Carnaval

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Carnaval

Bericht door gliderfighter »

Carnaval

Het feestje van het zuiden, iedereen gaat los en lang leve de lol. Overal zijn activiteiten, mensen komen van ver en er zijn allerlei omleidingen.

Ik werk niet alle dagen van carnaval, maar wel een van de drukste dagen. We beginnen al op woensdag met een normale rij dienst, maar op donderdag en vrijdag verkoop ik kaartjes met een mobiel verkooppunt; Dit busje staat normaal op Schiphol voor de keukenhof, maar is nu omgestickerd. We verkopen hier de passe-partout, hiermee kun je 5 dagen lang, met alle bussen van Arriva in Brabant reizen voor maar 10 euro, inclusief alle nachtbussen.

Op zaterdag begint het echte feest, ik mag gaan rijden. Omdat ik een dagdienst heb, begin ik pas iets na 12. Ik begin met lijn 9 naar Vught, waar op CS een groepje dames van boven de rivieren, al klaar in carnavals kledij en koffers, op weg naar het hotel zijn. Ze stappen in en vragen mij te waarschuwen bij het Van der Valk hotel, ik kan niets beloven, maar ik zal het proberen. Bij de halte aangekomen, doen de vrouwen niets. Ik stop en laat ze weten dat dit de halte is. "Maar dit is Van der Valk Nuland niet?!" Ja, dan was lijn 90 de bus die u nodig had, niet 9. Ze stappen weer uit, om terug te keren naar het CS. Het is duidelijk te merken dat het druk is, alles rijdt met vertraging en alle bussen zitten overvol. Als ik richting Maaspoort ga met lijn 8, kom ik veel overvolle bussen tegen. Er zijn versterkingen, maar die zijn helaas niet genoeg voor deze enorme drukte. Als ik vanaf Maasoever vertrek, hou ik het tempo hoog, het zal druk gaan worden. Zo blijkt, bij iedere halte verkoop ik meerdere kaartjes, gelukkig hebben veel mensen het passe-partout, waardoor ik alleen hoef te stempelen. Met 8 minuten vertraging kom ik aan op de Zuid-Willemsvaart, hier stapt vrijwel de hele bus uit. Vandaag moeten we nog via het Burgemeester Loefplein rijden, wat dus dwars door de drukte is. Na een hoop gedoe kom ik dan uiteindelijk aan op het CS, wat niet makkelijk was met alle taxi's en mensenmassa's die overal lopen!

Zondag wordt een extra speciale dag. We rijden de normale zondag dienstregeling, met versterking op veel routes. Ik moet vanaf de garage naar Rosmalen, om daar de eerste lijn 3 te rijden. Bij de eerste halte staan al 5 mensen, dit gaat gestaag door bij iedere halte. Al snel zit ik bijna vol, wederom bij de Zuid-Willemsvaart kan ik weer uitladen. Nu hoeven we niet meer door de stad, we moeten nu via de citadellaan omrijden.

Na een korte slag 12-2, ga ik naar Veghel met de 158. De bus tegemoet komend, dus de bus voor mij, zit helemaal vol, ik bel dus alvast voor versterking, omdat ik de laatste bus zal zijn die nog door de kernen rijdt, omdat daarna de omleidingen van kracht zijn. In Veghel is de omleiding al van kracht, na een klein stukje omrijden ben ik ook daar. De terugweg verloopt heel erg rustig, er zijn weinig mensen en er is bijna niemand op straat, op enkele carnavalwagens na. Ik heb een buswissel van 10 minuten, lijn 13 naar Rosmalen. Deze komt ook later binnen, door de drukte. Snel ga ik weg, om op de Spirealaan te moeten wachten, omdat de tegemoetkomende bus in de weg staat. Hij laadt op dat moment meer dan 30 mensen, dus dat is een klein ogenblik wachten. Ik ga weer verder en halte na halte, de bus wordt steeds voller. Bij de Jan Heijmans laan zit ik vol, mensen klagen dat er al een uur geen bus langs is geweest. Ik zet op de bus dat de bus vol is, er rijden 2 versterkingsbussen rond op de lijn, maar ook die zitten vol. Ik moet helaas veel mensen laten staan en kom met bijna een kwartier vertraging aan op CS. Ik heb nog een slag 12-2, waarna ik pauze heb. Ik besluit in overleg lijn 12 te laten vallen, waarna ik leeg doorrijd naar de Rompertpassage om lijn 2 te rijden. Ook hier begin ik met vertraging en dat gaat alleen maar erger worden. Ik besluit dus, wederom in overleg, om meteen naar CS te rijden. Zo kan ik toch nog pauze genieten.

Als laatste ga ik het hol van de leeuw in, lijn 8 en 9 naar Maasoever en Vught. De bus komt vol binnen en na het leegstromen, neem ik hem over. Met niet al te veel mensen rij ik naar Maasoever, waar ik door de gehele wijk veel mensen zie staan op haltes. Bij de Maaspoortweg komt iemand aangerend, die maar bij mij instapt, omdat er al bijna een uur geen bus meer is geweest bij de bushalte. De bussen gaan namelijk recht naar het station toe als ze eenmaal vol zitten. Gaandeweg door de wijk, zie ik overal mensen staan die op de bus staan te wachten en mij dan ook aankijken, alsof er een geschenk uit de hemel komt. Ik kom op tijd aan op mijn eindpunt en bel met de verkeerscentrale. Ik deel mijn waarnemingen en krijg toestemming om meteen weer te vertrekken. Ik vertrek nu dus 10 minuten eerder dan de dienstregeling zegt, met al mensen aan boord. Iedere halte weer haal ik dankbare mensen op, eindelijk een bus waar ze kunnen instappen. Overal verkoop ik meerdere papieren kaartjes, waardoor ik mijn vervroeging zie teruglopen. Bij de Maaspoortweg zit ik vol. Er past dan ook echt helemaal niemand meer bij. Vlak na de halte bij Harendonkweg, staat een familie met meerdere kinderen in het gras, ver van de halte af dus, naar mij te zwaaien omdat ze mee willen. Ze staan ver van de halte af én er is geen ruimte meer. Iedere halte weer laat ik mensen staan, ik kom met 2 minuten vertraging aan op de Zuid Willemsvaart. Na een kort omroepbericht van mijn kant, stroomt de bus helemaal leeg. Als de deuren dicht gaan, zakt de bus dan ook flink naar beneden. Met 2 minuten vertraging kom ik ook aan op CS. Ik heb dus technisch gezien 12 minuten vertraging! Snel ga ik door naar Vught, waar ik na een drietal omleidingen weer aankom op CS, om snel naar de garage te gaan met een collega. Beide zijn we helemaal kapot van onze dienst.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Carnaval

Bericht door Daniel »

Leuk stukje, maar ik krijg er nou niet echt de indruk van dat Arriva de boel met carnaval echt onder controle heeft. Ze hebben het toch al wel meerdere jaren meegemaakt hoe druk het kan zijn lijkt me, maar als je dan ondanks versterkingen alsnog mensen achter moet laten gaat er toch ergens iets mis volgens mij.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Carnaval

Bericht door huibf »

Leuk verslag. Maar wat betreft aansturing op versterking gaat er iets mis.
Een uur wachten gaat er bij mij niet in...
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Carnaval

Bericht door Chrysa »

Ik sluit me bij de rest aan.

Je hebt een leuk verslag van de chaos geschreven, waarvoor dank, maar als ik een van de vele reizigers was die niet in de bus konden zou ik toch wel behoorlijk pissig zijn ja. Wordt er niet geleerd van de voorgaande jaren?
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Carnaval

Bericht door VIRM »

En zagen je bussen er na die ritjes wel een beetje netjes uit? :)
Beul van de blindegeleidelijn
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Carnaval

Bericht door dennistd »

VIRM schreef:En zagen je bussen er na die ritjes wel een beetje netjes uit? :)
Ik heb gisteren lijn 273 gereden tussen Hengelo en Oldenzaal (omdat de trein door carnaval met 3 stellen te lang was voor Hengelo Oost). De bus lag vol met confetti, er lagen lege Flügel-flesjes tussen en verspreid door de bus vond ik zo'n 15 lege Grolsch-flesjes :')
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Carnaval

Bericht door gliderfighter »

VIRM schreef:En zagen je bussen er na die ritjes wel een beetje netjes uit? :)
Behalve de papieren slierten, blikjes bier etc redelijk normaal. De schoonmaker zei wel dat hij alles langs zag komen.

Dat mensen een uur moesten wachten, is natuurlijk spijtig, maar veel mensen stapten eerder in, waardior de bus meteen vol zat. Daarnaast reden alle stadsbussen, waar normaal 1/4 op de garage staat. Wij als chauffeur rijden wat we moeten en kunnen rijden, daarbuiten ligt het buiten onze macht.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Carnaval

Bericht door Durashift »

Mensen vanuit Rosmalen / Vught zouden toch ook (deels) met de trein kunnen?

Ff heen en weer lopen naar het station, als fietsen écht niet mogelijk is. :D
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Carnaval

Bericht door Aking »

gliderfighter schreef:We verkopen hier de passe-partout, hiermee kun je 5 dagen lang, met alle bussen van Arriva in Brabant reizen voor maar 10 euro, inclusief alle nachtbussen.
Kunnen jullie dat niet vaker doen? :o
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Carnaval

Bericht door dennistd »

gliderfighter schreef:Dat mensen een uur moesten wachten, is natuurlijk spijtig, maar veel mensen stapten eerder in, waardior de bus meteen vol zat.
Zou het dan niet beter zijn om een route ergens halverwege op te pakken? Dat wordt met lijn 9 Enschede-Hengelo ook wel eens gedaan als de trein er weer een uit ligt en er veel mensen bij de universiteit staan.
PHS

Re: Carnaval

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Carnaval

Bericht door busfanNL »

Het verslag weer met veel plezier gelezen. *O* :pos:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Carnaval

Bericht door Daniel »

dennistd schreef:
gliderfighter schreef:Dat mensen een uur moesten wachten, is natuurlijk spijtig, maar veel mensen stapten eerder in, waardior de bus meteen vol zat.
Zou het dan niet beter zijn om een route ergens halverwege op te pakken? Dat wordt met lijn 9 Enschede-Hengelo ook wel eens gedaan als de trein er weer een uit ligt en er veel mensen bij de universiteit staan.
Als er veel mensen al eerder instappen (op weg naar het eindpunt in de wijk neem ik aan dan) gaat er inderdaad iets mis met de effectiviteit van de inzet van versterkingsbussen. In het ideale geval zou je die pas inzetten vanaf het punt waarop de reguliere bus zo'n beetje propvol zit zodat je niet bij die haltes voorbij gereden wordt door een reguliere en een versterkingsbus die allebei al vol zitten.
Op die manier voorkom je waarschijnlijk al deels dat de normale bus bij het beginpunt al vrij vol zit (waardoor je op dat eerste stuk het meeste wel mee kunt krijgen) en tegelijk rijdt je versterkingsbus een korter traject waardoor je met evenveel bussen meer kunt versterken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Carnaval

Bericht door gliderfighter »

Aking schreef:
gliderfighter schreef:We verkopen hier de passe-partout, hiermee kun je 5 dagen lang, met alle bussen van Arriva in Brabant reizen voor maar 10 euro, inclusief alle nachtbussen.
Kunnen jullie dat niet vaker doen? :o
Stuur eens een suggestie naar Klantenservice!
Durashift schreef:Mensen vanuit Rosmalen / Vught zouden toch ook (deels) met de trein kunnen?

Ff heen en weer lopen naar het station, als fietsen écht niet mogelijk is. :D
De drukte was dan vooral vanuit Hintham, Groote Wielen en Maaspoort. Rond het station stonden enkel mensen die bij het centrum moesten zijn én een passe-partout hadden.



Zoals ik al zei, wij rijden alleen wat er wordt gezegd. Versterkingsbussen lieten we via kort verkeer weten waar begonnen diende te worden, maar 3/4 van de wijk ging op pad. Misschien dat ze volgend jaar een aangepaste dienstregeling gaan rijden, waar ze het patroon van de nachtbussen rijden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Carnaval

Bericht door Hainje »

Nadeel aan carnavalversterking is wel dat het vaak heel moeilijk te peilen is waar het nodig is. Je hebt wel een indicatie, maar de daadwerkelijke drukte blijft altijd een beetje een verrassing.
🍉
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8687
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Carnaval

Bericht door Milco »

Leuk verhaal weer! Wat een puinzooi eigenlijk tijdens dat Kar Na Val ( :lol: )
Tja, uur wachten is erg lang, maar ik vraag me af of je wel opgewassen kan zijn tegen zo'n grote mensenmassa... Versterking kun je uiteraard regelen maar je kan denk ik moeilijk meer bussen rijden dan er zijn...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Carnaval

Bericht door gliderfighter »

Alle stadsbussen waren in gebruik, meerdere bussen van lijn 60 en 70(Transferium) werden ingezet als versterkingsbus. Ook heb ik meerdere streekbussen gezien, dus er werd héél veel ingezet.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Carnaval

Bericht door Mr-W »

Milco schreef:Leuk verhaal weer! Wat een puinzooi eigenlijk tijdens dat Kar Na Val ( :lol: )
Tja, uur wachten is erg lang, maar ik vraag me af of je wel opgewassen kan zijn tegen zo'n grote mensenmassa... Versterking kun je uiteraard regelen maar je kan denk ik moeilijk meer bussen rijden dan er zijn...
Arriva kan natuurlijk bussen uit andere concessies naar Brabant en Limburg halen, maar doordat boven de rivieren er geen sprake is van vakantiedienstregeling wordt dat moeilijk, dan blijft inhuur bij Van Oeveren (West Brabant), Juijn en TCR de enige optie.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Carnaval

Bericht door groningen »

Zo die onzin is ook weer voorbij voor een jaar.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Carnaval

Bericht door Hainje »

Nu gaan we hier in Brabant en Limburg met zijn allen 40 dagen vasten! Afbeelding
🍉
Michael
Berichten: 11765
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Carnaval

Bericht door Michael »

Ik doe niet aan vasten
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Carnaval

Bericht door groningen »

Ik hoop dat de bussen niet gaan vasten.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Carnaval

Bericht door gliderfighter »

Zaterdagavond zal die 156 gewoon weer vol met dronken boeren zitten ;)
DrechtBlub
Berichten: 1225
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Carnaval

Bericht door DrechtBlub »

Leuk verslagje weer maar een zondagdienst met carnaval is met alle respect een zeer slecht idee. Was het trouwens niet mogelijk versterking van bijv. TCR op te roepen op een aantal lijnen, waar de normale chauffeurs van de extra vervoerder op "Sleeptouw" nemen?

Mensen ruim een uur laten staan lijkt me niet wenselijk
Ik blub in het Drecht.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Carnaval

Bericht door gliderfighter »

wilburg22 schreef:Leuk verslagje weer maar een zondagdienst met carnaval is met alle respect een zeer slecht idee. Was het trouwens niet mogelijk versterking van bijv. TCR op te roepen op een aantal lijnen, waar de normale chauffeurs van de extra vervoerder op "Sleeptouw" nemen?

Mensen ruim een uur laten staan lijkt me niet wenselijk
Ik weet uiteraard niet wat de precieze tijd is; ik hoorde het namelijk van reizigers die bij mij instapten.
Misschien dat het volgend jaar, in combinatie met het passe-partout, wel wordt gedaan
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten