Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Voor zover ik weet is het eenrichtingsverkeer, en kunnen conducteurs en poortjes dus enkel zien of het ticket al dan niet geldig is (aldaar). Volgens mij kan een conducteur dus niet zien wat jij er allemaal mee gedaan hebt.

Dat zou namelijk betekenen dat zowel de poortjes als de kaartlezer van de conducteur continue verbinding moeten hebben met een systeem op de wal die dat bijhoudt, en bij mijn weten bestaat dat systeem niet (want daar is nou net die chipkaart voor :mrgreen: )
diederickx
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

Zo'n QR code is statisch, dus daaraan valt geen reishistorie af te lezen. En grasduinen in de database van NS kan een conducteur niet.
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Dus met een kaartje Roosendaal-Schiphol kan je ook poortjes openen op stations die niet op de route liggen? Bijv. Sittard of Hilversum.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Jup :Y

Volgens mij zijn er alleen keycards voor bepaalde stations (Abellio heeft ze bijvoorbeeld voor Arnhem), maar los daarvan werken QR codes volgens mij overal.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door webguy »

Na een keer of 5 ofzo stopt ie hoor... Het is ook niet te doen om je kaartje te blokkeren op stationsniveau. Wat als er omgereisd moet worden via Sloterdijk of Hilversum bijvoorbeeld waar je moet omchecken?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Ik zei dan ook dat ze overal werken, niet dat ze onbeperkt werken :wink:

En zoals gezegd, volgens mij zijn QR codes óf voor alle stations, óf voor één station (zoals dus die Abellio keycards voor Arnhem, en mogelijk heeft Eurobahn iets soortgelijks voor Venlo? )

Iets er tussenin is volgens mij inderdaad onwerkbaar.
cassie127
Berichten: 6582
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Zover ik weet kunnen ze dat niet zien.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door webguy »

Het zou zo maar kunnen dat ze dat allemaal kunnen bijhouden...
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Korte vragen

Bericht door ibodejoode »

en-es schreef:Dus met een kaartje Roosendaal-Schiphol kan je ook poortjes openen op stations die niet op de route liggen? Bijv. Sittard of Hilversum.
Daarnet even op het NS forum gekeken. De QR code is er alleen voor om de poortjes te kunnen openen. Het heeft dus niets met in-uitchecken te maken. Je mag dus op alle tussengelegen stations van de op het E-ticket aangegeven route opstappen (of uitstappen). Maar niet op een ver van de route gelegen station. In wezen is het een ouderwets kaartje. De Hc moet dus controleren of je op de goede route zit en of je bent wie op het ticket staat. Je kunt dus wel in Sittard er uit, maar dan reis je in feite zwart (of grijs). Maar poortje gaat wel open.
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Aking schreef: En zoals gezegd, volgens mij zijn QR codes óf voor alle stations, óf voor één station (zoals dus die Abellio keycards voor Arnhem, en mogelijk heeft Eurobahn iets soortgelijks voor Venlo? )
Venlo heeft geen poortjes. Tenminste niet vorig jaar november toen ik er voor het laatst was.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1256
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Korte vragen

Bericht door Frank93 »

Kun je bij de Westerschelde Ferry je OV-Chipkaart gebruiken? Op hun site kan ik er niks over vinden maar als ik met Google Maps een kijkje neem in het gebouw lijkt het te kunnen:

Afbeelding

Iemand die dit weet?
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1256
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Korte vragen

Bericht door Frank93 »

Ah jammer. Bedankt :pos:
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2832
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Korte vragen

Bericht door ICE11 »

Als ik bij een NS-kaartautomaat een ticket naar Aachen koop, welke bestemming (groeten aan Hainje ;)) staat op deze ticket vermeld: "Aachen Hbf." of alleen "Aachen"? En moet ik ook met een wegwerpchipkaart (voor internationale tickets is er geen 1,- euro "boete" of toch?) bij het overstappen van NS naar Arriva in Heerlen uit- en inchecken?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Uit- en inchecken moet in elk geval altijd, ook met een wegwerpticket. Wat erop staat weet ik echter niet gezien ik nooit met een regulier ticket naar Aken ben gereisd :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

ICE11 schreef:Als ik bij een NS-kaartautomaat een ticket naar Aachen koop, welke bestemming (groeten aan Hainje ;)) staat op deze ticket vermeld: "Aachen Hbf." of alleen "Aachen"? En moet ik ook met een wegwerpchipkaart (voor internationale tickets is er geen 1,- euro "boete" of toch?) bij het overstappen van NS naar Arriva in Heerlen uit- en inchecken?
Graag gedaan! :D

Er zit denk ik wel € 1,- "boete" op overigens, want Aachen valt tegenwoordig binnen het Nederlandse net. Bij internationale kaartjes zit die boete er niet op, wil niet zeggen dat je deze euro in je zak kan houden. Grenskaartjes zijn - in vergelijking met binnenlandse kaartjes - immers absurd duur voor de afstand die je er mee aflegt.

Als je van vervoerder wisselt (dus van NS -> Arriva, of andersom), moet je altijd "omchecken". Dus uitchecken bij vervoerder A en inchecken bij vervoerder B. Verder werken we in Nederland niet met zones zoals je in België (en wellicht ook Duitsland) ziet. Je betaalt altijd vanaf/tot het station waarvan/waarnaar je reist. Dus als dat Aachen Hbf is, dan staat er Aachen Hbf op, je mag daarmee wel je reis beginnen op Aachen West, maar niet op bijv. Aachen Rothe Erde.

Hopelijk is het zo net wat duidelijker voor je. :)
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Hainje schreef:Verder werken we in Nederland niet met zones zoals je in België (en wellicht ook Duitsland) ziet. Je betaalt altijd vanaf/tot het station waarvan/waarnaar je reist.
In elk geval naar België wordt er wel degelijk met zones gewerkt, althans, ik heb hier een wegwerp-chipkaart van 28-4-2018 liggen voor het traject Rotterdam C. - Antwerpen Zone :wink:
Verder zijn die kaartjes nogal standaard, zo bevat de collectie hier ook een enkele reis Enschede - Gronau inclusief IC direct toeslag die niet geldig is in Thalys/Eurostar (niet dat die ver zullen komen op dat traject :lol: )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Aachen is voor NS buitenland, dus daar zit geen toeslag op.

En in België bestaan tariefpunten als Antwerpen-Centraal, Antwerpen-Berchem niet maar alleen Antwerpen Zone, dus moet NS wel kaartjes naar Antwerpen Zone verkopen. En als er op een kaartje dan toch een specifiek station is benoemd, mag je het toch als een zonekaartje gebruiken als het station onderdeel is van een zone.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Weet iemand hoeveel stellen VIRM-1 er nog rondrijden en wanneer naar verwachting het laatste stel wordt binnengenomen voor revisie?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Alle viertjes zijn gedaan, volgens mij rijden er nog 23 of 24 ongemoderniseerde zesjes buiten. Mijn vermoeden is dat ze vlak na de jaarwisseling wel klaar zullen zijn.

De meest recente aflevering was overigens gisteren, de voormalige 9481 is verlengd tot een zesje en als 8681 in dienst gekomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Michael »

Wat is de reden dat de 9481 verlengd is naar een zesje als ik vragen mag?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Als ik het goed begrijp om VIRM-1-bakken uit de voormalige 8728 (nu 9528) te halen zodat die weer puur uit VIRM-2/3-bakken kan bestaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Tot welke dag in de maand kan ik met NS flex mijn abonnement omzetten? En als ik hem omzet wordt dat dan dezelfde dag van kracht en krijg ik het te veel betaalde bedrag terug of hoe werkt het? Ik wil namelijk binnenkort van mijn altijd vrij abonnement af. NS is hier redelijk vaag over vind ik.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Volgens de website kan een wijziging van abonnement op elk moment na minstens een maand het abonnement gehad te hebben, gaat een wijziging na 15 minuten in en wordt een resterend teveel betaald bedrag op de volgende factuur verrekend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Waarom zegt hij dan enkele dagen voor de factuurdatum dat het pas na de factuurdatum kan?

Edit: Misschien kwam dit doordat ik het in de eerste maand probeerde aan te passen. Vandaar mijn verwarring.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten