Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5261
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Ik verwacht o.a. Bak, Verhoef, TCR, Jan de Wit, Oostenrijk, Brouwer, Rasch en Hellingman op dat tvv.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

In het verleden zijn verbussingen van de Zuidas vaak gedaan met de Zuidtangent-lijnen 300/310, die kanten op zal dan ook waarschijnlijk met lijn 300 en 341 worden. Sloterdijk en Leiden wordt wel met echt TVV gedaan, daar zal gezien de schaal mogelijk ook wat streekvervoer-materieel bijzitten.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Thanks voor de snelle info allebei! Touringcars vind ik niet zo interessant, maar (ex-)lijnbussen juist wel :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Korte vragen

Bericht door katvis »

reisthijs schreef:Het lijkt mij dat NS ook nieuwe dubbeldekkers zou kunnen bestellen ter vervanging van de huidige.
Dubbeldekkers zijn toch mogelijk gelijkvloers te maken?
PSA: Links gaan, rechts staan
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

Je zou ook kunnen denken aan een variant waarbij niet alle bakken gelijkvloers zijn, bijvoorbeeld waarbij alleen de kopbakken gelijkvloers zijn.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Sowieso, moet de hele trein gelijkvloers zijn? Of moet er alleen een gelijkvloerse instap zijn (waar je dan zelfs je gelijkvloerse plaatsen en toilet kwijt kunt)?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5261
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Wat is er van de grijze demo-Protos geworden?
Tom523
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 20:06

Re: Korte vragen

Bericht door Tom523 »

Milco schreef:Dit weekend worden er bussen ingezet van en naar Schiphol door werkzaamheden. Gezien het aantal treinen dat er normaal door de tunnel rijdt zullen het behoorlijk veel bussen verwacht ik. Heeft iemand toevallig enig idee of het voornamelijk touringcars zullen zijn of dat er ook ex-lijndienstbussen ingezet kunnen worden, denk aan Pouw Vervoer of TCR? Ik heb geen idee welke ondernemingen deze diensten zullen uitvoeren.
Wij rijden vooral tussen Den Haag en Gouda/Woerden dat weekend met de lijnbussen :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Ik zie de laatste tijd vaak dat de [serie=Sprinter|2018|Breukelen - Utrecht Centraal - Veenendaal Centrum7300[/serie] wordt opgeheven wegens "gladde sporen". Maar wat is er zo bijzonder aan dit traject (of het ingezette materieel) dat het zo gevoelig is voor gladheid?
Elders in Nederland zie ik het bijna nooit.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Het is een vrij bosrijk traject van Utrecht naar Rhenen. Nu de blaadjes vallen krijgen de treinen last hiervan.
De spitstrein van Veenendaal naar Breukelen rijdt volgens mij zelfs helemaal niet doordat het te krap wordt op het spoor.
Laatst gewijzigd door Ferdinand op di 20 nov 2018, 08:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

Normaal wordt er snel gekeerd in Veenendaal. Met gladheid kan dat niet omdat het risico op het doorglijden van een trein de overweg op dan te groot is. Er wordt dan dus lang gekeerd, via het keerspoor. Dat kost wel materieel, daarom worden er dan treinen opgeheven.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Vandaag werd er echter omgeroepen dat er tussen Utrecht Centraal en Breukelen minder Sprinters reden. Met de voorgaande (duidelijke) uitleg zou ik juist verwachten dat de [serie=Sprinter|2018|Breukelen - Utrecht Centraal - Veenendaal Centrum7300[/serie] alleen tussen Ut en Bkl zou rijden.

Andere vraag: wat is eigenlijk de reden dat de Intercity's tussen Amsterdam en Hoorn (- Enkhuizen) niet in Zaandam stoppen? Past dat niet in de dienstregeling?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

Meltrain schreef:Vandaag werd er echter omgeroepen dat er tussen Utrecht Centraal en Breukelen minder Sprinters reden. Met de voorgaande (duidelijke) uitleg zou ik juist verwachten dat de [serie=Sprinter|2018|Breukelen - Utrecht Centraal - Veenendaal Centrum7300[/serie] alleen tussen Ut en Bkl zou rijden.
Ze heffen juist Utrecht - Breukelen op om de lange kering in Veenendaal mogelijk te maken.
Meltrain schreef:Andere vraag: wat is eigenlijk de reden dat de Intercity's tussen Amsterdam en Hoorn (- Enkhuizen) niet in Zaandam stoppen? Past dat niet in de dienstregeling?
Dat past prima in de dienstregeling, die treinen staan lang stil in Hoorn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Meltrain schreef:Andere vraag: wat is eigenlijk de reden dat de Intercity's tussen Amsterdam en Hoorn (- Enkhuizen) niet in Zaandam stoppen? Past dat niet in de dienstregeling?
Commerciële redenen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Korte vragen

Bericht door Frank93 »

Ik dacht zelf altijd om de sprinter tussen Zaandam - Purmerend - Hoorn wat voller te krijgen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Suus schreef:
Meltrain schreef:Andere vraag: wat is eigenlijk de reden dat de Intercity's tussen Amsterdam en Hoorn (- Enkhuizen) niet in Zaandam stoppen? Past dat niet in de dienstregeling?
Commerciële redenen.
Kun je dat nader toelichten?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Als de IC in Zaandam zou stoppen zitten daar zoveel reizigers in die nu de Sprinter moeten nemen dat de Sprinter dan niet meer rendabel is en de IC tegelijk extra capaciteit nodig heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Als er ruimte is om de ic in Zaandam te laten stoppen zou ik eerder purmerend kiezen om die ook op het ic-net te laten aansluiten. Voordeel is dat purmerend dan ook een rechtstreekse verbinding heeft met Amsterdam centraal. Degene die naar Schiphol willen kunnen altijd nog de stoptrein pakken
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Korte vragen

Bericht door Frank93 »

Heel Purmerend heeft nu al een goede verbinding met Amsterdam Centraal (via Noord) met de bus.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:Als de IC in Zaandam zou stoppen zitten daar zoveel reizigers in die nu de Sprinter moeten nemen dat de Sprinter dan niet meer rendabel is en de IC tegelijk extra capaciteit nodig heeft.
Heb je het nu over reizigers tussen Zaandam en Hoorn of tussen Zaandam en Amsterdam (en verder)?
Laatstgenoemde groep gebruikt nu immers de [serie=Sprinter|2018|Leiden Centraal - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie] toch al niet, dus zorgt een extra stop van de [serie=Intercity|2018|Heerlen - Utrecht Centraal - Enkhuizen3900[/serie] juist voor verlichting van de [serie=Intercity|2018|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] en [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie].

Overigens vind ik een stop in Purmerend ook wel een goed idee, zodat Purmerend een veel betere verbinding met Utrecht en verder krijgt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Richting Hoorn.

Een stop is juist geen goed idee aangezien er dan maar 2x/uur een verbinding is met Utrecht. Nu heeft vrijwel iedere wijk in Purmerend minimaal 4x/uur een busverbinding met Amsterdam Centraal (al dan niet via Noord) waarvandaan 4-6x/uur een intercity naar Utrecht rijdt.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Liever 2x per uur rechtstreeks dan 4x per uur met loopafstanden lijkt mij.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen

Bericht door Visgraatmodel »

Waarom kregen bepaalde Hondekop-treinstellen de gele huisstijl met doorlopende blauwe band en bepaalde stellen de gele met reclameband?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Korte vragen

Bericht door nvdw »

Deze 'intercity-Hondekoppen' hebben een afwijkend interieur (coachopstelling in de tweede klas, bagagecompartiment deels geofferd voor extra zitplaatsen).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

De stellen met de blauwe balk over de ramen hadden een nieuwe inrichting/stoelopstelling gekregen dat ze beter geschikt maakte voor het nieuwe Intercity-net. De stellen die niet waren verbouwd kregen de normale NS-huisstijl.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten