Smoesjes

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Smoesjes

Bericht door gliderfighter »

Smoesjes

De buschauffeur. Soms voel je je bijna een schrijver.. Het is misschien een beroep waar je "alleen maar MBO voor gedaan hoeft te hebben", maar het is meer dan een bus besturen. Passagiers zijn mensen, net zoals je zelf bent. Je werkt in het OV, Openbaar Vervoer. Je kunt dus iedereen tegenkomen, in allerlei toestanden. Alhoewel soms de manier van communiceren van universiteits niveau is, er hoeft maar 1 verkeerd woordje in je zin te zitten en het feest begint. Iedereen heeft een vervoersbewijs nodig, maar toch hebben sommigen smoesjes.

Contant geld, dit willen wij zo snel mogelijk van de bus af hebben. In de stadsbussen, de streek Citea’s en de Volans bussen, hebben we een pinapparaat. Terwijl ik bij halte Rompertpassage sta, komt een man de bus binnen. Hij wil graag een enkele rit kopen en legt zijn hele hand op de toonbank. De halte is op de weg en verkeer achter mij kan niet inhalen, door de bomen en stoepranden. Ik zie dat de man muntjes van 5 en 10 cent op de toonbank legt. Ook dit moet ik aannemen, ook al doe ik het liever niet. Na snel rekenen is het uiteraard precies genoeg (€3.70) en stempel ik zijn kaartje. Is het leuker om het zo te doen?

De buschauffeur die zich een schrijver voelt? Het smoezenboekje, een figuurlijk boekje waar alle smoezen in komen te staan. Wij verkopen een enkele ritkaart en een dagkaart. Zoals de naam al zegt, een ritkaart is voor een enkele rit en wanneer je uitstapt, is het niet meer geldig. Zo ook deze avond. Ik mag de bus naar Kruiskamp besturen in de avonduren, de 306 vanuit Uden is zojuist aangekomen. Een man komt naar de bus en stapt in en laat vlug zijn kaartje zien, vaak reden om het kaartje beter te bekijken. Met duidelijke letters staat er “Ritkaartje”. Ik leg de man uit dat dit enkel voor zijn vorige busrit van de 306 was en dat hij dient in te checken, of een nieuw kaartje koopt. “Maar dit kaartje is 1 uur geldig!” Op het kaartje staat inderdaad een datum, maar een tijd ontbreekt. Op de achterkant van het kaartje staat inderdaad dat het kaartje voor een enkele rit geldt. Met veel gezucht en gesteun, gooit hij een briefje mijn kant op. Het is even zoeken op de grond, maar daarna krijgt de man zijn benodigde kaartje. Het was het proberen waard, toch?

Kinderen van 0 t/m 4 jaar reizen gratis met de bus, bij aankoop van een dagkaartje of inchecken met een OV-chipkaart mogen er 2 kinderen t/m 11 jaar mee. Met de 136 reis ik naar Den Bosch vanuit Tilburg. Bij de halte Paulus Potterplein komt een vrouw met 4 kinderen, waarvan 1 duidelijk ouder dan 11 is, en de wens 1 dagkaartje te kopen binnen. De vrouw spreekt moeilijk Nederlands en vraagt of ik Engels kan, ja hoor! Dat lukt haar toch niet en ze vraagt of ik het dan in het Duits kan, ja hoor! Ook dit mag niet lukken, dus vraagt ze of ik Turks kan, helaas, dat gaat hem toch echt niet worden. De vrouw probeert met veel smoesjes toch te gaan zitten, maar na enkele minuten geeft ze op en koopt alsnog het kaartje. Ze had “toevallig” wel 12 euro klaarliggen. Was te proberen, toch?

Dit is natuurlijk niet de enige. Kaartjes van andere dagen komen langs, het moment dat je het kaartje beetpakt om te kijken stappen ze soms al uit, het werkt toch niet. Soms kan het uiteraard voorkomen dat een chauffeur zijn stempel vergeet. Niet handig, maar met pen wordt er dan een datum op geschreven. Op Veghel busstation wacht ik met de 158 op vertrek richting Den Bosch. De 305 vanuit Eindhoven heeft een overstapper voor mij en deze komt al stampend en boos mijn kant op. Gezellig! De chauffeur van de 305 heeft met pen een datum op het kaartje gezet, omdat hij zijn stempel was vergeten. De passagier eist dat ik hem een nieuw kaartje geef, mét stempel. Uiteraard ben ik geen wisselkantoor en leg hem dit dan ook uit. Hij heeft zijn redenen hiervoor, maar ik zet een stempel op zijn huidige kaartje en hij is min of meer tevreden. Weer een tevreden klant! Wat kan het soms toch allemaal makkelijk.

We schrijven tijdens de nasleep van de sneeuwbuien deze maand. Ik ben de allereerste lijn 156 richting Eindhoven op deze zondagochtend. De lijn vind ik de mooiste lijn van allemaal. Je rijdt heerlijk tussen de weilanden en nu word ik beloond. Het gras is helemaal wit en de zon komt bijna rood boven de horizon en bomen uit, genieten. Uiteraard doet de gladheid mij niets, ik rij rustig door en ben overal mooi op tijd. Bij iedere passagier zeg ik wel iets van een welkom, ze zijn tenslotte te gast in mijn bus. De meesten zeggen iets terug, anderen negeren je, maar anderen laten even weten wat je moet doen. Een oudere vrouw stapt op het Raadhuisplein in Son in, ik groet haar maar krijg een andere reactie terug; ”Ik moet om 17 over de trein hebben.” En ze gaat zitten. Achtergrond informatie: Ik moet volgens dienstregeling om :15 aankomen. Voor degene die Eindhoven CS kennen, 2 minuten is krap, zeker met de gladheid. Ik ga geen extra moeite doen om dat te halen. Soms wil je wel dat extra beetje service verlenen, maar ik rij wat ik mag en kan rijden en dan houdt het ook op. Met een volle bus kom ik met -1 aan op het station.
PHS

Re: Smoesjes

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Smoesjes

Bericht door Daniel »

Fraaie smoesjes inderdaad, mensen blijven het toch proberen :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Smoesjes

Bericht door gliderfighter »

olof schreef:Leuk verhaal! Prachtige smoesjes :mrgreen:

Heb je als buschauffeur ook bevoegdheden als boa om boetes te kunnen uitdelen of is rol alleen maar lijdelijk?
Ik kan/mag geen boetes uitschrijven. Ik moet wel toezien dat reizigers een vervoersbewijs hebben en kan indien nodig de BOA's inschakelen.
NintendoC
Berichten: 424
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Smoesjes

Bericht door NintendoC »

Leuke column weer.

Fatsoen is vaak ver te zoeken. Je groet een buschauffeur als je de bus instapt en groet/zwaait weer even als je uitstapt. Dat asociale gedrag van ik moet :17 de trein hebben mag ze lekker achter de geraniums gaan verkondigen. Mooi beroep, mag je trots op zijn!
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Smoesjes

Bericht door Chrysa »

NintendoC schreef:. Dat asociale gedrag van ik moet :17 de trein hebben mag ze lekker achter de geraniums gaan verkondigen
Dat doe ik ook op plaatsen waar ik onbekend ben hoor. "Weet u of ik de trein van 17 over nog kan halen?" of "Hoe laat zijn we op het station?" wordt altijd vriendelijk op gereageerd bij mij... Zeg dan ik iets fout? :oops:
NintendoC
Berichten: 424
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Smoesjes

Bericht door NintendoC »

Chrysa schreef:
NintendoC schreef:. Dat asociale gedrag van ik moet :17 de trein hebben mag ze lekker achter de geraniums gaan verkondigen
Dat doe ik ook op plaatsen waar ik onbekend ben hoor. "Weet u of ik de trein van 17 over nog kan halen?" of "Hoe laat zijn we op het station?" wordt altijd vriendelijk op gereageerd bij mij... Zeg dan ik iets fout? :oops:
Nee, maar jij groet dan ook gewoon eerst op een fatsoenlijke wijze de chauffeur. Het ging mij meer om het verzoek/eis bij de chauffeur neer te gooien zonder enige fatsoenlijke omgangsvormen in acht te nemen.
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Smoesjes

Bericht door frankberg19 »

Er zit dan ook wel verschil tussen: Ik moet de trein van 17 over hebben, of Goedemiddag, haal ik de trein van 17 over nog?
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Smoesjes

Bericht door gliderfighter »

Precies. Zoals ik zei, ik verwelkom iedere instapper. Als ik dan enkel dat stuk tekst terug krijg, dan is dat uiteraard niet netjes.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten