Pagina 152 van 266

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: za 02 mar 2019, 20:54
door Mikos
Doorgegeven. :pos:

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: za 02 mar 2019, 20:55
door Hainje
VIRM 8701 1e klasse beneden bij deur 17/18, zijn in twee ramen de tag "FDS" gekrast. Misschien nog wel bij meer ruiten, ik maak straks nog wel even een rondje door de trein.

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: za 02 mar 2019, 21:05
door Mikos
Heeft weinig zin, dat soort dingen gaan bij gepland onderhoud mee.

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: za 02 mar 2019, 21:12
door trolly
Daarnaast: als Hainje een rondje door die trein maakt is er daarna waarschijnlijk geen hele ruit meet over... :|

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: za 02 mar 2019, 21:29
door Hainje
Mikos schreef:Heeft weinig zin, dat soort dingen gaan bij gepland onderhoud mee.
Dan ga ik mij de energie besparen.
trolly schreef:Daarnaast: als Hainje een rondje door die trein maakt is er daarna waarschijnlijk geen hele ruit meet over... :|
(A)

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: za 02 mar 2019, 22:40
door Chrysa
Trein 2278 is bij vertrek uit zowel Amsterdam Centraal als Sloterdijk vol met staplaatsen op de balkons, door de gehele trein.

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: za 02 mar 2019, 23:43
door Mikos
Doorgegeven. :pos:

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: zo 03 mar 2019, 19:27
door candelaer
Wifi in de 7650 doet het niet. Mn telefoon kan heel het netwerk niet zien. OBIS schermen laten ook geen reisinfo zien, alleen een foto van een VIRM.

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: zo 03 mar 2019, 19:58
door Mikos
Was reeds bekend. :pos:

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: zo 03 mar 2019, 20:19
door candelaer
En we gaan nog even verder: in de 4065 kan ik wel verbinden met het netwerk maar krijg ik de inlogpagina niet geopend

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: zo 03 mar 2019, 20:26
door Mikos
Heb je er een deurnummer bij voor me? Daar vraagt men mij tegenwoordig specifiek naar.

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: zo 03 mar 2019, 20:41
door candelaer
Laat maar, na een kwartiertje rijden nogmaals geprobeeed en toen wel gelukt. Zal wel aan mn telefoon hebben gelegen.

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: zo 03 mar 2019, 20:49
door Mikos
Vaak is het zo dat tijdens een stationnement de verbinding niet te vinden is. Zodra de trein rijdt komt die dan ineens wel tot stand. [/gratis tip]

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: di 05 mar 2019, 09:35
door waldo79
Scherm 11158 bij spoor 3a te Geldermalsen vertoont geen teken van leven. Dit lijkt al langer zo te zijn.

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: di 05 mar 2019, 10:19
door waldo79
En de 11728 gepland met ICM4 levert staanplaatsen op tussen Ut en Gvc.

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: di 05 mar 2019, 12:08
door Mikos
Doorgegeven. Schermen die al langer defect zijn (meestal voorzien van een witte Defect-sticker rechtsonder op het scherm) liggen bij ProRail, die geeft er niet de juiste prioriteit aan. Daarover is al flink aan de bel gehangen door NS, maar het levert tot nu toe nog niks op.

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: wo 06 mar 2019, 07:31
door Meltrain
In stel 4088 werkt de WiFi erg slecht in het gedeelte tussen van deur 2 en deur 3.

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: wo 06 mar 2019, 11:49
door Mikos
Doorgegeven. :pos:

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: wo 06 mar 2019, 12:52
door umbusko
Ik weet niet of je hier iets mee kunt, maar ik heb het gevoel dat er nog wel iets verbeterd kan worden aan de communicatie aan (en door) conducteurs over verstoringen op andere trajecten. Zo zit ik nu in de 3944, waar de conducteur heel vriendelijk is (hij heeft zelfs een badge met "uw gastheer" :lol: ) en goed omroept, maar desondanks klonk te Rm vrolijk dat er kon worden overgestapt op de stoptrein naar Vl - Nm (wat het OBIS-scherm ook aangaf) ... terwijl daar door een storing tot 14.30 geen treinen rijden tussen Br en Vry. Nou had ik dat van tevoren gezien, maar als ik nietsvermoedend hier had willen overstappen richting Nm, was dat welkome informatie geweest, zeker omdat het alternatief voor sommigen is lekker te blijven zitten tot Ht.

Een gerelateerde opmerking/suggestie: ik merk de laatste tijd vaak dat bij omroepen precies de aansluitingen worden voorgelezen zoals ze op het OBIS-scherm staan, terwijl daar nog wel eens krappe (maar prima haalbare) aansluitingen worden weggelaten (met name bij vertraging van de eerste trein waardoor de overstap van 3 minuten slinkt naar 1 of zo) of de informatie niet compleet is. Zo'n omroep voegt natuurlijk niets toe, terwijl juist een aanvulling op het scherm heel welkom is.
Nou snap ik dat dat afhankelijk is van de conducteur en dat daar misschien niet veel aan kan worden gedaan, maar het zou fijn zijn als die schermen dan zo informatief mogelijk waren. In de 3600 in Ht (richting Rsd) wordt altijd IC Eindhoven getoond en dus ook omgeroepen, terwijl het voor mij relevant is of dat de IC Eindhoven - Maastricht, IC Eindhoven - Heerlen of IC Eindhoven - Venlo is. Of men toont IC Utrecht - Amsterdam, maar waarom niet IC Utrecht - Amsterdam - Alkmaar of Utrecht - Amsterdam - Enkhuizen? Of in de 6600 in Nm staat er Stoptrein Boxmeer. Maar waarom niet Stoptrein Boxmeer - Venray, of stoptrein Boxmeer - Venlo - Roermond. In al die gevallen past het volgens mij op dezelfde regel op het scherm en het is heel veel informatiever. Zeker ook omdat de eindbestemming op de trein staat. Dus concrete vraag: zouden bij overstappen zoveel mogelijk óók de eindbestemmingen getoond kunnen worden?
(Nog maar een voorbeeld: ik reisde laatst met anderen van Nm naar Ehv. In Ht omroep: overstappen voor IC Ehv. Zou je denken: wat kan nog problemen opleveren? Nou, aan het perron staat de IC naar Mt. Reisgenoten: "Huh? Moeten we deze hebben?". Was er nou "overstappen voor IC Ehv-Mt" omgeroepen, dan was meteen duidelijk geweest dat dat de juiste trein was.)

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: wo 06 mar 2019, 13:20
door Mikos
De informatie op de OBIS-schermen is statisch; deze toont altijd de maximaal 4 meest gemaakte overstappen. Omdat het statisch is, maar wel wordt gekoppeld aan het al dan niet op tijd rijden van de trein waarin het wordt getoond, vervallen in deze Overstapstaat (die je op de OBIS-schermen ziet, maar die ook de HC aangeleverd krijgt, daarom zijn ze hetzelfde) de krappe aansluitingen vaak al zodra er 1 minuut vertraging wordt verwacht bij aankomst. Over dat geheel heb ik een mening; ik heb de Overstapstaat nog nooit gebruikt en gebruik het veel dynamischer alternatief, waardoor mijn omroepberichten (naar mijn mening) beter aansluiten op de praktijk en de huidige situatie. Een overstapstaat is echter wel weer heel handig als je ergens niet vaak komt en het meer een beetje gissen is naar wat daar de gebruikelijke overstapmogelijkheden zijn. Maar heeft dus bovenstaande, negatieve bijwerking.

Er is intern al eens uitgevraagd waarom dat niet met eindbestemmingen wordt gewerkt in de overstapstaat, maar met tussengelegen punten (op Sloterdijk kun je bijvoorbeeld overstappen op de IC naar 'Zaandam, Alkmaar' en niet op de IC naar Den Helder. Daar kwam een heel theoretisch verhaal op terug, wat weer gekoppeld is aan het statische van het systeem; bij werkzaamheden of verstoringen toont het scherm dan IC Den Helder, terwijl die in theorie slechts tot Zaandam zou kunnen rijden. Wat heel inconsistent niet overeenkomt met de situatie in Roermond, want dan zou daar ook 'Stoptrein Venlo' moeten staan, in plaats van 'Stoptrein Venlo, Nijmegen'.

Tot zover de statische Overstapstaat. Ik denk niet dat daar in de nabije toekomst iets aan gaat veranderen.

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: wo 06 mar 2019, 13:25
door Milco
Dat valt mij ook geregeld op inderdaad, of dat er een overstap wordt genoemd op een Sprinter terwijl de Intercity naar dezelfde plaats rijdt, bijvoorbeeld in Lelystad in de IC richting Zwolle: "U kunt hier overstappen op de Sprinter naar Zwolle.", terwijl de IC daar al heenrijdt. Liever hoor ik omroepen dat je kan overstappen op de Sprinter naar Dronten en Kampen Zuid.

Ander dingetje: ik weet niet of ik hier goed zit en of Mikos hier überhaupt iets mee kan, maar bij het plannen van een reis in de reisplanner op de website van NS valt het mij op dat het materieel er nog wordt vermeld dat er de vorige dag heeft gereden. Voorbeeld: als ik voor morgen om 9:00 een reis plan van Almere Centrum naar Amsterdam Centraal dan wordt er vermeld dat de Intercity van 9:02 met ICM-IV rijdt, terwijl hij daar vandaag mee reed en het morgen zomaar een drietje zou kunnen zijn. Hetzelfde gebeurt met de andere treinritten.

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: wo 06 mar 2019, 13:34
door umbusko
Ja, en dan mensen die denken dat ze moeten overstappen voor Zwolle. :mrgreen:

@Mikos: Hm, jammer, maar bedankt voor het uitgebreide antwoord! :)

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: wo 06 mar 2019, 13:36
door Z2N
Je hebt ze, hetzelfde gebeurt vaak genoeg in Amersfoort voor de richting Zwolle. (A)

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: wo 06 mar 2019, 13:53
door Meltrain
Milco schreef: Ander dingetje: ik weet niet of ik hier goed zit en of Mikos hier überhaupt iets mee kan, maar bij het plannen van een reis in de reisplanner op de website van NS valt het mij op dat het materieel er nog wordt vermeld dat er de vorige dag heeft gereden. Voorbeeld: als ik voor morgen om 9:00 een reis plan van Almere Centrum naar Amsterdam Centraal dan wordt er vermeld dat de Intercity van 9:02 met ICM-IV rijdt, terwijl hij daar vandaag mee reed en het morgen zomaar een drietje zou kunnen zijn. Hetzelfde gebeurt met de andere treinritten.
Toont de reisplanner niet gewoon de geplande inzet?

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: wo 06 mar 2019, 13:55
door Milco
Zou kunnen, maar ik vind het dan wel frappant dat het overeenkomt met de inzet van een dag geleden. Tijd geleden had ik hetzelfde tussen een vrij- en zaterdag en ook daarbij kwam het materieel precies overeen... Dat klopte dus overduidelijk niet.