Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Milco schreef:Er zijn diverse buslijnen die door twee vervoerders gereden worden omdat ze onder twee concessies vallen. Hoe zit het bij rituitval of fikse vertragingen? Als vervoerder A een bus heeft die defect raakt onderweg, moet die vervoerder dan die rit overnemen/uit laten vallen of mag vervoerder B, die ook op die lijn rijdt, dan inspringen in het geval van nood?
Toevallig zag ik vandaag nog een lijn 43 (Apeldoorn - Arnhem) met fikse vertraging in Arnhem. Maar de bus van Syntus is dan allang onderweg vanuit Apeldoorn. Om Breng dan vanuit Arnhem een extra rit in te laten zetten, is misschien goed voor de reiziger maar niet voor Syntus (daarnaast waar haal je zo snel personeel vandaan voor slagje van +/- 2,5 à 3 uur).

Stel dat Breng die rit zou vervangen, dan heb je een bus van Syntus die leeg naar Apeldoorn moet (komt vanuit Apeldoorn en rijdt vertraagd naar Arnhem) en een bus in Apeldoorn die leeg naar Arnhem moet (de bus van Breng die de extra rit rijdt). Ik denk dat vervoerders elk hun eigen ritten moeten verzorgen en dus niet zo snel voor elkaar gaan invallen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Korte vragen

Bericht door nvdw »

Iedere vervoerder is verantwoordelijk voor zijn deel van de dienstverlening. Valt de rit van vervoerder A uit dan komt dat op zijn conto en niet dat van vervoerder B. Hetzelfde geldt voor afspraken over punctualiteit en dergelijke.

Rijdt vervoerder B in opdracht van vervoerder A in concessie A, dan is vervoerder A verantwoordelijk, en moet hij eventuele sancties zelf op vervoerder B verhalen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Zo lang geleden dat ik met sterabonnementen voor meerdere zones te maken heb gehad, en de zonekaart van OpenOV heeft er op dit moment geen kaart achter staan dus moest 't doen met een PDF-je van 9292 waarop de zonenummers niet te lezen zijn en check 't liever even hier...

Een 3-ster Syntus Utrecht sterabonnement met centrumzone 5061 dekt toch heel de route van (X)80 tussen Amersfoort en Veenendaal De Klomp? 'tis wel echt een geval van aangrenzende zones tellen zag ik al, en niet letterlijk via de route.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Volgens mij wel ja. Voor dit soort dingen gebruik ik altijd het kaartje uit de CXX-webshop:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Ah, had nog niet verder gekeken dat je er ook handmatig een zonenummer voor kunt ingeven. Via de webshop staan de Utrechtse zones er immers niet meer in en vond dat tooltje zelf ook altijd al handig. Kom er net achter dat Syntus er zelf ook eentje heeft trouwens, daar komt idd ook 3-ster uit :P

Dekt in elk geval mooi de reis en ook de alternatieve optie via Veenendaal met 280+X80 (al is dat nog even afwachten welke tegenspitsritten van 280 eruit gaan in december)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

https://connexxion.nl/reizen/1190/parkshuttle/238
Op deze pagina over de Parkshuttle in Rotterdam lees ik dat de busjes buiten de spits op afroep rijden. Hoe zit dat? Moet er dan gebeld worden of moet je bij de halte op een knop drukken zodat een busje 'weet' dat er gereden moet worden?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Dat laatste als ik het me goed herinner...
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Korte vragen

Bericht door DPDelft »

Klopt inderdaad, bij elke halte staat per richting een paal met een knop om de shuttle op te roepen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Top, bedankt voor de antwoorden! :pos:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

Tijdens een wandeling over het emplacement en station in Enschede viel me op dat de TBP's van spoor 3 op zwart stonden. Overdag vertrekken daar (even teruggekeken via ovtijden) alleen de stoppers naar Apeldoorn, die rijden na een uurtje of 10 niet meer en daarna pas weer tegen 4en. Is het dan zo dat als er een X aantal minuten (60 ofzo? Treinen die pas 3 kwartier later vertrekken stonden op 2 bijvoorbeeld wel aangekondigd...) geen trein vertrekt de schermen uitgaan?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

TBPs gaan inderdaad een bepaalde tijd na de laatste vertrokken trein op zwart. Zou goed een uur kunnen zijn (en dan twee kanten op) want heb in Utrecht de TBPs op spoor 9, waar bijna niks vertrekt dus die staan eigenlijk altijd op zwart, weleens aan zien springen om vervolgens een trein van over ca. een uur aan te gaan kondigen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

Dank, reis maar weinig met de trein en op Zutphen-Oldenzaal kom je niet veel TBP's tegen (A)
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Voor de volledigheid:
Mikos in een uitgebreid artikel van 2010 schreef:Modern betekent energiebewust
De nieuwe schermen zijn, in tegenstelling tot de huidige CTA's, eigenlijk beeldschermen in plaats van grote bakken met daarin paletten. Dat betekent natuurlijk ook dat ze meer energie verbruiken.
Om te voorkomen dat de beeldschermen continu energie verbruiken en daarmee nutteloos aan staan, is er een stand-by functie: Als een trein vertrekt, en voor dat spoor is voor de komende 70 minuten geen volgende vertrekkende trein in het computersysteem bekend, dan wordt het display wit en na een paar minuten zwart.
Dertig minuten voor vertrek van de eerstvolgende trein zal het scherm dan weer aanspringen.
Op die manier gaat het energieverbruik naar beneden en zal er niet steeds energie verspild worden door een scherm dat niets hoeft te tonen, maar toch aan staat.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

Ah, duidelijk verhaal, dankjewel :pos:
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Korte vragen

Bericht door microshit »

Hoe groot is de kans om morgen 2 treinstellen te treffen voor 841 ?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Vorige week donderdag reed deze trein met twee delen tussen Alkmaar en Eindhoven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plutona
Berichten: 539
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Korte vragen

Bericht door Plutona »

Als je met de HSL van Schiphol naar Breda reist, valt een paar keer, soms voor kortere duur, soms voor langere duur, de stroomvoorziening uit. Lampen gaan uit, apparatuur wordt niet meer opgeladen. Volgens mij gebeurt het in totaal een keer of vijf. Elke keer gebeurt het op dezelfde plek
Weet iemand hoe dit komt?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Dat is in de spanningssluizen, als de trein wisselt tussen de 1500 Volt-spanning op het hoofdrailnet, en de 25 kV-spanning op de HSL.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plutona
Berichten: 539
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Korte vragen

Bericht door Plutona »

Bedankt! Maar hoe komt het dat dit dan op de ene plek nog geen halve minuut duurt, en op de andere plek zelfs 5 minuten, zonder dat de trein significant van snelheid veranderd is?
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 05 okt 2017, 00:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Gekko123 »

Dat komt mede door het punt dat de machinist de stroomafnemers weer tegen de draad zet. De een doet dat al vrij snel, terwijl de ander liever wacht tot hij/zij zeker weet dat ook de achterste loc al voorbij de spanningssluis is.

En dat je geen siginificant snelheidsverschil ervaart is ook niet gek: tijdens de spanningssluis rolt de trein gewoon uit. En aangezien een trein weinig rolweerstand heeft (ijzer op ijzer) kan die behoorlijk lang op (nagenoeg) dezelfde snelheid door blijven rollen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Op 25 kV zijn er ook sectiescheidingen die alleen met gestreken stroomafnemer gepasseerd mogen worden, iets wat een bovenleiding op 1500 V niet heeft. Een daarvan zit in Zoetermeer, ongeveer waar je de A12 kruist. De leeslampjes zullen dan inderdaad uitvallen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Korte vragen

Bericht door Jultar »

De fasescheiding mag gewoon met de stroomafnemers op doorgereden worden, maar de snelschakelaar (hoofdschakelaar) moet wel uit staan. Tijdens die periode is er dus inderdaad ook geen voeding naar de rijtuigen.

Die 5 minuten is waarschijnlijk bij Breda. Daar heb je een fasescheiding én een spanningssluis direct na elkaar. Het heel even inschakelen van de apparatuur en de voeding voor de rijtuigen heeft dan geen zin, dus laten we alles uit staan tijdens die periode.
Dat zie je hier in deze cabinerit: https://youtube.com/watch?v=vxKR5eHGELA&t=6m30s
Weliswaar in omgekeerde richting, maar je kan wel zien hoe dicht die na elkaar zitten.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen

Bericht door Durashift »

^^^ Ik zat mij inderdaad al af te vragen hoe het met de krachten op de stroomafnemer zal zijn als deze op volle snelheid (van 25 kV naar 1500 V) zo'n 300 km/h bij de Thalys of 160 km/h bij ICD?) neer en weer opgedrukt worden. Lijkt mij toch een behoorlijke luchtweerstand te overwinnen bij het willen aandrukken van die schaarhef constructie.
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Korte vragen

Bericht door DingeZ »

Een stroomafnemer moet ook een aardige opwaartse druk geven, zodat deze tegen de draad blijft plakken. Daarnaast moet de draad ook zo strak mogelijk gespannen zijn en hoe hoger de maximumsnelheid, hoe strakker de draad.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Korte vragen

Bericht door Klaasje »

Eh, nee.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten