Korte vragen

Heb je ergens een fout in de reisinformatie, een goedkoop treinkaartje, of een bug in je OV app gezien, meld het dan hier.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 5370
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Milco » Vr 19 Jul 2019, 20:20

Voor zover ik weet geldt het op alle trajecten waar je met de OV-chipkaart naartoe kunt reizen, zoals dus Eijsden en Aachen.
Medewerker Operations & Payroll Services bij USG People

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 18-08-2019
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 08-08-2019
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

Gebruikersavatar
traibergen
Berichten: 207
Lid geworden op: Do 27 Sep 2018, 16:04
Locatie: DAV-gebied
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor traibergen » Zo 21 Jul 2019, 13:33

CX1000 schreef:Weet iemand of de eerste klas upgrades van de treinpakkers ook geldig zijn op de Arriva trein naar Aachen Hbf en de NMBS trein van Maastricht naar Eijsden?

Ik ben met zo'n upgrade naar Aachen Hbf gereisd en ik heb er geen problemen mee gekregen. Sterker nog, de duitse conducteur zei dat het eerste klas was en ik zei dat ik een eerste klas kaartje had. Daarna werd iedereen in de eerste klas coupé gecontroleerd behalve ik :mrgreen:

Gebruikersavatar
luka23
Berichten: 396
Lid geworden op: Do 14 Dec 2017, 15:06
Locatie: Cpc

Re: Korte vragen

Berichtdoor luka23 » Zo 21 Jul 2019, 18:47

Wat was ook alweer het ding met losse SGM-II stellen laten rijden, iets met de remmen?
PSA: Links gaan, rechts staan

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32256
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Daniel » Zo 21 Jul 2019, 18:50

Ja, SGM-II heeft geen magneetremmen. Die passen alleen op loopdraaistellen, maar die zitten bij SGM alleen onder de tussenbak.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
luka23
Berichten: 396
Lid geworden op: Do 14 Dec 2017, 15:06
Locatie: Cpc

Re: Korte vragen

Berichtdoor luka23 » Zo 21 Jul 2019, 19:00

Ik weet niet veel over remmen, dus wat is daar het nadeel van? Af en toe zie ik namelijk wel en los tweetje rijden.
PSA: Links gaan, rechts staan

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 4286
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Mikos » Zo 21 Jul 2019, 19:11

Losse tweetjes SGM mogen tijdens de herfst- en wintermaanden niet alleen rijden vanwege de gladheid. Magneetremmen zijn een aanzienlijke verbetering tijdens een (nood-)remming ten opzichte van de 'normale' remmen. Het is dus vanuit veiligheid dat die stellen dan niet solo mogen rijden. De rest van het jaar wel.

En geloof me dat het een verbetering is (sowieso op al het materieel), want SGM remt van zichzelf heel erg beroerd.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7020
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Korte vragen

Berichtdoor Z2N » Zo 21 Jul 2019, 19:57

Het is trouwens pas sinds enkele jaren zo dat SGM-II niet meer zonder drietjes mag rijden in de gladde maanden, er zijn een paar keer treinen door de buffers gegleden in Leiden.
Journey of a night time

Flickr!

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 10685
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Aking » Zo 21 Jul 2019, 20:10

Was de Leonidas in Den Haag niet ook met een SGM?
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40542
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » Zo 21 Jul 2019, 20:55

SGM heeft een spoor aan vernieling achtergelaten in de gehele randstad. Minstens een paar keer in het spoorwegmuseum, inderdaad de bonbonzaak van Den Haag Centraal, de botsingen in Leiden, op Amsterdam Zuid volgens mij ook minstens twee keer op het keerspoor.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 10685
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Aking » Zo 21 Jul 2019, 20:58

En die rotzooi is nog steeds toegelaten? :o
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 9861
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Hainje » Zo 21 Jul 2019, 21:25

Inderdaad! :o
Maar daar hoor je de Hooge Heeren van de Veiligheidsjihad dan weer niet over!!!1¡!one! :evil:
Iedereen probeert maar stabiel te zijn, maar het leven is nu eenmaal borderline.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 4286
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Mikos » Zo 21 Jul 2019, 21:52

Z2N schreef:Het is trouwens pas sinds enkele jaren zo dat SGM-II niet meer zonder drietjes mag rijden in de gladde maanden, er zijn een paar keer treinen door de buffers gegleden in Leiden.

SGM-III heeft pas sinds 2013 magneetremmen en gezien de leeftijd van SGM-II heeft men besloten die geen magneetremmen meer te geven. Sindsdien mag SGM-II niet meer solo in de herfst- en wintermaanden; de drietjes hebben immers magneetremmen. Daar hebben de glijpartijen in Leiden uiteraard aan meegeholpen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32256
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Daniel » Zo 21 Jul 2019, 22:42

Overigens is alleen de proto-serie SGM-0 (de eerste 15 stellen) werkelijk ouder dan de SGM-IIItjes. Zowel de rest van de tweetjes als het eerste deel van de drietjes komen uit de bestelling SGM-1 uit 1978 waarvan echter de drietjes een middenbak uit 1983 hebben. Alleen de laatste serie drietjes (15 stuks) heeft geheel bouwjaar 1983.

En voor magneetremmen op de tweetjes was het probleem dus juist niet persé de leeftijd, maar vooral dat er een speciale oplossing voor gevonden moest worden om ze op motordraaistellen te kunnen plaatsen (bij de drietjes zitten ze op de loopdraaistellen van de tussenbak).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4903
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Berichtdoor reisthijs » Ma 22 Jul 2019, 08:08

De tweetjes zijn wel weer later gemoderniseerd dan de drietjes.wasrsoor ze nu juist 'nieuwer' zijn geworden. En in theorie langer mee kunnen dan de drietjes.

Hainje schreef:Inderdaad! :o
Maar daar hoor je de Hooge Heeren van de Veiligheidsjihad dan weer niet over!!!1¡!one! :evil:
Die hoor je zeker wel over dit soort zaken, maar toegelaten = toegelaten. Daar kunnen ze niet ineens wat aan veranderen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40542
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » Ma 22 Jul 2019, 08:15

Aking schreef:En die rotzooi is nog steeds toegelaten? :o

Maar de ramen kunnen open!
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 10685
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Aking » Ma 22 Jul 2019, 08:35

#fensterauf *O*
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10914
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Ardan » Di 23 Jul 2019, 07:38

marvinkok schreef:lokquote

Hee, toevallig op de RB61 onderweg vandaag? Ik vraag me af waarom de omroep altijd zo zachtjes staat in die trein. Als de trein wat harder rijdt of er is een beetje geroezemoes is er al niks meer van te verstaan.
Hier had een onderschrift kunnen staan.

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2293
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen

Berichtdoor marvinkok » Di 23 Jul 2019, 08:44

Heel toevallig vandaag niet, rest van de week weer :')

De ene keer staat de omroep zacht, de andere keer weer hard, dat heb ik ook al gemerkt en gemeld. Geen idee precies hoe dat zit, maar zou me niks verbazen als het ook een Stadler dingetje is. De zwenzwoka Flirts hebben juist de onhebbelijkheid dat ze in sommige compartimenten wel en andere niet omroepen...
Ben bang dat het gezien de materieel krapte bij eurobahn momenteel ook niet de allerhoogste prioriteit heeft... :X
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10914
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Ardan » Di 23 Jul 2019, 21:53

Duidelijk verhaal :pos:
Volgende vraag, nu ik je toch aan de digitale lijn heb: tijdens de stop van 21:48 in Rheine zag ik op de TBP bij de Folgezüge '22:48 Hengelo'. Die trein zie ik echter nergens in dienstregelingen vermeld, ook volgens het foldertje in de trein zou deze rit maar tot Bentheim gaan. Wat is dit voor mysterieuze wel-of-niet laatste rit? Voor zover ik weet en uit planners haal is die van 21:48, dus 22:26 in Hengelo de laatste..
Hier had een onderschrift kunnen staan.

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2293
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen

Berichtdoor marvinkok » Wo 24 Jul 2019, 07:22

Dat zal een foutje dan zijn, de laatste in Hengelo is idd rond 2230 en die erna tot Bad Bentheim.
Er gaat wel meer fout op de Duitse tbp 's, de 20350 wordt in Rheine als RB51 aangekondigd :')
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 5370
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Milco » Wo 24 Jul 2019, 18:36

Komend weekend zijn er werkzaamheden bij Amersfoort waardoor de IC naar Berlijn omrijdt via Zwolle. De dienstregeling van diverse treinen is aangepast om zo de IC voorrang te geven. Een ding snap ik alleen niet: de IC náár Berlijn heeft iedere twee uur :52 als aankomsttijd in Zwolle, maar de Sprinter vanuit Lelystad die daar :54 arriveert heeft zijn eigen dienstregeling, dus zonder aanpassingen of ruimere stops elders om de IC voorbij te laten. Nu kan het wel zo zijn dat de IC voorbijraast in Lelystad als de Sprinter daar vier minuten blijft staan, maar hoe kan het verschil in Zwolle dan slechts twee minuten zijn, afgezien van het feit dat de IC uiteraard moet wachten tot Zwolle vrij is na de knoop. Staat deze dan letterlijk precies voor Zwolle een tijd voor rood waardoor daar de Sprinter er strak achteraan rijdt bij binnenkomst in Zwolle?
Medewerker Operations & Payroll Services bij USG People

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 18-08-2019
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 08-08-2019
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32256
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Daniel » Wo 24 Jul 2019, 18:46

Met een inhaling van de 14600 in Dronten en een wat uitgebogen pad van de IC Berlijn (om na de knoop door Zwolle te komen) lijkt me die 2 minuten opvolging nog niet eens zo raar.
Maar in het verleden hoefden er toch geen andere treinen aangepast te worden om de IC Berlijn om te leiden?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 5370
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Milco » Wo 24 Jul 2019, 18:52

In noordelijke richting vertrekt de 4300 eens in de twee uur enkele minuten later uit Weesp, net als de daaropvolgende 2400 die wat later in Almere Centrum aankomt. Richting Amsterdam vertrekt de 2400 vier minuten later uit Lelystad, de 4300 daardoor een minuut later uit Almere Oostvaarders en vertrekt de 14600 die voor die 2400 rijdt vier minuten later uit Almere Centrum.
Medewerker Operations & Payroll Services bij USG People

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 18-08-2019
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 08-08-2019
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32256
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Daniel » Wo 24 Jul 2019, 19:04

Ja ik geloofde wel dat er aanpassingen waren hoor. Kon me alleen niet herinneren dat die in het verleden nodig waren voor deze omleidingsroute.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
luka23
Berichten: 396
Lid geworden op: Do 14 Dec 2017, 15:06
Locatie: Cpc

Re: Korte vragen

Berichtdoor luka23 » Do 25 Jul 2019, 18:38

Rijdt er morgen iets van DDM1 of DD-AR rond?
PSA: Links gaan, rechts staan


Terug naar “Vragen & Meldingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten