Pagina 196 van 422

Re: Korte vragen

Geplaatst: vr 04 okt 2019, 23:41
door Reiziger Delft
Nitein-Repart schreef:voormalige Sovjet-Staten buiten beschouwing laat).
Ik weet niet of je wel eens in die landen heb gereisd; ik wel meerdere keren in Rusland, Oekraïne, Wit Rusland en Moldavië. Ik heb daar nog nooit vertraging gehad met de trein, de betrouwbaarheid is daar heel erg hoog.

Re: Korte vragen

Geplaatst: vr 04 okt 2019, 23:47
door Mikos
Aan de hand van de inhoud van zijn posts vraag ik me überhaupt af of Nintendo wel eens in het buitenland met de trein reist...

Re: Korte vragen

Geplaatst: vr 04 okt 2019, 23:53
door Z2N
Regelmatig betrap ik hem wel op 'Gras van de buren'-opmerkingen, zonder logische of realistische onderbouwing erbij. Ik heb er dus mijn twijfels over. (A)

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 05 okt 2019, 00:06
door umbusko
Mikos schreef:Aan de hand van de inhoud van zijn posts vraag ik me überhaupt af of Nintendo wel eens in het buitenland met de trein reist...
Bij voorkeur met een BR 612 zo te lezen. :Y Hij liever dan ik. :mrgreen:

Enneh, last van autocorrectie? _O-

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 05 okt 2019, 00:14
door Mikos
Neen.

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 05 okt 2019, 07:26
door Nitein-Repart
umbusko schreef:
Mikos schreef:Aan de hand van de inhoud van zijn posts vraag ik me überhaupt af of Nintendo wel eens in het buitenland met de trein reist...
Bij voorkeur met een BR 612 zo te lezen. :Y Hij liever dan ik. :mrgreen:

Enneh, last van autocorrectie? _O-
Tja, in andere landen zijn er geen snelle dieseltreinen met kantelbak ala BR612 of Alex-achtige treindiensten bestaande uit een diesellok met verschillende rijtuigen waaronder één dubbeldeks die onderweg nog gesplitst en gecombineerd worden. Die acht BR612-stellen die in Kroatië staan gestationeerd laat ik buiten beschouwing omdat ze slechts verbindingen in een hele lage frequentie rijden. Bovendien zijn veel Europese landen niet te bereiken in één dag met enkel gebruik van de trein, bus en boot.

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 05 okt 2019, 09:24
door gkw1969
regenmaker schreef:Welke van deze treindiensten horen wel en welke niet tot het hoofdrailnet? Missen er nog treindiensten? Wiki
Volgens mij valt de ICD, ICB, ICE en Thalys niet onder de concessie HRN omdat deze afzonderlijk zijn aanbesteed, onderhands of bovenhands. ICD is een aparte concessie. ICB en ICE is een samenwerking NS internationaal met DB, Thalys en Eurostar is een samenwerking van NS internationaal met SNCF en zijn grensoverschrijdend.
Feitelijk valt onder de concessie HRN alleen het werk van NSR. Dus ook de lijnen gereden door NMBS vallen niet onder HRN, zoals Roosendaal-Puurs en Hasselt-Maastricht.

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 05 okt 2019, 09:28
door Suus
De diensten over de HSL zijn onderdeel van de concessie Hoofdrailnet sinds 2015. Dus ook de Intercity Direct, Intercity Brussel, (en nu ik het heb nagelezen ook) Thalys en Eurostar.

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 05 okt 2019, 09:30
door Wubbo
Laat ik nog even een andere vraag beantwoorden tussen de twee al lopende discussies door ;-)
umbusko schreef:Betekent de aanstaande verbouwing van Nijmegen dat Arriva straks alleen nog op spoor 1b en 35 terechtkan, met de [serie=Intercity|2019|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] en [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] op spoor 1a? Ik was net een verhaal aan het typen in het doorgeefluik over te weinig overstappaaltjes op spoor 1a, maar als Arriva daar straks niet meer komt (wat ze nu regelmatig doen, vooral bij het uitwisselen van treinstellen) is dat niet echt een issue meer.
"Alleen nog" zou ik niet durven zeggen want er is vast wel een moment dat het in de dienstregeling wel past, maar Arriva zal inderdaad minder vaak op spoor 1a uitkomen.

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 05 okt 2019, 09:34
door Reiziger Delft
Nitein-Repart schreef:in andere landen zijn er geen snelle dieseltreinen met kantelbak ala BR612
Spanje, Groot Brittannië.
Nitein-Repart schreef:of Alex-achtige treindiensten bestaande uit een diesellok met verschillende rijtuigen waaronder één dubbeldeks die onderweg nog gesplitst en gecombineerd worden.
Tsjechië, Slowakije, Polen (vooruit die dubbeldekker niet in Slowakije).
Nitein-Repart schreef:Bovendien zijn veel Europese landen niet te bereiken in één dag met enkel gebruik van de trein, bus en boot.
Dat heeft toch verder niets met de kwaliteit van het spoorvervoer te maken?

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 05 okt 2019, 12:55
door Z2N
Vanuit Utrecht red ik het op 1 dag (of beter gezegd: 24 uur) naar België, Luxemburg, Verenigd Koninkrijk, Ierland, Frankrijk, Monaco, Spanje, Portugal, Zwitserland, Liechtenstein, Italië, Slovenië, Kroatië, Servië, Oostenrijk, Hongarije, Tsjechië, Slowakije, Polen, Denemarken, Zweden, en als je bereid bent om in 3,5 uur 's nachts over te stappen in Göteborg zelfs Noorwegen. Gegeven het feit dat Andorra, San Marino en Malta geen spoor hebben, en je voor het Finse spoor toch met de bus of boot moet als je geen visum hebt voor Rusland, is de vraag: Wat zijn veel Europese landen?

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 05 okt 2019, 17:08
door umbusko
Nitein-Repart schreef: Die acht BR612-stellen die in Kroatië staan gestationeerd laat ik buiten beschouwing omdat ze slechts verbindingen in een hele lage frequentie rijden.
Nou, maar Zagreb-Split is wel meer dan 6 uur in een BR 612. Als ik een echte liefhebber was, zou ik dat toch niet buiten beschouwing willen laten. :wink:
gkw1969 schreef:
regenmaker schreef:Welke van deze treindiensten horen wel en welke niet tot het hoofdrailnet? Missen er nog treindiensten? Wiki
Volgens mij valt de ICD, ICB, ICE en Thalys niet onder de concessie HRN omdat deze afzonderlijk zijn aanbesteed, onderhands of bovenhands. ICD is een aparte concessie. ICB en ICE is een samenwerking NS internationaal met DB, Thalys en Eurostar is een samenwerking van NS internationaal met SNCF en zijn grensoverschrijdend.
Feitelijk valt onder de concessie HRN alleen het werk van NSR. Dus ook de lijnen gereden door NMBS vallen niet onder HRN, zoals Roosendaal-Puurs en Hasselt-Maastricht.
Maar Eijsden valt wel degelijk onder het hoofdrailnet. Daarom staan er NS-paaltjes, betaalt NS GTBV, zet NS bussen in naar Mt als de Belgen staken, etc. Hoe kan Edn wel hoofdrailnet zijn maar de [serie=Stoptrein (S43)|2019|(Hasselt -) Liège-Guillemins - Maastricht5350[/serie] niet?
Wubbo schreef:Laat ik nog even een andere vraag beantwoorden tussen de twee al lopende discussies door ;-)
umbusko schreef:Betekent de aanstaande verbouwing van Nijmegen dat Arriva straks alleen nog op spoor 1b en 35 terechtkan, met de [serie=Intercity|2019|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] en [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] op spoor 1a? Ik was net een verhaal aan het typen in het doorgeefluik over te weinig overstappaaltjes op spoor 1a, maar als Arriva daar straks niet meer komt (wat ze nu regelmatig doen, vooral bij het uitwisselen van treinstellen) is dat niet echt een issue meer.
"Alleen nog" zou ik niet durven zeggen want er is vast wel een moment dat het in de dienstregeling wel past, maar Arriva zal inderdaad minder vaak op spoor 1a uitkomen.
Dat vermoedde ik al. Maar er is dus ook geen vervanging voor Arriva voor spoor 1a voorzien, zoals spoor 3? (Als dat überhaupt bereikbaar wordt vanaf Heyendaal.)

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 05 okt 2019, 18:10
door Wubbo
Op spoor 3 staan straks de ICs van en naar Utrecht te keren, dus daar is het ook lastig bijpassen.

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 05 okt 2019, 18:30
door Väggar
Wat zijn leuke lijnen om te doen binnen het VRR gebied? Mag naast de trein ook bus, tram, metro etc. zijn.

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 05 okt 2019, 19:02
door Nitein-Repart
Eerste wat in mij opkomt is de S7 tussen Solingen, Remscheid en Wuppertal omdat deze lijn over de hoogste spoorbrug van Duitsland voert.

Verdere suggesties:
-S6 tussen Essen en Düsseldorf
-S3 tussen Essen en Hattingen
-S9 tussen Essen en Wuppertal
-RB/RB tussen Essen en Hagen
-RE tussen Düsseldorf en Hagen.

Globaal genomen de streek rond Wuppertal is landschappelijk gezien het aantrekkelijkst in het VRR-gebied.

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 05 okt 2019, 19:19
door Meltrain
Nitein-Repart schreef: Tja, in andere landen zijn er geen snelle dieseltreinen met kantelbak ala BR612
Ik presenteer u: Class 221 Super Voyager. :D

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 05 okt 2019, 20:08
door ZO6176
Er werd vandaag in een topic gesproken over de goederenspoorlijn om Mönchengladbach hbf heen. Rijdt daar nog wel frequent iets over heen of ligt het maar een beetje voor de fun? En zijn er aan die lijn leuke fotostekjes?

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 05 okt 2019, 21:02
door Suus
Nitein-Repart schreef:Tja, in andere landen zijn er geen snelle dieseltreinen met kantelbak ala BR612 of Alex-achtige treindiensten bestaande uit een diesellok met verschillende rijtuigen waaronder één dubbeldeks die onderweg nog gesplitst en gecombineerd worden.
Een opmerkelijk fenomeen wat ik op Gdynia Gł. tegenkwam, was een combinatie van twee dieseltreinstellen SA137/SA138 met ertussen een rijtuig. Dat wordt in de voor-/nazomer blijkbaar ingezet voor de regionale treindienst Gdynia - Hel. En Julsteren kwam in zijn Interrail-vlog oude Görlitz-Dosto's met een SM42 of SU42 tegen. Sowieso moet er aan de Poolse Oostzeekust nog wel meer van dat soort uniek spul te vinden zijn, de meeste spoorlijnen zijn daar alleen in de zomermaanden geopend en hebben dan ook verbindingen van PKP Intercity.

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 06 okt 2019, 08:58
door regenmaker
Väggar schreef:Wat zijn leuke lijnen om te doen binnen het VRR gebied? Mag naast de trein ook bus, tram, metro etc. zijn.
Even een kleine greep uit mijn lijnenverzameling:

Wat meer vlak landschap:
Lijn 29 (Venlo - Vluyn)
Lijn 67 (Geldern - Wesel)
Lijn 86 (Rees - Wesel)
Lijn 074 (Kaldenkirchen - Süchteln) Lekker lange lijn.
Lijn 094 (Viersen - Kaarster See)
Lijn 095 (Kaldenkirchen - Lobberich)

Meer heuvelachtig:
Lijn 369 (Bochum - Dortmund)
Lijn 379 (Bochum Langendreer - Haßlinghausen)
Lijn 510 (Hagen) Richting Rummenohl.
Lijn 511 (Ennepetal - Hagen)
Lijn 512 (Hagen - Breckerfeld)
Lijn 536/538 (Hagen) Echt leuke stadslijn!
Lijn 615 (Wuppertal - Remscheid)
Lijn 647 (Wuppertal - Hattingen)
Lijn 683 (Wuppertal - Solingen Burg) Trolleybus
Lijn 692 (Solingen - Haan)

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 06 okt 2019, 11:49
door Väggar
Dank je, mocht je een groter overzicht hebben mag je die via PM sturen.

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 06 okt 2019, 14:50
door en-es
Tram Dinslaken-Duisburg Meiderich Sud is ook apart. Op een gegeven moment rijd je door een compleet Turkse straat.

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 06 okt 2019, 22:42
door Aking
Iemand hier enig idee van wie het spoor in Liechtenstein is? Heeft Liechtenstein een evenknie van Prorail, en gaan die ook over het onderhoud van die lijn? Of is alles eigendom van de ÖBB/SBB/Anders of zijn die in ieder geval verantwoordelijk voor het onderhoud?

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 06 okt 2019, 23:47
door trolly
Wikipedia schreef:Die einzige Bahnstrecke, die durch Liechtenstein verläuft, ist die mit 15 kV 16,7 Hertz elektrifizierte Bahnstrecke Feldkirch (Österreich) – Buchs (Schweiz), die sich in Eigentum und Betrieb der Österreichischen Bundesbahnen (ÖBB) befindet.

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 06 okt 2019, 23:58
door Aking
Ah, dat staat niet op de Engelse wiki, en daar stond geen link naar een Duitse pagina (waar ik inderdaad uitgebreidere info had verwacht)

En daarop voortbordurend, zijn er meer lijnen die volledig eigendom zijn van een Buitenlandse spoorbeheerder? Want ik neem aan dat bijvoorbeeld Enschede - Grens gewoon eigendom van Prorail is?

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 07 okt 2019, 00:41
door cassie127
De infra wel ja. Maar met de Capaciteitsverdeling op dat baanvak gaat dat via DB en niet via ProRail