Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Een Go pass 1 Aachen - Charleroi is alles dat ik nodig heb. Bedankt voor de snelle antwoorden. :pos:
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Korte vragen

Bericht door erjeebee »

Aking schreef:Want een kerel in een jurk kan niet vandaag de dag? :roll: (A)
Zeker wel
En gelukkig hebben we hier wat zeer conservatieve senatoren die slecht lezen en er geen zak van snappen en dan tweets loslaten die backfiren.
Dat was lachen vorig jaar
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Kan de koninklijke trein over de HSL rijden?
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Korte vragen

Bericht door Jultar »

Niet dat ik weet. Die heeft namelijk niet de beschikking over het vereiste deursysteem.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Korte vragen

Bericht door erjeebee »

Wat is "het vereiste deursysteem"?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Het sluiten van de deuren van het koninklijke rijtuig komt niet tot de machinist door in de vorm van een groene lamp.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Mag dat ding dan überhaupt nog op 's-lands ijzeren wegen komen? :shock:
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Geen enkele trein in Nederland heeft straks nog een groene lamp! :Y
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

:o :shock:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Aking schreef:Mag dat ding dan überhaupt nog op 's-lands ijzeren wegen komen? :shock:
Op 27 april 2017 reed dat ding richting Tilburg, weliswaar via Dordrecht.
🍉
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Korte vragen

Bericht door PatrickM »

Ik denk dat 't niet het geval is, maar even voor de zekerheid: Geldt de GtbV-ICd regeling ook voor de [serie=Intercity|2019|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie]?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Nee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Zouden trolleybussen en trams in de praktijk gebruik kunnen maken van dezelfde bovenleiding?

Zo ja, is hiervan een voorbeeld te vinden? (ik vermoed dat dat dan in Oost-Europa is)
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Ik geloof dat de Arnhemse trolleybussen in het begin op de voormalige trambovenleiding reden.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Korte vragen

Bericht door Karl »

Een tram aardt via de rails, een bus kan dat niet omdat de banden geen stroom geleiden.
Het is een spectrum.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Korte vragen

Bericht door verfmeer »

Trams en treinen maken over het algemeen gebruik van een enkele bovenleiding waarbij de stroom via de rails terugloopt. Bij trolleybussen ligt er geen rails en moet je dus gebruik maken van een dubbele bovenleiding en twee gescheiden pantografen. Dat is technisch lastiger en daarom wordt het bij trams over het algemeen niet gebruikt.
Als je zou willen zou je trams die van de trolleybusbovenleiding gebruik maken kunnen bouwen. Geen idee of dat ook echt ergens zo gebruikt wordt. Maar andersom is onmogelijk.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Rijden trams (volledig) op zicht, of is er nog bepaalde regelgeving qua afstanden/blokken/seinen/weetiktwat?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

verfmeer schreef:Trams en treinen maken over het algemeen gebruik van een enkele bovenleiding waarbij de stroom via de rails terugloopt. Bij trolleybussen ligt er geen rails en moet je dus gebruik maken van een dubbele bovenleiding en twee gescheiden pantografen. Dat is technisch lastiger en daarom wordt het bij trams over het algemeen niet gebruikt.
Als je zou willen zou je trams die van de trolleybusbovenleiding gebruik maken kunnen bouwen. Geen idee of dat ook echt ergens zo gebruikt wordt. Maar andersom is onmogelijk.
Rue de Rive en Rue du Marché in Genève kennen maar vier spanningskabels, ondanks dat daar trams en trolleybussen doorheen rijden. Daar delen tram en Trolleybus dus de positieve spanningskabel.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Aking schreef:Rijden trams (volledig) op zicht, of is er nog bepaalde regelgeving qua afstanden/blokken/seinen/weetiktwat?
Ik meen dat er in de tramtunnel in Den Haag en lijn 26 in Amsterdam wel een beveiliging ligt. Voor de rest is het (op verkeerslichten en wissellichten na) allemaal op zicht volgens mij.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Langs het RandstadRail-traject in Zoetermeer staan ook seinen, maar daar is niet echt sprake van blokbeveiliging of zoiets (seinen staan alleen aan het eind van de perrons van de haltes)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Korte vragen

Bericht door ibodejoode »

Uit Wikipedia over de Zoetermeerlijn: Men maakt gebruik van het spoorbeveiligingssysteem ZUB 222c. Dit systeem wordt ook toegepast in Stuttgart en Santo Domingo. Az S 350 U is het assenteller-systeem van Siemens dat voor de bezet meldingen wordt gebruikt.

Daarnaast heb ik ergens een instructie DVD van de HTM liggen (kreeg ik van een HTMer bij de opening van de tramtunnel) waarin trambestuurders kunnen leren hoe de beveiliging werkt (blokbeveiliging) op het hele traject van de halte Oostinje - Centraal - tramtunnel tot hij weer boven komt.
Laatst gewijzigd door Ardan op ma 21 jan 2019, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten!
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Etienne »

En daarmee dus ook op de Hofpleinlijn tot aan het Statenwegtracé. Hoewel er beneden bij Blijdorp nog wel een sein staat, maar dat werkt volgens mij alleen voor de perronbezetting op Rotterdam Centraal.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Korte vragen

Bericht door DingeZ »

Z2N schreef:
verfmeer schreef:Trams en treinen maken over het algemeen gebruik van een enkele bovenleiding waarbij de stroom via de rails terugloopt. Bij trolleybussen ligt er geen rails en moet je dus gebruik maken van een dubbele bovenleiding en twee gescheiden pantografen. Dat is technisch lastiger en daarom wordt het bij trams over het algemeen niet gebruikt.
Als je zou willen zou je trams die van de trolleybusbovenleiding gebruik maken kunnen bouwen. Geen idee of dat ook echt ergens zo gebruikt wordt. Maar andersom is onmogelijk.
Rue de Rive en Rue du Marché in Genève kennen maar vier spanningskabels, ondanks dat daar trams en trolleybussen doorheen rijden. Daar delen tram en Trolleybus dus de positieve spanningskabel.
In Noord-Amerika zijn nog trams die gevoed worden met trolleystangen (wat vroeger wel gebruikelijker was). In San Fransisco delen de tram (lijn F) en trolleybus de bovenleiding, waarbij de tram dus alleen op de positieve stang aanhaakt. Er zijn ook trams geweest die op een dubbele bovenleiding reden en dus geen contact in de rails maakten. Een andere mogelijkheid is nog om de negatieve draad hoger of verder opzij te hangen, zodanig dat de pantograaf van de tram 'm niet kan raken. In praktijk wordt er bij een gezamenlijk traject de trolleybus bovenleiding schuin boven de trambovenleiding gehangen, want dat is het meest praktisch.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Weet iemand wat de km-prijzen van Connexxion in 2019 zijn? https://www.connexxion.nl/reizen/1190/k ... regio/4854 is nog steeds niet bijgewerkt :?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Korte vragen

Bericht door Frank93 »

Zo te zien is voor drie regio's daar een bericht over geplaatst op de website:

https://www.connexxion.nl/reizen/1190/n ... -2019/5380
https://www.ovregioijsselmond.nl/reizen ... -2019/5379
https://www.hermes.nl/reizen/1190/nieuw ... abant/5376

Voor Noord-Holland Noord is het tarief verhoogd naar €0,1537 (15,3 dus volgens mij). Verder heb ik zo snel nog geen andere tarieven kunnen vinden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten