Korte vragen
Re: Korte vragen
De opwaartse druk die een stroomafnemer geeft is maar heel beperkt. Je kan hem hypothetisch met weinig moeite met een arm naar beneden trekken. Ik zou dat overigens niet doen als die tegen de bovenleiding aan staat. Het zou ook gek zijn om wel veel opwaartse druk te geven want dan duw je de bovenleiding omhoog, daar waar die iets zwaarder is (bijvoorbeeld bij een zijwaartse uithouder) gaat dat lastiger en het laat zich raden dat je dan ineens je stroomafnemer kwijt bent als die hard omhoog duwt tegen een oneffenheid bij hoge snelheid.
De trend voor bovenleidingen is ook eerder dat de constructie lichter is in plaats van strakker gespannen in het geval van hogere snelheden. Hierdoor kan de bovenleiding makkelijk met de stroomafnemer meebewegen. Dat zie je ook terug bij de Franse hogesnelheidslijnen, daar wordt de bovenleiding niet superstrak opgehangen en is er zelfs sprake van doorhangende draden. De bovenleidingsconstructie is daarentegen wel heel licht en daardoor glijdt die als het ware over de stroomafnemer heen.
Nu is dat goed mogelijk als je lage stroomsterktes hebt en hoge spanningen zoals bij 15 of 25 kV maar bij het Nederlandse 1,5 kV proberen we 4000 Ampere door de bovenleiding te jagen. Daardoor heb je nu eenmaal een relatief zware constructie van de bovenleiding nodig. Om toch de bovenleiding licht te kunnen uitvoeren is het daarom nodig de elektriciteit zoveel mogelijk buiten de constructie zelf te laten stromen. Bij de bovenleiding van de Hanzelijn (Systeem B4+), Amsterdam-Utrecht en Utrecht-Woerden (systeem B4) kan je dat goed zien, daar heb je flinke versterkingsleidingen naast/boven de reguliere constructie waardoor de hangdraden en rijdraden alsnog relatief licht kunnen worden uitgevoerd. Dat bovenleidingstype is toegelaten tot 160/200 km/h in Nederland.
De trend voor bovenleidingen is ook eerder dat de constructie lichter is in plaats van strakker gespannen in het geval van hogere snelheden. Hierdoor kan de bovenleiding makkelijk met de stroomafnemer meebewegen. Dat zie je ook terug bij de Franse hogesnelheidslijnen, daar wordt de bovenleiding niet superstrak opgehangen en is er zelfs sprake van doorhangende draden. De bovenleidingsconstructie is daarentegen wel heel licht en daardoor glijdt die als het ware over de stroomafnemer heen.
Nu is dat goed mogelijk als je lage stroomsterktes hebt en hoge spanningen zoals bij 15 of 25 kV maar bij het Nederlandse 1,5 kV proberen we 4000 Ampere door de bovenleiding te jagen. Daardoor heb je nu eenmaal een relatief zware constructie van de bovenleiding nodig. Om toch de bovenleiding licht te kunnen uitvoeren is het daarom nodig de elektriciteit zoveel mogelijk buiten de constructie zelf te laten stromen. Bij de bovenleiding van de Hanzelijn (Systeem B4+), Amsterdam-Utrecht en Utrecht-Woerden (systeem B4) kan je dat goed zien, daar heb je flinke versterkingsleidingen naast/boven de reguliere constructie waardoor de hangdraden en rijdraden alsnog relatief licht kunnen worden uitgevoerd. Dat bovenleidingstype is toegelaten tot 160/200 km/h in Nederland.
Re: Korte vragen
Nee wat?
Re: Korte vragen
Zie boven.
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: do 05 okt 2017, 18:48
Re: Korte vragen
Kort vraagje: wie gaat er in Nederland over het voortbestaan van (trein)stations? Ik heb laatst een discussie gehad met iemand over het voortbestaan van Almelo de Riet, een station met slechts 1200 reizigers per dag, en was benieuwd wie er eigenlijk gaat over het wel/niet open houden van kleinere stations (met goede alternatieve stations in de buurt).
Re: Korte vragen
Het sluiten van stations komt vrijwel niet meer voor. De laatste was Geerdijk (nodig voor het doortrekken van de trein naar Hardenberg, een wens van de provincie als opdrachtgever voor de treindienst) en daarvoor Amsterdam De Vlugtlaan (om de Hemboog aan te kunnen leggen).
Over het specifieke geval van Almelo de Riet: de trein is daar de enige vorm van OV sinds vier jaar terug lijn 27 is opgeheven. Het sttion zal daar dus niet snel gesloten worden. Eerder zie ik nog wat stations aan de Zeeuwse lijn sluiten, die presteren nog veel slechter dacht ik.
Over het specifieke geval van Almelo de Riet: de trein is daar de enige vorm van OV sinds vier jaar terug lijn 27 is opgeheven. Het sttion zal daar dus niet snel gesloten worden. Eerder zie ik nog wat stations aan de Zeeuwse lijn sluiten, die presteren nog veel slechter dacht ik.
Laatst gewijzigd door dennistd op zo 08 okt 2017, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Korte vragen
Waarom zit de 1e klas in ICM-IV zo raar in elkaar?
Aan de ene kant van het rijtuig heb je de stiltezone, en aan de andere kant heb je het normale gedeelte, met daarin nog de twee stiltecoupeetjes, hadden ze niet beter de stiltezone aan dezelfde kant kunnen doen? Of zie ik de ultieme logica hiervoor over het hoofd?
Aan de ene kant van het rijtuig heb je de stiltezone, en aan de andere kant heb je het normale gedeelte, met daarin nog de twee stiltecoupeetjes, hadden ze niet beter de stiltezone aan dezelfde kant kunnen doen? Of zie ik de ultieme logica hiervoor over het hoofd?
Re: Korte vragen
Überhaupt het idee om de zespersoons-coupé's als stilte aan te wijzen... Dat is nou juist een plek waar je gezellig als groepje kunt gaan zitten.
Re: Korte vragen
Nou weet ik niet hoe vaak er "groepjes gezellig bij elkaar zitten" in de eerste klas, dat lijkt me meer iets voor de 2e.
Daarnaast waren de coupétjes vroeger (mat 64?) volgens mij ook werkcoupétjes, al is dat tegenwoordig niet heel praktisch met dat halve tafeltje voor 6 personen... :')
Daarnaast waren de coupétjes vroeger (mat 64?) volgens mij ook werkcoupétjes, al is dat tegenwoordig niet heel praktisch met dat halve tafeltje voor 6 personen... :')
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Gebeurt regelmatig dat er 2 (of meer) HC's zitten die in zo'n hokje bijpraten :')Aking schreef:Nou weet ik niet hoe vaak er "groepjes gezellig bij elkaar zitten" in de eerste klas, dat lijkt me meer iets voor de 2e.
Re: Korte vragen
Is er geen 'eis' dat er een x-aantal zitplaatsen in een stiltezone moeten zijn?
Dat dit in de 1e klasse ICMm dus alleen behaald kan worden door die 6 persoons coupé's erbij te betrekken?
Dat dit in de 1e klasse ICMm dus alleen behaald kan worden door die 6 persoons coupé's erbij te betrekken?
Re: Korte vragen
Nee. Je gaat in ICR bijvoorbeeld geen enkele stiltecoupé vinden in de tweede klas.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5859
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Zo weinig is 1200 reizigers nou ook weer niet, er zijn tientallen stations met vergelijkbare aantallen.treinleven schreef:Kort vraagje: wie gaat er in Nederland over het voortbestaan van (trein)stations? Ik heb laatst een discussie gehad met iemand over het voortbestaan van Almelo de Riet, een station met slechts 1200 reizigers per dag, en was benieuwd wie er eigenlijk gaat over het wel/niet open houden van kleinere stations (met goede alternatieve stations in de buurt).
Volgens NS is een station levensvatbaar als er minstens 1000 reizigers per dag zijn, die grens houden ze altijd aan als er plannen gemaakt worden voor nieuwe stations.
Dat zijn stations bij met minder dan 500 reizigers per dag, en als het aan NS lag waren ze allang gesloten. Alleen omdat de provincie Zeeland dat niet wilde zijn ze nog steeds open, en ik zie de Zeeuwen niet snel van gedachten veranderen.dennistd schreef:Eerder zie ik nog wat stations aan de Zeeuwse lijn sluiten, die presteren nog veel slechter dacht ik.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: do 05 okt 2017, 18:48
Re: Korte vragen
De dichtstbijzijnde bushalte bevindt zich op nog geen 750m afstand vanaf Almelo de Riet. Verder is het slechts 2km fietsen naar Almelo CS. Het is niet zo dat De Riet opeens afgezonderd zou zijn door het verdwijnen van dat station, maar ik begrijp van @reisthijs al dat 1200 nog best wel genoeg reizigers zijn om een station te behouden.dennistd schreef: Over het specifieke geval van Almelo de Riet: de trein is daar de enige vorm van OV sinds vier jaar terug lijn 27 is opgeheven. Het sttion zal daar dus niet snel gesloten worden. Eerder zie ik nog wat stations aan de Zeeuwse lijn sluiten, die presteren nog veel slechter dacht ik.
Re: Korte vragen
Op Amri in de ochtendspits altijd volle perrons richting Hgl. Ook veel scholieren van en naar het AOC aan de Bornerbroeksestraat maken er gebruik van, en op zaterdag een Julsteren die naar zijn werk gaat. Sluiten van zo'n station voorzie ik echt niet.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Weet iemand hoe het zit met beperkingen op de kaartverkoop van Nederlandse treinkaartjes door buitenlandse spoormaatschappijen?
Concreet voorbeeld: op de website van de NMBS (www.b-europe.com) kun je een ticket Schiphol-Zwolle kopen, een ticket Schiphol-Amsterdam Zuid kan ook, maar niet tussen Amsterdam Zuid en Zwolle. Mag je alleen tickets kopen van/naar stations waar een internationale trein stopt?
De Fransen maken het nog bonter, op voyages-sncf krijg je voor Amsterdam Centraal-Groningen altijd een route via Utrecht (met dito prijs).
Achterliggende reden is dat ik de laatste tijd een paar buitenlanders op de RdT website heb gehad die een e-ticket wilden kopen, maar bij NS Int kun je geen binnenlandse tickets kopen en bij NS.nl kun je alleen met iDeal betalen. Vandaar dat ik benieuwd was hoe het via buitenlandse ticketsites gaat, maar ik heb nog niet echt de logica ontdekt...
Concreet voorbeeld: op de website van de NMBS (www.b-europe.com) kun je een ticket Schiphol-Zwolle kopen, een ticket Schiphol-Amsterdam Zuid kan ook, maar niet tussen Amsterdam Zuid en Zwolle. Mag je alleen tickets kopen van/naar stations waar een internationale trein stopt?
De Fransen maken het nog bonter, op voyages-sncf krijg je voor Amsterdam Centraal-Groningen altijd een route via Utrecht (met dito prijs).
Achterliggende reden is dat ik de laatste tijd een paar buitenlanders op de RdT website heb gehad die een e-ticket wilden kopen, maar bij NS Int kun je geen binnenlandse tickets kopen en bij NS.nl kun je alleen met iDeal betalen. Vandaar dat ik benieuwd was hoe het via buitenlandse ticketsites gaat, maar ik heb nog niet echt de logica ontdekt...
Re: Korte vragen
NS International blokkeert de verkoop van binnenlandse vervoerbewijzen en aangezien B-Europe hetzelfde boekingssysteem gebruikt is het daar ook geblokkeerd. Trainline is via de NMBS aangesloten op het boekingssysteem van NSI/B-Europe en kan ze dus ook al niet verkopen.
Andere vervoerders hebben Nederland niet als thuismarkt en mogen dus alleen tickets aan CIV-tarief verkopen en die worden zelden online verkocht, en als ze het worden voornamelijk voor een heel beperkt aantal trajecten (wat je dus ziet bij de SNCF). NS vindt dat uit commercieel oogpunt waarschijnlijk niet zo erg, want het CIV-tarief wordt in september voor het daaropvolgende jaar vastgesteld en loopt in Nederland dus een jaar achter op de prijsverhogingen.
Andere vervoerders hebben Nederland niet als thuismarkt en mogen dus alleen tickets aan CIV-tarief verkopen en die worden zelden online verkocht, en als ze het worden voornamelijk voor een heel beperkt aantal trajecten (wat je dus ziet bij de SNCF). NS vindt dat uit commercieel oogpunt waarschijnlijk niet zo erg, want het CIV-tarief wordt in september voor het daaropvolgende jaar vastgesteld en loopt in Nederland dus een jaar achter op de prijsverhogingen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Korte vragen
De oplossing is uiteraard dat NS ook gewoon credit cards accepteert online. Komt vast nog wel een keer. NS he...
(hoewel een vrije markt voor treinkaartjes ook fijn zou zijn...)
(hoewel een vrije markt voor treinkaartjes ook fijn zou zijn...)
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Ik ben op zoek naar haltes en/of lijnen waar bijzondere zone-situaties gelden. Bijzonder is dus dat een halte niet in één zone valt of zonegrens is, maar dat er bijvoorbeeld iets met lijnen speelt.
Ik meen bijvoorbeeld ergens te hebben gelezen dat Qbuzz in Houten een uitzondering heeft gemaakt voor een bepaalde lijn op een halte die ook in een andere zone viel(iets met stad vs streeklijnen)
Ik meen bijvoorbeeld ergens te hebben gelezen dat Qbuzz in Houten een uitzondering heeft gemaakt voor een bepaalde lijn op een halte die ook in een andere zone viel(iets met stad vs streeklijnen)
Re: Korte vragen
Is het normaal dat de Thalys VEERTIG minuten voor vertrek al wordt omgeroepen? :o
Re: Korte vragen
Dat lijkt mij niet :? .
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8579
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Op de website van het GVB kan ik het nergens vinden, maar kan er nog met contant geld een uurkaartje gekocht worden in de tram?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39097
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Kan het zogauw nergens terugvinden, maar ik herinner inderdaad dat er iets in Houten is. Volgens mij was dat met halte Koppeldijk waar voor lijn 48 het stukje door zone 5118 niet meetelde, maar zeker weten doe ik het niet.webguy schreef:Ik meen bijvoorbeeld ergens te hebben gelezen dat Qbuzz in Houten een uitzondering heeft gemaakt voor een bepaalde lijn op een halte die ook in een andere zone viel(iets met stad vs streeklijnen)
Qua bijzondere zones heb je nog 5373 in Dordrecht waarin geen bushaltes liggen en die ook alleen maar aan 5370 grenst, waardoor de zone zelfs niet relevant is voor een sterabonnement. Eigenlijk had het net zo goed onder zone 5370 kunnen vallen, qua tarieven is er geen verschil.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte vragen
Ja.Milco schreef:Op de website van het GVB kan ik het nergens vinden, maar kan er nog met contant geld een uurkaartje gekocht worden in de tram?
Ja.Aking schreef:Is het normaal dat de Thalys VEERTIG minuten voor vertrek al wordt omgeroepen? :o
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen
En waarom dan?Suus schreef:Ja.Aking schreef:Is het normaal dat de Thalys VEERTIG minuten voor vertrek al wordt omgeroepen? :o
Re: Korte vragen
In Enschede is dat gebeurd met het omleggen van de 60-61-62 van de Oldenzaalsestraat naar de busbaan Roombeek. Daardoor kwamen deze ook in zone 4502 terecht, wat een extra zone zou betekenen (niet direct van 4504 naar de centrumzone maar eerst via 4502). Hoe de regels toen precies gehanteerd werden weet ik niet, maar Losser-Enschede is gewoon 4 strippen gebleven ondanks de extra zone.webguy schreef:Ik ben op zoek naar haltes en/of lijnen waar bijzondere zone-situaties gelden. Bijzonder is dus dat een halte niet in één zone valt of zonegrens is, maar dat er bijvoorbeeld iets met lijnen speelt.
Ik meen bijvoorbeeld ergens te hebben gelezen dat Qbuzz in Houten een uitzondering heeft gemaakt voor een bepaalde lijn op een halte die ook in een andere zone viel(iets met stad vs streeklijnen)
De zones zijn nooit (officieel) aangepast in elk geval, want anders zou dat voor lijn 2 weer gevolgen hebben gehad.
Voor de sinds september rijdende lijn 7 in Enschede worden de haltes Tinsteden en Kopersteden gezien als Enschede, hoewel deze bij de zone Boekelo behoren. Anders zou je voor 350m/850m ineens 2 euro meer moeten betalen, terwijl de bus niet verder gaat dan dat.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten