Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
VIRM
Berichten: 7595
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen

Bericht door VIRM »

Vanaf zondag 24 maart t/m maandag 15 april zijn er allerlei werkzaamheden rondom Leiden Centraal. Is er toevallig ergens een overzicht met wijzigingen van de dienstregeling/treinseries gedurende deze periode?
Beul van de blindegeleidelijn
JothamvW
Berichten: 1225
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Korte vragen

Bericht door JothamvW »

Op Somda staat vanaf 25 maart (ze hebben het altijd per maand, in dit geval t/m 31 maart dus) het volgende:

- [serie=Intercity|2019|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie] stopt extra in Laa.
- [serie=Intercity|2019|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] stopt extra in Laa.
- [serie=Intercity|2019|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie] stopt extra in Laa, kortere haltering Ledn.
- [serie=Intercity|2019|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] opgeheven Gv - Asd], rijdt vanaf Gv door naar Gvc.
- [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] opgeheven Gv - Lls, rijdt vanaf Gv door naar Gvc.
- [serie=Intercity|2019|Amsterdam Centraal - Almere Centrum2600[/serie] verlengd van Alm[/station][/wiki] naar Lls met stop te Almb. Lange stop van 8 minuten te Alm.
- [serie=Sprinter|2019|Leiden Centraal - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie] opgeheven Hfd - Ledn.
- [serie=Sprinter|2019|Den Haag Centraal - Haarlem6300[/serie] verlengd van Hlm naar Asd, stopt onderweg alleen te Ass.
- [serie=Internationale Intercity|2019|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] rijdt niet van/naar Gv, alle ritten via HSL naar Asd.
- 28500 spitstrein Gvc - Laa - Ledn, :03/:33 uit Gvc en :09/:39 vanuit Ledn, alleen van circa 7:00 tot 8:30 en van 15:30 tot 18:00.

Er stond ook nog iets over een extra slag [serie=Intercity direct|2019|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie], maar dat is voor zover ik weet voor Leiden verder niet heel relevant.
Laatst gewijzigd door JothamvW op ma 11 mar 2019, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Korte vragen

Bericht door MdJ »

Geldt alleen tussen 5:00u en 23:00u, tussen 23:00-05:00 vierkant is Leiden geheel buitendienst. Vandaar ook de extra late slag in de serie [serie=Intercity direct|2019|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie].
Bij twijfel: gebruik beton.
umbusko
Donateur
Berichten: 5306
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

en-es schreef:Lastig. Ik had vorige week nog een vette vertraging opgelopen van Amersfoort naar Hannover. Vertrek met +60 en aankomst met +45 dankzij een of andere defecte locomotief. Maar normaal gesproken moet het wel genoeg zijn.
Dank! Heb toch maar twee uur eerder geboekt; heb er weinig zin in om in Hannover te stranden. Nu dus nog een bezigheid zien te vinden om 2,5 uur in Hannover door te brengen.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Korte vragen

Bericht door Zugführer »

JothamvW schreef:En er gaat iets mis met de code die mijn bericht moet weergeven, maar daar weten de moderators vast meer over.
Ik weet niet wat je hebt getypt, ik zie vooral een hoop wiki tags staan die volgens mij niet vanzelf komen. Als je een s voor de treinserie typt wordt het automatisch een link, de stationsafkortingen gaan helemaal vanzelf.

Code: Selecteer alles

- s2200 opgeheven Gv - Asd, rijdt vanaf Gv door naar Gvc
wordt dus als het goed is vanzelf
- [serie=Intercity|2019|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] opgeheven Gv - Asd, rijdt vanaf Gv door naar Gvc
JothamvW
Berichten: 1225
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Korte vragen

Bericht door JothamvW »

Dus ik had alleen de tekst van Somda moeten kopiëren en een s voor de treinseries zetten? Ik heb inderdaad Wiki-tags gebruikt omdat ik dacht dat afkortingen alleen via tags gingen.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Western Soldier
Berichten: 1230
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Korte vragen

Bericht door Western Soldier »

Heeft er iemand een grafiekje die laat zien hoe de reizigersspreiding door de dag heen zit? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe de reizigersaantallen fluctueren.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
VIRM
Berichten: 7595
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen

Bericht door VIRM »

JothamvW schreef:Op Somda staat vanaf 25 maart (ze hebben het altijd per maand, in dit geval t/m 31 maart dus) het volgende:

- [serie=Intercity|2019|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie] stopt extra in [wiki]Laa[/wiki]
- [serie=Intercity|2019|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] stopt extra in Laa.
- [serie=Intercity|2019|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie] stopt extra in Laa, kortere haltering [wiki]Ledn[/wiki].
- [serie=Intercity|2019|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] opgeheven [wiki]Gv[/wiki] - [wiki]Asd[/wiki], rijdt vanaf Gv door naar [wiki]Gvc[/wiki].
- [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] opgeheven Gv - [wiki]Lls[/wiki], rijdt vanaf Gv door naar Gvc.
- [serie=Intercity|2019|Amsterdam Centraal - Almere Centrum2600[/serie] verlengd van [wiki]Alm[/wiki] naar Lls met stop te [wiki]Almb[/wiki]. Lange stop van 8 minuten te Alm.
- [serie=Sprinter|2019|Leiden Centraal - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie] opgeheven [wiki]Hfd[/wiki] - [wiki]Ledn[/wiki].
- [serie=Sprinter|2019|Den Haag Centraal - Haarlem6300[/serie] verlengd van [wiki]Hlm[/wiki] naar Asd, stopt onderweg alleen te [wiki]Ass[/wiki].
- [serie=Internationale Intercity|2019|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] rijdt niet van/naar Gv, alle ritten via HSL naar Asd.
- 28500 spitstrein Gvc - Laa - Ledn, :03/:33 uit Gvc en :09/:39 vanuit Ledn, alleen van circa 7:00 tot 8:30 en van 15:30 tot 18:00.

Er stond ook nog iets over een extra slag [serie=Intercity direct|2019|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie], maar dat is voor zover ik weet voor Leiden verder niet heel relevant.
En er gaat iets mis met de code die mijn bericht moet weergeven, maar daar weten de moderators vast meer over.
Dank je! Weet jij of deze opzet geldt voor de volledige duur van de werkzaamheden?
Beul van de blindegeleidelijn
JothamvW
Berichten: 1225
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Korte vragen

Bericht door JothamvW »

Nee, ik heb gewoon de tekst van Somda gekopieërd. Hier staat de brontekst: https://www.somda.nl/forum/22578/Werkza ... aart+2019/
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
diederickx
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

Western Soldier schreef:Heeft er iemand een grafiekje die laat zien hoe de reizigersspreiding door de dag heen zit? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe de reizigersaantallen fluctueren.
Je bedoelt de buurtbus Wolfheze?
JothamvW
Berichten: 1225
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Korte vragen

Bericht door JothamvW »

Hij heeft het er ook met mij over gehad;
Nee, de NS, per station (of anders lijn) indien mogelijk.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Is er recent iets gewijzigd aan de inlogpagina van WiFi in de trein?
Op mijn eigen telefoon (Huawei P8) laadt de pagina namelijk niet meer helemaal, waardoor ik niet kan inloggen. :?
Met mijn werktelefoon (iPhone SE) heb ik dat probleem dan weer niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Western Soldier schreef:Heeft er iemand een grafiekje die laat zien hoe de reizigersspreiding door de dag heen zit? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe de reizigersaantallen fluctueren.
Dat lijkt me staatsbedrijfsgeheim. Probeer een WOB-verzoek.
🍉
Western Soldier
Berichten: 1230
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Korte vragen

Bericht door Western Soldier »

Ook bij NS. Ik ben gewoon benieuwd hoeveel procent van de mensen op elk willekeurig uur van de dag met de trein reizen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13171
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Ook bij NS is het bedrijfsgeheim. Als je een inschatting wil maken kan je kijken naar treinlengte op bepaalde trajecten op bepaalde tijdstippen, al zal je daar dan ook rekening moeten houden met 'lege' capaciteit in de tegenspits.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen

Bericht door Durashift »

Meltrain schreef: (..)
Op mijn eigen telefoon (Huawei P8) laadt de pagina namelijk niet meer helemaal, waardoor ik niet kan inloggen. :?
Met mijn werktelefoon (iPhone SE) heb ik dat probleem dan weer niet.
Beveiliging ter voorkoming van Chinese spionage.

:wink: (A)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Even een vraag, want met tarieven ben ik niet zo heel erg bekend: ik heb een Kruidvat-dagkaart die ma-vr buiten de spits geldig is en za/zo de hele dag. Ik ga er vanuit dat deze tot aan de landsgrens geldig is ten zuiden van Maastricht, als het anders is dan hoor ik het graag.
Als ik naar België wil op een dag, heb ik dan in principe voldoende aan deze dagkaart en een apart retourtje van bijvoorbeeld Maastricht naar bijvoorbeeld Luik met 100 % “vrij reizen” in Nederland?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Meestal is de geldigheid inderdaad gelijk aan een Netabonnement, dus tot de grens of tot Aachen/Leer op die specifieke lijntjes
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ja, in principe wel. Maar als je van plan bent een langere afstand in België af te leggen kan een Go Pass 1 Maastricht uit de NMBS-automaat in Maastricht toch weer goedkoper worden, die kost ongeacht de afstand voor een enkele reis € 8,20.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Bedankt voor de antwoorden zo snel! :pos: Een Go Pass heb ik dus 2x nodig dan begrijp ik? Ik ben van plan om misschien een keer naar Verviers te gaan, dus vandaar.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Dan zou je ook een rondje kunnen doen, dan heb je een Go Pass Maastricht - Hergenrath (8,20) een een kaartje Hergenrath - Aachen (4,20 uit mn hoofd) nodig en ben je dus goedkoper uit dan twee keer een Go pass. Een andere optie is nog een Go Pass Maastricht - Verviers en een Go Pass Verviers - Roosendaal, en dan kun je via Brussel terug *O*

En aangezien een Go Pass dus een vaste prijs heeft, kun je er ook nog voor kiezen om Verviers op je ticket te veranderen in Spa, Hergenrath of Eupen, dat is zo ver als je in die hoek kunt komen, en je kunt nog steeds (onderweg) in Verviers uitstappen ;)
Laatst gewijzigd door Aking op di 12 mar 2019, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Korte vraag: Wat moet je in godsnaam in Verviers?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Een enkeltje Vise (Fr) - Verviers-Central is € 6,00 Jongerentarief Early Bird met 100% korting NL (dat moet je minstens een week van te voren kopen op NSinternational.nl). Last-minute is een enkeltje € 11,00 bij NS, dus dan is een Go Pass 1 Maastricht goedkoper. En een Go Pass 1 is inderdaad een enkeltje.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39166
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Naar Verviers kan je ook nog een Euregioticket gebruiken trouwens. Bij een eenvoudige retourreis is dat iets duurder, maar als je nog meer wilt reizen binnen België (of Duitsland) kan het al goedkoper worden. In het weekend is dat als je samen met iemand reist sowieso het goedkoopste omdat dat Euregioticket geldt voor 2 volwassenen en drie kinderen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Bedankt voor de tips! Ik wil juist op een doordeweekse dag, (Almere -> Utrecht reis ik dan in de ochtendspits met de OV-chipkaart) en ik reis in de middagspits nog in België. Ik ben van plan stops te maken in Luik, Verviers (een paar uur of zo) en op de terugweg wellicht nog in Visé, maar dat zie ik dan wel. :)

Hoe kan ik trouwens gezien de tickets aantonen dat ik jonger ben dan 26? Gewoon ID laten zien of zitten er nog bepaalde voorwaarden aan vast? Als ik de reisplanner van de NMBS gebruik (bij Zoek biljetten & abonnementen) om te kijken welke tickets ik kan nemen, krijg ik de keuze 19-25 (niet schoolgaand) of 19-25 (schoolgaand).
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten