Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10556
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen

Bericht door trolly »

marvinkok schreef:Enschede is dubbel kopstation (A)
Waarbij je zou zeggen dat daarvoor minstens twee kopsporen nodig zijn. Wat niet zo is. Maar waar Enschede erdan wel weer vijf van heeft :shock:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50902
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

trolly schreef:
Suus schreef:Voor de bouw van de Hanzelijn had Lelystad Centrum ook maar twee sporen trouwens, maar het was eigenlijk nooit een echt kopstation :P
Wat zijn wat jou betreft de kenmerken van een echt kopstation? Stootblok, zakspoor, afgrond? Mij lijken twee kopsporen overigens ook een tamelijk riante uitgangspositie. Niet elk kopstation kan per slot van rekening Den Haag Centraal wezen.
Voor mij is een echt kopstation een station waar maar aan een kant treinen in- en uit kunnen rijden. Een stootblok is daarbij een hulpmiddel om het te bewijzen.

Natuurlijk ontstaat daar het probleem dat diverse kopstations niet ontworpen zijn als kopstation maar in de loop van de tijd het wel zijn geworden. Daardoor is de definitie van kopstation wat vaag geworden. Volgens sommigen is een kopstation een station waar het stationsgebouw dwars voor de sporen staat (zoals idd op Den Haag Centraal, maar ook Enkhuizen en Den Helder). Volgens anderen, zoals ik, hoeft dat niet perse het geval te zijn bij een kopstation, je hebt immers ook doorgangsstations waarbij het stationsgebouw dwars op de sporen staat, zoals Amsterdam Sloterdijk.

In Lelystad konden treinen al sinds de aanleg van het opstelterrein aan twee kanten het station in- en uitrijden. Het was daardoor voor de exploitatie een eindpunt maar fysiek niet. Daarom noem ik het geen kopstation.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Suus schreef:Voor mij is een echt kopstation een station waar maar aan een kant treinen in- en uit kunnen rijden.
Dit lijkt me een duidelijke definitie, dus waarom beweer je dan vervolgens dat het vaag is?

Het is verstandig niet naar de locatie van het stationsgebouw te kijken (voor zover daar op stations nog sprake van is) maar puur naar het sporenplan.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Is het niet raar dat ik alsnog €7,50 aan boekingskosten moet betalen wanneer ik mijn ticket koop aan het loket, terwijl ik verplicht ben door een bepaald type cadeaubon om naar het loket te gaan?

Die cadeaubon was dus van tevoren al €17,50 waard i.p.v. €25. Dat vind ik toch wel frappant.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13188
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Raar is het, maar helaas klopt het wel. Je kan nog proberen om het via de klantendienst terug te krijgen maar die kans is klein.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Korte vragen

Bericht door jelmerrr »

Wat is de reden dat een enkeltje vol tarief 50/60 cent scheelt tussen NS en NS+blauwnet? (NS is dan goedkoper)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50902
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

NS heeft over de gehele reis een degressief tarief, Blauwnet heeft een vast kilometertarief.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Korte vragen

Bericht door jelmerrr »

En dus is het duurder dan een enkeltje blauwnet of een enkeltje NS? Blijft gek dat het goedkoper is met 1 vervoerder (welke dat ook is) dan twee (al snap ik wel het door dat degressief ding)
cassie127
Berichten: 6587
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Op de korte afstanden is Blauwnet weer goedkoper dan NS :roll:
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Korte vragen

Bericht door jelmerrr »

Ja en dat 1 vervoerder iets duurder is is ook niet gek maar de combi is nog een stuk duurder dan de duurste vervoerder...
Maar is ook best logisch als je kijkt hoe het opgebouwd is.
Gebruikersavatar
Cora
Berichten: 897
Lid geworden op: za 22 jun 2019, 19:13

Re: Korte vragen

Bericht door Cora »

Vraagje:Mag je met een kruidvat actiekaart in de pimpel instappen? (ICBerlijn)
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Op het binnenlandse traject wel.
Gebruikersavatar
Cora
Berichten: 897
Lid geworden op: za 22 jun 2019, 19:13

Re: Korte vragen

Bericht door Cora »

Dankjewel Mikos! :pos: Ik ga zeker eens met de pimpel mee :Y
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Aan te raden valt de Pimpel tijdens de zomermaanden te ontwijken; die zit over het algemeen nogal vol. Daarom worden er extra binnenlandse treinen ingezet tussen Amsterdam en Hengelo. Maar na de zomermaanden kun je gerust een keer een stukje meereizen met de IC Berlijn.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Je mag op Amsterdam-Arnhem ook met de ICE mee, zolang je maar een toeslag haalt, toch? Kun je die als los kaartje uit de automaatmachien pulken of laad je die op een chipkaart?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50902
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

ICE-toeslag kan je uit de kaartautomaat halen. Daarvoor betaal je geen lossekaartjestoeslag :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9162
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Waarom wordt er een toeslag op de interrail geheven als je met de ÖBB van Oostenrijk naar Italië reist met de EC. En waarom is daar niets over te vinden op de Interrail website?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

"Voor de meeste hogesnelheidstreinen, internationale treinen en nachttreinen is reserveren verplicht."

Aldus Interrail op hun site...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Da's mooi, maar daar staat dus niks over toeslagen...

De vraag betreft internationale treinen waarin reserveren niet verplicht is.

Op de site van ÖBB Italia staat het wel:
https://www.obb-italia.com/angebote/int ... urail.html
"Laat je ledematen bewegingen maken"
en-es
Berichten: 4458
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Die toeslag wordt door de Italianen opgelegd. Geldt volgens mij niet binnen Oostenrijk.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9162
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Ja ik heb dus een zitplaatsreservering maar daar bovenop kwam nog een toeslag van 10 euro p.p. Hetgeen ik alleen kon vinden op de site van de ÖBB inderdaad.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Z2N schreef:Raar is het, maar helaas klopt het wel. Je kan nog proberen om het via de klantendienst terug te krijgen maar die kans is klein.
Uiteindelijk de bonnen naar de klantenservice gestuurd met de post. Dat mocht blijkbaar ook.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13188
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

regenmaker schreef:Ja ik heb dus een zitplaatsreservering maar daar bovenop kwam nog een toeslag van 10 euro p.p. Hetgeen ik alleen kon vinden op de site van de ÖBB inderdaad.
Trenitalia heeft voor al zijn langeafstandstreinen een reserveringsplicht, en daarmee wordt ook de toeslag voor Interrail geheven. Alleen op de Premium-Pass worden geen kosten geheven voor reserveringen, maar die kost dan ook extra.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door CX1000 »

Weet iemand of de eerste klas upgrades van de treinpakkers ook geldig zijn op de Arriva trein naar Aachen Hbf en de NMBS trein van Maastricht naar Eijsden?
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Naar Eijsden sowieso, want dat is Nederlands grondgebied.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten