Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #21

Bericht door Ardan »

Elleneur, camionet, voiture...
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Korte vragen #21

Bericht door JWM »

Oke, andere dan we in Nederland gebruiken. Bestel maar eens een jus d'orange.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Mikos »

Dan lachen de Vlamingen zich suf, want wij Nederlanders bestellen dan in de meeste gevallen een 'sudderrans'. :X
In Nederland loopt de conducteur rond op de trein, in Vlaanderen spreekt de NMBS van "treinbegeleider", in Wallonië van "accompagnateur de train". 
,aldus dezelfde wiki. Ik vermoed dat het in het Frans gaat om een 'contrôleur'.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door reisthijs »

Ik heb hier nog nooit een conducteur "op" een trein rond zien lopen.
Dat doet men alleen in Vlaanderen (A)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #21

Bericht door Meltrain »

Suus schreef:Waarom heet een conducteur eigenlijk een conducteur in het Nederlands? In het Frans is een conducteur van een trein namelijk de machinist. :)
In Engeland heet de kaartjesverkoper en -controleur in de trein ook "conductor" al wordt "guard" of "train manager" ook vaak gebruikt. In de VS is "conductor" een meer algemene benaming voor werkzaamheden op de trein, afgezien van het rijden zelf.
(Maar goed, in de VS wordt een machinist dan weer "(Railroad) Engineer" genoemd.)
Ardan schreef:Elleneur,
Wat betekent dat? Google kent het niet en Google Translate geeft me geen vertaling.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Mikos »

reisthijs schreef:Ik heb hier nog nooit een conducteur "op" een trein rond zien lopen.
Mwah, niet letterlijk, maar ook hier loop ik op de trein.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen #21

Bericht door Z2N »

Het kan natuurlijk altijd erger: in het dagelijks leven betrap ik mij er op dat ik het heb over tramconducteurs, als het gaat om de mensen die een tram besturen. En tsja, als e dan met studiegenoten zit die ook met de HTM reizen, maar je niet begrijpen, merk je dat ik waarschijnlijk nog niet volledig ingeburgerd ben... :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Korte vragen #21

Bericht door Globetrotter »

Wat is eigenlijk de minimale keertijd (hoe lang moet een trein minimaal stilstaan voordat hij aan zijn volgende rit mag beginnen) van een trein op een eindpunt? Is er daarin eigenlijk nog een verschil tussen sprinters en intercity's?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Mikos »

Dat zit hem niet zo zeer in hoe lang de trein stil moet staan, maar in het personeel. Bij wijze van spreken zou een trein in 1 minuut kunnen keren, maar dan moet er in ieder geval een nieuwe machinist op komen. Dat wil je echter niet in je dienstregeling opnemen, want als de trein te laat binnenkomt, gaat hij ook gegarandeerd weer te laat weg.

In het geval er een nieuwe machinist op komt, zal de trein gereed gemaakt moeten worden en zal er een remproef plaats moeten vinden. Daar wordt 4 minuten voor gerekend bij het opstellen van een dienstregeling.
Als dezelfde machinist met de trein terug moet, dan wordt er gemiddeld 1.5 minuut per bak gerekend. Dat is inclusief lopen. Ook daarvoor wordt minimaal 4 minuten gerekend bij het opstellen van een dienstregeling.

Er wordt gestreefd naar een minimale keertijd van tussen de 10 tot 15 minuten voor een trein, maar indien nodig kan een kortere keertijd gehanteerd worden van minimaal 4 minuten. Kijk bijvoorbeeld naar Leeuwarden, waar in de vorige dienstregeling de trein van en naar Den Haag om .56 binnenkwam en om .03 weer vertrok.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Korte vragen #21

Bericht door Globetrotter »

Bedankt, op Rotterdam Centraal is in de huidige dienstregeling volgens mij een soortgelijke situatie met de [serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] en [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie].
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #21

Bericht door Ardan »

Meltrain schreef:
Ardan schreef:Elleneur,
Wat betekent dat? Google kent het niet en Google Translate geeft me geen vertaling.
Aansteker. Kan best dat ik het hopeloos verkeerd schrijf hoor, ken het alleen uit Vlaams spraakgebruik.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #21

Bericht door Ardan »

Mikos schreef:
reisthijs schreef:Ik heb hier nog nooit een conducteur "op" een trein rond zien lopen.
Mwah, niet letterlijk, maar ook hier loop ik op de trein.
Wij vinden het grappig dat Vlamingen op de bus zitten, maar wij wachten er dan weer op en daar klopt natuurlijk ook geen hout van :p
Ik doe ook maar wat
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen #21

Bericht door waldo79 »

Mikos schreef: In het geval er een nieuwe machinist op komt, zal de trein gereed gemaakt moeten worden en zal er een remproef plaats moeten vinden. Daar wordt 4 minuten voor gerekend bij het opstellen van een dienstregeling.
Als dezelfde machinist met de trein terug moet, dan wordt er gemiddeld 1.5 minuut per bak gerekend. Dat is inclusief lopen. Ook daarvoor wordt minimaal 4 minuten gerekend bij het opstellen van een dienstregeling.
...
De [serie=Stoptrein|2017|Tiel - Utrecht Centraal6000[/serie] keert in mijn woonplaats in 5 minuten. Nu scheelt het misschien dat het maximaal 10 bakken SLT zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Daniel »

Mikos schreef:Dat zit hem niet zo zeer in hoe lang de trein stil moet staan, maar in het personeel.
Ook een beetje in het materieel toch? Alhoewel, we hebben geloof ik nu geen materieel meer in reizigersdienst waarbij de stuurstroomsleutel fysiek naar de andere kant van de trein moet bij kopmaken (was Plan V daarmee niet het laatste of komt het nu nog voor?)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Mikos »

Mat'64 inderdaad en DD-AR waren daarin de laatsten. Bij DD-AR hebben ze die nu volgens mij ook vastgezet.

SLT heeft een afwijkende baklengte, daar rekent men ongeveer de helft (4=2, 6=3).
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #21

Bericht door Hainje »

Mikos schreef:SLT heeft een afwijkende baklengte, daar rekent men ongeveer de helft (4=2, 6=3).
Ja dit vind ik zo irritant. Wist ik eindelijk waarvoor die cijferbordjes bij de perrons waren, houden die machinisten zich er bij SLT niet aan!! Nu weet ik nog niet tot waar de trein precies doorrijdt. :evil:
🍉
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen #21

Bericht door ODRAIL »

Kunnen daar dan geen aparte borden voor komen?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Mikos »

KM46 schreef:Kunnen daar dan geen aparte borden voor komen?
Heb je enig idee wat je nu vraagt?
Hainje schreef:houden die machinisten zich er bij SLT niet aan!!
Ze houden zich er perfect aan, want als ze met een zesje bij de 6 gaan staan, moet de helft van de wachtenden op het perron gaan rennen om de trein niet te missen :wink:
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Korte vragen #21

Bericht door baladid »

Ardan schreef:
Meltrain schreef:
Ardan schreef:Elleneur,
Wat betekent dat? Google kent het niet en Google Translate geeft me geen vertaling.
Aansteker. Kan best dat ik het hopeloos verkeerd schrijf hoor, ken het alleen uit Vlaams spraakgebruik.
Allumeur.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
lee-yawn
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 20:31

Re: Korte vragen #21

Bericht door lee-yawn »

De VIRM produceert tijdens het vertrekken een karakteristiek geluid - het klinkt bijna als een alarm dat afgaat. Zie (hoor) willekeurig filmpje van YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Ks20hYaVJ04

Waar wordt dit door veroorzaakt?

Plus, om één of andere reden heb ik mij altijd voorgenomen dat dit geluid vroeger (7-8 jaar geleden) luider klonk dan tegenwoordig, maar het kan best zijn dat dit puur mijn verbeelding is. In hoeverre is dat waar?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #21

Bericht door Hainje »

Mikos schreef:moet de helft van de wachtenden op het perron gaan rennen om de trein niet te missen :wink:
Is ook maar net afhankelijk van welk station. Sowieso bij Tilburg Reeshof en Gilze-Rijen rijden ze altijd een stuk verder door (in de richting van Tilburg) en aangezien iedereen zo'n beetje onder het afdak blijft staan moet alsnog iedereen een eind met de trein mee lopen. Gevolg is dat iedereen in een kluitje bij de achterste twee/drie deuren instapt. Zo zullen er nog wel een hele hoop stations zijn waar dit speelt. Wat dat betreft hoop ik dat die instapzones zoals tussen Geldermalsen en Utrecht op meer stations gebruikt gaan worden. Dan weet de reiziger ten minste waar hij/zij de meeste kans heeft om in te kunnen stappen en wordt de groep beter gespreid.
lee-yawn schreef:Waar wordt dit door veroorzaakt?

Plus, om één of andere reden heb ik mij altijd voorgenomen dat dit geluid vroeger (7-8 jaar geleden) luider klonk dan tegenwoordig, maar het kan best zijn dat dit puur mijn verbeelding is. In hoeverre is dat waar?
Is iets met de motor geloof ik. En in de eerste generatie VIRM-treinen was dit geluid een stuk luider, je hebt het je niet verbeeld. ;)
🍉
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Korte vragen #21

Bericht door MarkNL »

Het doedelzak geluid bij de eerste generaties VIRM kwam van de oude tractie-installatie. Deze is bij gelijktijdig bij de inbouw van OBIS vervangen door een ander nieuwere installatie, het oude vertoonde nog wel eens defecten. Men is hierbij van een GTO naar IGBT installatie gegaan.

De tractie-installaties willen nog wel eens muziekachtige geluiden maken. De Taurus die in/rond Oostenrijk rondrijdt staat bekend om zijn muzikale kwaliteiten :p.
Laatst gewijzigd door MarkNL op vr 06 jan 2017, 07:12, 1 keer totaal gewijzigd.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Korte vragen #21

Bericht door dylanwild94 »

Mikos schreef:
KM46 schreef:Kunnen daar dan geen aparte borden voor komen?
Heb je enig idee wat je nu vraagt?
theoretisch zou het kunnen en dan ga je naar het systeem wat de RET gebruikt bij de metro voor de bakbordjes waarbij de witte borden voor de (R)SG3 gelden en blauwe voor de MG/SG 2/1.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Geert »

Korte vraag over de eurobahn tussen Venlo en Duitsland: wie weet welke treinen er normaal gesproken rijden op deze verbinding? Ik zie in InfoPlus FLIRT3 en FLIRT4 (al dan niet in combinatie), iemand mailde naar rijdendetreinen dat er 5-delige treinen rijden en inmiddels ben ik zelf eerlijk gezegd het overzicht een beetje kwijt.

Weet iemand welke combinaties er uberhaupt voorkomen op die verbinding en (dat zou helemaal mooi zijn) wat er normaal gesproken rijdt?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Korte vragen #21

Bericht door AppleMoose »

dylanwild94 schreef:
Mikos schreef:
KM46 schreef:Kunnen daar dan geen aparte borden voor komen?
Heb je enig idee wat je nu vraagt?
theoretisch zou het kunnen en dan ga je naar het systeem wat de RET gebruikt bij de metro voor de bakbordjes waarbij de witte borden voor de (R)SG3 gelden en blauwe voor de MG/SG 2/1.
In theorie kan alles, maar het vergt nogal een investering en wat buitendienststellingen om dat te realiseren.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten