Pagina 3 van 210

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: do 01 dec 2016, 16:19
door MdJ
Spanje is links.

Korte vragen #21

Geplaatst: do 01 dec 2016, 16:38
door Suus
Ik vraag mij dat af. Die ene keer dat ik in Spanje met de trein ben geweest reden die rechts en er ligt op de internationale HSL Frankrijk - Spanje een of andere constructie die verdacht lijkt op een manier om van kant te wisselen. Zie https://maps.apple.com/?q=42.559466,2.851145&t=k

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: do 01 dec 2016, 16:42
door MdJ
Nu ik er over nadenk...
Weet ik zeker dat men in Baskenland (iig Irun-San Sebastian en San Sebastian-Stationnetje tussen San Sebastian en Madrid) links rijdt en tussen Barcelona-Cerbere rechts.

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: do 01 dec 2016, 19:56
door verfmeer
En de in 2013 ontspoorde trein in Santiago de Compostella reed ook rechts.

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: do 01 dec 2016, 23:55
door diederickx
Op alle Spaanse HSL's wordt rechts gereden. Op de klassieke lijnen wordt in Oost- en Zuid-Spanje rechts gereden, in Noord- en Noordwest-Spanje links. Dat geldt ook voor het smalspoor, met als notoire uitzondering het stukje smalspoor tussen San-Sebastián en Hendaye, waar juist weer rechts wordt gereden.

Tot conflicten leidt dit vrijwel nergens want in Spanje ligt ongelofelijk veel enkelspoor. Alleen bij Las Rozas ten noordwesten van Madrid ligt een flyover voor links-rechtsovergang.

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: vr 02 dec 2016, 10:33
door MarkNL
Voor de universiteit moet ik binnenkort naar Frankrijk en vandaag zijn de treintickets hiervoor binnen gekomen. Nu heeft men klaarblijkelijk de heenreis geboekt bij Voyages SNCF en de terugreis bij NS International. Opvallend staat er bij de tickets van de NS wel mijn eigen naam op, maar bij die van de SNCF de naam van degene die geboekt en betaalt heeft. Kan dit problemen geven, of is dit gebruikelijk bij de SNCF?

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: vr 02 dec 2016, 10:42
door Suus
Eh nee, het is gebruikelijk dat je eigen naam erop staat, maar ik heb de SNCF nog niet betrapt op controle van de naam op treintickets.

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: vr 02 dec 2016, 11:55
door MarkNL
Dank, het leek mij ook al wat raar. Heb net voor de zekerheid gebeld met Voyages SNCF en volgens de persoon daar is het niet erg.

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: vr 02 dec 2016, 12:22
door Aking
Volgens mij moeten de tickets officieel op (je eigen naam) staan, maar ik ben inderdaad ook wel eens op tickets met een vrouwennaam op en neer naar Parijs geweest :P

Al is dat ondertussen wel alweer een aantal jaar geleden, nog voor de recente aanslagen hier in de regio. Ik weet dus niet hoe paranoia ze momenteel zijn *O*

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: vr 02 dec 2016, 17:20
door Nitein-Repart
Afbeelding
Dit kaartje geeft duidelijkheid. In Duitsland en Noord- en Oost-Europa wordt overwegend rechts gereden (muv Zweden). In Zuid-Europa wordt overwegend links gereden. Groen is rechts, rood is links.

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: zo 04 dec 2016, 00:01
door Jef400
Hoi. Een vraagje. Ik ga morgen op en neer naar Haarlem. Als ik op dezelfde dag heen en weer ga. Moet ik dan bij mijn trein terug per se 10 euro op mijn kaart hebben staan of is dat alleen bij het inchecken. Ik reis met mijn studieov namelijk.

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: zo 04 dec 2016, 00:18
door dennistd
Je reist met korting en niet gratis dan neem ik aan? Dan moet je om in te kunnen checken 6 euro op je kaart hebben staan, zowel voor de heen- als terugreis. Je mag namelijk 4 euro in de min staan, waardoor 6 euro saldo voldoende is om de 10 euro inchecktarief eraf te kunnen halen.

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: zo 04 dec 2016, 08:36
door Z2N
Alleen moet je wel voldoende geld hebben op de kaart om niet met meer dan -4 te eindigen, en aangezien Heerlen vanuit Noord-Holland best ver is bestaat het risico dat je dan niet uit kan checken voordat de kaart opnieuw opgeladen is.

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: zo 04 dec 2016, 09:18
door Wubbo
Maar volgens mij gaat ie naar Haarlem, dat scheelt een boel geld :)

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: zo 04 dec 2016, 09:51
door Z2N
't was nog vroeg... :X

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: ma 05 dec 2016, 10:51
door KM46
Even een vraag:

Waarom dan nieuwe jaardienstregelingen (bijna) altijd het tweede weekend van december in en niet per 1 januari (of het einde van de kerstvakantiedienst)?

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: ma 05 dec 2016, 11:00
door Nitein-Repart
Dat vraag ik mij ook af.

Wat mij betreft vind de ingang van de nieuwe dienstregeling plaats op 25 december, zodat vervoerders twee zondagen hebben om 'te oefenen', in plaats van één. Nieuwe dienstregeling in laten gaan op 1 januari heeft hetzelfde effect als op 11 december, aangezien 2 januari op een maandag valt en veel mensen weer naar hun werk moeten.

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: ma 05 dec 2016, 11:06
door Michael
Is een Europese standaard geloof ik om het op de 2e zondag van December te wijzigen. Maar op zondagen oefenen heeft mijns inziens geen zin omdat er dan vrij weinig mis kan gaan lijkt me. Op werkdagen rijden veel meer bussen. En als je op zondag oefent met de zondagdienstregeling weet je alsnog niet of de weekdienstregeling werkt.

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: ma 05 dec 2016, 11:16
door Nitein-Repart
Als er ergens een nieuwe vervoer komt te rijden, of de dienstregeling totaal gewijzigd is, is er ook op de eerste zondag van de nieuwe dienstregeling genoeg trammelant geweest, voorbeelden in het verleden te over: Veolia in 2006, Arriva en de Fyra in 2012.

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: ma 05 dec 2016, 11:19
door Michael
Heb ik het dan blijkbaar zo goed hier in Brabant?

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: ma 05 dec 2016, 11:27
door Suus
De infrastructuurbeheerders en de spoorwegmaatschappijen hebben de EU verzocht om vanwege commerciële exploitatie verband houdende redenen de ingangsdatum aan te passen naar middernacht volgend op de tweede zaterdag van december.

Aangezien veel mensen hun vakantiereizen voor de zomer al vanaf april willen boeken zat de dienstregelingswijziging op de laatste zaterdag van mei behoorlijk in de weg. Rond de kerstdagen en de jaarwisseling wil je geen nieuwe dienstregeling invoeren, dus nu zit je wel dicht tegen het einde van het jaar maar voor alle feestdagen.

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: ma 05 dec 2016, 12:46
door Wubbo
Ik volg de logica niet (nou kan dat ook heel goed kloppen, want dit soort dingen gaan wel vaker zonder logica ;-)) maar als je dienstregeling eind mei begint (zoals vroeger) sluit dat wijzigingsblad 8 weken eerder = eind maart (en nog 8 weken eerder is dan de verdeling van de dienstregeling door de infrabeheerders = eind januari). Dat is toch prima voor de zomerpiek?

Ik weet dat er internationaal stemmen opgaan om een ander moment te kiezen voor de dienstregelingswijziging, het huidige moment ligt erg ongunstig gezien de ligging van vele feestdagen: die liggen veel in april en mei (Pasen, Pinksteren, Hemelvaart en in Nederland dan ook nog Koningsdag) waarin de infrabeheerders het het drukst hebben, en net na de start van de nieuwe dienstregeling waardoor het (in combinatie met winterse omstandigheden die nogal eens invloed hebben op de dienstregeling) lastig is om te meten hoe goed de dienstregeling is, en dat op tijd in te brengen voor de dienstregeling van het jaar erna.

Maar goed, het moet in ieder geval internationaal dezelfde datum zijn gezien alle grensoverschrijdende verbindingen (zeker in het goederenvervoer) dus voorlopig zal het wel blijven zoals het nu is.

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: ma 05 dec 2016, 18:02
door PHS
Wat voor een kaartje krijg je eigenlijk als je bij de automaat een kaartje naar België koopt? En moet je dan ook € 1 toeslag betalen voor het papieren kaartje?

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: ma 05 dec 2016, 18:40
door Daniel
Een wegwerpchipkaart krijg je dan, zonder 1 euro toeslag. Bij vertrek uit Nederland moet je ermee inchecken, bij terugkomst weer uitchecken.

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: ma 05 dec 2016, 19:05
door KM46
Mag ik dan even vragen waarom je bij een wegwerpchipkaart voor het binnenland € 1 toeslag moet betalen?

Bij het oude "gewone" kaartje was dit niet zo.