Korte vragen

Heb je ergens een fout in de reisinformatie, een goedkoop treinkaartje, of een bug in je OV app gezien, meld het dan hier.
Durashift
Berichten: 3785
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen

Berichtdoor Durashift » za 13 jul 2019, 23:27

Kan men toch ook 5 minuten op Sportpark wachten? Is iets meer in de bewoonde wereld.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10077
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Hainje » za 13 jul 2019, 23:38

Daar zit je weer met de overweg aan de Oude Amersfoortseweg, die kun je natuurlijk moeilijk vijf minuten dichtgooien en laten bedienen door het treinpersoneel zal ook wel de nodige complicaties(?) opleveren. Bij Hollandsche Rading heb je verder geen hinder van overwegen behalve die ene welke je net voor het station gekruisd hebt.
Iedereen probeert maar stabiel te zijn, maar het leven is nu eenmaal borderline.

en-es
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Berichtdoor en-es » za 13 jul 2019, 23:45

Is mij ook opgevallen als ik in de avonduren via Hilversum van Utrecht naar Baarn reist. Utrecht-Hilversum in 23 minuten, bizar gewoon.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 4563
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Mikos » za 13 jul 2019, 23:47

Durashift schreef:Kan men toch ook 5 minuten op Sportpark wachten? Is iets meer in de bewoonde wereld.

Dan kom je tijdens de herfst en winter in de knel met de anti-gladheidsmaatregelen; de spoorwegovergangen direct achter een perron worden dan automatisch gesloten wanneer er een trein in aantocht is. En dan is 5 minuten wachten voor een spoorwegovergang héél lang (waarna de treinen met een lastgeving de overwegen met aangepaste snelheid moeten passeren, omdat ze in storing raken omdat ze zo lang dicht liggen).

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32830
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Daniel » za 13 jul 2019, 23:48

Ik zie als ik zo de dienstregelingen erbij pak in elk geval geen overkruisconflicten in Hilversum: de IC die Milco noemt wordt namelijk al voorlangs gekruist (aankomst .07/.37 in Hilversum, de IC gaat om .08/.38), wel een combinatie twee andere factoren:

1) De 14900 kan niet 5 minuten later uit Utrecht vertrekken, want dan rijdt de 5600 al over hetzelfde spoor
2) Als de 14900 niet 5 minuten stil zou staan in Hollandsche Rading én Hilversum, zou hij voor de 1500 uit gaan. Maar dan ontstaat een conflict bij Naarden-Bussum waar de 1500 er dan op blokafstand achter zou hangen. (Om dezelfde reden kan je ook niet 5 minuten eerder gaan rijden, dan heb je al op Bussum-Zuid een conflict)

Daarentegen zie ik ook geen andere treinen die zouden verhinderen dat je 10 minuten in Hilversum stil kunt staan, dat zou in elk geval de reistijd van Utrecht naar Hilversum wat verkorten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Durashift
Berichten: 3785
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen

Berichtdoor Durashift » za 13 jul 2019, 23:52

Okay, helder. :pos:
Ik had alleen die overgang in mijn gedachte welke de trein bij binnenkomst passeert (die bij dat tankstation). Maar, nu je het schrijft.. staat mij inderdaad een overgang ergens aan het einde van dat perron ook bij.

@Daniel: volgens mij verward jij 2 forummers. :wink:
Laatst gewijzigd door Durashift op za 13 jul 2019, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 4563
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Mikos » za 13 jul 2019, 23:57

Daniel schreef:Ik zie als ik zo de dienstregelingen erbij pak in elk geval geen overkruisconflicten in Hilversum

ProRail wel:
3.2 Opvolgings-en overkruistijden
De plannormen voor opvolgingstijden en overkruistijden tussen twee treinen (zowel reizigers als goederen) zijn specifiek en bestaan uit de ter plaatse geldende ongehinderde technisch minimale tijdrekenkundig (≥ 0,5 minuut naar boven) op hele minuten afgerond plus 1 minuut buffertijd.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32830
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Daniel » zo 14 jul 2019, 00:04

Waar zou ProRail dat conflict dan moeten zien? Die aankomst om .07/.37 van de 14900 en vertrek om .08/.38 van de IC naar Enschede komt gewoon uit de dienstregeling namelijk :wink: En de IC daarvoor gaat om .23/.53, die trein is notabene al bijna in Amersfoort op het moment dat een 5 minuten eerder rijdende 14900 de sporen die hij gebruikt heeft zou kruisen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 4563
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Mikos » zo 14 jul 2019, 00:30

Goederenpad. :Y Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik heb gegoocheld met cijfers, want het klopte echt. Maar niet met die tijden. _O-

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 5582
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Milco » zo 14 jul 2019, 00:33

Toevallig het goederenpad dat vlak voor de 1600 of 11600 rijdt in de richting Amersfoort / Apeldoorn? Heb wel vaker een goederentrein gezien vlak voor die intercity. :)
Medewerker Operations & Payroll Services bij USG People

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 02-11-2019
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-10-2019
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 4563
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Mikos » zo 14 jul 2019, 00:43

Dat zou heel goed kunnen, ik kan online zo snel nergens bewijs daar van vinden. Maar ik denk wel dat we het in die richting moeten zoeken.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12320
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Berichtdoor Wubbo » zo 14 jul 2019, 07:02

Die .37 van Daniël is de aankomsttijd in Hilversum inclusief de 5 minuten in Hollandsche Rading. Met een rijtijd die gelijk is aan overdag (18 minuten) zou je met vertrek om .14 aankomen in Hilversum om .32; daar zit inderdaad het goederenpad richting Amersfoort.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 4563
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Mikos » zo 14 jul 2019, 11:37

Ook weer opgelost! :Y

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32830
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Daniel » zo 14 jul 2019, 11:52

Achja, dat goederenpad kan ook nog wel bij de hele lijst met redenen waarom je 's avonds laat niet sneller van Utrecht naar Almere kunt. En sowieso heb je er praktisch gezien, behalve de reistijd van Utrecht naar Hilversum, niks aan om eerder in Hilversum aan te komen zoals eerder beschreven.

Voor de hand ligt dan nog te kijken of het in het 5700-pad niet sneller gaat, maar dan kom je op de Flevolijn 3 minuten achter de Sprinter naar Zwolle uit. Da's ook niet echt een product waar reizigers iets aan hebben (en in Almere zit je ook nog maar 4 minuten voor de IC).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
luka23
Berichten: 528
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Cpc

Re: Korte vragen

Berichtdoor luka23 » zo 14 jul 2019, 21:44

Zijn er naast Zandvoort nog andere kopstations met maar 2 sporen?
PSA: Links gaan, rechts staan

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 11243
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Aking » zo 14 jul 2019, 21:49

Ergens op de noordelijke nevenlijnen? Kerkrade?
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

JothamvW
Berichten: 566
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Korte vragen

Berichtdoor JothamvW » zo 14 jul 2019, 22:01

Zowel voor Enkhuizen als Delfzijl geldt dat het meer dan 2 sporen heeft, maar maar 2 perronsporen.

Emmen heeft ook echt alleen 2 sporen, en Kerkrade is officieel geen kopstation want ZLSM (maar heeft inderdaad 2 sporen).
Frequent reiziger in de regio Arnhem Nijmegen, in het bijzonder de lijnen 4, 7 en 331 in Arnhem en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Ook vaak op vrijdagen in de Arnhemse lijn 1 naar Velp en in de weekenden diezelfde lijn 1 en diverse treinen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41404
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » zo 14 jul 2019, 22:06

Sowieso heeft Nederland (gelukkig) maar relatief weinig kopstations en doodlopende lijntjes om andere reden dat je anders in de Noordzee of wat voorheen de Zuiderzee was belandt (Rhenen, Emmen, Veendam en Kerkrade Centrum zijn de uitzonderingen).

Voor de bouw van de Hanzelijn had Lelystad Centrum ook maar twee sporen trouwens, maar het was eigenlijk nooit een echt kopstation :P
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 510
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Korte vragen

Berichtdoor ICE11 » zo 14 jul 2019, 22:09

In Kerkrade is het ook maar een "kunstmatige" kopspoor (er staat een stootblok maar het spoor loopt eigenlijk door). Hoek van Holland Strand had vroeger maar twee sporen. En als dat ook telt, zijn er nog sommige hier in Duitsland, bij voorbeeld Altomünster, Düsseldorf Flughafen Terminal, Iserlohn, Flughafen München Terminal, Flughafen Hamburg, Flughafen Hannover, .....

reisthijs
Berichten: 4996
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Berichtdoor reisthijs » zo 14 jul 2019, 22:19

Hoezo eigenlijk "maar" twee sporen, veel Nederlandse kopstations hebben er maar één.

JothamvW schreef:Emmen heeft ook echt alleen 2 sporen, en Kerkrade is officieel geen kopstation want ZLSM (maar heeft inderdaad 2 sporen).
Emmen is ook geen echt kopstation.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen

Berichtdoor trolly » zo 14 jul 2019, 22:22

Aking schreef:Ergens op de noordelijke nevenlijnen? Kerkrade?


Kerkrade ligt dacht ik niet aan een noordelijke nevenlijn (A)
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 11243
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Aking » zo 14 jul 2019, 22:24

Waar zeg ik dat dan? (A)
reisthijs schreef:Emmen is ook geen echt kopstation.
Ik wou zeggen, de laatste keer dat ik er was lag er nog een rangeer/opstelspoortje achter het station :Y
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen

Berichtdoor trolly » zo 14 jul 2019, 22:33

Suus schreef:Voor de bouw van de Hanzelijn had Lelystad Centrum ook maar twee sporen trouwens, maar het was eigenlijk nooit een echt kopstation :P


Wat zijn wat jou betreft de kenmerken van een echt kopstation? Stootblok, zakspoor, afgrond? Mij lijken twee kopsporen overigens ook een tamelijk riante uitgangspositie. Niet elk kopstation kan per slot van rekening Den Haag Centraal wezen.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2364
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen

Berichtdoor marvinkok » zo 14 jul 2019, 22:51

Enschede is dubbel kopstation (A)
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel

umbusko
Berichten: 923
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Korte vragen

Berichtdoor umbusko » zo 14 jul 2019, 23:02

Tellen metrostations en sneltramstations ook? Dan hebben we er nog wel een paar volgens mij. :Y


Terug naar “Vragen & Meldingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten