Korte vragen
Re: Korte vragen
Volgens mij is het deels de "bezuiniging" wij hebben hier niet bij elk wissel een sneuwruimloeg nodig voor die 2 dagen sneeuw per jaar" of "wij hebben geen sterkere (en dus duurdere) airco nodig voor die 6 dagen per jaar dat het 30 graden is"
Aan de andere kant is vooral het spoor hier veel voller dan in andere landen. Daar kan de stationschef best een wissel schoonvegen en omzetten voor die 2 treinen per dag, dat wordt hier al een stuk lastiger :')
Aan de andere kant is vooral het spoor hier veel voller dan in andere landen. Daar kan de stationschef best een wissel schoonvegen en omzetten voor die 2 treinen per dag, dat wordt hier al een stuk lastiger :')
Re: Korte vragen
De drukte op het spoor is inderdaad een grote boosdoener (vrijwel overal minimaal elk kwartier een trein over elk wissel is lastiger dan het spoor runnen in bijvoorbeeld Noorwegen, met soms maar enkele treinen per dag). Bovendien is treinreizen verhoudingsgewijs goedkoop hier, wat prettig is op de 360 of meer sneeuwvrije dagen. Om voor die overige dagen investeringen te doen zou je het hele jaar meer moeten betalen, en dat past niet in de Nederlandse cultuur. :Y
Re: Korte vragen
Verhoudingsgewijs goedkoop, voor de reiziger of voor ProFail?
De wisselverwarming schijnt de laatste jaren wel fors verbeterd te zijn. Een blijvend probleem is de grote pakketten ijs die zich ophopen op de trein. Met name de SLT is daarvoor berucht. Weet iemand of en hoe dit getest is bij de FLIRT en de SNG?
De wisselverwarming schijnt de laatste jaren wel fors verbeterd te zijn. Een blijvend probleem is de grote pakketten ijs die zich ophopen op de trein. Met name de SLT is daarvoor berucht. Weet iemand of en hoe dit getest is bij de FLIRT en de SNG?
Re: Korte vragen
Bij SNG wordt dit met een treinstel getest in de Klimaatkamer. FLIRT zal zich in andere landen al wel bewezen hebben.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Tja, SLT is ook in de klimaatkamer geweest. En op zich zijn die pakketten met ijs niet het grootste probleem zolang ze maar niet van de trein vallen Maar hier zal de recenter ingevoerde anti-icing wel een positief effect moeten hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Tja, mooi zo'n klimaatkamer maar daarin kan je niet testen hoe een rijdende trein zich gedraagt onder winterse omstandigheden.
Eigenlijk valt er de laatste jaren niet zo veel meer te klagen over uitval door winterweer; we hebben tegenwoordig vooral last van de preventieve uitdunningen elke keer als de kans bestaat dat er een vlokje sneeuw of een zuchtje wind wordt verwacht. Vaak voor niks, omdat alles dan mee blijkt te vallen.
Ligt er eigenlijk al een scenario klaar voor uitdunning op ETMET-trajecten? Voor morgen bijvoorbeeld, er worden zware windstoten verwacht op deze Woensdag Testdag...
Eigenlijk valt er de laatste jaren niet zo veel meer te klagen over uitval door winterweer; we hebben tegenwoordig vooral last van de preventieve uitdunningen elke keer als de kans bestaat dat er een vlokje sneeuw of een zuchtje wind wordt verwacht. Vaak voor niks, omdat alles dan mee blijkt te vallen.
Ligt er eigenlijk al een scenario klaar voor uitdunning op ETMET-trajecten? Voor morgen bijvoorbeeld, er worden zware windstoten verwacht op deze Woensdag Testdag...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 6187
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Korte vragen
SLT heeft toch de neiging om in storing te gaan als die een ijspegel tegenkomt op de bovenleiding? :XDaniel schreef:Tja, SLT is ook in de klimaatkamer geweest. En op zich zijn die pakketten met ijs niet het grootste probleem zolang ze maar niet van de trein vallen Maar hier zal de recenter ingevoerde anti-icing wel een positief effect moeten hebben.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: Korte vragen
Hm, als je op voorhand gaat uitdunnen op dat ETMET traject.. is er geen ETMET meer en verliest men dus een testdag.reisthijs schreef: (..)
Ligt er eigenlijk al een scenario klaar voor uitdunning op ETMET-trajecten? Voor morgen bijvoorbeeld, er worden zware windstoten verwacht op deze Woensdag Testdag...
Niet handig, denk ik.
Als het 'mis' gaat, zal dat wel bij de resultaten van de testdag betrokken worden. Dat men nog eens moet kijken naar uitdunning bij ETMET.
Re: Korte vragen
Door dit soort termen te gebruiken diskwalificeer je jezelf in de discussie. Het heeft ook niets te maken met de vraag waar je op reageert.olof schreef:Verhoudingsgewijs goedkoop, voor de reiziger of voor ProFail?
Ja, dat ligt klaar. Er ligt voor alle verstoringen een scenario klaar, zoals dat er normaal ook ligt. Voor morgen is kennelijk alleen besloten tot het aanpassen van de [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] (rijdt niet boven Zaandam) en de [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] (keert in beide richtingen in Alkmaar).reisthijs schreef:Ligt er eigenlijk al een scenario klaar voor uitdunning op ETMET-trajecten? Voor morgen bijvoorbeeld, er worden zware windstoten verwacht op deze Woensdag Testdag...
Waarin Nederlanders verschillen van Zwitsers en Japanners (maar wellicht ook van de Scandinaviërs maar daar weet ik het niet van) is dat zij trots zijn op het spoor, terwijl wij het spoor zien als iets wat er gewoon bij hoort. Voor zover ik weet rijden de treinen in Zwitserland ook niet bij de eerste sneeuw, maar daar wordt er niet over geklaagd omdat ze vinden dat het spoor zijn uiterste best doet. Kom daar in Nederland maar eens om, het bericht dat ik hierboven quootte is daar een mooi voorbeeld van.lee-yawn schreef:De herfst komt er weer aan, en dat betekent dat veel reizigers weer beginnen te vloeken op treinvervoerders die door "een paar blaadjes op het spoor" en "een paar sneeuwvlokjes uit de lucht" te maken zullen krijgen met vertraging en/of uitval.
Nu ben ik benieuwd naar het volgende; Kan iemand mij de voornaamste redenen uiteenzetten voor de - volgens reizigers - compleet onbegrijpelijke "slechte" prestaties van Nederlandse treinvervoerders in de herfst en winter? Zeker met het volgende gedachtengoed daarbij: "Maar in Scandinavië hebben ze veel meer sneeuw, en als ze daar met de weersomstandigheden kunnen omgaan, waarom wij hier dan niet?"
In het kort vraag ik mij af: Hebben Nederlandse reizigers terecht te klagen, en waarom wel of niet? Waarmee kunnen hun klachten eventueel worden gerelativeerd?
Re: Korte vragen
Waar het vorig jaar ook fout op ging was het gigantische materieeltekort, SGM staat bekend als zeer onbetrouwbaar in de winter, maar toch had men bijna alle stellen ingepland in de spits en was er vrijwel geen reserve. Dit jaar is dat gelukkig wat anders, al is het officieel reserve voor FLIRT, waarvan we nog niet echt weten hoe het zich in de herfst gedragen zal.
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Korte vragen
Als de NS gewoon toiletten in de SLT had gebouwd, kon er SLT bijbesteld worden en was er helemaal geen materieeltekort. Ik hoop wel dat SNG straks naar behoren functioneert, zodat er later nog extra SNG bijbesteld kan worden (naast de 118 stellen die nog komen in 2019).
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Korte vragen
Zo eenvoudig ligt dat ook weer niet: als ze bij SNG geen optie voor extra stellen meer over hebben zullen ze toch echt opnieuw aan moeten gaan besteden. Nou ben ik niet helemaal op de hoogte van het aantal stellen in het raamcontract.
Re: Korte vragen
1200 bakken nieuw sprintermaterieel in 12 jaar tijd en dan nog een tekort hebben?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Inderdaad, er zijn zeker nog wel opties voor meer stellen SNG maar die zijn waarschijnlijk niet meer nodig door de komst van de FLIRTs.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Korte vragen
Bedankt.Wubbo schreef:De reis met de minste tariefeenheden loopt via Gorinchem. Zie hier voor prijsinformatie.
De eindbestemming is inmiddels veranderd in Boxmeer en als ik via de NS reisplanner plan krijg ik een reisadvies via Nijmegen en (nog steeds) geen prijsadvies (en de reden daarvan is me nog steeds onduidelijk).
De prijsberekenaar van Rijdende Treinen geeft echter alleen prijzen via Gorinchem en Blerick.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Korte vragen
De prijsberekenaar geeft dezelfde keuzemogelijkheden als wanneer je e-ticket koopt of een kaartje bij de automaat. Waarbij je kan kiezen uit A (via X), B (via Y), of C (naar keuze via X of Y). Er is geen rekening mee gehouden dat er soms nog een derde logische route is.
Komt je reisadvies overeen met A of B? Dan heb je geluk, daar kan de reisplanner een prijs bij geven.
Geeft de reisplanner een ander advies, dan is het jammer maar helaas...
Komt je reisadvies overeen met A of B? Dan heb je geluk, daar kan de reisplanner een prijs bij geven.
Geeft de reisplanner een ander advies, dan is het jammer maar helaas...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Korte vragen
Zijn er nog sloopstellen mat '64 over ergens (en is hier een overzicht van), of is dat allemaal gesloopt inmiddels?
Re: Korte vragen
Alle Mat'64 is gesloopt, behalve de 466 (Asbestreiniging in Haarlem), 876 (Spoorwegmuseum) en 904 (Stichting Mat'64).
Voor sloopdata verwijs ik naar Somda (en hun Railwiki voor zover hij up to date is :Y .)
Voor sloopdata verwijs ik naar Somda (en hun Railwiki voor zover hij up to date is :Y .)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Korte vragen
De Bk 962 en 964 zijn ook nog bewaard en staan in Amsterdam.
Re: Korte vragen
De 5600 rijdt de gehele dag 2x per uur tussen Zwolle en Utrecht, behalve een ogenschijnlijke 'missende' rit van 23:23 (vertrek vanuit Zwolle). De serie rijdt wel een half uur eerder dan dat, en een half uur later. Wat is de reden van deze 'missende' rit? En zijn er wellicht veranderingen op komst in toekomstige dienstregelingen?
Re: Korte vragen
Die rit bestaat al heel lang niet, waarschijnlijk omdat NS denkt daarmee onvoldoende reizigers te kunnen vervoeren. Of dat ooit anders wordt: geen idee.
Re: Korte vragen
Mogelijk dat vroeger de rit van 23.23u de laatste is geweest, maar dat deze later is gaan rijden omdat 23.23u wel aan de vroege kant was en er voor een extra trein te weinig reizigers zijn?
Edit: ik heb de reisplanner 1989 even geraadpleegd en ook daarin ontbreekt de trein rond 23.20u al (trein 5686 zou dat moeten zijn)
Edit: ik heb de reisplanner 1989 even geraadpleegd en ook daarin ontbreekt de trein rond 23.20u al (trein 5686 zou dat moeten zijn)
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9168
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Ik ken iets soortgelijks zoals dennistd omschrijft wel bij lijn 15 in Nijmegen. Daar zit tussen de laatste en de ene laatste rit opeens anderhalf uur tussen in plaats van een uur, dit om zo nog een extra late verbinding te bieden. Zo spaar je toch weer een bus of trein uit.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8681
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Er zijn diverse buslijnen die door twee vervoerders gereden worden omdat ze onder twee concessies vallen. Hoe zit het bij rituitval of fikse vertragingen? Als vervoerder A een bus heeft die defect raakt onderweg, moet die vervoerder dan die rit overnemen/uit laten vallen of mag vervoerder B, die ook op die lijn rijdt, dan inspringen in het geval van nood?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Korte vragen
Vraag en aanbod; zo was er op de lijn naar Enschede ook nooit een trein om 23.17/18/19/20 vanuit Zwolle, die is er in de loop der jaren wel bijgekomen. Ook richting Emmen reed 's avonds enkel een uursdienst om .26 uur.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten