Korte vragen

Heb je ergens een fout in de reisinformatie, een goedkoop treinkaartje, of een bug in je OV app gezien, meld het dan hier.
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7547
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Korte vragen

Berichtdoor Z2N » di 24 jul 2018, 10:58

Het meest logische zou Obdam zijn, tot daar is de sprinter dan sneller. Maar aangezien Obdam een klein station is staat de halte dáárvoor er op, Heerhugowaard.
Elke dag met de drukste buslijn van Nederland.

Flickr!

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14791
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen

Berichtdoor Meltrain » di 24 jul 2018, 11:42

Maar de 4800 is wel de enige rechtstreekse verbinding tussen Haarlem en Hoorn, dus het zou logisch zijn om gewoon Hoorn als eindbestemming te tonen, aangezien het een overstap scheelt.

Maar ik snap nu nog niet waarom de 4600 en 5800 op papier geknipt zijn, terwijl het bij de 4800 blijkbaar niet nodig is.
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7547
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Korte vragen

Berichtdoor Z2N » di 24 jul 2018, 12:03

De 4600 en 5800 zijn geknipt, omdat er daar grote groepen reizigers zijn die voor de eerste keer met NS reizen: buitenlandse toeristen. Die wil je het zo makkelijk en duidelijk mogelijk maken, om te voorkomen dat ze per ongeluk op Duivendrecht uitkomen en denken dat dat het CS is. Toen de sprinters nog niet geknipt waren namen de toeristen veelal alleen de ICD, nu de sprinters eveneens Amsterdam Centraal als eindbestemming hebben is het aantal reizigers beter gespreid, wat de doorstroming in de Schipholtunnel ten goede komt.
Elke dag met de drukste buslijn van Nederland.

Flickr!

diederickx
Berichten: 912
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Berichtdoor diederickx » di 24 jul 2018, 12:56

Maar waarom zijn daar administratief twee treinseries voor nodig terwijl bij de 4800 blijkbaar hetzelfde effect bereikt is zonder die poespas?

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 4570
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Mikos » di 24 jul 2018, 13:07

Omdat we een afdeling hebben met knappe koppen die de ene keer het ene doet, de andere keer het andere. Zoiets speelt ook bij de 3900; vanuit Enkhuizen staat Heerlen op de borden, vanuit Heerlen staat er Amsterdam op de borden, "want daar weet niemand waar Enkhuizen ligt". Vanaf Den Bosch krijgt men kennelijk wel topografische lessen en staat er Enkhuizen in de borden.

Niet te veel aan ergeren of over verwonderen, dat heeft geen zin.

reisthijs
Berichten: 4999
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Berichtdoor reisthijs » di 24 jul 2018, 14:20

De reizigers in Den Bosch hebben ze kennelijk even snel bijgeschoold, tot een paar maanden geleden stond daar ook Amsterdam op de borden.

diederickx schreef:Maar waarom zijn daar administratief twee treinseries voor nodig terwijl bij de 4800 blijkbaar hetzelfde effect bereikt is zonder die poespas?
Het is niet helemaal hetzelfde effect. De knip in twee series was nodig om er voor te zorgen dat zowel op de trein als op de borden de bestemming gelijk is.

Dat is bij de andere voorbeelden niet het geval. Daar staat op de trein de werkelijke eindbestemming ook al staat op de borden wat anders.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Dennenboom
Berichten: 913
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Korte vragen

Berichtdoor Dennenboom » di 24 jul 2018, 14:57

Weet iemand hoe groot de omvang in reizigerskilometers tram/bus/metro is?. Heb ergens 5 miljard gelezen (issues met tellen vs. chipkaart etc.) en in het onderstaande stuk wordt over een daling van 8,5% in de periode 2005 - 2016 gesproken. Daarbij hoor ik uit bijna alle regio's jubelverhalen. Het lijkt me niet dat de vaak genoemde Zeeland en Limburg die 8,5% voor hun rekening nemen.
https://www.ovpro.nl/trein/2018/07/24/kim-prijs-kaartje-remde-groei-treingebruik-met-5-procent/

waldo79
Berichten: 4930
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Berichtdoor waldo79 » di 24 jul 2018, 17:11

Het rapport van het Kennisinstituut voor Infrastructuur en Milieu heb ik erbij gehaald: 15,2 miljard reizigerskilometers in 2005 en 18,9 miljard in 2016.

Beide getallen slaan op treinreizigers.
Mij best :)

Dennenboom
Berichten: 913
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Korte vragen

Berichtdoor Dennenboom » di 24 jul 2018, 17:56

Het ging mij alleen om de bus/tram/metro reizigers. Heb ook even het rapport gepakt en vond het onderstaande, waar eigenlijk staat dat we niet weten of er wel of niet een daling is geweest:
De enige bron waaruit een trend in het gebruik van bus, tram en metro van 2005 tot 2016 kan worden
afgeleid, is het MON/OViN. Uit het MON/OViN blijkt dat het gebruik van bus, tram en metro, gemeten
naar het aantal gereisde ritten, in de periode 2005-2016 vrijwel gelijk is gebleven, terwijl het gebruik
uitgedrukt in reizigerskilometers met circa 20 procent is afgenomen. Het MON/OViN laat trendbreuken zien
(bijvoorbeeld bij overgang van MON naar OViN in 2010), waarvoor zo goed mogelijk is gecorrigeerd.
Met de publicatie van CROW-KpVV (2016) waren er vorig jaar voor het eerst sinds 2011 weer cijfers
beschikbaar over het aantal met bus, tram en metro vervoerde passagiers. Op basis van gegevens van de
ov-chipkaart over de periode 2014-2015 schat CROW-KpVV dat het aantal reizigerskilometers afgelegd
door bus-, tram- en metropassagiers groeide met 5 procent. De daling van het aantal reizigerskilometers
Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid | Verklaring van de ontwikkeling van het ov-gebruik in Nederland over 2005-2016 12
met bus, tram en metro, berekend op basis van MON/OViN voor 2006-2009 (zie figuur 4.2), wijkt af van
de aantallen op basis van het WROOV2: 6,2 miljard reizigerskilometers in 2003, 6,4 miljard in 2006 en
6,5 miljard in 2009 (CROW-KpVV, 2016). Het is echter de vraag of er bij het WROOV sprake is van een
methodebreuk (kaartsoorten die niet in het WROOV-onderzoek zitten, response-effecten, en dergelijke).
Uit bovenstaande cijfers komen te weinig concrete en eenduidige aanwijzingen om te kunnen
concluderen dat het gebruik van bus, tram en metro in aantal afgelegde ritten en aantal afgelegde
kilometers is toe- of afgenomen.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12324
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Berichtdoor Wubbo » vr 27 jul 2018, 16:51

Waarom rijdt 8823 maandag niet?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32843
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Daniel » vr 27 jul 2018, 17:28

Aannemelijk omdat er niks aankomt om die trein mee te rijden, de 8812 rijdt namelijk ook al niet.
In de wonderlijke wereld van NS zal dat wel een stel zijn wat van heinde en verre leeg naar Utrecht moet komen en zondagavond nog niet op een handige plek uitloopt om het maandagmorgen in Utrecht te hebben.

Helaas zit de bewuste MAT rit niet in Somda, de omloop lijkt op Utrecht Centraal te starten namelijk. (Maar als het stel bijvoorbeeld op de Binckhorst staat zou je zeggen dat je 't toch wel in Leiden kunt krijgen, vanaf spoor 4 kan je immers ook richting Lammenschans).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12324
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Berichtdoor Wubbo » vr 27 jul 2018, 19:10

8821 rijdt ook (en daarvoor komt ook niets vanuit Utrecht). De kerende 8820 wordt ook gewoon gemaakt in Utrecht. Dinsdag rijdt de trein wel.

Erg handig, op de omreisroute van werkzaamheden dit soort dingen doen. Ik ga de wekker maar eerder zetten.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32843
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Daniel » vr 27 jul 2018, 19:16

De 8821 is de kerende trein van de 8810 (Apn - Ledn), kennelijk komt het materieel daarvoor ergens anders vandaan. Edit: niet dus, in Alphen rijdt de eerste trein naar Leiden bijna een uur later dan normaal.
Maar als er wel een 8820 gemaakt wordt zal er wel ergens een aanvoerrit gereden moeten worden om die trein in Utrecht te krijgen. Het helpt natuurlijk niet dat je alleen een trein op 8-12 kunt krijgen via Amersfoort of Woerden. Of via Vaartsche Rijn vanaf de andere kant.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7547
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Korte vragen

Berichtdoor Z2N » vr 27 jul 2018, 19:51

Het mat van de 8810 komt uit de Binckhorst, wat gelijk de verklaring biedt: in de nacht van zondag op maandag wordt er gewerkt tussen Ledn en Gv/Gvc, dus kan het ledig materieel niet uit Den Haag komen. Blijkbaar lukt het voor de overige ritten wel om vervangend personeel en materieel in te plannen vanuit bijvoorbeeld Hfd of Hlm, maar niet voor de 8823.
Elke dag met de drukste buslijn van Nederland.

Flickr!

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12324
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Berichtdoor Wubbo » vr 27 jul 2018, 21:50

Opvallend dat ze dan wel het materieel in Leiden kunnen krijgen om de 8900 te rijden. Ook dat mat komt normaal uit de Binckhorst, een aangezien de treinen gewoon van spoor 2 vertrekken komt het dat maandag ook. Ik zou een andere keus maken welke treinen ik wel of niet zou rijden.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32843
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Daniel » vr 27 jul 2018, 22:18

Z2N schreef:Het mat van de 8810 komt uit de Binckhorst, wat gelijk de verklaring biedt: in de nacht van zondag op maandag wordt er gewerkt tussen Ledn en Gv/Gvc, dus kan het ledig materieel niet uit Den Haag komen.

Dat blijkt dus wel te kunnen, anders had NS het niet over een omreisroute en gewijzigde dienstregeling gehad. Ik zie nu via de reisplanner dat de werkzaamheden weliswaar tot 6.00 uur duren, maar dat er voor 6.00 uur wel reisadviezen via Den Haag HS zijn.
Het zal vooral ook druk zijn op de boog van de Binckhorst naar Den Haag HS want er starten ook ICs naar Groningen op Den Haag HS vroeg in de ochtend. Als direct gevolg zal de lage Binckhorst ook wel voller staan en kan materieel van de hoge Binckhorst daar mogelijk niet weg door werkzaamheden (die gezien de gevolgen haast wel op Den Haag Centraal zelf of in de boog naar Laan van NOI moeten zijn).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7547
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Korte vragen

Berichtdoor Z2N » za 28 jul 2018, 07:28

Hoe bedoel je dat? Het nachtnet wordt die nacht op 1 spoor afgewerkt tussen Gv en Ledn, de dienstregeling is er speciaal voor uitgebogen.
Elke dag met de drukste buslijn van Nederland.

Flickr!

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32843
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Daniel » za 28 jul 2018, 11:23

Zie de reisplanner: om 5.21 uur vertrekt er een 6300 vanaf Den Haag HS naar Leiden, om 5.33 uur een 700 en om 5.36 uur een 2200. Vervolgens om 5.39 weer een 4600.
Er wordt dan wel links gereden (o.a. doorkomst over spoor 2 op Voorschoten) maar er moeten wel meerdere sporen beschikbaar zijn want anders komt de nachttrein van 5.28 uur uit Leiden toch echt onderweg twee treinen tegen in de andere richting. Dat past dus niet op een enkel spoor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7547
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Korte vragen

Berichtdoor Z2N » za 28 jul 2018, 13:45

En hoe wil je daar nog meer ledig mat tussendoor proppen? Dat tweede spoor komt pas tegen half zes beschikbaar.
Elke dag met de drukste buslijn van Nederland.

Flickr!

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12324
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Berichtdoor Wubbo » za 28 jul 2018, 14:54

Vroeg genoeg om een trein op te starten die pas om 6.52 hoeft te gaan rijden. Om half zes voorbrengen kan sowieso niet omdat dan 8821 nog langs dat spoor staat.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 11267
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Aking » za 28 jul 2018, 15:09

Iemand hier die weet of de Berliner nog geknipt is in Bentheim?
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41435
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » za 28 jul 2018, 15:19

Rijdt alweer een paar weken “normaal”.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 11267
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Aking » za 28 jul 2018, 15:21

:pos:
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32843
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Daniel » za 28 jul 2018, 17:07

Wubbo schreef:Vroeg genoeg om een trein op te starten die pas om 6.52 hoeft te gaan rijden. Om half zes voorbrengen kan sowieso niet omdat dan 8821 nog langs dat spoor staat.

Overigens las ik op Somda dat er die nacht ook een buitendienststelling op de Cartesiusweg is tot 5.35 uur (treinen kunnen er wel staan, maar wegrijden dus niet), wat kennelijk er dan weer voor zorgt dat de 8812 niet gewoon in Utrecht op kan starten. Iets met een briljante planning van combinaties van werkzaamheden dus weer.
Als gevolg daarvan vervallen trouwens ook nog de eerste twee treinen van Utrecht richting Geldermalsen (6015 en 6917) en een willekeurige trein naar Breukelen (7312, de eerste drie treinen die kant op rijden wel).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 5592
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Milco » ma 30 jul 2018, 21:33

Langs de Jaagweg/N235 ligt tussen het Schouw en Ilpendam een vrije busbaan (bestaande uit één rijstrook) die afhankelijk van de verkeersdrukte of vooraf vast gestelde tijden (?) richting Amsterdam óf richting Purmerend wordt gebruikt. In de laatstgenoemde richting liggen daarom twee bushaltes: één langs de kanaalzijde voor als de bus over de busbaan rijdt en één langs de dorpszijde voor als de bus over de reguliere rijbaan rijdt. Nu vraag ik me af: wordt er aangegeven op de haltes waar de bus richting Purmerend zal stoppen of moet de reiziger op de halte dit zelf uitvogelen door middel van de grote matrixborden boven de busbaan die "LIJNBUS" of een rood kruis aangeven?
Medewerker Operations & Payroll Services bij USG People

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 02-11-2019
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-10-2019
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html


Terug naar “Vragen & Meldingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten