Pagina 113 van 209

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 12 jul 2018, 11:36
door Mikos
Meltrain schreef:Maar ik snap nu nog steeds niet wat er qua seinen dan niet kan. De treindienstleider kan toch zien welke blokken bezet zijn en aan de hand daarvan de seinen bedienen?

In aanvulling op eerdere reacties; In Cursus Spoor 3 heb ik vorig jaar een en ander over het seinwezen in Nederland uitgezet. Onder het hoofdstuk Blokstelsel staan 3 zelf in elkaar geflanste tekeningen over het blokstelsel, waaronder deze:
Afbeelding
Wezep ligt in dit voorbeeld tussen een willekeurige combinatie van een groen en een geel sein (P-seinen). Daartussen valt er niets te keren, omdat de treindienstleider (zoals gesteld door anderen) daar geen invloed of zicht op heeft. In het geval van Wezep zou een trein door moeten rijden naar de brug over de IJssel (Hattemerbroek Aansluiting), omdat daar pas het eerstvolgende bediende sein staat. Vele malen gemakkelijker is het dus om een trein te laten keren in 't Harde (daar zijn wel bediende seinen) en een enkele bus langs Wezep te sturen (verkeerssituatie, met kerende en wachtende bussen in het toch al krappe Wezep is geen succes), die er hooguit een minuut wacht en dan weer door kan.

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 12 jul 2018, 21:45
door Ferdinand
Ik snap de logica niet helemaal van de dagkaarten voor het busvervoer in Oost-Nederland. Bij een normale dagkaart mag je reizen in Flevoland, Gelderland en Overijssel en niet met de trein. Bij een meermanskaart mag je in dezelfde provincies reizen, maar daarnaast mag je ook met de trein reizen tussen Zutphen en Vorden en tussen Doetinchem en Varsseveld. Waarom bij het ene ticket wel en bij de ander niet, terwijl het om hetzelfde gebied gaat?

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 12 jul 2018, 22:03
door dennistd
De Meermanskaart is geldig in Gelderland, Flevoland en Overijssel, maar niet in Almere. U kunt er dus mee reizen in alle bussen van Breng, Arriva, Twents, Syntus. Niet in de trein of regiotaxi.

http://meermanskaart.nl/

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 12 jul 2018, 22:06
door Ferdinand
Ik denk dat Syntus het dan nog niet heeft aangepast in de app. Bedankt voor de hulp!

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 12 jul 2018, 22:13
door dennistd
Dat verbaast me niet zo heel erg: die app is sowieso niet erg up-to-date... Zo kun je er ook nog kaartjes in kopen voor de oude ritprijzen (veelvouden van €1,50 ipv €2). Ik zou hem gewoon bij de chauffeur kopen, die app vertrouw ik niet zo heel erg. Vrijwel niemand gebruikt dat ding ook nog, in Twente althans.

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 12 jul 2018, 22:31
door Aking
Maar als je je kaartje in de app koopt issie dus goedkoper *O*

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 12 jul 2018, 22:39
door Ferdinand
Waar koop ik de Meermanskaart?

Gewoon lekker makkelijk bij de buschauffeur


Ik betwijfel of Syntus zelf wel weet dat ze een app met tickets hebben...

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 12 jul 2018, 23:02
door MdJ
marvinkok schreef:Overigens hebben ze dat tijdens de ombouw van Enschede wel gedaan bij Drienerlo om daar te kunnen keren. Dat duurde dan ook 6 weken...

Kostte wel een weekend inbouwen en uitbouwen (begin en einde)

Re: Korte vragen

Geplaatst: vr 13 jul 2018, 00:47
door cassie127
Ferdinand schreef:
Waar koop ik de Meermanskaart?

Gewoon lekker makkelijk bij de buschauffeur


Ik betwijfel of Syntus zelf wel weet dat ze een app met tickets hebben...

In mei wisten ze het nog... Toen stonden er nog Bevrijdingsdag tickets in en in april nog Koningsdag tickets.

Maar inderdaad zag je eerder nog vaak dat mensen hun abonnement in de app hadden maar door de afschaffing van de sterabonnementen en trajectkaarten zie je dat nu ook nog nauwelijks voorkomen. Net zoals de Syntus Punten welke je kan sparen in de trein tussen Zutphen en Oldenzaal. Dat zou moeten werken met iBeacons die je telefoon detecteren en in de app vervolgens de punten moeten bijschrijven. Dit heeft bij veel mensen ook niet of slecht gewerkt. In een maand tijd had ik 5 reizen gemaakt op momenten dat je 100 punten zou krijgen voor je reis. Maar slechts bij één reis zijn de punten ook echt bijgeschreven.

@Dennis ik krijg (als je de 65+ kaartjes bedoeld) geen kaartjes van €1,50 maar €2,- te zien in de app.

Re: Korte vragen

Geplaatst: vr 13 jul 2018, 05:04
door dennistd
Ik doel op normale ritkaartjes. Die zitten goed verstopt en kun je alleen kopen na het plannen van je reis, als daar tenminste geen overstap in zit.

Re: Korte vragen

Geplaatst: vr 13 jul 2018, 17:32
door Wubbo
Meltrain schreef:Ik dacht dat de treindienstleider gewoon alle seinen kon bedienen, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. dat is eigenlijk wel onhandig, want zo is het treinverkeer veel minder flexibel te regelen.
Het heeft voor- en nadelen. Nieuwe baanvakken worden vaak aangelegd met overal bediende seinen, dat zie je bijvoorbeeld op Amsterdam - Utrecht. Nadeel is dat je een P-sein als machinist op zicht mag passeren zonder dat je daarvoor een aanwijzing van de treindienstleider nodig hebt (die kent dat sein immers niet en kan dus niet precies zien wat ervoor zit). Bij bediende seinen moet je een aanwijzing hebben, en als je dan meerdere seinen in de storing hebt moet dat voor elk sein opnieuw.

Re: Korte vragen

Geplaatst: vr 13 jul 2018, 21:56
door Bollenstad
Heeft iemand enig idee waarom vandaag zo veel Eurobahn-ritten vanuit Hengelo zijn uitgevallen? Nog steeds stroomproblemen? Ben me even aan het oriënteren hoeveel eerder ik morgen naar Hengelo wil reizen om op tijd in Osnabrück te zijn...

Re: Korte vragen

Geplaatst: vr 13 jul 2018, 23:26
door Meltrain
Wubbo schreef:
Meltrain schreef:Ik dacht dat de treindienstleider gewoon alle seinen kon bedienen, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. dat is eigenlijk wel onhandig, want zo is het treinverkeer veel minder flexibel te regelen.
Het heeft voor- en nadelen. Nieuwe baanvakken worden vaak aangelegd met overal bediende seinen, dat zie je bijvoorbeeld op Amsterdam - Utrecht. Nadeel is dat je een P-sein als machinist op zicht mag passeren zonder dat je daarvoor een aanwijzing van de treindienstleider nodig hebt (die kent dat sein immers niet en kan dus niet precies zien wat ervoor zit). Bij bediende seinen moet je een aanwijzing hebben, en als je dan meerdere seinen in de storing hebt moet dat voor elk sein opnieuw.

Maar dan is het toch juist wel mogelijk om te keren in Wezep, mits je een aanwijzing van de treindienstleider krijgt?

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 14 jul 2018, 01:55
door dylanwild94
Nee want wezep heeft geen bediende seinen. :roll:

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 14 jul 2018, 08:04
door Wubbo
Ook zonder bediende seinen kun je (technisch) op een halte keren. Daarna krijg je echter alleen maar rode seinen te zien want de treindienstleider kan geen rijweg voor jouw trein instellen, er is immers geen bediend sein. Dat schiet niet echt op, dan is fietsen sneller.

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 14 jul 2018, 10:47
door Selivio
En naast alleen de rode seinen, worden ook de overwegen nier geactiveerd die je dan gezellig stuk voor stuk aan mag rijden...

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 14 jul 2018, 11:04
door en-es
Bollenstad schreef:Heeft iemand enig idee waarom vandaag zo veel Eurobahn-ritten vanuit Hengelo zijn uitgevallen? Nog steeds stroomproblemen? Ben me even aan het oriënteren hoeveel eerder ik morgen naar Hengelo wil reizen om op tijd in Osnabrück te zijn...

Ik heb begrepen dat het weer goed mis is. Hopelijk heb je de aansluiting gehaald!

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 14 jul 2018, 13:12
door TreinTim
Weet iemand of de 4409 van het UOV een ex-Connenxion bus is?

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 14 jul 2018, 13:18
door Hainje
Spoiler: show
Afbeelding


Gezien de datum eerste toelating en datum tenaamstelling ligt dat wel voor de hand.

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 14 jul 2018, 13:24
door dylanwild94
TreinTim schreef:Weet iemand of de 4409 van het UOV een ex-Connenxion bus is?
alle Amba's van Qbuzz (U-ov) zijn ex connexxion. Plus de gele citaro's van de 4500 serie.

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 14 jul 2018, 21:05
door Suus
Nu vandaag al bekend is dat morgen de hele dag geen intercity’s rondom Hilversum kunnen rijden, kan de bijsturing dan nu nog regelen dat morgen 2x/uur Den Haag - Enschede wordt gereden als klantvriendelijke maatregel, of zijn er belemmeringen die dat tegenhouden?

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 14 jul 2018, 21:08
door Daniel
Waarom zou iedereen moeten overstappen in Amersfoort dan? Als je verder leest in de versperringsmaatregel dan zie je namelijk dat de 1600 en 11600 en 1500 gewoon rijden, maar in Naarden-Bussum stoppen in plaats van in Hilversum.
De 140 rijdt ook en stopt niet in Hilversum, maar heeft geen extra stop in Naarden-Bussum.

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 14 jul 2018, 21:20
door Suus
Er is geen versperringsmaatregel, er is een bericht dat er geen Intercity’s rijden van/naar Hilversum en dat je kan omreizen via Utrecht. Succes ermee.

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 14 jul 2018, 21:24
door Daniel
Op NS.nl staat inderdaad een wel erg karig bericht, gelukkig heeft het bericht op Rijden de Treinen een iets uitgebreidere toelichting.

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 15 jul 2018, 13:17
door SuperGhost
Hoe komt het dat de intercity's er niet kunnen stoppen, maar alle sprinters wel gewoon?