Waarbij je zou zeggen dat daarvoor minstens twee kopsporen nodig zijn. Wat niet zo is. Maar waar Enschede erdan wel weer vijf van heeftmarvinkok schreef:Enschede is dubbel kopstation (A)
Korte vragen
Re: Korte vragen
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Korte vragen
Voor mij is een echt kopstation een station waar maar aan een kant treinen in- en uit kunnen rijden. Een stootblok is daarbij een hulpmiddel om het te bewijzen.trolly schreef:Wat zijn wat jou betreft de kenmerken van een echt kopstation? Stootblok, zakspoor, afgrond? Mij lijken twee kopsporen overigens ook een tamelijk riante uitgangspositie. Niet elk kopstation kan per slot van rekening Den Haag Centraal wezen.Suus schreef:Voor de bouw van de Hanzelijn had Lelystad Centrum ook maar twee sporen trouwens, maar het was eigenlijk nooit een echt kopstation
Natuurlijk ontstaat daar het probleem dat diverse kopstations niet ontworpen zijn als kopstation maar in de loop van de tijd het wel zijn geworden. Daardoor is de definitie van kopstation wat vaag geworden. Volgens sommigen is een kopstation een station waar het stationsgebouw dwars voor de sporen staat (zoals idd op Den Haag Centraal, maar ook Enkhuizen en Den Helder). Volgens anderen, zoals ik, hoeft dat niet perse het geval te zijn bij een kopstation, je hebt immers ook doorgangsstations waarbij het stationsgebouw dwars op de sporen staat, zoals Amsterdam Sloterdijk.
In Lelystad konden treinen al sinds de aanleg van het opstelterrein aan twee kanten het station in- en uitrijden. Het was daardoor voor de exploitatie een eindpunt maar fysiek niet. Daarom noem ik het geen kopstation.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Dit lijkt me een duidelijke definitie, dus waarom beweer je dan vervolgens dat het vaag is?Suus schreef:Voor mij is een echt kopstation een station waar maar aan een kant treinen in- en uit kunnen rijden.
Het is verstandig niet naar de locatie van het stationsgebouw te kijken (voor zover daar op stations nog sprake van is) maar puur naar het sporenplan.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Korte vragen
Is het niet raar dat ik alsnog €7,50 aan boekingskosten moet betalen wanneer ik mijn ticket koop aan het loket, terwijl ik verplicht ben door een bepaald type cadeaubon om naar het loket te gaan?
Die cadeaubon was dus van tevoren al €17,50 waard i.p.v. €25. Dat vind ik toch wel frappant.
Die cadeaubon was dus van tevoren al €17,50 waard i.p.v. €25. Dat vind ik toch wel frappant.
Re: Korte vragen
Raar is het, maar helaas klopt het wel. Je kan nog proberen om het via de klantendienst terug te krijgen maar die kans is klein.
Re: Korte vragen
Wat is de reden dat een enkeltje vol tarief 50/60 cent scheelt tussen NS en NS+blauwnet? (NS is dan goedkoper)
Re: Korte vragen
NS heeft over de gehele reis een degressief tarief, Blauwnet heeft een vast kilometertarief.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen
En dus is het duurder dan een enkeltje blauwnet of een enkeltje NS? Blijft gek dat het goedkoper is met 1 vervoerder (welke dat ook is) dan twee (al snap ik wel het door dat degressief ding)
Re: Korte vragen
Op de korte afstanden is Blauwnet weer goedkoper dan NS
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Korte vragen
Ja en dat 1 vervoerder iets duurder is is ook niet gek maar de combi is nog een stuk duurder dan de duurste vervoerder...
Maar is ook best logisch als je kijkt hoe het opgebouwd is.
Maar is ook best logisch als je kijkt hoe het opgebouwd is.
Re: Korte vragen
Vraagje:Mag je met een kruidvat actiekaart in de pimpel instappen? (ICBerlijn)
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
Re: Korte vragen
Dankjewel Mikos! :pos: Ik ga zeker eens met de pimpel mee :Y
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
Re: Korte vragen
Aan te raden valt de Pimpel tijdens de zomermaanden te ontwijken; die zit over het algemeen nogal vol. Daarom worden er extra binnenlandse treinen ingezet tussen Amsterdam en Hengelo. Maar na de zomermaanden kun je gerust een keer een stukje meereizen met de IC Berlijn.
Re: Korte vragen
Je mag op Amsterdam-Arnhem ook met de ICE mee, zolang je maar een toeslag haalt, toch? Kun je die als los kaartje uit de automaatmachien pulken of laad je die op een chipkaart?
Ik doe ook maar wat
Re: Korte vragen
ICE-toeslag kan je uit de kaartautomaat halen. Daarvoor betaal je geen lossekaartjestoeslag :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9162
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Waarom wordt er een toeslag op de interrail geheven als je met de ÖBB van Oostenrijk naar Italië reist met de EC. En waarom is daar niets over te vinden op de Interrail website?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Korte vragen
"Voor de meeste hogesnelheidstreinen, internationale treinen en nachttreinen is reserveren verplicht."
Aldus Interrail op hun site...
Aldus Interrail op hun site...
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Da's mooi, maar daar staat dus niks over toeslagen...
De vraag betreft internationale treinen waarin reserveren niet verplicht is.
Op de site van ÖBB Italia staat het wel:
https://www.obb-italia.com/angebote/int ... urail.html
De vraag betreft internationale treinen waarin reserveren niet verplicht is.
Op de site van ÖBB Italia staat het wel:
https://www.obb-italia.com/angebote/int ... urail.html
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Korte vragen
Die toeslag wordt door de Italianen opgelegd. Geldt volgens mij niet binnen Oostenrijk.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9162
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Ja ik heb dus een zitplaatsreservering maar daar bovenop kwam nog een toeslag van 10 euro p.p. Hetgeen ik alleen kon vinden op de site van de ÖBB inderdaad.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Korte vragen
Uiteindelijk de bonnen naar de klantenservice gestuurd met de post. Dat mocht blijkbaar ook.Z2N schreef:Raar is het, maar helaas klopt het wel. Je kan nog proberen om het via de klantendienst terug te krijgen maar die kans is klein.
Re: Korte vragen
Trenitalia heeft voor al zijn langeafstandstreinen een reserveringsplicht, en daarmee wordt ook de toeslag voor Interrail geheven. Alleen op de Premium-Pass worden geen kosten geheven voor reserveringen, maar die kost dan ook extra.regenmaker schreef:Ja ik heb dus een zitplaatsreservering maar daar bovenop kwam nog een toeslag van 10 euro p.p. Hetgeen ik alleen kon vinden op de site van de ÖBB inderdaad.
Re: Korte vragen
Weet iemand of de eerste klas upgrades van de treinpakkers ook geldig zijn op de Arriva trein naar Aachen Hbf en de NMBS trein van Maastricht naar Eijsden?
Re: Korte vragen
Naar Eijsden sowieso, want dat is Nederlands grondgebied.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten