Korte vragen

Heb je ergens een fout in de reisinformatie, een goedkoop treinkaartje, of een bug in je OV app gezien, meld het dan hier.
Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5311
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Berichtdoor Chrysa » Wo 24 Apr 2019, 20:47

Klopt, maar als je bijvoorbeeld een kaartje Essen - Roosendaal uit de automaat wilt halen gaat dat niet lukken.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 6696
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Korte vragen

Berichtdoor Z2N » Wo 24 Apr 2019, 21:06

Ik heb voor die grensstukjes aan de andere kant van België altijd gewoon online geboekt, scheelt een hoop moeite. Kaartjes als Moeskroen - Lille zijn via NMBS Europe online te kopen, waar je zelfs met iDeal kan dokken.
Journey of a night time

Flickr!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 39705
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » Do 25 Apr 2019, 02:06

Helaas rekent B Internationaal altijd systeemkosten. En blijkbaar heet Trampoline nu grensbiljet Lille Flandres en mag je het niet meer zonder boordtoeslag bij de treinbegeleider kopen, dat was altijd mijn methode om niet in Antwerpen naar het loket te moeten of in Kortrijk of Moeskroen de trein uit te moeten.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 6696
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Korte vragen

Berichtdoor Z2N » Do 25 Apr 2019, 09:01

Niet bij onlineboekingen hoor: als ik nu een enkeltje Moeskroen - Lille Flandres boek kost me dat 4,40.
Journey of a night time

Flickr!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 39705
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » Do 25 Apr 2019, 09:32

Dan is de echte prijs voor het kaartje dus €3,40.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 6696
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Korte vragen

Berichtdoor Z2N » Do 25 Apr 2019, 10:49

Waar haal je dat dan uit? Nergens op de site wordt daar een toeslag vermeldt, de SNCF verkoopt hetzelfde kaartje voor 6,90.
Journey of a night time

Flickr!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 39705
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » Do 25 Apr 2019, 11:55

Omdat de NMBS niet meldt dat ze een toeslag rekenen! De NMBS zegt ook gewoon dat een enkeltje Noorderkempen - Breda € 10,60 kost, terwijl je op de site van NS International maar een prijs van € 9,60 krijgt voorgeschoteld :mrgreen: Pas als je het kaartje hebt ontvangen staat er een systeemtoeslag op :wink:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 6696
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Korte vragen

Berichtdoor Z2N » Do 25 Apr 2019, 11:57

Vreemd. Op mijn eerdere kaartjes van B-europe stond dat niet vermeld, en ook op het station betaalde ik 4,40. Het niet vemelden van een toeslag is vgm ook verboden, dus ik blijf het raar vinden.
Journey of a night time

Flickr!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 39705
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » Do 25 Apr 2019, 12:10

Ah, zo te zien geldt het daar niet. Uit de interne systemen die gewoon openbaar op internet staan:
Bij de aankoop van vervoerbewijzen bij NMBS Internationaal voor reizen met zogenaamde 'klassieke' InterCity-treinen of regionale treinen die rijden buiten of over de grenzen van het Belgische spoorwegnet, worden sinds 1 juli 2016 (voor gamma NRB) en sinds 11 december 2016 (voor gamma NRT) systeemkosten toegevoegd aan de basisprijs van het vervoerbewijs om de stijgende informaticakosten in verband met het beheer en de exploitatie van dit klassieke treinaanbod te dekken.

Deze systeemkosten zijn verschuldigd per reiziger en per enkele reis, en zijn vervat in de prijs die op het vervoerbewijs vermeld staat.

Bij annulering van de betreffende reis worden de naverkoopvoorwaarden van het gekozen tarief toegepast op de volledige ticketprijs, inclusief systeemkosten.

Bij bepaalde vervoerbewijzen, onder meer voor begeleide kinderen en voor begeleiders van personen met beperkte mobiliteit, zijn deze systeemkosten niet verschuldigd.

Bij internationale reizen van/naar bepaalde Belgische stations gelegen in een grenszone via het bijhorende grenspunt, zijn de systeemkosten eveneens niet verschuldigd. Het gaat om volgende grenspunten en stations:

via Blandain/Tourcoing (fr) van/naar Frankrijk: Antoing, Bissegem, Callenelle, Froyennes, Harelbeke, Ingelmunster, Izegem, Kortrijk, Leuze, Maubray, Menen, Moeskroen, Péruwelz, Tournai, Vichte, Waregem en Wevelgem;
via Sterpenich (fr) van/naar Luxemburg: Arlon, Aubange, Habay, Marbehan, Messancy, Stockem en Viville;
via Athus (fr) van/naar Luxemburg: Arlon, Aubange, Habay, Halanzy, Messancy, Stockem, Virton en Viville;
via Gouvy (fr) van/naar Luxemburg: Coo, Gouvy, Trois-Ponts en Vielsalm;
via Aachen Süd (gr) van/naar Duitsland: Dolhain-Gileppe, Eupen, Fraipont, Franchimont, Geronstère, Hergenrath, Juslenville, Liège Zone, Nessonvaux, Pepinster, Pepinster-cité, Spa, Theux, Trooz, Verviers Zone en Welkenraedt.

Overigens bieden geldige kortingskaarten – die een korting op de basisprijs van het vervoerbewijs kunnen aanbieden – geen korting op deze systeemkosten.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 6696
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Korte vragen

Berichtdoor Z2N » Do 25 Apr 2019, 13:31

Dan is dat dus de ideale optie voor Milco. :pos:
Journey of a night time

Flickr!

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 5220
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Milco » Do 25 Apr 2019, 15:31

Even een vraag met betrekking op mijn eerdere vraag van gisteren omtrent de tarieven in België. Stel: ik wil een dagje naar bijvoorbeeld Lille en terug, met de regionale treinen van NS en NMBS en ik wil hierbij vanaf Roosendaal reizen met 2x een Go Pass 1 Roosendaal tot het laatste Belgische station (dat is dan Moeskroen neem ik aan). Welk ticket kan ik dan het beste gebruiken voor het laatste traject naar Frankrijk, waar kan ik dit ticket het beste kopen (balie, online, etc.) en mag ik dan over Moeskroen heen reizen zonder de reis daar te onderbreken, aangezien de overgang van de tickets daar plaatsvindt?

Dit is puur een vraag ter informatie, niet dat ik gelijk morgen op pad wil ofzo. Het is meer kijken wat ik er ooit mee kan. ;)
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 06-05-2019
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 19-05-2019

Informatie Keolis Almere: http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 9957
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Aking » Do 25 Apr 2019, 15:40

WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5311
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Berichtdoor Chrysa » Do 25 Apr 2019, 15:43

Trampoline is het goedkoopste (€8 retour van een grensstation in BE naar Lille), maar deze kan je ook alleen maar op deze grensstations kopen. Anders zou ik een kaartje online boeken, dat is €4.40 voor Mouscron - Lille enkele reis, dus €8.80. Aan het loket kan je alleen maar de duurdere flexkaartjes krijgen.

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 5220
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Milco » Do 25 Apr 2019, 18:28

Bedankt voor de antwoorden tot zover! Maar daar kom ik weer met een aantal vragen :')

Dat Trampoline-ticket is dat alleen bij een loket te koop of ook bij een automaat op een grensstation?
Een online kaartje boeken bedoel je via belgaintrain.be? Kan dat ook per iDeal?
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 06-05-2019
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 19-05-2019

Informatie Keolis Almere: http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 39705
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » Do 25 Apr 2019, 18:33

Tickets van/naar Lille zijn online te koop op b-europe.com (daar met iDeal), in de trein, loketten in gans België of bij een kaartautomaat in de grensstreek. Dat laatste moet geen probleem zijn, de trein Antwerpen - Lille staat normaal circa 11 minuten stil in Kortrijk. Bij de kaartautomaat is er wel kans dat er naar een grensovergang wordt gevraagd.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 39705
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » Vr 26 Apr 2019, 16:34

Ik zit te kijken naar Dal Vrij. Bij de normale versie kan je inchecken buiten de spits en uitchecken in de spits en dan reis je gewoon met 100%.

Maar als je de Flex-variant hebt, dan staat er: "Reist u veel buiten de spits? Dan is NS Flex Dal Vrij erg voordelig. Het moment van inchecken bepaalt of u wel of niet met korting reist. Checkt u in de daluren in en in de spits uit? Dan reist u met 40% korting. Checkt u in de spits in en in de daluren uit? Dan reist u zonder korting."

Dan is de Flex Dal Vrij toch een slechtere deal, of is dit een fout?
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 31630
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Daniel » Vr 26 Apr 2019, 16:36

Dat lijkt verdacht veel aan een voorwaarde van DalVoordeel die bij DalVrij staat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

umbusko
Berichten: 282
Lid geworden op: Zo 28 Okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Korte vragen

Berichtdoor umbusko » Vr 26 Apr 2019, 16:46

Wat daar staat klopt inderdaad niet. Als je met DalVrij Flex incheckt in de daluren, dan reis je met 100% korting. Je mag zelfs, in tegenstelling tot de niet-Flex DalVrij, in de spits (!) nog van vervoerder wisselen, als je bij de eerste vervoerder maar in de daluren ingecheckt bent. Je blijft dan gratis reizen. Een reis als 16:08 Nijmegen - 17:25 Roermond 17:30 - Maastricht 18:00 met omchecken in Rm van Arriva naar NS is met Flex DalVrij dus gewoon gratis, zolang je maar vóór 16:05 bent ingecheckt in Nijmegen. Met niet-Flex zou je vanaf Rm betalen. Ik zou dus zeker voor Flex gaan. (Andersom geldt wel dat als je aan het einde van de spits reist en dan van vervoerder wisselt in het dal, je de hele reis betaalt alsof hij spits is. Dat is natuurlijk onzinnig, dus dan moet je gewoon het eerste stuk van de reis met een andere kaart doen.)

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2632
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Berichtdoor Nitein-Repart » Vr 26 Apr 2019, 23:14

Waarom rijden er tussen Parijs, Brussel en Amsterdam en Parijs, Brussel en Rhein-Ruhr geen TGV-treinen, maar Thalys-treinen?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 6696
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Korte vragen

Berichtdoor Z2N » Za 27 Apr 2019, 00:30

Omdat Thalys ooit begon als een samenwerking tussen de verschillende vervoerders op het traject. Technisch gezien zijn het natuurlijk gepimpte TGV's, maar in tegenstelling tot de treinen tussen Parijs en Frankfurt/Stuttgart is er een gezamenlijke huisstijl afgesproken.
Journey of a night time

Flickr!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 39705
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Korte vragen

Berichtdoor Suus » Za 27 Apr 2019, 00:44

Thalys heeft ook altijd een hoger serviceniveau gehad dan TGV. Zo heeft Thalys voor elke zitplaats een stopcontact, is er inbegrepen catering in de hoogste comfortklasse, waren ze pioniers met WiFi etc. Het aparte merk en de zeer herkenbare bordeauxrode kleur helpen het ook beter promoten als dé concurrent van het vliegtuig. Denk niet dat dat zo goed was gelukt met een generiek merk als TGV.
Rame à l'approche

henrivanderweijden
Berichten: 65
Lid geworden op: Do 02 Jul 2009, 10:41

Re: Korte vragen

Berichtdoor henrivanderweijden » Za 27 Apr 2019, 14:08

En ondanks alle promoties van Thalys vond ik t qua interieur 3 keet niks.
De trein is laag, voelt krap aan enweinig beenruimte.
Laatste keer naar Brussel ben ik heen met de Eurostar gegaan en terug met de ICE via Köln.
Was prijstechnisch gunstiger (Thalys € 95,-- en ICE € 54,40 met bahncard 25).
Voor Arnhem maakte het in tijd niet eens veel uit, qua comfort is de ICE echt veel beter.

Gebruikersavatar
luka23
Berichten: 311
Lid geworden op: Do 14 Dec 2017, 15:06
Locatie: Cpc

Re: Korte vragen

Berichtdoor luka23 » Zo 28 Apr 2019, 10:37

Oude trams en bussen hebben zo'n digitale bestemmingsaanduiding waar de letters uit groene blokjes worden opgebouwd (zoals Alliance bussen en RET ZGT trams). Nou merk ik als er dat soort materieel op de sloop staat of de motor uit staat dat die bestemmingsaanduiding dan nog steeds aan staat, terwijl bij modern materieel die displays pas aan staan als het voertuig zelf ook aan staat. Hoe werken die dingen?

Spoiler: show
voorbeeld: de aanduiding "724 gereserveerd"
https://www.instagram.com/tondegroot/p/ ... pka02g71ds
PSA: Links gaan, rechts staan

ZO6176
Berichten: 2067
Lid geworden op: Wo 02 Dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Berichtdoor ZO6176 » Zo 28 Apr 2019, 10:45

Dit zijn van die soort vlaggetjes die open staan en dan het gele blokje tonen of dicht.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 31630
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Daniel » Zo 28 Apr 2019, 11:08

Dat zijn flip dot displays, die hebben als voordeel dat ze alleen stroom nodig hebben om de tekst te veranderen. Daarna blijven ze zonder stroom nodig te hebben in de laatst ingestelde stand staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/


Terug naar “Vragen & Meldingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten