Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Aking schreef:Ik kreeg net in de tram, tijdens dat voor mij een voorlopig proces verbaal werd opgemaakt, de vraag of ik rechtsbijstand wilde Afbeelding

Nu ben ik bekend met de cautie, en weet ik dat het voor politieverhoren al een tijd zo is dat je recht hebt op een advocaat cq rechtsbijstand, maar bij een proces verbaal/uitstel van betaling heb ik dit nog nooit meegemaakt.

Ben ik alweer zo lang een brave burger ( :') ), of is dit iets nieuws? :o
De politie en het OM hebben ooit betoogd dat het recht op rechtsbijstand alleen geldt voor échte verhoren op het politiebureau. Gevolg: opeens werden verdachten regelmatig op straat, op hun werk, of bij hun thuis geïnterviewd in plaats van op het politiebureau. Daar heeft de Hoge Raad echter korte metten mee gemaakt, sindsdien maak je bij ieder verhoor aanspraak op rechtsbijstand.

En verder moet je gewoon in- en uitchecken. Het is misplaatst om op nota bene een OV-forum op te scheppen dat je zwart reist in de Utrechtse tram :neg:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

PHS schreef:En verder moet je gewoon in- en uitchecken. Het is misplaatst om op nota bene een OV-forum op te scheppen dat je zwart reist in de Utrechtse tram :neg:
Ik moet helemaal niks, en als dat wel het geval zou zijn ben jij niet degene die daar over gaat, want je bent m'n moeder niet *O*

Maar speciaal voor jou:
- Ik reis met papieren kaartjes, daarmee hoef ik überhaupt niet in te checken, want er zit geen chip in.
- Als professioneel zwartrijder weet ik dat een zogenaamde uitrijkaart 35 euro kost, een uitstel 50 euro. zou het dan niet goedkoper zijn om een uitrijkaart te nemen, of zou er toch iets anders spelen waardoor het mogelijk de moeite loont om in bezwaar te gaan?
- Ook al zou ik geen papieren kaartjes hebben, dan nog "moet" ik niet in- en uitchecken. Echter kan het zo zijn dat mijn doen en laten gevolgen heeft, maar volgens mij hoor je mij daar nergens over in negatieve zin?

Dus als we het dan over dingen moeten hebben, is het misschien een idee om bij jezelf eens te raden te gaan of je een zin kunt bedenken met de woorden "ik", "vooringenomen kwabbeltje" (of smoelwerk of een woord van soortgelijke strekking zo u wilt), het door u zo vurig gewenste "moet" en "dichthouden"?

Dank u :) :pos:

(oh en jammer trouwens, dat de rest van je post hier nu zo bij verbleekt :( )
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

De Wet Personenvervoer 2000 bepaalt kort gezegd dat ov-reizigers een geldig vervoersbewijs nodig hebben. En aangezien wetten een ieder verbinden, gelden ze ook voor jou. Dus ja, je moet - of je dat wil of niet wil - een geldig vervoersbewijs hebben in de Utrechtse tram (A)
en-es
Berichten: 4458
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Het verbaast me eerlijk gezegd wel dat iemand als Aking die veel met de trein reist en principieel niet wil vliegen zwart rijdt in het OV.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Sjah, ik weet niet hoe het bij jou zit maar ik kan m'n geld (of vooruit, het geld van de belastingbetaler) maar één keer uitgeven. En middels uitrijkaartjes betaal ik toch nog regelmatig voor de tram hoor :Y

En wat heeft reizen met de trein en het tegen vliegen zijn precies met de tram te maken trouwens? :')
PHS schreef:De Wet Personenvervoer 2000 bepaalt kort gezegd dat ov-reizigers een geldig vervoersbewijs nodig hebben. En aangezien wetten een ieder verbinden, gelden ze ook voor jou. Dus ja, je moet - of je dat wil of niet wil - een geldig vervoersbewijs hebben in de Utrechtse tram (A)
Ik heb nooit op enigerlei wijze ingestemd met die wetten, en kan er weinig aan doen dat ik hier geboren ben. En nogmaals, ik moet niks. Helaas zijn er dan mensen waar wij zogenaamd voor gekozen hebben die je dan mogelijkerwijs in het gevang smijten, al is dat ook nog weer een komedie apart :Y
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

PHS schreef:je moet - of je dat wil of niet wil - een geldig vervoersbewijs hebben in de Utrechtse tram (A)
Als je die niet hebt verkoopt iemand je die voor slechts 35 euro! *O* Handig systeem hoor, ik moet helemaal naar de supermarkt om mn ov-chip op te laden. -o-
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Korte vragen

Bericht door nvdw »

Daar hoef je weer geen legetimaasie voor te tonen. Hoef je als zwartrijder ook niet maar dan krijg je er meestal een excursie naar de woutenkit bij. En dat kost volgens mij ook best duur qua financieel geld.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Voordat ik mijn nieuwe kaart had moest ik toch behoorlijk vaak legitimatie erbij zoeken. :')
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

Wat is een uitrijkaart?

(en nu even niet naar Google wijzen; die geeft mij twee pagina's met parkeergerelateerde termen en verder wil ik niet bladeren)
gkw1969
Berichten: 1757
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door gkw1969 »

Een uitrijkaart is een trein- buskaartjes waarmee je de rit mee mag afmaken. Je betaald hier de normale ritprijs voor met een soort van boete van enkele euro’s.
De kaart is ook alleen maar geldig voor de rest van je reis met de trein waar je in zit.
Laatst gewijzigd door Ardan op do 21 nov 2019, 00:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten.
When you're tired of London, you're tired of life
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

(y)
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Chrysa schreef:
PHS schreef:je moet - of je dat wil of niet wil - een geldig vervoersbewijs hebben in de Utrechtse tram (A)
Als je die niet hebt verkoopt iemand je die voor slechts 35 euro! *O* Handig systeem hoor, ik moet helemaal naar de supermarkt om mn ov-chip op te laden. -o-
Er bestaat een nóg handiger systeem, namelijk automatisch opladen. Is ook een stuk goedkoper (afgezien van je vaders BMW natuurlijk) :Y
Aking schreef:En nogmaals, ik moet niks. Helaas zijn er dan mensen waar wij zogenaamd voor gekozen hebben die je dan mogelijkerwijs in het gevang smijten, al is dat ook nog weer een komedie apart
Ik vrees dat het sociaal contract aan jou uitleggen een bij voorbaat verloren zaak is, maar ik houd mij beschikbaar :)

En je kan je toch beter aan de wetten van de samenleving houden, want de wetten van de gevangenis zijn een stuk strenger, maar dat hoef ik je dan weer niet uit te leggen :P
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door huibf »

PHS schreef:De Wet Personenvervoer 2000 bepaalt kort gezegd dat ov-reizigers een geldig vervoersbewijs nodig hebben. En aangezien wetten een ieder verbinden, gelden ze ook voor jou. Dus ja, je moet - of je dat wil of niet wil - een geldig vervoersbewijs hebben in de Utrechtse tram (A)
Wetten zijn er om te overtreden. Als ik 150 wil rijden op de snelweg waar 130 mag 'koop' ik deze af met een boete. Zo werkt het nu eenmaal. Ook met zwartrijden.
Ik betaal regelmatig niet op een parkeerplaats, zeker als het regent (komen dan niet). Ik neem daarmee een bewust risico.
Het is maar wat je er voor over hebt en of je op een gegeven moment in het gebang kan belanden hoort daarbij.

Ik zie dan ook meer in een inkomensafhankelijke boetesysteem. Wat rijken kunnen nu vanalles afkopen.
Laatst gewijzigd door huibf op do 21 nov 2019, 08:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Nou ja, met mijn autkiering is die boete natuurlijk flink aan de prijs voor mij (maar het loont nog steeds) dus eigenlijk betaalbio naar verhouding al flink.
PHS schreef:En je kan je toch beter aan de wetten van de samenleving houden, want de wetten van de gevangenis zijn een stuk strenger, maar dat hoef ik je dan weer niet uit te leggen :P
Dat valt best mee, kan ik je uit ervaring vertellen :Y

Ze denken aldaar alleen dat de wetten niet voor de uitvoerende kant gelden, hetgeen ze op meer dan duizend beklagzaken kwam te staan. *O* (met een gewonnen percentage van 90-95%)

Heb me in ieder geval prima vermaakt daar hoor :mrgreen:
PHS schreef:Ik vrees dat het sociaal contract aan jou uitleggen een bij voorbaat verloren zaak is, maar ik houd mij beschikbaar :)
Ge moogt steeds een poging wagen ze :D zolang ik maar niks moet, dat werkt niet bij dit sujet (A)
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door huibf »

Ademen moet (en belasting betalen).
Nogmaals wetten zijn er om te overtreden.
Eindelijk een medestander !
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Belasting betalen doe ik met belastinggeld, dus sjah, vestzak-broekzak enzo :')
En ja, hoi *O*
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

PHS schreef: (afgezien van je vaders BMW natuurlijk) :Y
Auto van de zaak *O*
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

En dat als enquetemeisje? :o
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Korte vragen

Bericht door katvis »

Moet ik snel zijn als ik nog een ritje DDM-1 wil maken?
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5261
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Je hebt tot 15 december als je het in de reguliere dienst wil doen. Daarna kan het alleen nog als het Spoorwegmuseum met zijn rijtuigen gaat rijden.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

Geplande inzet van zowel DDM1 als DDAR stopt per 15 december. Stiekem hoop ik toch dat die 7338 morgen een keer niet in de luchtexpress tussen Dordrecht en Breda zit, maar in een van mijn ritten in de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie].
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1492
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant »

Worden de ochtendslagen van de [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Breda2300[/serie] vanuit Roosendaal gereden, of vanuit Dordrecht? Enfin als de stam morgen in de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] terecht komt, is de kans zeker aanwezig dat ik er mee probeer te reizen.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Vanuit Dordrecht, de eerste rit is de 2319, 7:33 uit Dordrecht.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

Het materieel voor de [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Breda2300[/serie] komt met een lege rit vanuit Roosendaal. Meestal zit deze rit vlak voor de 6615.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Michael »

Vanochtend reed er zoals gepland gewoon weer FLIRT in de [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Breda2300[/serie]
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten