Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

regenmaker schreef:Qbuzz GD gaat ook niet per 1 januari mee met cashloos betalen. Die vinden het een probleem van het westen. ;)
Bij Qbuzz Utrecht heb ik tot op heden ook vrij weinig aanpassingen voor cashloos betalen gezien anders. Er rijden slechts enkele geledes met een houder voor een pinautomaat, want vooralsnog is er alleen een pinverplichting in de nachtbussen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Syntus heeft hier op de Veluwe inmiddels wel in elke bus een pinautomaat + scherm + ticketprinter zitten. Toch een wat grotere investering dan alleen een pinhoudertje, zoals ik zie bij Breng.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: RE: Re: Korte vragen

Bericht door Jultar »

Meltrain schreef:
Jultar schreef: 2200 is de nieuwe 2600, dus daar klopte de regel gewoon voor, vanuit Lelystad gezien.
Maar de [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] eindigt te Amsterdam Centraal, dus zou het logischer zijn om de normale logica op die serie wel toe te passen. :?
Er is immers geen enkele reden om het niet te doen.
(Dan zou ik eerder nog verwachten dat bij de [serie=Intercity|2017|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] de nummering omgedraaid is.)
Niet als je alleen de nummers van de treinserie zelf wijzigt en verder er geen aandacht aan besteed dat de treinserie ook ingekort en van route veranderd is.
Waarschijnlijk is er niet eens aandacht aan besteed omdat die regel bij meer treinseries niet meer van toepassing is (zoals de 4500). Klinkt voor mij als een oude regel die nu eindelijk eens geschrapt is.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door webguy »

regenmaker schreef:Syntus heeft hier op de Veluwe inmiddels wel in elke bus een pinautomaat + scherm + ticketprinter zitten. Toch een wat grotere investering dan alleen een pinhoudertje, zoals ik zie bij Breng.
Echt de meest bizarre actie. Een standaard bijna full-size pin automaat + full size printer + een soort tablet in de bus. Dat kan toch simpeler en goedkoper. Meer onderdelen = kan alleen maar stuk.
treinleven
Berichten: 17
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 18:48

Re: Korte vragen

Bericht door treinleven »

Weet iemand waarom de deur van deze trein die ik een tijdje terug op Arnhem Centraal tegenkwam maar liefst drie verschillende knoppen heeft?Afbeelding
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Een voor lange mensen, een voor rolstoelers en een voor kinders :Y
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen

Bericht door ODRAIL »

Precies.

En ... is dat die trein die als stopper naar Duitsland rijdt?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Dat is inderdaad een Abellio.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen

Bericht door ODRAIL »

Bedankt :wink: . Dan heb ik het in september op Arnhem Centraal toch goed gezien.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

webguy schreef:
regenmaker schreef:Syntus heeft hier op de Veluwe inmiddels wel in elke bus een pinautomaat + scherm + ticketprinter zitten. Toch een wat grotere investering dan alleen een pinhoudertje, zoals ik zie bij Breng.
Echt de meest bizarre actie. Een standaard bijna full-size pin automaat + full size printer + een soort tablet in de bus. Dat kan toch simpeler en goedkoper. Meer onderdelen = kan alleen maar stuk.
Er is wel over nagedacht ;)
Andere optie was de inbouw van een compleet nieuwe boordcomputer, zoals die in PU en dadelijk Almere. Dat zou meer kosten en langer duren..
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen

Bericht door Durashift »

Aking schreef:Een voor lange mensen, een voor rolstoelers en een voor kinders :Y
.. en dan slechts 2 kleuren gebruiken.. -o- :(

8-)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Dat is zeker weer niet LHGBTQWTFBBQFTFY-friendly? -o-
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen

Bericht door Durashift »

Precies. Als er onderscheid gemaakt moet worden, doe het dan wel volledig, vind ik.

8-)
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Korte vragen

Bericht door Mdk »

Of ze wilde bij stadler van hun knoppen af, maar de vuilnisbakken waren vol. :Y
Bij twijfel altijd klagen
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door webguy »

marvinkok schreef: Er is wel over nagedacht ;)
Andere optie was de inbouw van een compleet nieuwe boordcomputer, zoals die in PU en dadelijk Almere. Dat zou meer kosten en langer duren..
Mwah, ik durf te betwijfelen of je meteen 3 dingen nodig hebt. Zie bijvoorbeeld dit pinautomaat dat je voor 20 euro kan kopen tegenwoordig (ok, was een actie, maar nog)
Afbeelding
Het helpt natuurlijk ook niet dat je wettelijk verplicht een electronisch/papieren vervoersbewijs moet hebben.
Ik wed dat na 3 weken de boel voor de helft stuk is.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 613
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen

Bericht door Visgraatmodel »

Is de Hondekop nog steeds de zwaarste Europese treinstel?
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Korte vragen

Bericht door Nicketick »

regenmaker schreef:Qbuzz GD gaat ook niet per 1 januari mee met cashloos betalen. Die vinden het een probleem van het westen. ;)
Al zijn ze er wel mee bezig, er rijden ondertussen al twee Ebusco's rond in Groningen met een nieuwe kassa.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

treinleven schreef:Weet iemand waarom de deur van deze trein die ik een tijdje terug op Arnhem Centraal tegenkwam maar liefst drie verschillende knoppen heeft?
Mompelt iets over lage perrons op sommige Duitse stations aan de route van die Abellio treinen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Visgraatmodel schreef:Is de Hondekop nog steeds de zwaarste Europese treinstel?
Nee, VIRM is bijvoorbeeld al zwaarder (210t vs 235t voor een viertje).
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

webguy schreef:
marvinkok schreef: Er is wel over nagedacht ;)
Andere optie was de inbouw van een compleet nieuwe boordcomputer, zoals die in PU en dadelijk Almere. Dat zou meer kosten en langer duren..
Mwah, ik durf te betwijfelen of je meteen 3 dingen nodig hebt. Zie bijvoorbeeld dit pinautomaat dat je voor 20 euro kan kopen tegenwoordig (ok, was een actie, maar nog)
https://i.imgur.com/aGpPMcx.png
Het helpt natuurlijk ook niet dat je wettelijk verplicht een electronisch/papieren vervoersbewijs moet hebben.
Ik wed dat na 3 weken de boel voor de helft stuk is.
Hoe wil je zonder bonnetje controleren of mensen betaald hebben na een chauffeurswissel waarbij de bus even onbemand is geweest?
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 12 nov 2017, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: foto uit quote
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

In Amsterdam doet men niet aan bonnetjes bij het pinnen, daar wordt na de pintransactie een chipkaart geschikt gemaakt om in te checken. Ingecheckt = geldig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen

Bericht door trolly »

Ik begin me af te vragen of het geen idee is, de chauffeurs uit te rusten met een blokje met afscheurbare bonnetjes, waar je dan bijvoorbeeld een stempel op kan zetten :mrgreen:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door webguy »

Een eenmalige chipkaart kost niet zo veel (paar cent als je het goed doet, en al is het een kwartje...) en hoef je dus pas te activeren als de klant m koopt. Verder is de bonprinter meteen een winkelmodel, maar je hebt tegenwoordig ook veel kleinere oplossingen... (HTM BOAs lopen al jaren rond met mobiele (bluetooth) printers en kijk bijvoorbeeld naar pinautomaten die kleine bonnetjes printen)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Franse conducteurs hebben een bonprinter in hun broekzak.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Het zal misschien wel met kleinere printers kunnen, maar in hoeverre zijn die geschikt voor veel printwerk? Als voorbeeld: bij wat drukte op de stadsdienst Enschede kan het zomaar zijn dan je 50 kaartjes in een uur verkoopt.

Daarnaast is een aparte tablet nodig voor de verkoop: voor elk kaartje het bedrag in moeten vullen op het pinapparaat en deze dan aan de passagier te geven is vrij foutgevoelig en daarnaast kost het ook nogal wat tijd. Op de tablet/boordcomputer is het een kwestie van de juiste kaartjes aanklikken en klaar.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten