Korte vragen

Heb je ergens een fout in de reisinformatie, een goedkoop treinkaartje, of een bug in je OV app gezien, meld het dan hier.
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 10848
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Aking » Do 29 Aug 2019, 22:46

De ICB heeft geen stuurstand en is dus altijd getrokken, en de ICD rijdt in sandwichbedrijf, dus ook altijd getrokken.
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Korot
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 20 Mei 2013, 21:45

Re: Korte vragen

Berichtdoor Korot » Do 29 Aug 2019, 22:51

Trek-duw betekent: loc aan een zeide van de trein, stuurstand aan de andere kant. Als de trein keert, blijft de loc aan dezelfde kant van de trein zitten, de machinist loopt naar de andere kant en bestuurt de trein vanaf daar. Heen wordt de trein dan bijv. getrokken door de loc, en terug geduwd: trek-duw.
Een stam DDAR werkt op die wijze: met een loc aan 1 kant, en een stuurstand aan de andere.

IC direct heeft een loc aan beide zeiden van de trein, de wagons zitten daartussen gesandwiched. Dit wordt daarom een sandwidch-bedrijf genoemd. Het verschil met 'echte' trek-duw is dat de wagons beide kanten op getrokken én geduwd worden.

IC Berlijn is dan weer een echt ouderwetse trein wat dat betreft: de loc zit altijd aan de voorkant. Als de trein keert, wordt de loc omgereden (of een andere log aan de achterkant (nieuwe voorkant) gekoppeld). In beide richtingen wordt de trein dus getrokken: trek-trek.

Gebruikersavatar
Ferdinand
Berichten: 1810
Lid geworden op: Ma 28 Aug 2017, 20:39
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Ferdinand » Do 29 Aug 2019, 23:02

Aha, bedankt voor de opheldering @Aking en @Korot.
Ik hou van kritiek, maar ik moet 't er wel mee eens zijn - Mark Twain

Selivio
Berichten: 138
Lid geworden op: Za 30 Apr 2016, 12:02

Re: Korte vragen

Berichtdoor Selivio » Do 29 Aug 2019, 23:11

Ferdinand schreef:
Mikos schreef:
ICE11 schreef: Ik wist alleen nog van de 7000, zijn er nog meer treinseries?

DD-AR rijdt planmatig alleen nog in de 7000 vanaf komende week.
Ach, meen je dat nou? Heb de afgelopen jaren flink zitten klagen om die treinen nadat die fijne gereviseerde DDZ's verdwenen uit de sprinter Utrecht-Zwolle, maar krijg nu toch wel een brok in mijn keel als ik weet dat het vanaf volgende week niet meer met dat oude spul naar Amersfoort en Utrecht gaat vanaf mijn thuisstation Den Dolder. Vond dat tafereel met zo'n oude loc en het wachthuis icm de tegeltjes ook altijd zo mooi en lekker ouderwets. SNG 'doesn't fit the theme'.
Het is ook de laatste trein met die klassieke bankjes. Die nieuwe sprinter had ook een dubbeldekker moeten zijn, hadden de perrons van Den Dolder en Bilthoven ook niet verlengd hoeven worden en de vraag is er absoluut.

Voor wat meer sentiment dus het boemeltje uit Baarn naar Utrecht nemen. Maar hoe lang is dat nog?


Toch wel geinig dat sentiment aangezien het spul eigenlijk al in 2013 zo'n beetje aan de kant was gezet. Dat het toen teruggekomen is(omdat ns niet vooruit kan plannen/politiek niet weet wat het wil) kun je dus al zien als overtijd... (A)
Grt. Stefan

Gebruikersavatar
Lincoln
Berichten: 393
Lid geworden op: Za 22 Jun 2019, 19:13

Re: Korte vragen

Berichtdoor Lincoln » Do 29 Aug 2019, 23:15

Selivio schreef: kun je dus al zien als overtijd... (A)


Ik vind dat dus ook van de B96 Alliance. maar ik geniet van hun dagen. Ze zijn spoedig geteld :cry:
Reist met de metro in/rond Rotterdam

Ik ben ook op flickr te vinden! ItzLincoln

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40816
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » Vr 30 Aug 2019, 08:06

Trek-duw komt weer terug als de IC Berlijn met het nieuwe Talgo-materieel gaat rijden. En om nu te zeggen dat ik rouwig ben om het afscheid van DDM/DD-AR. Heb het nooit aangenaam materieel gevonden.
Rame à l'approche

reisthijs
Berichten: 4951
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Berichtdoor reisthijs » Vr 30 Aug 2019, 08:26

Mikos schreef:Ook uit de 7000 zal het op termijn verdwijnen. Als je nieuw materieel invoert en het oude langzaamaan uitfaseert, zal er altijd ergens het oudste/minst comfortabele/noem nog eens wat materieel rijden.
Dat klinkt logisch, maar als dat 'ergens' steeds maar hetzelfde traject is, omdat het een handig afvoerputje is, kan ik de klachten van de reizigers daar wel begrijpen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Ronaldussen
Berichten: 4611
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21

Re: Korte vragen

Berichtdoor Ronaldussen » Vr 30 Aug 2019, 12:58

Welk af te voeren materieel heeft er de laatste jaren nog meer in in de 7000 gereden dan? SGMm valt wat mij betreft er niet onder; dat zwerft overal nog rond en gaat nog wel eventjes mee.
Ik heb niets tegen hetero's, zolang ze maar normaal doen.

jelmerrr
Berichten: 1066
Lid geworden op: Za 16 Jan 2016, 17:21

Re: Korte vragen

Berichtdoor jelmerrr » Vr 30 Aug 2019, 13:02

Mat-64 en per december SGM dat 1 a 2 jaar daar gaat rijden. Daarna is SLT oudste mat en gaat die daar rijden, althans dat is wat ik gehoord heb.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40816
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » Vr 30 Aug 2019, 14:14

SLT is daarna het oudste sprintermaterieel, maar nog steeds jonger dan bijna al het materieel bedoeld voor intercity's. Ik snap het probleem dus niet zo :')
Rame à l'approche

JothamvW
Berichten: 506
Lid geworden op: Zo 14 Feb 2016, 11:10

Re: Korte vragen

Berichtdoor JothamvW » Vr 30 Aug 2019, 14:15

Mat'64 heeft het anders niet eens tot einde dienst volgehouden op de 7000; de laatste die ik me in reguliere dienst kan herinneren was in de 7500.

En dat SLT straks het "oudste" materieel is inderdaad niet echt waar; het is alleen het minst nieuw.
Frequent reiziger in de regio Arnhem Nijmegen, in het bijzonder de lijnen 4, 7 en 331 in Arnhem en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Ook vaak op vrijdagen in de Arnhemse lijn 1 naar Velp en in de weekenden diezelfde lijn 1 en diverse treinen.

jelmerrr
Berichten: 1066
Lid geworden op: Za 16 Jan 2016, 17:21

Re: Korte vragen

Berichtdoor jelmerrr » Vr 30 Aug 2019, 15:24

Suus schreef:SLT is daarna het oudste sprintermaterieel, maar nog steeds jonger dan bijna al het materieel bedoeld voor intercity's. Ik snap het probleem dus niet zo :')


SLT is inderdaad vrij nieuw maar wel heeft de 7000 dan opnieuw het minst nieuwe materieel. Dus als je het op die manier bekijkt wel het afvoerputje aangezien daar nooit nieuw materieel op heeft gereden. Voor alle sprinters waar je kunt tussen kiezen is SLT dan het minst aantrekkelijk.

waldo79
Berichten: 4880
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Berichtdoor waldo79 » Vr 30 Aug 2019, 15:36

SLT is prima als sprinter (A) Loopt soepel en krijgt zelfs toiletten en minder stoffige zittingen.
Mij best :)

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7325
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Korte vragen

Berichtdoor regenmaker » Vr 30 Aug 2019, 15:38

Exact dat wat Jelmer beschrijft.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber van Duits busvervoer.

Wijzigingen VRR
27 oktober 2019 - Duisburg
15 december 2019 - o.a. Bochum, Gelsenkirchen, Hagen, Mönchengladbach --> vanwege S-Bahn wijzigingen.

waldo79
Berichten: 4880
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Berichtdoor waldo79 » Vr 30 Aug 2019, 15:47

Pffft, stelletje luxe dieren _O-
Mij best :)

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12231
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Berichtdoor Wubbo » Vr 30 Aug 2019, 16:50

Eigenlijk zouden ze ICM in die serie moeten zetten, dat is ouder dan SLT. Maar ik verwacht dan geen klachten over het oudste materieel...

Ondertussen ga ik vast de gemeente Olst-Wijhe bellen, daar rijdt straks ICM en DDZ en dat is het oudste materieel van NS! Dat wordt me een volksopstand! :')

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32404
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Daniel » Vr 30 Aug 2019, 17:16

Zeker op de IJssellijn ja, die heeft al een tijd de schrootlijn als bijnaam gehad :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 9917
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Hainje » Vr 30 Aug 2019, 18:01

Mikos schreef:. Gelukkig is het gras bij de buren altijd groener!

*Kijkt op de balkons van de buren*

Nou, dat valt nog te bezien...
Iedereen probeert maar stabiel te zijn, maar het leven is nu eenmaal borderline.

gkw1969
Berichten: 421
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:40

Re: Korte vragen

Berichtdoor gkw1969 » Za 31 Aug 2019, 00:04

Wubbo schreef:Eigenlijk zouden ze ICM in die serie moeten zetten, dat is ouder dan SLT. Maar ik verwacht dan geen klachten over het oudste materieel...

Ondertussen ga ik vast de gemeente Olst-Wijhe bellen, daar rijdt straks ICM en DDZ en dat is het oudste materieel van NS! Dat wordt me een volksopstand! :')

De huidige 7000 had in de jaren 80 van de vorige eeuw ook al ICM:
Er vertrok als stoptrein(toen nog) een ICM-III, gevolgd door 1 of 2 stellen ICM als IC.
In Deventer werd er gecombineerd en in Amersfoort c.q. Utrecht weer gesplitst.
Werkte naar mijn idee goed. Op het feit na dat het combineren en splitsen niet vlekkeloos verliep.
When you're tired of London, you're tired of life

Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 394
Lid geworden op: Zo 28 Dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen

Berichtdoor Visgraatmodel » Zo 01 Sep 2019, 15:02

Wat is de oorzaak van de brandgeur van de ICM?
Voormalig hardcore OV-know-it-all, werkt hedendaags in de wereld van de vliegtuigen.

Post
Berichten: 499
Lid geworden op: Do 28 Mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Korte vragen

Berichtdoor Post » Zo 01 Sep 2019, 15:05

Welke brandgeur? Van welke ICM?

Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 394
Lid geworden op: Zo 28 Dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen

Berichtdoor Visgraatmodel » Zo 01 Sep 2019, 15:09

Eens in de zoveel tijd reis ik met een ICMm en bij het aankomen van het treinstel ruik ik een hevige brandlucht. Ik ben benieuwd wat de oorzaak daarvan is.
Voormalig hardcore OV-know-it-all, werkt hedendaags in de wereld van de vliegtuigen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40816
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » Zo 01 Sep 2019, 15:11

Bij ICR komt de brandgeur van de kunststoffen remblokken. Ik weet niet of ICM die ook heeft, maar als dat het geval is lijkt mij dat de oorsprong van een brandgeur.
Rame à l'approche

waldo79
Berichten: 4880
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Berichtdoor waldo79 » Zo 01 Sep 2019, 21:02

Ik reis geregeld met ICM, maar het valt me eigenlijk niet op.
Mij best :)

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7180
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Korte vragen

Berichtdoor Z2N » Zo 01 Sep 2019, 22:18

Ook bij ICM komt de brandgeur soms wel eens voor, als de machinist erg hard remt. Niks bijzonders.
Journey of a night time

Flickr!


Terug naar “Vragen & Meldingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten