Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Super Citea Bros.
Berichten: 20
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 22:51
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door Super Citea Bros. »

Dus stel ik ga weer met de 9246 en wil daar inchecken, checkt die dan in, of uit?
Zit er trouwens een maximum aan kosten per reis?
MAN bus best bus.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Dan check je waarschijnlijk weer in, want je check-in verloopt na een bepaalde tijd (een aantal uur)

En wat bedoel je precies met een reis? de standaard check-in in een bus is 4 euro, dus bij een gemiste check-uit verlies je dat (los van een aantal duurdere bussen zoals Q/Brabant/Zeeland/Schubbekutter en andere -Liners waarbij je vaak 8 of 10 euro betaalt.

Maar als jij met de bus van Sluis naar Roodeschool gaat weet ik niet of je op een gegeven moment tegen een maximum aanloopt. De NS heeft geloof ik wel een maximum ticketprijs enkele reis van ergens rond de 25-30 euro (2e klas), dus dat zou dan 50-60 per dag zijn geloof ik.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Op busgebied is er geen maximum en ook geen langeafstandskorting zoals met de trein.

Gevaar van vergeten uit te checken in een bus is dat je drie uur later bij je terugreis toevallig dezelfde bus hebt, dan ipv incheckt dus uitcheckt en voor alle tussendoor gereden ritten betaalt :lol:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Na hoeveel uur vervalt een bus(/metro/tram/pont/pomplorrie)check-in eigenlijk?
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Korte vragen

Bericht door Stefan »

dennistd schreef:Gevaar van vergeten uit te checken in een bus is dat je drie uur later bij je terugreis toevallig dezelfde bus hebt, dan ipv incheckt dus uitcheckt en voor alle tussendoor gereden ritten betaalt :lol:
Dat zie ik in Dordrecht op de stadsdienst met enige regelmaat gebeuren ja :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Michael »

Daniel schreef: Bij Arriva heb ik weleens gezien dat dat wel kan omdat die geen voertuignummer aan de check-in koppelen waardoor het systeem alleen ziet dat je bent ingecheckt en niet dat je het in een ander voertuig gedaan hebt.
Dat is dus niet het geval. Ook bij Arriva kan je niet in een andere bus uitchecken als je niet uit kunt checken of vergeten bent uit te checken. Je kan dan het beste naar www.uitcheckgemist.nl gaan en dan je chipkaart gegevens invullen en dan krijg je alle gemiste check outs te zien en dan kan je het teveel betaalde bedrag terugkrijgen. Dat kun je meteen daarna bij een oplaadautomaat terug op je kaart laden.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Michael »

Aking schreef:Na hoeveel uur vervalt een bus(/metro/tram/pont/pomplorrie)check-in eigenlijk?
Ik meen een keer gelezen te hebben dat een check-in na 6 uur vervalt maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door bjorn keith »

Hallo allemaal!

Ik ben van plan om eenmalig op een doordeweeks dag gebruik te maken van de RE19 vanaf Arnhem. Ik wil een SchoneTagTicket NRW kopen en die gaat dan in om 9 uur. Ik wil echter de trein van 8:44 vanaf Arnhem nemen. Die trein vertrekt om 8:54 uit Zevenaar en komt om 9:06 in Emmerich aan. Dat betekent dat de trein ongeveer om 9 uur de grens oversteekt. Ik heb ook een Studenten OV abonnement. Voldoet de combinatie Studenten OV + NRW SchoneTagTicket voor deze rit? En hoe moet ik dat doen met in- en uitchecken?

Ik heb deze vraag ook al voorgelegd aan de NS klantenservice, maar die verwees me door naar NS International. Bij de Chat van NS International verwezen ze me weer door naar NS en anders DB. Na wat aandringen en vooral veel wachten, was er een antwoord. Ik kon beter een trein later nemen. :shock: De andere opties was om een ticket te kopen naar Emmerich met 100 procent korting in Nederland. Op mijn vraag waarom ik dat ticket moest kopen, was het antwoord 'U loopt anders het risico om een boete te krijgen'. Later kwam nog de reden omdat ik dan niet ingecheckt ben. (ik geloof dat dat ook bij reizen per Beneluxtrein is als je bijvoorbeeld een Go Pass Roosendaal gebruikte in de oude Benelux situatie?) Vervolgens kwam er abrupt een einde aan de klantenservice chat met 'Ik wens u nog een prettige dag. Ik ga deze sessie beëindigen.' Blijkbaar was mijn vraag te lastig. :lol:

Weet iemand hoe dit zit? Toch maar een extra kaartje kopen? SchonerTagTicket is al best prijzig voor 1 persoon.
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Korte vragen

Bericht door Suus »

NRW-ticket geldt vanaf het eerste station na 9:00. Een grenspunt is geen station, dus heb je inderdaad een enkeltje naar Emmerich met 100% korting nodig. Deze kan je vanaf elk station in Nederland kopen, je hoeft dan ook niet in te checken met je Studentenkaart.

Op de terugreis moet je wel vanaf Arnhem ingecheckt zijn.

Enkeltje is 4,00 met 100% korting NL.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door bjorn keith »

Ah kijk aan! Zo zit de regelgeving dus in elkaar. Bedankt! :pos: De service bij dit soort van vragen is hier vaak beter dan bij de vervoersbedrijven. :lol:
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Mag ik vragen waar de reis heengaat? Als je uitsluitend binnen de VRR reist, kan je misschien beter een VRR dagkaart nemen. Die is iets goedkoper.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door bjorn keith »

Het plan is om wat oude treintjes op te zoeken in NRW *trein* ; de RB37 in Duisburg, vervolgens wegens het landschap de S7 van Wuppertal naar Solingen, vanaf daar met de National Express Ersatzzug naar Köln (RB48) en daar nog even de RE8 spitsrit met N-wagen opzoeken. Zo lang zullen de N-wagens niet meer hebben. Voor de rest moet ik nog even kijken. Köln valt helaas net niet meer binnen de VRR regio. Moet dan dus toch maar een NRW SchonerTagTicket met een extra ticket Arnhem - Emmerich worden ben ik bang.
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Of via Venlo reizen, daar vertrekt de trein naar Duitsland iets na 9:00 :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Of voor dat stukje naar Köln een kaartje bijkopen als dat voordeliger uitpakt dan een kaartje voor Arnhem-Emmerich.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Suus schreef:NRW-ticket geldt vanaf het eerste station na 9:00. Een grenspunt is geen station, dus heb je inderdaad een enkeltje naar Emmerich met 100% korting nodig. Deze kan je vanaf elk station in Nederland kopen, je hoeft dan ook niet in te checken met je Studentenkaart.

Op de terugreis moet je wel vanaf Arnhem ingecheckt zijn.

Enkeltje is 4,00 met 100% korting NL.
Mijn ervaring is dat als je even het personeel aanspreekt en vraagt of je mee mag (ov chip tot de grens) dat ze dit vaak wel goedkeuren. Over het algemeen kan je het ook nog eens in het Nederlands aan hun vragen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Korte vragen

Bericht door erjeebee »

100% korting... interessante nieuwe optie. Heb ik wat gemist?
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Slechts een optie voor grensoverschrijdende kaartjes bij een netabonnement in het ene land. Dat kan dus bijvoorbeeld Student-OV zijn of in het weekend Weekend Vrij. In Duitsland bijvoorbeeld de Bahncard 100. En ga zo maar door
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

cassie127 schreef:Mijn ervaring is dat als je even het personeel aanspreekt en vraagt of je mee mag (ov chip tot de grens) dat ze dit vaak wel goedkeuren.
Ik zie hier toch een gat ontstaan tussen de grens en station Emmerich waarvoor geen vervoerbewijs is, omdat het voor 9:00 uur is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Wanneer vervangt NS eigenlijk je OV-chipkaart automatisch? Gaat dat exact op het moment dat je abonnement qua geldigheid de geldigheidsduur van de chipkaart zou overschrijden, of rekenen ze iets ruimer?

Mijn huidige chipkaart is namelijk geldig tot 25-11-2019 en m'n huidige WeekendVrij die erop staat loopt van 22-11-2017 t/m 21-11-2018, dus daar zou als het precies op geldigheidsdata gaat nog net een nieuwe voor een jaar op kunnen.
Ik gebruik de kaart echter ook voor m'n busabonnement voor het woon/werkverkeer en dat loopt van 1-12-2017 t/m 30-11-2018, dus daarvoor gaat een jaar erbij weer net niet (maar daar heeft NS niks mee te maken). Tenzij m'n OV-fiets abonnement al vervanging triggert, want dat heeft 30 september als vervaldatum.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Mijn oude kaart was tot eind oktober geldig, en ik heb vorige maand een nieuwe gekregen nadat ik mijn pasfoto geupload had.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

En was dat dan gerelateerd aan de geldigheid van een NS-product wat erop stond, of ging dat gewoon ergens halverwege de geldigheid? Het probleem zit er bij mij immers in dat je er geen product op kunt zetten dat langer geldig is dan de kaart zelf.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Het enige op mijn kaart is studenten-ov en een OV-fiets abonnement van 1 cent per jaar, dus ik denk niet dat het uitmaakt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Nouja, SOV is natuurlijk feitelijk een doorlopend product dat jaarlijks in september (nieuw studiejaar) verlengd wordt. Dus dan is het niet gek dat je in augustus een nieuwe kaart kreeg als 'ie tot oktober geldig was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Volgens mij zijn de producten die op je kaart staan niet gekoppeld aan een specifieke datum, maar wordt er gewoon een periode voordat de kaart vervalt (ik dacht circa 2 maanden) oftewel een nieuwe kaart toegestuurd of een verzoek toegestuurd tot vervanging van de pasfoto als deze te oud is. De kaart bevat alle producten die ook op je oude kaart stonden, saldo wordt logischerwijs niet overgeboekt.

Edit: even opgezocht. Mijn NS-producten op de kaart zijn geldig tot 2029.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten