Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Wat Suus zegt, klopt. Het product en de kaart hebben weinig met elkaar te maken. Alleen zodra de kaart verloopt, kun je het product ook niet meer gebruiken en heb je een nieuwe kaart nodig.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Hendrik »

In Rotterdam kun je o.a. bij P+R Kralingse Zoom gratis parkeren, mits je met het OV verder reist. Over enige tijd moet ik bij de Erasmus Universiteit zijn. Dat ligt op loopafstand van P+R Kralingse Zoom, dus hoef ik het OV niet te gebruiken. Dan betaal ik echter het gewone tarief. Weet iemand of je ook gratis kunt parkeren als je slechts één halte met het OV gaat? Dan zou ik met de bus van Kralingse Zoom naar bushalte HES en v.v. kunnen gaan.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Korte vragen

Bericht door dylanwild94 »

Het lijkt mij dat dat gewoon mogelijk is. Anders wordt het wel wat lullig voor de mensen die hun auto op P+R Slinge zetten om te gaan winkelen in Winkelcentrum Zuidplein.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Korte vragen

Bericht door nvdw »

Met de bus van KZ naar de HES doen er genoeg. En wie gaat controleren of je echt het ov hebt gebruikt dan?
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Je OV-Chipkaart:
https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/overzicht-p-r-terreinen/#comp:0000587ceeda:0000002275:1e25/ schreef:STAP 3 Kaartcontrole en betalen
Let op: u parkeert alleen gratis als u reist met de OV-chipkaart.
Papieren vervoersbewijzen en acties van winkelketens komen niet in aanmerking voor deze korting.
Stop uw parkeerkaart in de parkeerautomaat.
Houdt u OV-chipkaart voor de OV-chipkaartlezer op de parkeerautomaat.
Deze controleert uw reis met het OV.
De laatste reis heeft het eindpunt dichtbij het P+R-terrein en is gestart vanaf een ander station.
U kunt tot een uur na uitchecken bij het OV station gratis uitrijden.
Geen geldige OV-reis of later dan een uur na uitchecken op het parkeerterrein? U betaalt het geldende parkeertarief voor de tijd dat u hebt geparkeerd.
Reizen met het OV zonder OV-chipkaart of vergeten in en uit te checken? U betaalt het geldende tarief.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Hendrik »

dylanwild94 schreef:Het lijkt mij dat dat gewoon mogelijk is. Anders wordt het wel wat lullig voor de mensen die hun auto op P+R Slinge zetten om te gaan winkelen in Winkelcentrum Zuidplein.
Dank je! Slinge<>Zuidplein is inderdaad een goeie. Had ik nog niet aan gedacht.
nvdw schreef:Met de bus van KZ naar de HES doen er genoeg. En wie gaat controleren of je echt het ov hebt gebruikt dan?
De parkeerautomaat checkt inderdaad aan de hand van de gegevens op je ov-chipkaart of je minder dan een uur geleden naar een halte bij het P+R-terrein bent gereisd. En die controle werkt echt... :wink: Toen een tijdje geleden het treinverkeer gestremd was en ik me door iemand liet afzetten bij Rotterdam Alexander, mocht ik echt het volle pond (maximumtarief van € 17,00) betalen omdat ik niet naar het station was gereisd...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Suus schreef:Volgens mij zijn de producten die op je kaart staan niet gekoppeld aan een specifieke datum, maar wordt er gewoon een periode voordat de kaart vervalt (ik dacht circa 2 maanden) oftewel een nieuwe kaart toegestuurd.
De NS producten op mijn kaart hebben wel degelijk een einddatum erbij staan, maar zijn op zichzelf doorlopende producten. Maar de vraag is vooral of ik een product van een andere vervoerder op mijn kaart kan zetten als dat langer geldig is dan de kaart zelf. Ik dacht dat het niet kon, maar heb net nog even gekeken en er wordt niks over gezegd in de voorwaarden (alleen dat de geldigheidsduur van de kaart niks over die van het product zegt).

En aangezien NS soms denkt op een manier die voor hun producten werkt, maar niet voor andere producten...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Korte vragen

Bericht door julsteren »

Kort vraagje, kan er zelf niet achter komen op de site van NS, heeft te maken met de eerdere berichten over het vernieuwen van een OV-Chipkaart.

Mijn huidige chipkaart is nog iets minder dan een jaar geldig, maar wel volledig versleten door het vele gebruik, mijn pasfoto is bijna niet meer te herkennen en de bestickering begint er ook af te slijten, ook het nummer is niet helemaal meer te lezen, dus die kaart is echt aan vervanging toe. Hoe kan ik dan via de site van de NS een nieuwe kaart op hetzelfde nummer aanvragen, net als dat bij een verlopen kaart gebeurt?

Alvast mijn dank!
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Een nieuwe chipkaart krijgt altijd een nieuw nummer. In dit geval moet je voor een vroegtijdige vervanging bij de Klantenservice OV-Chipkaart zijn: https://www.ov-chipkaart.nl/vervangen-o ... -kaart.htm
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Korte vragen

Bericht door julsteren »

Dankje! Als ik het nu aanvraag, kan ik dan wel nog dit weekend blijven reizen op de oude kaart?
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Waarschijnlijk kun je wel een vervangmoment/datum aangeven :Y
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Korte vragen

Bericht door julsteren »

Je kaart verloopt niet binnen zes weken. Vernieuwen is daarom niet mogelijk.'

Het kan helemaal niet :') dan moeten de mikossen maar niet boos worden dat ik niet meer op mijn 15-jarige zelf lijk, en het ding verlept is _O-
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Neem even contact op met onze Klantenservice, daar kun je een nieuwe kaart regelen. Je bent overigens zelf verantwoordelijk voor je OV-Chipkaart, wat betekent dat wanneer je pasfoto onherkenbaar is (en dat gaat minder over hoe je er uit ziet dan dat de persoon op de foto niet meer te zien is), je kaart ingetrokken kan worden. Met alle gevolgen van dien. Dat kun je beter voor zijn. :)
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Korte vragen

Bericht door julsteren »

Ga ik zeker even doen! Totdat ik een nieuwe heb zit hij veilig in een NMBS-pasjeshoesje :')
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Mocht je een echte van NS willen hebben, loop dan een keer langs een loket; daar zijn doorzichtige hoesjes te halen, waardoor ook je nieuwe kaart straks hopelijk een stuk langer mee zal gaan! :pos:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

En je kaart op een afstandje houden van de kaartlezers, dat scheelt ook enorm aan slijtage. Sommige mensen zie ik die kaarten echt als schuurpapier langs zo'n lezer halen.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Korte vragen

Bericht door Suus »

Ik heb een doorzichtig NS-hoesje, maar vind de kwaliteit matig en het loket in Rotterdam heeft al maanden geen nieuwe geleverd gekregen.

Hoesje halen in België (MIVB heeft leuke!) is zeker een tip, en daar kan ook een eventueel extra kaartje in zoals een overgangsbewijs.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Zijn die hoesjes van Belgistan graties?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Bij aanschaf van een MOBIB (€ 5) krijg je er altijd wel eentje mee. Even in de gaten houden of er weer speciale edities zijn, ik heb al Kuifje en Smurfen-kaarten gekocht :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

5 euro voor een hoesje vind ik dan weer vrij fors. :p

Heb zelf gewoon het standaard NMBS-hoesje om mijn OV-chip, maar die B begint er al af te slijten na een half jaar.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daantje »

RET heeft/had ook hoesjes.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8604
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Om te voorkomen dat trein 241, die om 17:00 uur uit Amsterdam Centraal vertrekt, overvol raakt, wordt deze versterkt door trein 1561 die drie minuten later vertrekt en tot Amersfoort rijdt. Om dit mogelijk te maken, staat trein 5761 enkele minuten langer stil te Weesp om de rest van de route naar Utrecht Centraal circa twee, drie minuten later te vervolgen ten opzichte van het reguliere pad. Tevens hierdoor vertrekt trein 5558 niet om 17:49, maar om 17:50 uit Utrecht Overvecht, om zo op voldoende afstand achter de 5761 aan te rijden naar Utrecht Centraal.
Trein 1561 rijdt alleen doordeweeks, maar tot mijn verbazing gelden de aangepaste tijden voor de eerdergenoemde sprinters ook in het weekeinde. Nu is mijn vraag uiteraard: waarom?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Afbeelding

Vanochtend fietste ik over de Achtseweg Zuid in Eindhoven en zag deze goederenwagens staan. Ik had deze nog niet eerder gezien. Staan deze inderdaad pas kort (of ben ik altijd aan het suffen geweest) en van wie zijn deze?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen

Bericht door trolly »

Google is toch niet zó moeilijk? Klik hier.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Soms kom je niet op de eenvoudigste oplossing. Bedankt voor het plaatsen van de link.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten