Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

ovforens schreef:Tenzij je dus aangeeft dat het mocht van het vorige personeel :Y
De Duitse conducteur heeft niks te maken met beloftes van zijn Nederlandse collega.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Korte vragen

Bericht door Western Soldier »

Weet iemand of de treintijden op de kleine stations altijd hele minuten zijn of dat achter de schermen feitelijk de vertrektijden in seconden zijn. Ik kan mij namelijk voorstellen dat de afstand tussen 2 willekeurige stations niet exact een heel aantal minuten is.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Volgens mij zijn (alle?) vertrektijden tegenwoordig op de seconde, vandaar ook dat hele "fluiten is niet meer instappen"circus
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Korte vragen

Bericht door Western Soldier »

Is er dan een tijd die minimaal ingepland wordt voor een stop? Bijvoorbeeld 30 seconden?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Ja, maar dat verschilt per stop en per treinsoort/treintype.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Korte vragen

Bericht door Selivio »

En (ik zou bijna uiteraard zeggen) alleen bij de NS. De regionale vervoerders doen het nog met hele minuten(vertrekprocedure op t moment can het omslaan van de wijzer). :wink:
Grt. Stefan
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Korte vragen

Bericht door Western Soldier »

Op hele minuten begon NS ook niet bij het omslaan van de wijzer. NS begon namelijk altijd 11 seconden van te voren de vertrekprocedure en de trein ging rijden bij het omslaan van de wijzer.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door webguy »

Volgens mij, maar ben geen expert zijn de secondes nep. Die worden op verschillende plekken er kloppend bij gemaakt, maar de reisplanners en reisinformatie kent alleen de tijd in minuten.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Korte vragen

Bericht door Jultar »

En zo ziet dat er dan bijvoorbeeld uit op een dienstkaartje. Een minimale stop is 42 seconden.Afbeelding
De planning is op dit moment nog in minuten, maar dat moet komend(e) ja(a)r(en) ook daadwerkelijk in tienden gepland gaan worden.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Korte vragen

Bericht door Western Soldier »

Veel dank voor het inzichtelijk maken van een dienstkaartje. Maar hierin is dus al duidelijk te zien dat de vertrektijden al in seconden staan. Op Wormerveer na zijn de vertrektijden in seconden.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Korte vragen

Bericht door Jultar »

Kleine nuance: Ook Wormerveer is in seconden, alleen nu komt het toevallig op 0 seconden te liggen :)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Gisteren reisde ik met treinvervangende buslijn 879 van Keolis van Zwolle naar Raalte. In Heino stopt de bus bij het Marktplein en ik heb niet echt opgelet, maar staat er eigenlijk wel een mobiele OV-chippaal bij de halte voor als er geen treinen rijden?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Korte vragen

Bericht door Selivio »

Jazeker, een mobiele. Wordt 's morgens daar neergeplant door service en veiligheid met de mobiele wachtkamer annex vissenkom(oud Renault busding), en 's avonds wordt die weer meegenomen.
Grt. Stefan
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

Western Soldier schreef:Weet iemand of de treintijden op de kleine stations altijd hele minuten zijn of dat achter de schermen feitelijk de vertrektijden in seconden zijn. Ik kan mij namelijk voorstellen dat de afstand tussen 2 willekeurige stations niet exact een heel aantal minuten is.
Er wordt gepland in tienden van minuten maar nog afgerond in hele minuten. Over een paar jaar gaat de hele planningswereld (maar niet de reisinformatie) om naar plannen in tienden van minuten.
Western Soldier schreef:Is er dan een tijd die minimaal ingepland wordt voor een stop? Bijvoorbeeld 30 seconden?
Dat wisselt per materieelsoort en per soort bediening (eenmansbediening of niet), waarbij op grotere stations soms meer wordt gepland.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Zijn er momenteel vaste omlopen die er i.v.m. materieeltekort als eerste uit liggen op de [serie=Intercity|2018|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie]? Moet binnenkort een aantal keer naar Eindhoven en ga daarna naar werk in Tilburg. Wanneer ik op voorhand weet welke treinen het eerste opgeheven worden kan ik daar bij het plannen rekening mee houden.

De treinnummers vermelden is voldoende, de tijden zoek ik er dan zelf wel bij.
🍉
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Een vraagje nog over de foto van het dienstkaartje van Jultar. De vertrektijd wordt aangegeven in seconden. Als de vertrektijd bijvoorbeeld 19:26:26 is, mag de trein dan we lal om 19:26:00 vertrekken of moet er echt gewacht worden op de seconde die op het dienstkaartje wordt aangegeven?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Stadsbus
Berichten: 1123
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Korte vragen

Bericht door Stadsbus »

Ik zag gister (vrijdag, normale dienstregeling) op lijn 721 in Schiedam een Alliance rond rijden.
Vanaf a.s. maandag is het vakantiedienstregeling en ik vroeg me af, rijden die Alliances nog rond, of staan ze in de stalling omdat er dan Citaro's over zijn?
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Korte vragen

Bericht door Jultar »

Milco schreef:Een vraagje nog over de foto van het dienstkaartje van Jultar. De vertrektijd wordt aangegeven in seconden. Als de vertrektijd bijvoorbeeld 19:26:26 is, mag de trein dan we lal om 19:26:00 vertrekken of moet er echt gewacht worden op de seconde die op het dienstkaartje wordt aangegeven?
Officieel dien je het dienstkaartje te volgen en dus om 26 seconden over te vertrekken.
Hainje schreef:Zijn er momenteel vaste omlopen die er i.v.m. materieeltekort als eerste uit liggen op de [serie=Intercity|2018|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie]? Moet binnenkort een aantal keer naar Eindhoven en ga daarna naar werk in Tilburg. Wanneer ik op voorhand weet welke treinen het eerste opgeheven worden kan ik daar bij het plannen rekening mee houden.

De treinnummers vermelden is voldoende, de tijden zoek ik er dan zelf wel bij.
Er is in de 1100 geen materieeltekort. Alle stammen die omgebouwd moesten worden naar 9.4 hebben de update gehad en de overige twee stammen blijven tot september geloof ik rijden zoals ze nu zijn.
Helaas zie je echter wel uitval over de dag heen door de meest uiteenlopende redenen.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Etienne »

Stadsbus schreef:Ik zag gister (vrijdag, normale dienstregeling) op lijn 721 in Schiedam een Alliance rond rijden.
Vanaf a.s. maandag is het vakantiedienstregeling en ik vroeg me af, rijden die Alliances nog rond, of staan ze in de stalling omdat er dan Citaro's over zijn?
Je geeft al antwoord op je vraag.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Stadsbus
Berichten: 1123
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Korte vragen

Bericht door Stadsbus »

Top, dankjewel :)
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Als je een interrail-pas bestelt, moet je gelijk de data invullen waarop je de interrail-pas gebruikt en hoelang is een interrail-pas geldig bij bestelling? Interrail heeft vaak acties (meestal in het najaar) en als dan nog geen reisdata moeten worden ingevuld is dat wel erg aantrekkelijk, dan kan ik later pas bekijken wanneer ik de interrail-pas gebruik en in welke richting ik naar toe reis.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Jultar schreef:Er is in de 1100 geen materieeltekort. Alle stammen die omgebouwd moesten worden naar 9.4 hebben de update gehad en de overige twee stammen blijven tot september geloof ik rijden zoals ze nu zijn.
Helaas zie je echter wel uitval over de dag heen door de meest uiteenlopende redenen.
Dank voor je reactie, dat scheelt al weer een hoop gedoe met plannen. Van de 'incidentele' uitval had ik vorig jaar niet echt heel veel last, wellicht dat van elke 10 treinen er ééntje uitviel. Dus daar hou ik standaard al rekening mee.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Korte vragen

Bericht door Suus »

Erno-BE schreef:Als je een interrail-pas bestelt, moet je gelijk de data invullen waarop je de interrail-pas gebruikt en hoelang is een interrail-pas geldig bij bestelling? Interrail heeft vaak acties (meestal in het najaar) en als dan nog geen reisdata moeten worden ingevuld is dat wel erg aantrekkelijk, dan kan ik later pas bekijken wanneer ik de interrail-pas gebruik en in welke richting ik naar toe reis.
Interrail heeft NU een actie voor Global Passen, en voor die passen moet altijd een geldigheidsperiode worden aangegeven, die wordt op het ticket geprint. Ik geloof dat je wel tot tien maanden van te voren al een Interrail kan kopen.

Oja, en het nummer van je identiteitsbewijs wordt ook op de pas gezet. Dus als je een pas voor over zes maanden koopt maar je ID vervalt over drie maanden heb je dus niets aan je Interrail.
Laatst gewijzigd door Suus op ma 09 jul 2018, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Dus nu die interrail-pas bestellen en later pas de reisdata invullen zit er niet in, jammer.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Ik zie dat de Syntus-app een dramatische beoordeling krijgt (1,8/5). Nou wil ik een kaartje in de app kopen en volgens mij werkt het wel prima. Zijn er nog meer mensen die goede/slechte ervaringen hebben met de Syntus-App?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten