Korte vragen

Heb je ergens een fout in de reisinformatie, een goedkoop treinkaartje, of een bug in je OV app gezien, meld het dan hier.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 385
Lid geworden op: Zo 28 Dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen

Berichtdoor Visgraatmodel » Zo 05 Mei 2019, 17:50

Nitein-Repart schreef:Rijden er nog ergens Modus-wagen rond in Duitsland? Volgens Wikipedia niet.

En welke regionale treindiensten in Duitsland rijden met uniek (alleen inzet in een bepaald gebied of op een bepaalde lijn) materieel? In ieder geval de Alex rond München, de NOB tussen Hamburg en Sylt, de Integral van München naar het zuiden en de iTino rond Frankfurt.

Op de Burgenlandbahn rijdt de DWA LVT/S, de dubbeldekkervariant van die railbus (BR 670) wordt naar mijn weten niet meer ingezet.
Voormalig hardcore OV-know-it-all, werkt hedendaags in de wereld van de vliegtuigen.

Alargule
Berichten: 3211
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Alargule » Di 07 Mei 2019, 21:35

Wanneer is de eerste flyover in het noordelijke emplacement van Utrecht gebouwd? Ik dacht altijd dat dat pas in de jaren '80 was, maar ik zit nu naar een foto uit 1972 te kijken waar ik er al een richting Vleuten over de spoorlijn naar Amsterdam zie liggen.
Voortdurend schakelen in het midden van verschillende schaalniveaus.

dennistd
Berichten: 3309
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Berichtdoor dennistd » Di 07 Mei 2019, 21:55

Om de treinen in de drie hoofdrichtingen: Gouda, Amsterdam, en later, Amersfoort onafhankelijk en kruisingsvrij van elkaar af te wikkelen, is in het begin van de jaren '70 een enkelsporig viaduct gebouwd waardoor treinen naar Gouda en Amsterdam in elke situatie gelijktijdig konden vertrekken.


https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiede ... kruisingen

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10922
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Ardan » Wo 08 Mei 2019, 01:07

Die fly-over die je op die foto ziet is de eerste, uit 1972. Later is die dubbelsporig gemaakt en verlengd. Aldus Spoor & Trein, editie 8. Een boek. Zoeentje van papier, linkje wordt lastig.
Hier had een onderschrift kunnen staan.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 10705
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Aking » Wo 08 Mei 2019, 01:50

Dan doe je toch gewoon een bladwijzer? :roll:
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Alargule
Berichten: 3211
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Alargule » Do 09 Mei 2019, 09:47

Of een fotootje. Maar dat verklaart een hoop.
Voortdurend schakelen in het midden van verschillende schaalniveaus.

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2776
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Berichtdoor Nitein-Repart » Do 09 Mei 2019, 21:22

Ik ben benieuwd waar in Duitsland RE's meer dan 30 minuten tussen twee tussenstations doen, zonder tussentijds ergens te stoppen. De RE tussen München en Salzburg doet tussen München Ost en Rosenheim 28 minuten over zonder tussenstops. Alex (zowel noord als zuid) heeft ook enkele lange stukken zonder tussenstops.

Ter vergelijking

Apeldoorn-Amersfoort 24 minuten
Rotterdam-Breda 24 minuten
Rotterdam-Schiphol 26 minuten
Amersfoort-Zwolle 25 minuten
Zwolle-Assen 40 minuten
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 5395
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor ArrivaBas » Vr 10 Mei 2019, 08:12

Geislingen an der Steige - Ulm Hbf komt met 23/24 minuten in de buurt.
07-08-2019: Trein 344,4 km, Bus 125 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!

Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1, Mercedes-Benz Citaro C2 en Solaris Urbino III en IV. Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3, NPZ en Talent 3

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40582
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Korte vragen

Berichtdoor Suus » Vr 10 Mei 2019, 09:10

Ik zal wel niet kunnen rekenen ofzo, maar volgens mij is Amersfoort - Zwolle 35 minuten.

De IRE Hamburg - Berlijn doet Spandau - Stendal in 41 minuten zonder tussenstops. Stendal - Salzwedel is 29 minuten. En de IRE tussen Stuttgart en Reutlingen hebben ook 34 minuten geen tussenstop. Een paar keer per dag rijdt een RE Nürnberg - Lindau, die heeft ook lange stukken zonder stop, met als langste 32 minuten.
Rame à l'approche

hauptbahnhof
Berichten: 2982
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00
Locatie: Rotterdam

Re: Korte vragen

Berichtdoor hauptbahnhof » Vr 10 Mei 2019, 14:12

Wie weet waar de ICD-stammen onderhouden worden?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40582
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » Vr 10 Mei 2019, 14:18

Watergraafsmeer.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
luka23
Berichten: 402
Lid geworden op: Do 14 Dec 2017, 15:06
Locatie: Cpc

Re: Korte vragen

Berichtdoor luka23 » Vr 10 Mei 2019, 17:03

Waar staat de omcirkelde L voor op ICR rijtuigen aan de achterzijde?
PSA: Links gaan, rechts staan

Jultar
Berichten: 269
Lid geworden op: Za 12 Mar 2011, 11:34

Re: Korte vragen

Berichtdoor Jultar » Vr 10 Mei 2019, 18:10

Leswagen uiteraard.

Maar zonder gekheid: dat is nog een overblijfsel van de wijziging van het remsysteem naar kunststof "L" remblokken. Die L werd er op geplakt om de stammen makkelijk uit elkaar te houden.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 9864
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Hainje » Za 11 Mei 2019, 13:02

Oh vandaar dat het bij die ICR-stammen zo vaak lijkt alsof de machinist de koppeling te snel op laat komen. :D
Iedereen probeert maar stabiel te zijn, maar het leven is nu eenmaal borderline.

Globetrotter
Berichten: 1463
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Korte vragen

Berichtdoor Globetrotter » Za 11 Mei 2019, 13:37

Weet iemand of het toegestaan is om met een dagkaartje van de TEC gebruik te maken van de TEC- express lijnen?

avl
Berichten: 1552
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: Korte vragen

Berichtdoor avl » Za 11 Mei 2019, 14:20

Het Horizon 1 of 3 dagen ticket voor het hele net is geldig op de snelbuslijnen.
Zie deze info van de TEC.

umbusko
Berichten: 629
Lid geworden op: Zo 28 Okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Korte vragen

Berichtdoor umbusko » Za 11 Mei 2019, 19:12

Ik overweeg in de zomervakantie een MOBIB-kaart en Go Unlimited aan te schaffen. Nu was ik de voorwaarden eens goed aan het bekijken en daar zag ik het volgende staan:
MAG IK 2 OPEENVOLGENDE VERVOERBEWIJZEN GEBRUIKEN?
Je kan met je Go Unlimited onbeperkt reizen in België waardoor het niet nodig is om te combineren met andere binnenlandse vervoerbewijzen. De combinatie met internationaal verkeer is niet mogelijk.

Nu vraag ik mij af hoe ik die laatste zin moet interpreteren. Heeft iemand hier ervaring mee? Het is mij duidelijk dat er niet te sjoemelen valt met "geldigheid tot grenspunten", maar als ik een los kaartje Maastricht-Visé (station) (al dan niet met 100% korting in NL) uit de automaat haal, moet ik dan ook in Visé de trein uit en op de volgende trein wachten omdat ik niet vanaf Visé met mijn Go Unlimited (aansluitend op mijn internationale vervoerbewijs) mag reizen? :?

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 10705
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Aking » Za 11 Mei 2019, 19:22

Je hoeft sowieso niet op de volgende trein te wachten, laat de trein begeleider maar bewijzen dat je in Visé geen 10 seconden op het perron hebt gestaan *O*
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

umbusko
Berichten: 629
Lid geworden op: Zo 28 Okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Korte vragen

Berichtdoor umbusko » Za 11 Mei 2019, 19:29

Dat zou mijn vervolgvraag zijn: ik zat namelijk ook te kijken naar Luxemburg en daar las ik bij de voorwaarden van het standaardbiljet Luxemburg (wat je alleen op enkele stations dicht bij de grens kunt kopen) het volgende:

MAG IK 2 OPEENVOLGENDE VERVOERBEWIJZEN GEBRUIKEN?
Als je een ‘Luxemburg – Standaardbiljet’ (al dan niet reeds in je bezit) in dezelfde trein wilt gebruiken als vervoerbewijs volgend op je vervoerbewijs van het binnenlands verkeer, dan mag het het ‘Luxemburg – Standaardbiljet’ niet gebruikt worden. De treinbegeleider zal je een vervoerbewijs afleveren tegen internationaal tarief voor het grensoverschrijdende* traject. De ‘Toeslag Boordtarief’* wordt automatisch verrekend in de totale prijs van het biljet.

Als je op dezelfde trein een vervoerbewijs van het binnenlands verkeer* wilt gebruiken als vervoerbewijs volgend op je ‘Luxemburg – Standaardbiljet’, dan zal de treinbegeleider je een internationaal biljet voor het volledige traject afleveren. De ‘Toeslag Boordtarief’* wordt automatisch verrekend in de totale prijs van het biljet.

Als je recht hebt op een voordeeltarief op het Belgische traject, dan zullen 2 biljetten afgeleverd worden: het eerste biljet dekt het grensoverschrijdende deel tegen internationaal tarief, en het 2e biljet dekt het binnenlandse traject. De ‘Toeslag Boordtarief*’ wordt automatisch verrekend in de prijs van elk biljet.

Het originele ‘Luxemburg - Standaardbiljet’ dat je initieel gekocht hebt, wordt integraal terugbetaald als je dat biljet, samen met het rechtvaardigingsdocument van de treinbegeleider en met het biljet afgeleverd in de trein, overmaakt aan: (...)

Ik vraag me dus af of 10 seconden op het perron staan officieel wel voldoende is voor een treinbegeleider die moeilijk doet.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40582
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » Za 11 Mei 2019, 22:50

Suus schreef:Ik zal wel niet kunnen rekenen ofzo, maar volgens mij is Amersfoort - Zwolle 35 minuten.

De IRE Hamburg - Berlijn doet Spandau - Stendal in 41 minuten zonder tussenstops. Stendal - Salzwedel is 29 minuten. En de IRE tussen Stuttgart en Reutlingen hebben ook 34 minuten geen tussenstop. Een paar keer per dag rijdt een RE Nürnberg - Lindau, die heeft ook lange stukken zonder stop, met als langste 32 minuten.

Er is dus ook nog een RB, de RB37 Bremen - Uelzen, die meer dan 30 minuten niet stopt, namelijk tussen Langwedel en Visselhövede :Y
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 2185
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Korte vragen

Berichtdoor julsteren » Za 11 Mei 2019, 23:56

En ook 30 jaar terug in de tijd *trein*

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14524
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen

Berichtdoor Meltrain » Zo 12 Mei 2019, 12:22

Weet iemand welke afkortingen de HTM gebruikt voor de lightrail-stations Lansingerland-Zoetermeer en Van Tuyllpark?
Edit: En Beatrixkwartier?
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

umbusko
Berichten: 629
Lid geworden op: Zo 28 Okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Korte vragen

Berichtdoor umbusko » Zo 12 Mei 2019, 13:42

umbusko schreef:Ik overweeg in de zomervakantie een MOBIB-kaart en Go Unlimited aan te schaffen. Nu was ik de voorwaarden eens goed aan het bekijken en daar zag ik het volgende staan:
MAG IK 2 OPEENVOLGENDE VERVOERBEWIJZEN GEBRUIKEN?
Je kan met je Go Unlimited onbeperkt reizen in België waardoor het niet nodig is om te combineren met andere binnenlandse vervoerbewijzen. De combinatie met internationaal verkeer is niet mogelijk.

Nu vraag ik mij af hoe ik die laatste zin moet interpreteren. Heeft iemand hier ervaring mee? Het is mij duidelijk dat er niet te sjoemelen valt met "geldigheid tot grenspunten", maar als ik een los kaartje Maastricht-Visé (station) (al dan niet met 100% korting in NL) uit de automaat haal, moet ik dan ook in Visé de trein uit en op de volgende trein wachten omdat ik niet vanaf Visé met mijn Go Unlimited (aansluitend op mijn internationale vervoerbewijs) mag reizen? :?


Inmiddels heb ik bij de veelgestelde vragen op de website van NMBS Internationaal (b-europe) het volgende gevonden:

Kan ik mijn Rail Pass, Go Pass 10 of Go Unlimited gebruiken voor een internationaal traject?

Rail Pass, Go Pass 10 en Go Unlimited (welbekend bij jonge reizigers in België) is uitsluitend geldig tussen twee Belgische stations. Met deze vervoerbewijzen kunt u de grens dus niet over.

Als u jonger bent dan 26 en u met een InterCity- of regionale trein voor grensverkeer reist tussen België en een buurland, is het wel mogelijk om uw Rail Pass, Go Pass of Go Unlimited te gebruiken tussen uw vertrekstation in België en het laatste Belgische station voor de grens, als u ook over een internationaal treinticket beschikt tussen dat laatste Belgische station en uw buitenlandse bestemming.

Check de website nmbs.be voor meer info over de Rail Pass, Go Pass 10 en Go Unlimited.

Volgens deze info kan ik dus inderdaad gewoon een kaartje Mt-Visé (station) kopen en hoef ik de trein niet uit. *O*

De regeling voor het "standaardbiljet Luxemburg" vind ik dan toch wel vreemd: dat is vanuit Luxemburg geldig tot Trois-Ponts, maar wil je met dezelfde trein verder naar Luik dan mag je het standaardbiljet Luxemburg niet gebruiken in combinatie met een kaartje dat in België geldig is. :? Als ik het goed begrijp moet ik (als ik bijvoorbeeld met die Go Unlimited zou willen reizen) dan dus zorgen voor een biljet Luxemburg-Gouvy (station) tegen internationaal tarief. Even uitstappen in Gouvy (of Vielsalm of Trois-Ponts), "mijn reis beëindigen", 10 seconden op het perron staan, me bedenken en weer instappen en "een nieuwe reis beginnen" zal dan wel hetzelfde behandeld worden als "in de trein bedenken dat je verder wil reizen dan Trois-Ponts". Anders is zo'n regel niet te handhaven natuurlijk...

Gebruikersavatar
Ferdinand
Berichten: 1798
Lid geworden op: Ma 28 Aug 2017, 20:39
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Ferdinand » Zo 12 Mei 2019, 15:56

Is het mogelijk om een '24-StundenTicket Erwachsener' met Preisstufe B te kopen voor een datum later dan vandaag? Ik word van de website van VRR verwezen naar Muttis Laden als ik een ticket wil kopen voor regio Bochum. Daar staat nu dat het ticket direct geldig is na aankoop. Ik kan geen mogelijkheid vinden om de datum aan te passen.
Ik hou van kritiek, maar ik moet 't er wel mee eens zijn - Mark Twain

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40582
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » Zo 12 Mei 2019, 16:04

Niet online.
Rame à l'approche


Terug naar “Vragen & Meldingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten