Glibberen en glijden

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Glibberen en glijden

Bericht door Mikos »

Glibberen en glijden

De laatste weken is het een paar keer ongelooflijk glad geweest op het spoor. Een onderwerp dat in de media weer flink aandacht kreeg en op internet en sociale media breeduit belachelijk werd gemaakt. “Nu zijn het weer blaadjes die de oorzaak van de vertraging zijn” heb ik veel voorbij zien komen, alsof het een smoesje is om maar niet op tijd te hoeven rijden. Een van de ergste dagen qua gladheid was op zondag.

Om te beginnen mag ik eerst naar Heerenveen. Door werkzaamheden rijden er boven Heerenveen bussen in plaats van treinen. Om te voorkomen dat er allemaal materieelsoorten door elkaar komen te rijden, staan de treinen 50 minuten in Heerenveen. De dienst ervoor ben ik geëindigd met dezelfde machinist als die ik nu weer mee krijg. We zien echter dat de trein in eerste instantie 5 minuten vertraging heeft. Tegen de tijd dat het vertrektijd zou zijn is die al opgelopen tot 20 minuten. Uiteindelijk komt de trein in Zwolle binnen met 29 minuten vertraging. De machinist die er van af komt is niet blij; hij is al vanaf Amersfoort achter een vertraagde sprinter aan gestuurd en hij mocht er kennelijk van de treindienstleider nergens langs. Wij hebben inmiddels groen licht om naar Heerenveen te vertrekken en gaan er dus snel vandoor. Maar nog voor het tweede sein worden we al ingehaald door de trein naar Heerenveen van een half uur later. En die stopt onderweg op alle tussengelegen stations.
“Dit is niet heel erg logisch wat ze nu doen,” zegt mijn machinist. Uiteindelijk komen we 40 minuten te laat aan in Heerenveen. Snel de trein ombouwen en gereed maken voor vertrek, zodat we op tijd kunnen vertrekken.
Ik begin de trein te controleren en kom net voor Wolvega in de eerste klas. Daar zitten twee jongens volledig onderuitgezakt met een identiteitskaart in hun handen. Ze hebben zich niet vooraf in Heerenveen gemeld en ze hangen zonder te betalen brutaal in de eerste klas. Dat schiet mij in het verkeerde keelgat en in plaats van een kaartje voor ze te schrijven vertel ik ze dat ze de trein mogen verlaten en in Wolvega een kaartje mogen gaan kopen.
“Maar we pakken die boete wel, meneer!”
Ik ga geen boete schrijven, uitstappen maar. In eerste instantie weigeren ze dat, maar als ik op het perron ga staan en de machinist via de portofoon laat weten dat we nog even niet verder kunnen, kiezen ze eieren voor hun geld en stappen alsnog uit. Dat gaat natuurlijk gepaard met het nodige aan dreigementen, maar ik heb ze zomaar een boete van 50 euro bespaard! En ik kan weer verder.

Afbeelding
Tijdens de dienst krijg ik een nieuw dienstkaartje. Ik moet nog naar Den Bosch heen en weer, maar door het een en ander aan storingen en uitgevallen treinen mist de tweede conducteur op de DDZ richting Roosendaal. Tenminste, dat denk ik in eerste instantie, want het blijkt dat er door diezelfde verstoringen geen DDZ rijdt in mijn trein, maar een VIRM-IV, waar ik sowieso alleen op mag zitten als conducteur. Maar twintig minuten voor vertrek zie ik dat er niet één VIRM-IV in de trein zit, maar twee. Ik neem contact op met de bijsturing, want naast het feit dat daar wel twee conducteurs op moeten zitten, is het ook nog eens volledig onnodig om zo groot te rijden. De beide stellen moeten echter wel naar Roosendaal (waar ze naartoe op weg waren, maar door de verstoring eerder niet konden komen) om de volgende dag genoeg treinen te hebben voor de maandagmorgenspits, dus krijg ik ze allebei mee en sluiten we in overleg het achterste treinstel af. Op vertrektijd sta ik klaar met een tweede conducteur die het eerste stukje alsnog met me mee gaat en een rangeermachinist, die me beide zullen helpen het achterste treinstel af te sluiten voor reizigers. De trein is er echter nog niet; die komt een minuut na vertrektijd binnen. De reizigers op het perron zijn al door ons geïnformeerd en zodra het achterste stel leeg is, wordt die in opzending gezet, zodat de verlichting uit gaat en de deuren automatisch sluiten en dicht blijven. We kunnen alleen nog niet meteen weg; de trein uit Groningen is te laat en er is geregeld dat we de aansluiting daarvan over nemen. Al met al gaan we vijf minuten na vertrektijd weg. Met de tweede conducteur die mee gaat tot Deventer controleer ik de trein die gelukkig niet al te druk is.

Ik kom een stelletje tegen, waarvan de jongen zijn kaartje niet kan vinden. Ze komen op me over alsof ze hun verleden aan het verbranden zijn. Ze hebben nogal alternatieve kleding aan en als ik hem vraag naar het adres waar ik de boete die ik hem uitschrijf naartoe kan sturen, kijkt hij eerst mij vragen aan en dan zijn vriendin.
“Ik sta momenteel nergens ingeschreven.” Maar ik heb wel een adres nodig en hij zal er voor moeten zorgen dat het betaald wordt, want anders komt hij nog verder in de problemen. Uiteindelijk geeft hij mij het adres van zijn vader en kan ik alles afronden. Ze mogen hun verleden dan misschien verbranden en kiezen voor het ‘vrije leven’, maar over dit soort dingen hadden ze duidelijk niet nagedacht.

In de tussentijd doet onze machinist haar uiterste best om de trein fatsoenlijk van station naar station te krijgen, maar dat kost veel moeite. Het is spekglad op het spoor tussen Zwolle en Deventer. Binnenkomen in Wijhe wil nog wel, het vertrek duurt alleen veel langer. Door het vele vocht dat de spoorstaven zo glad maakt, kost het heel veel tijd om op snelheid te komen. De wielen slippen heel veel door en dat kost naast energie ook tijd, want met slippen kom je lang zo niet zo ver met een omwenteling van een wiel dan normaal. De aankomst in Olst gaat een stuk minder; de machinist heeft de remming al veel eerder in gezet dan normaal om te voorkomen dat we het perron voorbij glijden, maar als we het bord passeren waar ze 90 mag en we nog altijd 120 rijden omdat de remmen te weinig grip krijgen en we doorglijden, besluit ze een snelremming in te zetten. Daarbij worden alle remmen erop gegooid en worden ook de magneetremmen die onder de VIRM zijn aangebracht op het spoor gegooid. Op die manier komen we schokkend tot stilstand, waarvoor ze meteen via de portofoon haar excuses aanbiedt en vertelt waarom. Gelukkig stonden we ruim op tijd stil en kunnen we vervolgens voorzichtig langs het perron van station Olst tot stilstand komen.

Wanneer we in Zutphen aankomen, is onze vertraging al opgelopen tot 10 minuten. In Arnhem zitten we op 12 minuten. Aangezien veel reizigers over willen stappen op de Intercity naar Utrecht en verder, neem ik via de portofoon contact op met de conducteur van die trein. Hij zegt toe heel even te wachten met vertrek, waarna ik de reizigers in mijn trein kan melden dat als ze snel zijn ze de trein naar Utrecht nog kunnen halen. Daar zijn ze duidelijk blij mee:
“Bedankt, conducteur!” en ze rennen weg in grote getalen.
Dan vangt het glibberen en glijden weer aan.

In Nijmegen hebben we vijftien minuten vertraging. De treindienstleider heeft besloten de Sprinter naar Den Bosch voor ons uit te sturen, dus daar hobbelen we achteraan. De machinist roept dat netjes om, terwijl ik twee dames een kaartje sta te schrijven. Toen ik de coupé in kwam lopen stonden ze op en dachten weg te kunnen lopen. Maar ik heb ze door en roep ze terug. Twee paspoorten komen tevoorschijn en ik kan ze op mijn gemak een kaartje schrijven; we rijden toch niet zo hard, dus ik heb de tijd. Als ik even later voorin bij de machinist kom, legt hij me uit dat de treindienstleider heeft toegezegd ons vanaf de enkelsporige spoorbrug bij Ravenstein via het linkerspoor om de Sprinter heen zal sturen.
“Dat is natuurlijk een mooi plan, maar voordat ik die trein weer op snelheid heb...” voegt hij er aan toe. Vanaf Ravenstein rijden we inderdaad linkerspoor en na een snelle stop in Oss mogen we de Sprinter passeren. Eerst een stuk langzaam tot aan het wissel, dan door het wissel en dan proberen op te trekken. Dat kost veel tijd.

Met veel hangen en wurgen komen we uiteindelijk 28 minuten later aan dan gepland in Den Bosch. Ik draag de trein over aan de nieuwe conducteur die hem mee neemt naar Roosendaal en ik loop meteen daarna weg. Ik heb namelijk 29 minuten overstaptijd in Den Bosch om de trein terug naar Zwolle te halen en daarvan is er nu nog 1 minuut over. Maar ik heb al gezien dat de trein iets te laat is, dus ik bel met de Bijsturing om door te geven dat ik even snel naar het toilet ga en mijn water aan ga vullen, want ik moet ook weer twee uur terug. De bijstuurder zal het aan de machinist doorgeven. Wanneer ik vervolgens op het perron aan kom, staat de trein er net twee minuten. Ook die was te laat. Als ik onderweg bij de machinist kom, hoor ik waarom:
“Moet je je voorstellen, tussen Roosendaal en Etten-Leur heb ik 10 minuten vertraging opgelopen. Tien minuten! Het was zó glad, dat ik gewoon niet boven de 70 uit ben gekomen.”

Dus de volgende keer dat je misschien denkt dat blaadjes op de rails een smoesje zijn; dat is echt niet zo. Vocht tussen staal en staal zorgt voor gladheid. Daardoor komt een trein veel moeilijker op snelheid en duurt het langer om ergens te komen.

Terwijl ik onderweg ben met de Sprinter van Enschede naar Apeldoorn komt er een bericht binnen over een beschadigd spoorviaduct tussen Rijssen en Deventer. Een vrachtwagen heeft een spoorviaduct geramd en nu moet een monteur er naartoe om te onderzoeken of de brug ernstig beschadigd is en of de treinen er nog wel veilig overheen kunnen rijden. Of niet. Maar op het moment dat zoiets gebeurt, moet de monteur gebeld worden en eerst naar de specifieke brug toe. In de tussentijd kunnen er om veiligheidsredenen geen treinen overheen rijden; het viaduct zal maar op instorten staan! Op dat moment kom ik in Almelo aan. Via de omroep vertel ik de reizigers alvast dat we misschien niet verder zullen rijden dan Rijssen. In Almelo staat het perron vol met mensen die richting Deventer willen reizen. Zodra iemand me uit de trein ziet stappen, word ik bijna bestormd door mensen die iets willen weten. Dit is echter precies het moment waarop er nog niks te vertellen valt: Het is nog maar net gebeurd en de schade moet nog onderzocht worden. Het kan best zijn dat over vijf minuten de monteur ter plaatse is geweest en de treinen weer veilig kunnen rijden, maar voor hetzelfde geld staat de monteur in de file en duurt het nog een paar uur, zeker als het viaduct echt beschadigd blijkt te zijn. Ik adviseer mensen voor Deventer om bij mij in te stappen en reizigers richting Nijmegen via Hengelo te reizen. Daarna vertrekken we. Net voor Wierden komt het verlossende bericht: Wij kunnen niet verder rijden dan Rijssen, want de monteur is nog niet ter plaatse. Ik adviseer de reizigers voor Deventer via de omroep om in Wierden over te stappen op de trein naar Zwolle. In Wierden aangekomen stroomt de trein zo goed als leeg. Wanneer de trein uit Zwolle binnen is gekomen en de reizigers overstappen op mijn trein roep ik voor vertrek nog een keer om dat we niet verder gaan dan Rijssen en als er dan nog een handvol mensen uit is gestapt, gaan we verder richting Rijssen.

In Rijssen aangekomen blijkt de internationale Intercity naar Amsterdam gedeeltelijk langs het perron tot stilstand gekomen te zijn. Net nadat de melding van het aangereden viaduct doorkwam, kwam de trein uit Berlijn voor het rode sein bij Rijssen tot stilstand. Nadat ik mijn reizigers heb verteld hoe het ervoor staat en ze heb verteld dat zolang ik niks weet ze nog even in de warme trein kunnen blijven zitten, krijg ik te horen dat we nog 20 minuten langs het perron zullen staan en dan terug gaan naar Enschede. Ik praat wat met de Duitse barman van het barrijtuig, die ook zijn schouders ophaalt. “Das passiert,” zegt hij. Inderdaad, kan gebeuren.
Dan gaan er twee deuren open van de Intercity langs het perron en stapt de Nederlandse conducteur uit. Ze openen de deuren voor rokers die op het perron de mogelijkheid krijgen om even te roken. De trein staat er ondertussen al even, dus er komen de nodige mensen het perron op om te paffen. Kort daarna praat ik wat met de conducteur, die me vraagt of ik misschien een reiziger van hem over wil nemen die nogal gepikeerd is en richting Nijmegen wil reizen. Dat wil ik wel, waarna er in de trein omgeroepen wordt of die reiziger over wil stappen. Meteen daarna wordt er in de Intercity omgeroepen dat reizigers voor Zutphen, Arnhem en Nijmegen sowieso beter met mij mee kunnen, om maar onderweg te zijn. Niemand weet hoe lang het nog gaat duren. Dat levert nog veel meer reizigers op die de overstap maken, waarna wij ook kunnen vertrekken richting Enschede. In Hengelo stapt de hele club over op de trein naar Zutphen en gaan wij verder. Kort nadat ik in Enschede aan ben gekomen, komt de melding door dat de monteur het groene licht heeft gegeven; het viaduct is niet beschadigd en de treinen kunnen er veilig overheen rijden.

Conducteur Mike
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Meltrain »

Een mooi inkijkje weer in het leven van de HC. :pos:
Mikos schreef:Ze hebben zich niet vooraf in Heerenveen gemeld en ze hangen zonder te betalen brutaal in de eerste klas. Dat schiet mij in het verkeerde keelgat en in plaats van een kaartje voor ze te schrijven vertel ik ze dat ze de trein mogen verlaten en in Wolvega een kaartje mogen gaan kopen.
Jij zat toch juist in de niet-stoppende IC ([serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal12500[/serie])? Zijn jullie dan speciaal voor die jongens extra gestopt in Wolvega?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Mikos »

Nee, vanwege de werkzaamheden stoppen de Intercity's op alle tussengelegen stations, maar alleen vanuit Heerenveen. De gedachte daarachter is dat reizigers op hun normale vertrektijd uit Leeuwarden kunnen vertrekken met de bus (die er langer over doet om in Heerenveen te komen dan de trein) en dan niet een uur moeten wachten op de trein die eens per uur op tussengelegen stations moeten stoppen. Een stukje service naar de reiziger.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Jef400 »

De beste stuurlui staan aan wal Mikos :wink: dat moet je onderhand wel weten.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8852
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Glibberen en glijden

Bericht door ArrivaBas »

Ik zat een jaar of 5 à 6 geleden met mijn opa en oma in de [serie=Intercity|2016|Groningen - Rotterdam Centraal500[/serie] naar Rotterdam vanuit Zwolle, toen we tussen Ut en Gd in een 'file' belandden, door een spoorloper. Bij Gdg gingen voor de rokers toen ook de deuren open, en dook er een Sprinter voor ons. Bij Rta hadden we +45, en op Rtd kwamen we bekenden tegen in de [serie=Intercity|2016|Dordrecht - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie], die ook vertraging hadden door een aanrijding tussen Gv en Sdm. Uiteindelijk iets van +30 toen we in Ddr aankwamen. Niks ergs gelukkig, maar ik herken de situatie van die Pimpel die bij Rsn de deuren opende.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3267
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Glibberen en glijden

Bericht door marvinkok »

Goed geschreven weer (zoals altijd)
Die zondag was te merken dat het drama was. Reed zelf treinvervangende vervoer tussen Hengelo en Oldenzaal) s avonds en veel reizigers die veel vertraging hadden, maar zo goed als geen enkele wanklank. Door een beetje extra service te verlenen ook nog passagiers die al zeker 3 uur vertraagd waren (bovenop de extra reistijd door het busvervoer in Twente en elders) weer met een glimlach op bestemming gekregen, met een snoepje voor het extra stoppen in de buurt van hun eindbestemming.
Etienne
Donateur
Berichten: 7945
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Etienne »

Weer een aardige inkijk in het leven van een HC
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Chrysa »

Meltrain schreef:Zijn jullie dan speciaal voor die jongens extra gestopt in Wolvega?
Ik hoorde van een conducteur in Breda dat nachttreinen nog wel eens extra in Lage Zwaluwe willen stoppen om onbeleefde zwartrijders eruit te gooien. Weet niet of het waar is of niet, maar als het wel waar is heb je toch een vrij groot probleem als je daar opeens staat.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Aking »

Vroegah werd er nog wel eens midden in het weiland gestopt, maar kom daar tegenwoordig nog maar eens om bij de heren van de veiligheidsjihad :')
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Durashift »

Chrysa schreef:
Meltrain schreef:Zijn jullie dan speciaal voor die jongens extra gestopt in Wolvega?
Ik hoorde van een conducteur in Breda dat nachttreinen nog wel eens extra in Lage Zwaluwe willen stoppen om onbeleefde zwartrijders eruit te gooien. Weet niet of het waar is of niet, maar als het wel waar is heb je toch een vrij groot probleem als je daar opeens staat.
Er zal toch wel een overdekt hokje met een bank staan waar je op kan pitten tot de volgende ochtend?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Aking »

Je weet dat stationsmeubilair zo is ontworpen dat je er niet op kan pitten?
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Chrysa »

In Lage Zwaluwe heb je 2 hokjes boven het spoor waar bankjes staan waarop je wel kan liggen. De deur is er wel uitgehaald dus je ligt wel in de kou.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Durashift »

Aking schreef:Je weet dat stationsmeubilair zo is ontworpen dat je er niet op kan pitten?
Als je écht moe bent kan je best zittend slapen, toch?

Lukt mijn dochter prima in de auto.. :D
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Glibberen en glijden

Bericht door pedaalemmerzak »

Iemand eruit kicken op Lage Zwaluwe is wel erg sadistisch. Maar ja, eigen schuld dikke bult natuurlijk.

Als ik erachter kom dat ik b.v. niet heb ingecheckt oid loop ik altijd zélf naar de conducteur toe, dat maakt al een hoop verschil. Één keer mocht ik op een station waar de paaltjes op het perron staan even inchecken, één keer moest ik er wel uit maar toen was ik er al bijna en deed ik het laatste stukje maar met de bus.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Daniel »

Mooi inkijkje weer :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Glibberen en glijden

Bericht door JWM »

Chrysa schreef:In Lage Zwaluwe heb je 2 hokjes boven het spoor waar bankjes staan waarop je wel kan liggen. De deur is er wel uitgehaald dus je ligt wel in de kou.
Ik zou op zoek gaan naar het huis van Chrysa. Naar het schijnt kan je gewoon naar binnen door het kingsize kattenluik.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Chrysa »

JWM schreef: Ik zou op zoek gaan naar het huis van Chrysa. Naar het schijnt kan je gewoon naar binnen door het kingsize kattenluik.
En waarom heb je nou juist die post onthouden? :')
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Glibberen en glijden

Bericht door VIRM »

@Mikos: dank weer voor he tinkijkje vanuit het gezichtspunt van een HC. :) He tis inderdaad weer opvallend dat het lekker glad is: zo was mijn VIRM laatst tussen Haarlem en Heemstede lekker aan het shaken en kwamen we maar niet lekker op gang.
Beul van de blindegeleidelijn
PHS

Re: Glibberen en glijden

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Durashift »

ATB maakt toch van hetzelfde remsysteem gebruik?
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Durashift »

JWM schreef:
Chrysa schreef:In Lage Zwaluwe heb je 2 hokjes boven het spoor waar bankjes staan waarop je wel kan liggen. De deur is er wel uitgehaald dus je ligt wel in de kou.
Ik zou op zoek gaan naar het huis van Chrysa. Naar het schijnt kan je gewoon naar binnen door het kingsize kattenluik.

:mrgreen:

+ snelle auto voor de deur :?:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Aking »

Mikos schreef:“Nu zijn het weer blaadjes die de oorzaak van de vertraging zijn” heb ik veel voorbij zien komen
Dat is toch ook zo?

Verder wel een leuk verhaaltje!

Oh en:
Ik ga geen boete schrijven
Ik ben in shock!
de boete die ik hem uitschrijf
terwijl ik twee dames een kaartje sta te schrijven
Gelukkig *O*
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Chrysa »

Durashift schreef: + snelle auto voor de deur :?:
Was het maar zo. :p
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Mikos »

olof schreef:Grijpt de ATB hier niet automatisch in dan?
De ATB grijpt alleen in wanneer je niet aan het remcriterium voldoet en dat deed ze wel; er werd volop remvermogen gevraagd. Het werd alleen niet geleverd. Zodra de ATB wel ingrijpt, gebeurt er bij gladheid nog weinig, want het zijn dezelfde, doorslippende remmen die de trein niet tot stilstand weten te brengen.

Een ontsporing zul je er niet zo snel door zien gebeuren; alles kan het dubbele hebben van dat wat veiligheidshalve verwacht wordt. Zo kun je met 80 door een 40-wissel knallen. Het is alleen niet zo comfortabel en op termijn zal zowel het wissel als de trein kapot gaan, maar het kan eventueel wel.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Chrysa »

En hoe zit het met het extra stoppen om lastige mensen de trein uit te krijgen? :p
Gebeurt dat vaak of is het maar af en toe (of helemaal niet)?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten