sandwichbedrijf, dus ook altijd getrokken.
Korot
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 20 mei 2013, 21:45

Re: Korte vragen

Bericht door Korot »

Trek-duw betekent: loc aan een zeide van de trein, stuurstand aan de andere kant. Als de trein keert, blijft de loc aan dezelfde kant van de trein zitten, de machinist loopt naar de andere kant en bestuurt de trein vanaf daar. Heen wordt de trein dan bijv. getrokken door de loc, en terug geduwd: trek-duw.
Een stam DDAR werkt op die wijze: met een loc aan 1 kant, en een stuurstand aan de andere.

IC direct heeft een loc aan beide zeiden van de trein, de wagons zitten daartussen gesandwiched. Dit wordt daarom een sandwidch-bedrijf genoemd. Het verschil met 'echte' trek-duw is dat de wagons beide kanten op getrokken én geduwd worden.

IC Berlijn is dan weer een echt ouderwetse trein wat dat betreft: de loc zit altijd aan de voorkant. Als de trein keert, wordt de loc omgereden (of een andere log aan de achterkant (nieuwe voorkant) gekoppeld). In beide richtingen wordt de trein dus getrokken: trek-trek.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Aha, bedankt voor de opheldering @Aking en @Korot.
Selivio
Berichten: 408
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Korte vragen

Bericht door Selivio »

Ferdinand schreef:
Mikos schreef:
ICE11 schreef: Ik wist alleen nog van de 7000, zijn er nog meer treinseries?
DD-AR rijdt planmatig alleen nog in de [serie=Sprinter|2019|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] vanaf komende week.
Ach, meen je dat nou? Heb de afgelopen jaren flink zitten klagen om die treinen nadat die fijne gereviseerde DDZ's verdwenen uit de sprinter Utrecht-Zwolle, maar krijg nu toch wel een brok in mijn keel als ik weet dat het vanaf volgende week niet meer met dat oude spul naar Amersfoort en Utrecht gaat vanaf mijn thuisstation Den Dolder. Vond dat tafereel met zo'n oude loc en het wachthuis icm de tegeltjes ook altijd zo mooi en lekker ouderwets. SNG 'doesn't fit the theme'.
Het is ook de laatste trein met die klassieke bankjes. Die nieuwe sprinter had ook een dubbeldekker moeten zijn, hadden de perrons van Den Dolder en Bilthoven ook niet verlengd hoeven worden en de vraag is er absoluut.

Voor wat meer sentiment dus het boemeltje uit Baarn naar Utrecht nemen. Maar hoe lang is dat nog?
Toch wel geinig dat sentiment aangezien het spul eigenlijk al in 2013 zo'n beetje aan de kant was gezet. Dat het toen teruggekomen is(omdat ns niet vooruit kan plannen/politiek niet weet wat het wil) kun je dus al zien als overtijd... (A)
Grt. Stefan
Gebruikersavatar
Cora
Berichten: 897
Lid geworden op: za 22 jun 2019, 19:13

Re: Korte vragen

Bericht door Cora »

Selivio schreef: kun je dus al zien als overtijd... (A)
Ik vind dat dus ook van de B96 Alliance. maar ik geniet van hun dagen. Ze zijn spoedig geteld :cry:
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Trek-duw komt weer terug als de IC Berlijn met het nieuwe Talgo-materieel gaat rijden. En om nu te zeggen dat ik rouwig ben om het afscheid van DDM/DD-AR. Heb het nooit aangenaam materieel gevonden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Mikos schreef:Ook uit de [serie=Sprinter|2019|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] zal het op termijn verdwijnen. Als je nieuw materieel invoert en het oude langzaamaan uitfaseert, zal er altijd ergens het oudste/minst comfortabele/noem nog eens wat materieel rijden.
Dat klinkt logisch, maar als dat 'ergens' steeds maar hetzelfde traject is, omdat het een handig afvoerputje is, kan ik de klachten van de reizigers daar wel begrijpen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Korte vragen

Bericht door AppleMoose »

Welk af te voeren materieel heeft er de laatste jaren nog meer in in de [serie=Sprinter|2019|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] gereden dan? SGMm valt wat mij betreft er niet onder; dat zwerft overal nog rond en gaat nog wel eventjes mee.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Korte vragen

Bericht door jelmerrr »

Mat-64 en per december SGM dat 1 a 2 jaar daar gaat rijden. Daarna is SLT oudste mat en gaat die daar rijden, althans dat is wat ik gehoord heb.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

SLT is daarna het oudste sprintermaterieel, maar nog steeds jonger dan bijna al het materieel bedoeld voor intercity's. Ik snap het probleem dus niet zo :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JothamvW
Berichten: 1228
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Korte vragen

Bericht door JothamvW »

Mat'64 heeft het anders niet eens tot einde dienst volgehouden op de [serie=Sprinter|2019|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie]; de laatste die ik me in reguliere dienst kan herinneren was in de [serie=Sprinter|2019|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie].

En dat SLT straks het "oudste" materieel is inderdaad niet echt waar; het is alleen het minst nieuw.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Korte vragen

Bericht door jelmerrr »

Suus schreef:SLT is daarna het oudste sprintermaterieel, maar nog steeds jonger dan bijna al het materieel bedoeld voor intercity's. Ik snap het probleem dus niet zo :')
SLT is inderdaad vrij nieuw maar wel heeft de 7000 dan opnieuw het minst nieuwe materieel. Dus als je het op die manier bekijkt wel het afvoerputje aangezien daar nooit nieuw materieel op heeft gereden. Voor alle sprinters waar je kunt tussen kiezen is SLT dan het minst aantrekkelijk.
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

SLT is prima als sprinter (A) Loopt soepel en krijgt zelfs toiletten en minder stoffige zittingen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Exact dat wat Jelmer beschrijft.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Pffft, stelletje luxe dieren _O-
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

Eigenlijk zouden ze ICM in die serie moeten zetten, dat is ouder dan SLT. Maar ik verwacht dan geen klachten over het oudste materieel...

Ondertussen ga ik vast de gemeente Olst-Wijhe bellen, daar rijdt straks ICM en DDZ en dat is het oudste materieel van NS! Dat wordt me een volksopstand! :')
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Zeker op de IJssellijn ja, die heeft al een tijd de schrootlijn als bijnaam gehad :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Mikos schreef:. Gelukkig is het gras bij de buren altijd groener!
*Kijkt op de balkons van de buren*

Nou, dat valt nog te bezien...
🍉
gkw1969
Berichten: 1765
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door gkw1969 »

Wubbo schreef:Eigenlijk zouden ze ICM in die serie moeten zetten, dat is ouder dan SLT. Maar ik verwacht dan geen klachten over het oudste materieel...

Ondertussen ga ik vast de gemeente Olst-Wijhe bellen, daar rijdt straks ICM en DDZ en dat is het oudste materieel van NS! Dat wordt me een volksopstand! :')
De huidige 7000 had in de jaren 80 van de vorige eeuw ook al ICM:
Er vertrok als stoptrein(toen nog) een ICM-III, gevolgd door 1 of 2 stellen ICM als IC.
In Deventer werd er gecombineerd en in Amersfoort c.q. Utrecht weer gesplitst.
Werkte naar mijn idee goed. Op het feit na dat het combineren en splitsen niet vlekkeloos verliep.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen

Bericht door Visgraatmodel »

Wat is de oorzaak van de brandgeur van de ICM?
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Korte vragen

Bericht door Post »

Welke brandgeur? Van welke ICM?
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen

Bericht door Visgraatmodel »

Eens in de zoveel tijd reis ik met een ICMm en bij het aankomen van het treinstel ruik ik een hevige brandlucht. Ik ben benieuwd wat de oorzaak daarvan is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Bij ICR komt de brandgeur van de kunststoffen remblokken. Ik weet niet of ICM die ook heeft, maar als dat het geval is lijkt mij dat de oorsprong van een brandgeur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Ik reis geregeld met ICM, maar het valt me eigenlijk niet op.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13195
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Ook bij ICM komt de brandgeur soms wel eens voor, als de machinist erg hard remt. Niks bijzonders.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten