Korte vragen

Heb je ergens een fout in de reisinformatie, een goedkoop treinkaartje, of een bug in je OV app gezien, meld het dan hier.
Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5614
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Berichtdoor Chrysa » ma 07 jan 2019, 19:24

Een Go pass 1 Aachen - Charleroi is alles dat ik nodig heb. Bedankt voor de snelle antwoorden. :pos:

Gebruikersavatar
erjeebee
Berichten: 987
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Korte vragen

Berichtdoor erjeebee » di 08 jan 2019, 00:27

Aking schreef:Want een kerel in een jurk kan niet vandaag de dag? :roll: (A)


Zeker wel
En gelukkig hebben we hier wat zeer conservatieve senatoren die slecht lezen en er geen zak van snappen en dan tweets loslaten die backfiren.
Dat was lachen vorig jaar
Today's (08-01-2019) google result for Queensland Rail fail: 930000 results.

Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 2929
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Lijn 45 » di 08 jan 2019, 11:05

Kan de koninklijke trein over de HSL rijden?

Jultar
Berichten: 271
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Korte vragen

Berichtdoor Jultar » di 08 jan 2019, 11:09

Niet dat ik weet. Die heeft namelijk niet de beschikking over het vereiste deursysteem.

Gebruikersavatar
erjeebee
Berichten: 987
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Korte vragen

Berichtdoor erjeebee » di 08 jan 2019, 23:15

Wat is "het vereiste deursysteem"?
Today's (08-01-2019) google result for Queensland Rail fail: 930000 results.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7543
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Korte vragen

Berichtdoor Z2N » di 08 jan 2019, 23:39

Het sluiten van de deuren van het koninklijke rijtuig komt niet tot de machinist door in de vorm van een groene lamp.
Elke dag met de drukste buslijn van Nederland.

Flickr!

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 11256
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Aking » di 08 jan 2019, 23:54

Mag dat ding dan überhaupt nog op 's-lands ijzeren wegen komen? :shock:
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 4565
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Mikos » wo 09 jan 2019, 00:07

Geen enkele trein in Nederland heeft straks nog een groene lamp! :Y

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 11256
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Aking » wo 09 jan 2019, 00:09

:o :shock:
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10079
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Hainje » wo 09 jan 2019, 22:05

Aking schreef:Mag dat ding dan überhaupt nog op 's-lands ijzeren wegen komen? :shock:

Op 27 april 2017 reed dat ding richting Tilburg, weliswaar via Dordrecht.
Iedereen probeert maar stabiel te zijn, maar het leven is nu eenmaal borderline.

PatrickM
Berichten: 1600
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Bruinisse (Zeeland)

Re: Korte vragen

Berichtdoor PatrickM » wo 16 jan 2019, 09:21

Ik denk dat 't niet het geval is, maar even voor de zekerheid: Geldt de GtbV-ICd regeling ook voor de 1100?
06-03-2017: Trein: 2185,3 km
23-01-2017: Bus: 255,0 km · Metro: 1,6 km · Tram: 0,0 km · Boot: 0,5 km · OV-fiets 34,2 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41419
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » wo 16 jan 2019, 10:20

Nee.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ferdinand
Berichten: 1823
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Ferdinand » zo 20 jan 2019, 17:28

Zouden trolleybussen en trams in de praktijk gebruik kunnen maken van dezelfde bovenleiding?

Zo ja, is hiervan een voorbeeld te vinden? (ik vermoed dat dat dan in Oost-Europa is)
Ik hou van kritiek, maar ik moet 't er wel mee eens zijn - Mark Twain

Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 2929
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Lijn 45 » zo 20 jan 2019, 17:32

Ik geloof dat de Arnhemse trolleybussen in het begin op de voormalige trambovenleiding reden.

Karl
Berichten: 3910
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Korte vragen

Berichtdoor Karl » zo 20 jan 2019, 17:53

Een tram aardt via de rails, een bus kan dat niet omdat de banden geen stroom geleiden.
Het is een spectrum.

verfmeer
Berichten: 619
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Korte vragen

Berichtdoor verfmeer » zo 20 jan 2019, 18:04

Trams en treinen maken over het algemeen gebruik van een enkele bovenleiding waarbij de stroom via de rails terugloopt. Bij trolleybussen ligt er geen rails en moet je dus gebruik maken van een dubbele bovenleiding en twee gescheiden pantografen. Dat is technisch lastiger en daarom wordt het bij trams over het algemeen niet gebruikt.
Als je zou willen zou je trams die van de trolleybusbovenleiding gebruik maken kunnen bouwen. Geen idee of dat ook echt ergens zo gebruikt wordt. Maar andersom is onmogelijk.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 11256
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Aking » zo 20 jan 2019, 19:20

Rijden trams (volledig) op zicht, of is er nog bepaalde regelgeving qua afstanden/blokken/seinen/weetiktwat?
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7543
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Korte vragen

Berichtdoor Z2N » zo 20 jan 2019, 19:30

verfmeer schreef:Trams en treinen maken over het algemeen gebruik van een enkele bovenleiding waarbij de stroom via de rails terugloopt. Bij trolleybussen ligt er geen rails en moet je dus gebruik maken van een dubbele bovenleiding en twee gescheiden pantografen. Dat is technisch lastiger en daarom wordt het bij trams over het algemeen niet gebruikt.
Als je zou willen zou je trams die van de trolleybusbovenleiding gebruik maken kunnen bouwen. Geen idee of dat ook echt ergens zo gebruikt wordt. Maar andersom is onmogelijk.

Rue de Rive en Rue du Marché in Genève kennen maar vier spanningskabels, ondanks dat daar trams en trolleybussen doorheen rijden. Daar delen tram en Trolleybus dus de positieve spanningskabel.
Elke dag met de drukste buslijn van Nederland.

Flickr!

dennistd
Berichten: 3431
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Berichtdoor dennistd » zo 20 jan 2019, 20:05

Aking schreef:Rijden trams (volledig) op zicht, of is er nog bepaalde regelgeving qua afstanden/blokken/seinen/weetiktwat?

Ik meen dat er in de tramtunnel in Den Haag en lijn 26 in Amsterdam wel een beveiliging ligt. Voor de rest is het (op verkeerslichten en wissellichten na) allemaal op zicht volgens mij.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32839
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Daniel » zo 20 jan 2019, 20:18

Langs het RandstadRail-traject in Zoetermeer staan ook seinen, maar daar is niet echt sprake van blokbeveiliging of zoiets (seinen staan alleen aan het eind van de perrons van de haltes)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

ibodejoode
Berichten: 44
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Korte vragen

Berichtdoor ibodejoode » zo 20 jan 2019, 20:45

Uit Wikipedia over de Zoetermeerlijn: Men maakt gebruik van het spoorbeveiligingssysteem ZUB 222c. Dit systeem wordt ook toegepast in Stuttgart en Santo Domingo. Az S 350 U is het assenteller-systeem van Siemens dat voor de bezet meldingen wordt gebruikt.

Daarnaast heb ik ergens een instructie DVD van de HTM liggen (kreeg ik van een HTMer bij de opening van de tramtunnel) waarin trambestuurders kunnen leren hoe de beveiliging werkt (blokbeveiliging) op het hele traject van de halte Oostinje - Centraal - tramtunnel tot hij weer boven komt.
Laatst gewijzigd door Ardan op ma 21 jan 2019, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten!

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 5833
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Etienne » zo 20 jan 2019, 21:43

En daarmee dus ook op de Hofpleinlijn tot aan het Statenwegtracé. Hoewel er beneden bij Blijdorp nog wel een sein staat, maar dat werkt volgens mij alleen voor de perronbezetting op Rotterdam Centraal.
Elke dag van Pijnacker Centrum naar Spijkenisse Centrum en terug.

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's of kijk op mijn wandelblog over het wandelen op de GR5 (Grande Randonee 5)

DingeZ
Berichten: 292
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Korte vragen

Berichtdoor DingeZ » ma 21 jan 2019, 08:34

Z2N schreef:
verfmeer schreef:Trams en treinen maken over het algemeen gebruik van een enkele bovenleiding waarbij de stroom via de rails terugloopt. Bij trolleybussen ligt er geen rails en moet je dus gebruik maken van een dubbele bovenleiding en twee gescheiden pantografen. Dat is technisch lastiger en daarom wordt het bij trams over het algemeen niet gebruikt.
Als je zou willen zou je trams die van de trolleybusbovenleiding gebruik maken kunnen bouwen. Geen idee of dat ook echt ergens zo gebruikt wordt. Maar andersom is onmogelijk.

Rue de Rive en Rue du Marché in Genève kennen maar vier spanningskabels, ondanks dat daar trams en trolleybussen doorheen rijden. Daar delen tram en Trolleybus dus de positieve spanningskabel.


In Noord-Amerika zijn nog trams die gevoed worden met trolleystangen (wat vroeger wel gebruikelijker was). In San Fransisco delen de tram (lijn F) en trolleybus de bovenleiding, waarbij de tram dus alleen op de positieve stang aanhaakt. Er zijn ook trams geweest die op een dubbele bovenleiding reden en dus geen contact in de rails maakten. Een andere mogelijkheid is nog om de negatieve draad hoger of verder opzij te hangen, zodanig dat de pantograaf van de tram 'm niet kan raken. In praktijk wordt er bij een gezamenlijk traject de trolleybus bovenleiding schuin boven de trambovenleiding gehangen, want dat is het meest praktisch.

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 5586
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Milco » ma 21 jan 2019, 12:16

Weet iemand wat de km-prijzen van Connexxion in 2019 zijn? https://www.connexxion.nl/reizen/1190/k ... regio/4854 is nog steeds niet bijgewerkt :?
Medewerker Operations & Payroll Services bij USG People

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 02-11-2019
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-10-2019
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 887
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31
Locatie: Alkmaar

Re: Korte vragen

Berichtdoor Frank93 » ma 21 jan 2019, 14:35

Zo te zien is voor drie regio's daar een bericht over geplaatst op de website:

https://www.connexxion.nl/reizen/1190/n ... -2019/5380
https://www.ovregioijsselmond.nl/reizen ... -2019/5379
https://www.hermes.nl/reizen/1190/nieuw ... abant/5376

Voor Noord-Holland Noord is het tarief verhoogd naar €0,1537 (15,3 dus volgens mij). Verder heb ik zo snel nog geen andere tarieven kunnen vinden.


Terug naar “Vragen & Meldingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten