Doorgeefluik

Heb je ergens een fout in de reisinformatie, een goedkoop treinkaartje, of een bug in je OV app gezien, meld het dan hier.
Pim-AllianceB95
Berichten: 967
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » zo 22 sep 2019, 22:30

Dank u, ik zal actief melden (en voor mezelf maar een rol meenemen misschien, je weet maar nooit :mrgreen: ) Fijne vakantie!

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 11267
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor Aking » zo 22 sep 2019, 22:33

Normaalste zaak van de wereld op de balkans, daar plunderen de zigeuners het pleepapier dus heeft iedereen altijd z'n eigen zakdoekjes bij zich *O*
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 4570
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor Mikos » zo 22 sep 2019, 23:20

Het Doorgeefluik is komende week gesloten, met ingang van nu. Zodra er weer meldingen gemaakt kunnen worden, meld ik dat hier. Het heeft, zoals altijd, geen zin om hier in de tussentijd toch melding te maken; zaken kunnen al gemeld zijn en zelfs opgelost.

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2367
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor marvinkok » zo 22 sep 2019, 23:21

Z2N schreef:Tijd voor een praktische vraag: is er wel rekening gehouden met de stremming op Dv-Aml in de materieelplanning rond Zl dit weekend? Van een aantal mensen heb ik te horen gekregen dat treinen overvol waren (572 (ICM-6), 674 (ICM-6)), en mijn 576 (ICM-4) is ook heel gezellig vol. Daar gaat toch iets gruwelijk mis vandaag, wat door geen enkele verstoring verklaard kan worden.
Afbeelding

Wat Keolis betreft wel, die rijden het hele weekend maximale lengte. Dit keer is namelijk door NS wel aangegeven dat er flink wat omreizigers te verwachten waren.
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 11267
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor Aking » zo 22 sep 2019, 23:24

Het doorgeefluik (12903) is kapot, meldingen schijnen niet door te komen...
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Post
Berichten: 533
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor Post » ma 23 sep 2019, 09:37

Ja zonder locatie kunnen we daar natuurlijk niks mee :N

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 4570
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor Mikos » zo 29 sep 2019, 11:39

Het Doorgeefluik is vanaf heden weer geopend. Nog een keer een reminder van de meldingsvoorwaarden, zoals ze ook altijd in de openingspost van dit topic terug te vinden zijn:

Korte samenvatting meldingsvoorwaarden:
Reisinformatieborden op de stations en perrons hebben allemaal een 5-cijferig nummer onder het scherm. Dat nummer heb ik nodig om melding van een defect te kunnen maken, net als station en locatie.
Afbeelding
Wanneer er, vaak rechtsonder, reeds een sticker met het woord "Defect" opgeplakt is, is er al melding gemaakt en hoeft dat niet nog eens gedaan te worden. ProRail heeft nog altijd problemen met de leverancier van de borden die niet kan leveren, dus het kan nogal lang duren voordat een storing verholpen is. Indien mogelijk graag een foto van het defecte scherm, dat maakt doorgeven veel makkelijker; daar vraagt de storingsorganisatie om.

Van roltrappen en liften heb ik ook een specifieke locatie nodig en voor de roltrappen zelfs of ze opgaand of neergaand zijn en van of naar welk perron. Elke roltrap en lift heeft een eigen nummer (bijvoorbeeld LIF0001), dat is aangebracht op de zuil met groen of rood licht bij roltrappen en in de lift zelf. Geef dat nummer er alsjeblieft bij.

Staat een klok stil? Geef dan de locatie door én of de verlichting van de klok wel of niet brandt. Daarin zit namelijk verschil voor de monteurs.

OV-Chipkaartpoortjes en -paaltjes hebben ook allemaal een sticker met een nummer dat ik nodig heb om een probleem door te kunnen geven. Deze zijn aangebracht onder de groene pijl of rode kruis op het poortje en onder het scherm op een paaltje. Ook altijd de precieze locatie doorgeven, gaarne.

Storingen in of aan treinen altijd voorzien van het dichtstbijzijnde deurnummer, anders wordt het zoeken naar een speld in een hooiberg. Stelnummer, dichtstbijzijnde deurnummer, welke klasse, precieze locatie én duidelijke omschrijving van wat het probleem precies is.

Geen schoonmaakgerelateerde zaken, aub. Dergelijke zaken kunt u tweeten @HagoRailService.

Graffiti geef ik niet door, dat kun je zelf doen middels de app Graffiti Vrij die te downloaden is voor Apple/iOS en Android. Melding maken kan door het ter plaatse maken van minimaal 2 foto's, waarvan 1 van het treinstelnummer en 1 van de graffiti zelf. Foto's kunnen niet achteraf toegevoegd worden, dus maak de melding direct ter plekke.

Drukke treinen kan ik alleen doorgeven wanneer de trein planmatig te kort is. Dat wil zeggen: Een trein hoort uit 4 bakken te bestaan, er rijden ook 4 bakken, maar desondanks moeten er toch mensen op stukker langer dan 20 minuten staan. Horen er 6 bakken te rijden en rijden er maar 4? Dan is dat geen planmatige inzet en kan ik de melding niet doorzetten. Houd ook rekening met het feit dat staan er tegenwoordig bij hoort, vooral op korte stukken. Hoe kom je erachter of een trein op planmatige lengte is of niet? Plan je reis in de Reisplanner Xtra-app en bekijk de reis op ritniveau, hier staat bovenaan aangegeven uit hoeveel bakken de trein planmatig hoort te bestaan en of de trein korter is, wat je kunt zien door te kijken naar de tekening van de trein. Momenteel is er de melding "Kortere trein, extra druk" of "Mogelijk extra druk" die weergeeft dat een trein kleiner rijdt dan gepland. En kijk ook even naar de verstoringen die er op dat moment zijn; vaak reizen reizigers dan via andere routes en kunnen bepaalde treinen drukker worden dan normaal. Ook dan heeft doorgeven geen zin.

Waarom al die specifieke voorwaarden? Dat zijn de zaken die de storingsorganisatie van mij vraagt om een melding aan te kunnen nemen en iemand aan te sturen het probleem op te lossen. Voor al die kleine dingen is een reden; een monteur weet op voorhand al waar hij of zij moet zijn én kan door specifieke details vooraf al inschatten wat het probleem gaat zijn.

En vergeet niet: Ik ben slechts een Doorgeefluik. Ik ben niet verantwoordelijk voor het oppakken van storingen, ik krijg over het algemeen geen terugkoppeling en kan vaak ook niets zeggen over de voortgang van het probleem.

umbusko
Berichten: 929
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor umbusko » zo 29 sep 2019, 12:01

Ik heb een melding van gisteren rond een uur of elf ‘s avonds, neem aan dat het nog steeds actueel is. De klok in Tilburg op spoor 1, het meest richting Breda, staat aan beide kanten stil op twaalf uur. De verlichting deed het wel.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10081
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor Hainje » zo 29 sep 2019, 12:11

Dat is denk ik een bewuste actie, want die staat al zo'n 2 jaar op 12u.
Iedereen probeert maar stabiel te zijn, maar het leven is nu eenmaal borderline.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 4570
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor Mikos » zo 29 sep 2019, 12:29

Is dat een vrijstaande klok of hangt hij aan een TBP?

umbusko
Berichten: 929
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor umbusko » zo 29 sep 2019, 12:49

Het is een losse klok.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 4570
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor Mikos » zo 29 sep 2019, 12:58

Doorgegeven. :pos:

umbusko
Berichten: 929
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor umbusko » zo 29 sep 2019, 14:44

umbusko schreef:Sinds Arriva vorige week de vertrektijd uit Rm een minuut heeft vervroegd, komt bij mij de overstap van de 800 of de 2900 uit Mt op de 32200 naar Vl en Nm niet meer uit de reisplanner. (Die is nu 2 minuten geworden.)

Is hier trouwens al een update over? #durfttevragen

We leven nu immers al vier weken in het huidige wijzigingsblad en nog altijd doet de reisplanner alsof deze overstap niet bestaat, terwijl OBIS en daarmee ook de conducteurs doen alsof hij wel bestaat (en hij in de praktijk ook bestaat). Het is met name jammer voor de reizigers die volledig op de reisplanner vertrouwen en voor de mensen die de laatste verbinding naar Venlo willen hebben, want die moeten nu 20 minuten eerder weg uit Maastricht omdat ze anders geen poot hebben om op te staan bij het missen van de aansluiting.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 4570
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor Mikos » zo 29 sep 2019, 14:53

Nee, ik heb het doorgegeven en men ging er mee aan de slag. Dat gaat verder volledig buiten mij om. Ik kan het nog een keer navragen, maar in principe hoor ik daar verder niks op.

umbusko
Berichten: 929
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor umbusko » zo 29 sep 2019, 15:05

Snap ik! Ik maak er wel een topic voor aan op het NS-forum, daar zijn wat meer pitbulls die druk uitoefenen. :wink: Ik wil het doorgeefluik ook weer niet te veel belasten!

Blijkbaar is de reisplannerafdeling niet zo snel, want ik zie ook nog geen veranderingen in eerdere meldingen (zoals treinen Herzogenrath-Maastricht van spoor 1 in Herzogenrath en in- en uitchecken in België). :roll:

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 4570
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor Mikos » zo 29 sep 2019, 15:17

In- en uitchecken in België zou afgelopen week al opgelost moeten zijn. En ook Herzogenrath is al behandeld, daar gaf men aan dat het om een buitenlands station gaat dat eigenlijk verder niet in de reisinformatie voorkomt. Dus is standaard vermelding 'Spoor 1'. Daarover wordt intern gediscussieerd.

Er zijn wel meer dingen die al dan niet behandeld worden naar aanleiding van een melding hier. Maar ofwel worden er zaken behandeld die ik hier niet kan of mag delen, ofwel volg ik de afhandeling verder niet. Ook ik heb meer te doen :wink:

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7547
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor Z2N » zo 29 sep 2019, 21:11

VIRMm 9417, deur 17/18: het licht op het balkon blijft uit, terwijl het elders wel aan staat. Heerlijk donker, maar niet helemaal de bedoeling.
Elke dag met de drukste buslijn van Nederland.

Flickr!

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 4570
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor Mikos » zo 29 sep 2019, 21:48

Doorgegeven. :pos:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41435
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor Suus » zo 29 sep 2019, 22:02

Afbeelding

Scherm 30033 te Utrecht Centraal in de hal tussen spoor 14/15 en 18/19.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 4570
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor Mikos » zo 29 sep 2019, 22:06

Deuregem'n :pos:

umbusko
Berichten: 929
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor umbusko » ma 30 sep 2019, 10:15

Ben ik weer! Ik heb nog een suggestie waarvan ik hoop dat jij weet waar je hem kunt droppen. :)

Tijdens de werkzaamheden afgelopen weekend tussen Maastricht en Sittard vertrokken de treinen Heerlen-Amsterdam vanaf spoor 1b in Sittard. (Op 2b stond de kerende 800, op 2a de kerende 32500 en 3 werd gebruikt voor de 32400, Asd-Hrl ging ook via 1). Op zich prima, alleen reden de treinen daadwerkelijk helemaal door tot aan spoor 1b, wat ervoor zorgde dat je vanaf de trap nog zo'n 100 meter moest lopen tot de achterkant van de trein (die in mijn geval met VIRM-8 reed). Omdat er geen overkapping is en het regende, stond iedereen nog op de trap. Het zou een stuk handiger zijn wanneer deze treinen gewoon op geheel spoor 1 gepland zouden kunnen worden. :Y Uiteraard kan dat niet wanneer je van plan bent het kruiswissel te gebruiken, maar daar was door de kerende treinen op 2a en 2b überhaupt geen sprake van. (Ik hoop trouwens dat wat ik wil bakbordtechnisch kan, dat weet ik niet helemaal zeker.)

JordiBrabant
Berichten: 460
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Doorgeefluik

Berichtdoor JordiBrabant » ma 30 sep 2019, 10:38

De twee spotjes boven de wasbak van het toilet van treinstel 2957 zijn defect.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 4570
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor Mikos » ma 30 sep 2019, 10:45

Spotjes doorgegeven. Het verhaal in Sittard heb ik ergens neergelegd, maar of ik er een reactie op ga krijgen is een tweede. :pos:

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 5622
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor ArrivaBas » wo 02 okt 2019, 15:41

In treinstellen 2229 en 2212 is de omroep doofstom.
22-11-2019: Trein 4.379 km, Bus 259 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!

Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1, Mercedes-Benz Citaro C2 en Solaris Urbino III en IV. Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3, NPZ en Talent 3

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 4570
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor Mikos » wo 02 okt 2019, 16:34

Doofstom als in niet hoorbaar? Een beetje uitgebreider maakt het een stuk makkelijker dingen door te zetten.


Terug naar “Vragen & Meldingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten