Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Korte vragen

Bericht door Post »

Wel mooi dat we dan stoptrein vervangen hebben voor Sprinter. Dat zal internationaal denk ik de boel niet echt verbeteren :roll:
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Misschien een rare vraag en ik weet überhaupt niet of iemand het antwoord weet, maar het valt te proberen. :)

Het Tourist Day Ticket waarmee een dag lang gereisd mag worden met bus, tram, metro en waterbus door Zuid-Holland is te koop bij diverse verkooppunten, maar ook online. Per 9 december wordt het ticket ook geaccepteerd in de nieuwe concessies van EBS en Qbuzz. Als ik echter nu besluit om een ticket online te bestellen, zodat hij wordt thuisbezorgd, dan staan deze twee vervoerders nog niet op het kaartje zelf. Kan ik het dan wel gebruiken om na 8 december met EBS of Qbuzz te reizen of dien ik daarvoor echt per die datum een ticket te kopen?

En tot welke termijn is het kaartje dat ik online bestel te gebruiken?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

luka23 schreef:Waarom is de term Sneltrein eigenlijk in eerste instantie afgeschaft?
Omdat NS van het drietreinensysteem af wilde, een tweetreinensysteem met alleen Intericty's en Sprinters zou duidelijker zijn, was het idee.

Uit de adviesaanvraag voor dienstregeling 2007:
NS schreef:De dienstregeling 2007 is een transparante en eenduidige dienstregeling. Op veel trajecten in en om
de Randstad rijden per uur vier Intercity’s en vier Sprinters. Door integratie van de Intercity en
sneltreinen is de verdeling over het uur verbeterd en rijden deze treinen ieder kwartier en bieden
daarmee een optimale verdeling van de reismogelijkheden. Ook wordt eenduidiger waar de treinen
wel en niet stoppen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Korte vragen

Bericht door katvis »

Post schreef:Wel mooi dat we dan stoptrein vervangen hebben voor Sprinter. Dat zal internationaal denk ik de boel niet echt verbeteren :roll:
De Spaanse variant van de sprinter heet de rapido dus er zit wel wat cohesie *trein*
PSA: Links gaan, rechts staan
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

Er rijdt al decennia geen rapido meer in Spanje. De vertaling van rapido is sneltrein en omgekeerd. De Spaanse tegenhanger van sprinter, in de impliciete bijbetekenis van "korte afstand", is cercanías (wat zoiets als "nabije omgeving" betekent).
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Korte vragen

Bericht door PatrickM »

Weet iemand of er nog een panoramarijtuig meerijdt in de EC 8/9 en zo ja, welk rijtuig is dat dan?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ja, dat zou voor die treinen rijtuig 263 moeten zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Korte vragen

Bericht door PatrickM »

Ah. Da's best jammer, ik heb reserveringen voor rijtuig 264 -o-
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Dat je een reservering hebt hoeft niet te betekenen dat je er ook verplicht gebruik van moet maken (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

En 't panoramarijtuig is 1e klas, ook wel handig om te weten :Y

Maar mocht 264 ook eerste klas zijn (wat ik betwijfel, maar ik ben te lui om het op te zoeken):

Via reiseauskunft.bahn.de kun je losse reserveringen kopen (onderaan de pagina is een linkje "nur Sitzplatz/kein Ticket" of iets in die richting) en daar kun je je stoel en rijtuig zelf uitkiezen. *O*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

EC 8/9 hebben drie rijtuigen eerste klas, 262, 263 en 264.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Je kan je zitplaats reserveringen ook eenmalig wijzigen zonder extra kosten indien je deze bij DB hebt geboekt
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Korte vragen

Bericht door PatrickM »

Heb me sowieso vergist, want zie nu op m'n ticket staan dat ik de EC 6 geboekt heb :X
En die heeft zeker alleen maar de normale eersteklasrijtuigen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ik zie voor EC 6/7 geen panoramarijtuig inderdaad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

EC 6/7 rijdt in Zwitserland als trek-duwstam vanwege de kering in Bern, en de panoramarijtuigen van de SBB kunnen niet tegen de extra druk van het duwend rijden op hogere snelheid. De EC 8/9 wordt binnen Zwitserland getrokken, en kan dus een panoramarijtuig meenemen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Als ze niet tegen duwend rijden kunnen, waarom zitten ze dan in de EC München - Zürich met kopmaken in Lindau?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Gebruikersnaam »

Dat maakt toch niet veel uit? Er wordt voor zover ik weet altijd getrokken gereden bij de EC München - Lindau - Zürich.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

In Lindau worden de diessellocs gewisseld voor elektrische tractie bij het kopmaken. Effectief worden de rijtuigen dus altijd getrokken.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Dat dus. Er is geen enkel voorbeeld waarin de panoramarijtuigen van de SBB geduwd worden door een loc. Ook de binnenlandse verbindingen waarin de rijtuigen ingezet worden kunnen geen gebruik maken van stuurstandrijtuigen, wat verklaart waarom bij enkele IC-treinen Basel - Zürich HB - Chur een locwissel plaats moet vinden tijdens het kopmaken in Zürich. (Reisezüge.ch)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Korte vragen

Bericht door julsteren »

Milco schreef:Misschien een rare vraag en ik weet überhaupt niet of iemand het antwoord weet, maar het valt te proberen. :)

Het Tourist Day Ticket waarmee een dag lang gereisd mag worden met bus, tram, metro en waterbus door Zuid-Holland is te koop bij diverse verkooppunten, maar ook online. Per 9 december wordt het ticket ook geaccepteerd in de nieuwe concessies van EBS en Qbuzz. Als ik echter nu besluit om een ticket online te bestellen, zodat hij wordt thuisbezorgd, dan staan deze twee vervoerders nog niet op het kaartje zelf. Kan ik het dan wel gebruiken om na 8 december met EBS of Qbuzz te reizen of dien ik daarvoor echt per die datum een ticket te kopen?

En tot welke termijn is het kaartje dat ik online bestel te gebruiken?
Ik ben hier ook benieuwd naar, heb er eentje besteld voor het geval dat Qbuzz te laat is met het vervoersbewijs wat ze me sponsoren voor a.s. zondag.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Korte vragen

Bericht door DPDelft »

Ik vermoed dat het gaat om het product op de kaart en niet de vormgeving aan de buitenkant. Dus die zal het gewoon doen bij Qbuzz en EBS.
Laatst gewijzigd door Ardan op za 08 dec 2018, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten! En zeker niet zo'n lange!
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Korte vragen

Bericht door Marc »

Misschien een stomme vraag: het valt me op in Sloterdijk dat de spoornummering op de lage sporen loopt van 3 tot 8. Heeft dit te maken met het oude station Sloterdijk, waar vermoedelijk de sporen 1 en 2 lagen?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Korte vragen

Bericht door Klaasje »

Meer met als men twee sporen extra aanbrengt richting Haarlem. Dan kan de nummering hetzelfde blijven.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Is de gratis upgrade naar de 1e klas van de Treinpakkers ook geldig i.c.m. Studenten OV weekend?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Ja, want dat is geen actiekaartje.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten