Korte vragen
Re: Korte vragen #21
Oke, andere dan we in Nederland gebruiken. Bestel maar eens een jus d'orange.
Re: Korte vragen #21
Dan lachen de Vlamingen zich suf, want wij Nederlanders bestellen dan in de meeste gevallen een 'sudderrans'. :X
,aldus dezelfde wiki. Ik vermoed dat het in het Frans gaat om een 'contrôleur'.In Nederland loopt de conducteur rond op de trein, in Vlaanderen spreekt de NMBS van "treinbegeleider", in Wallonië van "accompagnateur de train".
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5862
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Korte vragen #21
Ik heb hier nog nooit een conducteur "op" een trein rond zien lopen.
Dat doet men alleen in Vlaanderen (A)
Dat doet men alleen in Vlaanderen (A)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Re: Korte vragen #21
In Engeland heet de kaartjesverkoper en -controleur in de trein ook "conductor" al wordt "guard" of "train manager" ook vaak gebruikt. In de VS is "conductor" een meer algemene benaming voor werkzaamheden op de trein, afgezien van het rijden zelf.Suus schreef:Waarom heet een conducteur eigenlijk een conducteur in het Nederlands? In het Frans is een conducteur van een trein namelijk de machinist. :)
(Maar goed, in de VS wordt een machinist dan weer "(Railroad) Engineer" genoemd.)
Wat betekent dat? Google kent het niet en Google Translate geeft me geen vertaling.Ardan schreef:Elleneur,
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Korte vragen #21
Mwah, niet letterlijk, maar ook hier loop ik op de trein.reisthijs schreef:Ik heb hier nog nooit een conducteur "op" een trein rond zien lopen.
Re: Korte vragen #21
Het kan natuurlijk altijd erger: in het dagelijks leven betrap ik mij er op dat ik het heb over tramconducteurs, als het gaat om de mensen die een tram besturen. En tsja, als e dan met studiegenoten zit die ook met de HTM reizen, maar je niet begrijpen, merk je dat ik waarschijnlijk nog niet volledig ingeburgerd ben... :X
-
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Korte vragen #21
Wat is eigenlijk de minimale keertijd (hoe lang moet een trein minimaal stilstaan voordat hij aan zijn volgende rit mag beginnen) van een trein op een eindpunt? Is er daarin eigenlijk nog een verschil tussen sprinters en intercity's?
Re: Korte vragen #21
Dat zit hem niet zo zeer in hoe lang de trein stil moet staan, maar in het personeel. Bij wijze van spreken zou een trein in 1 minuut kunnen keren, maar dan moet er in ieder geval een nieuwe machinist op komen. Dat wil je echter niet in je dienstregeling opnemen, want als de trein te laat binnenkomt, gaat hij ook gegarandeerd weer te laat weg.
In het geval er een nieuwe machinist op komt, zal de trein gereed gemaakt moeten worden en zal er een remproef plaats moeten vinden. Daar wordt 4 minuten voor gerekend bij het opstellen van een dienstregeling.
Als dezelfde machinist met de trein terug moet, dan wordt er gemiddeld 1.5 minuut per bak gerekend. Dat is inclusief lopen. Ook daarvoor wordt minimaal 4 minuten gerekend bij het opstellen van een dienstregeling.
Er wordt gestreefd naar een minimale keertijd van tussen de 10 tot 15 minuten voor een trein, maar indien nodig kan een kortere keertijd gehanteerd worden van minimaal 4 minuten. Kijk bijvoorbeeld naar Leeuwarden, waar in de vorige dienstregeling de trein van en naar Den Haag om .56 binnenkwam en om .03 weer vertrok.
In het geval er een nieuwe machinist op komt, zal de trein gereed gemaakt moeten worden en zal er een remproef plaats moeten vinden. Daar wordt 4 minuten voor gerekend bij het opstellen van een dienstregeling.
Als dezelfde machinist met de trein terug moet, dan wordt er gemiddeld 1.5 minuut per bak gerekend. Dat is inclusief lopen. Ook daarvoor wordt minimaal 4 minuten gerekend bij het opstellen van een dienstregeling.
Er wordt gestreefd naar een minimale keertijd van tussen de 10 tot 15 minuten voor een trein, maar indien nodig kan een kortere keertijd gehanteerd worden van minimaal 4 minuten. Kijk bijvoorbeeld naar Leeuwarden, waar in de vorige dienstregeling de trein van en naar Den Haag om .56 binnenkwam en om .03 weer vertrok.
-
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Korte vragen #21
Bedankt, op Rotterdam Centraal is in de huidige dienstregeling volgens mij een soortgelijke situatie met de [serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] en [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie].
Re: Korte vragen #21
Aansteker. Kan best dat ik het hopeloos verkeerd schrijf hoor, ken het alleen uit Vlaams spraakgebruik.Meltrain schreef:Wat betekent dat? Google kent het niet en Google Translate geeft me geen vertaling.Ardan schreef:Elleneur,
Ik doe ook maar wat
Re: Korte vragen #21
Wij vinden het grappig dat Vlamingen op de bus zitten, maar wij wachten er dan weer op en daar klopt natuurlijk ook geen hout vanMikos schreef:Mwah, niet letterlijk, maar ook hier loop ik op de trein.reisthijs schreef:Ik heb hier nog nooit een conducteur "op" een trein rond zien lopen.
Ik doe ook maar wat
Re: Korte vragen #21
De [serie=Stoptrein|2017|Tiel - Utrecht Centraal6000[/serie] keert in mijn woonplaats in 5 minuten. Nu scheelt het misschien dat het maximaal 10 bakken SLT zijn.Mikos schreef: In het geval er een nieuwe machinist op komt, zal de trein gereed gemaakt moeten worden en zal er een remproef plaats moeten vinden. Daar wordt 4 minuten voor gerekend bij het opstellen van een dienstregeling.
Als dezelfde machinist met de trein terug moet, dan wordt er gemiddeld 1.5 minuut per bak gerekend. Dat is inclusief lopen. Ook daarvoor wordt minimaal 4 minuten gerekend bij het opstellen van een dienstregeling.
...
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen #21
Ook een beetje in het materieel toch? Alhoewel, we hebben geloof ik nu geen materieel meer in reizigersdienst waarbij de stuurstroomsleutel fysiek naar de andere kant van de trein moet bij kopmaken (was Plan V daarmee niet het laatste of komt het nu nog voor?)Mikos schreef:Dat zit hem niet zo zeer in hoe lang de trein stil moet staan, maar in het personeel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte vragen #21
Mat'64 inderdaad en DD-AR waren daarin de laatsten. Bij DD-AR hebben ze die nu volgens mij ook vastgezet.
SLT heeft een afwijkende baklengte, daar rekent men ongeveer de helft (4=2, 6=3).
SLT heeft een afwijkende baklengte, daar rekent men ongeveer de helft (4=2, 6=3).
Re: Korte vragen #21
Ja dit vind ik zo irritant. Wist ik eindelijk waarvoor die cijferbordjes bij de perrons waren, houden die machinisten zich er bij SLT niet aan!! Nu weet ik nog niet tot waar de trein precies doorrijdt.Mikos schreef:SLT heeft een afwijkende baklengte, daar rekent men ongeveer de helft (4=2, 6=3).
🍉
Re: Korte vragen #21
Kunnen daar dan geen aparte borden voor komen?
Re: Korte vragen #21
Heb je enig idee wat je nu vraagt?KM46 schreef:Kunnen daar dan geen aparte borden voor komen?
Ze houden zich er perfect aan, want als ze met een zesje bij de 6 gaan staan, moet de helft van de wachtenden op het perron gaan rennen om de trein niet te missenHainje schreef:houden die machinisten zich er bij SLT niet aan!!
Re: Korte vragen #21
Allumeur.Ardan schreef:Aansteker. Kan best dat ik het hopeloos verkeerd schrijf hoor, ken het alleen uit Vlaams spraakgebruik.Meltrain schreef:Wat betekent dat? Google kent het niet en Google Translate geeft me geen vertaling.Ardan schreef:Elleneur,
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: Korte vragen #21
De VIRM produceert tijdens het vertrekken een karakteristiek geluid - het klinkt bijna als een alarm dat afgaat. Zie (hoor) willekeurig filmpje van YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Ks20hYaVJ04
Waar wordt dit door veroorzaakt?
Plus, om één of andere reden heb ik mij altijd voorgenomen dat dit geluid vroeger (7-8 jaar geleden) luider klonk dan tegenwoordig, maar het kan best zijn dat dit puur mijn verbeelding is. In hoeverre is dat waar?
Waar wordt dit door veroorzaakt?
Plus, om één of andere reden heb ik mij altijd voorgenomen dat dit geluid vroeger (7-8 jaar geleden) luider klonk dan tegenwoordig, maar het kan best zijn dat dit puur mijn verbeelding is. In hoeverre is dat waar?
Re: Korte vragen #21
Is ook maar net afhankelijk van welk station. Sowieso bij Tilburg Reeshof en Gilze-Rijen rijden ze altijd een stuk verder door (in de richting van Tilburg) en aangezien iedereen zo'n beetje onder het afdak blijft staan moet alsnog iedereen een eind met de trein mee lopen. Gevolg is dat iedereen in een kluitje bij de achterste twee/drie deuren instapt. Zo zullen er nog wel een hele hoop stations zijn waar dit speelt. Wat dat betreft hoop ik dat die instapzones zoals tussen Geldermalsen en Utrecht op meer stations gebruikt gaan worden. Dan weet de reiziger ten minste waar hij/zij de meeste kans heeft om in te kunnen stappen en wordt de groep beter gespreid.Mikos schreef:moet de helft van de wachtenden op het perron gaan rennen om de trein niet te missen
Is iets met de motor geloof ik. En in de eerste generatie VIRM-treinen was dit geluid een stuk luider, je hebt het je niet verbeeld. ;)lee-yawn schreef:Waar wordt dit door veroorzaakt?
Plus, om één of andere reden heb ik mij altijd voorgenomen dat dit geluid vroeger (7-8 jaar geleden) luider klonk dan tegenwoordig, maar het kan best zijn dat dit puur mijn verbeelding is. In hoeverre is dat waar?
🍉
Re: Korte vragen #21
Het doedelzak geluid bij de eerste generaties VIRM kwam van de oude tractie-installatie. Deze is bij gelijktijdig bij de inbouw van OBIS vervangen door een ander nieuwere installatie, het oude vertoonde nog wel eens defecten. Men is hierbij van een GTO naar IGBT installatie gegaan.
De tractie-installaties willen nog wel eens muziekachtige geluiden maken. De Taurus die in/rond Oostenrijk rondrijdt staat bekend om zijn muzikale kwaliteiten .
De tractie-installaties willen nog wel eens muziekachtige geluiden maken. De Taurus die in/rond Oostenrijk rondrijdt staat bekend om zijn muzikale kwaliteiten .
Laatst gewijzigd door MarkNL op vr 06 jan 2017, 07:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 6183
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Korte vragen #21
theoretisch zou het kunnen en dan ga je naar het systeem wat de RET gebruikt bij de metro voor de bakbordjes waarbij de witte borden voor de (R)SG3 gelden en blauwe voor de MG/SG 2/1.Mikos schreef:Heb je enig idee wat je nu vraagt?KM46 schreef:Kunnen daar dan geen aparte borden voor komen?
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Korte vragen #21
Korte vraag over de eurobahn tussen Venlo en Duitsland: wie weet welke treinen er normaal gesproken rijden op deze verbinding? Ik zie in InfoPlus FLIRT3 en FLIRT4 (al dan niet in combinatie), iemand mailde naar rijdendetreinen dat er 5-delige treinen rijden en inmiddels ben ik zelf eerlijk gezegd het overzicht een beetje kwijt.
Weet iemand welke combinaties er uberhaupt voorkomen op die verbinding en (dat zou helemaal mooi zijn) wat er normaal gesproken rijdt?
Weet iemand welke combinaties er uberhaupt voorkomen op die verbinding en (dat zou helemaal mooi zijn) wat er normaal gesproken rijdt?
- AppleMoose
- Berichten: 6027
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Korte vragen #21
In theorie kan alles, maar het vergt nogal een investering en wat buitendienststellingen om dat te realiseren.dylanwild94 schreef:theoretisch zou het kunnen en dan ga je naar het systeem wat de RET gebruikt bij de metro voor de bakbordjes waarbij de witte borden voor de (R)SG3 gelden en blauwe voor de MG/SG 2/1.Mikos schreef:Heb je enig idee wat je nu vraagt?KM46 schreef:Kunnen daar dan geen aparte borden voor komen?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten