Korte vragen

Heb je ergens een fout in de reisinformatie, een goedkoop treinkaartje, of een bug in je OV app gezien, meld het dan hier.
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 11226
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Aking » zo 29 sep 2019, 22:02

December is toch nog dit jaar? :')
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

hauptbahnhof
Berichten: 2996
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Locatie: Rotterdam

Re: Korte vragen

Berichtdoor hauptbahnhof » zo 29 sep 2019, 22:21

Suus schreef:Voor welk land? Duitsland gaat op 15 oktober open, Frankrijk op 3 oktober. Thalys is al te boeken voor geheel december.


Ik wil volgend jaar begin zomer (mei/juni) naar Barcelona met de trein (Amsterdam [Thalys] Parijs [TGV] Barcelona)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41377
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Korte vragen

Berichtdoor Suus » zo 29 sep 2019, 22:23

Ik zou je dan vooral abonneren op de nieuwsbrief van Oui.sncf, die meldt tijdig wanneer de boekingen voor Zuid-Frankrijk open gaan.

Aking schreef:December is toch nog dit jaar? :')

Jij weet heel goed dat in het OV het nieuwe jaar eerder begint dan in de rest van de maatschappij, dus ga eens een keer ergens anders lopen vitten, krotenkoker.
Rame à l'approche

hauptbahnhof
Berichten: 2996
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Locatie: Rotterdam

Re: Korte vragen

Berichtdoor hauptbahnhof » zo 29 sep 2019, 22:26

En die is ook in een andere taal dan Frans (ben sowieso erg blij met hun nederlandse site)?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41377
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » zo 29 sep 2019, 22:28

Ja, ik ontvang hem gewoon in het Nederlands namelijk ;-)
Rame à l'approche

hauptbahnhof
Berichten: 2996
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Locatie: Rotterdam

Re: Korte vragen

Berichtdoor hauptbahnhof » zo 29 sep 2019, 22:30

Top, thanks voor de uitgebreide info!

Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen

Berichtdoor Visgraatmodel » zo 29 sep 2019, 23:19

Wat is er misgegaan rond de baureihe 481? Als ik iets lees over dat treinmodel lees ik alleen maar slechte verhalen daarover en wat voor dramabakken het welniet zijn.
Voormalig hardcore OV-know-it-all, werkt hedendaags in de wereld van de vliegtuigen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41377
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Korte vragen

Berichtdoor Suus » zo 29 sep 2019, 23:33

Heb je even?

Omdat DB niet zo veel wou betalen zijn ze erg goedkoop ontworpen, waardoor al vanaf het begin onderdelen sneller vervangen moeten worden dan gepland. Vervolgens ontspoorde er eentje in 2009 vanwege een wielbreuk, dat bleek het gevolg van overbelasting van het wiel. Vervolgens verlaagde de toezichthouder de inspectie-interval tot 30.000 kilometer. DB hield zich daar niet aan, waarna een aanzienlijk deel aan de kant moest. Niet veel later bleek dat ook de remcilinders gebrekkig onderhouden werden. En dat de remmen dusdanig slecht waren dat er zandstrooiers ingebouwd moesten worden. Het lukte alleen DB niet om alle zandstrooiers elke nacht te vullen, zodat diverse treinen overdag een half uur uit dienst moesten voor nieuw zand. En als het erg koud is kunnen de zandstrooiers dichtvriezen. Uiteindelijk zijn de meeste problemen wel verholpen, maar dat komt ook deels omdat DB een tweede werkplaats heropende die ze wegens de beursgang hadden wegbezuinigd.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen

Berichtdoor Visgraatmodel » zo 29 sep 2019, 23:41

Wow, dat klinkt echt als verwaarlozing ten top. Is de verwachting aanwezig dat baureihe 483/484 beter zal presteren dan de 481 of is dit model ook goedkoop verkocht?
Voormalig hardcore OV-know-it-all, werkt hedendaags in de wereld van de vliegtuigen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41377
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » zo 29 sep 2019, 23:52

Dat DB er niet met hun tengels heeft aangezeten is meestal een positieve eigenschap van een treinstel :lol:
Rame à l'approche

umbusko
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Korte vragen

Berichtdoor umbusko » vr 04 okt 2019, 13:26

Betekent de aanstaande verbouwing van Nijmegen dat Arriva straks alleen nog op spoor 1b en 35 terechtkan, met de 3600 en 6600 op spoor 1a? Ik was net een verhaal aan het typen in het doorgeefluik over te weinig overstappaaltjes op spoor 1a, maar als Arriva daar straks niet meer komt (wat ze nu regelmatig doen, vooral bij het uitwisselen van treinstellen) is dat niet echt een issue meer.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7475
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Korte vragen

Berichtdoor regenmaker » vr 04 okt 2019, 14:32

Welke van deze treindiensten horen wel en welke niet tot het hoofdrailnet? Missen er nog treindiensten? Wiki
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber van Duits busvervoer.

Wijzigingen VRR
1 dec. 2019 - Kleve, Mönchengladbach, Wesel
15 dec. 2019 - Bochum, Gelsenkirchen, Hagen, Herne, Remscheid, Wuppertal
jan. 2019 - Dortmund, Düsseldorf

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41377
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » vr 04 okt 2019, 14:42

ICE en IC Berlijn horen niet tot het Hoofdrailnet.
Rame à l'approche

umbusko
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Korte vragen

Berichtdoor umbusko » vr 04 okt 2019, 14:49

Hoe zit dat met de IC Berlijn die de 1500 deels vervangt? Is IC Berlijn in zoverre hoofdrailnet dat als hij geschrapt zou worden er extra treinen in de 1500 ingelegd zouden moeten worden?

De 5350 moet in ieder geval toegevoegd worden.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41377
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » vr 04 okt 2019, 14:51

Als de 1500 niet rijdt wordt nog steeds voldaan aan de verplichtingen van het HRN, in de vorm van de 5800.
Rame à l'approche

umbusko
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Korte vragen

Berichtdoor umbusko » vr 04 okt 2019, 15:10

Dus de 1500 valt ook niet onder het hoofdrailnet? Of hoe moet ik dat zien?

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7475
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Korte vragen

Berichtdoor regenmaker » vr 04 okt 2019, 15:27

Suus schreef:ICE en IC Berlijn horen niet tot het Hoofdrailnet.


De Thalys wel?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber van Duits busvervoer.

Wijzigingen VRR
1 dec. 2019 - Kleve, Mönchengladbach, Wesel
15 dec. 2019 - Bochum, Gelsenkirchen, Hagen, Herne, Remscheid, Wuppertal
jan. 2019 - Dortmund, Düsseldorf

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41377
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » vr 04 okt 2019, 15:28

Dat weet ik niet zeker, daarom heb ik die nog even niet genoemd.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 11226
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Aking » vr 04 okt 2019, 15:30

Als die onder het HRN valt moet je er toch met elk vervoerbewijs in kunnen? Of staat dat daar weer los van?
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41377
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Korte vragen

Berichtdoor Suus » vr 04 okt 2019, 16:05

Internationale verbindingen op de HSL zijn een apart hoofdstuk van de concessie, maar ik weet dus niet of Parijs daar ook een verplichting in is en heb nu ook niet de tijd om te Google’n.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 2917
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Lijn 45 » vr 04 okt 2019, 17:09

Onder welke 'concessie' vallen de treinen die niet tot het HRN behoren dan wel?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41377
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Korte vragen

Berichtdoor Suus » vr 04 okt 2019, 17:11

Tot een concessie van een regionale opdrachtgever of het is open access.

umbusko schreef:Dus de 1500 valt ook niet onder het hoofdrailnet? Of hoe moet ik dat zien?

NS moet vanaf elk groot station vanaf ‘s ochtends tot middernacht twee treinen per uur in elke richting aanbieden. NS mag zelf voorstellen hoe ze aan die eis invulling geven en Locov geeft dan advies over. Daarna wordt een dienstregeling vastgesteld waar NS dan in de uitvoering op wordt afgerekend. Als de IC Berlijn niet tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort rijdt en NS zet geen vervanging in, in de vorm van een extra 1500, dan is dat heel vervelend voor de reiziger die een half uur moet wachten of een sprinter moet nemen, maar NS blijft wel voldoen aan de minimale bediening uit de concessie en NS heeft in principe maar drie binnenlandse intercity’s per twee uur tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort aangeboden aan de klant.
Rame à l'approche

umbusko
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Korte vragen

Berichtdoor umbusko » vr 04 okt 2019, 18:52

Als het Locov slim is laat het dus vastleggen dat het eventueel verdwijnen van een ICB gecompenseerd moet worden door een 1500, en wordt NS daar ook op afgerekend. Of anders geformuleerd: NS belooft vier IC's te laten rijden per twee uur, waarbij de ICB een gewone IC mag vervangen.

Eigenlijk is het dus een ingewikkelde vraag wat tot het "hoofdrailnet" behoort, want er is een minimumeis en alles wat daarbovenop rijdt is extra. (Maar rijdt over dezelfde trajecten.)

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2939
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Berichtdoor Nitein-Repart » vr 04 okt 2019, 21:11

Suus schreef:Dat DB er niet met hun tengels heeft aangezeten is meestal een positieve eigenschap van een treinstel :lol:

Scoort DB dan slechter op betrouwbaarheid van de treindiensten, service en onderhoud van het materieel dan de NMBS, SNCF, Renfe, CP, Trenitalia, ÖBB, MAV, CD, PKP, DSB en de SJ? Ik heb zo gevoel dat DB wel erg in een negatief daglicht wordt gesteld en dat DB best een redelijke vervoerder is naar Europese maatstaven (als je de Balkenlanden en voormalige Sovjet-Staten buiten beschouwing laat).
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41377
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » vr 04 okt 2019, 22:08

Wat is dit voor een vraag, gaan we nu heel europa vergelijken zodat DB er misschien positief uitkomt? Voor iets wat een hoogwaardig product moet voorstellen ben ik ieder geval niet onder de indruk van de staat van het materieel dat DB Fernverkehr in dienst heeft, en als het bij DB Regio op zijn goedkoopst moet krijg je brol als de Baureihe 481 of de Pesa Link voorgeschoteld :')
Rame à l'approche


Terug naar “Vragen & Meldingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten