Logistiek

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Logistiek

Bericht door Meltrain »

Een interessant stuk.

Maar reizigers die wel assistentie nodig hebben en met eigen of openbaar vervoer naar een station reizen waar deze assistentie niet beschikbaar is, kunnen dan daar opgehaald worden en naar een station gebracht worden waar wel reisassistentie is?

Mijn vader heeft overigens ook een rollator, maar die tilt hem zelf in en uit de trein.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Logistiek

Bericht door Wubbo »

Waarom zou je met eigen of openbaar vervoer naar een station reizen waar geen instaphulp is? In de meeste gevallen kun je dan beter naar een station reizen waar wel instaphulp is, dat maakt het meestal sneller.

Het ergens zijn van een invalidebrug is natuurlijk niet alleen afhankelijk van het aanwezig kunnen zijn van personeel, maar ook van de toegankelijkheid van de perrons. Als je het perron alleen maar met een trap op komt kun je best een brug neerzetten, maar niemand zal die dan gaan gebruiken. Ook dat is dus nog een ding om rekening mee te houden (al worden die situaties gelukkig steeds minder).
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Logistiek

Bericht door Chrysa »

Wubbo schreef:Waarom zou je met eigen of openbaar vervoer naar een station reizen waar geen instaphulp is?
Wat als je geen keus hebt?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Logistiek

Bericht door Wubbo »

Volgens mij zijn die situaties zeldzaam. Juist op de grotere stations, die dus goed bereikbaar zijn met het OV, is er assistentie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Logistiek

Bericht door Meltrain »

Rotterdam Lombardijen is bijvoorbeeld voorzien van liften en er stoppen meer dan genoeg bussen naar omliggende plaatsen en er ligt zelfs een bejaardentehuis naast, maar volgens de kaart is daar geen reisassistentie beschikbaar.
Op het station of zelfs perron komen is dus geen probleem, maar in de trein stappen lukt niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Logistiek

Bericht door Mikos »

Dan zal de gedachte vast zijn dat je met het overige OV ook op Rotterdam Centraal kunt komen. Voor de kleinere stations zijn er vaak Regiotaxi's beschikbaar die je in de omgeving ook op een bepaald station (waar wel assistentie beschikbaar is) af kunnen zetten.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Logistiek

Bericht door AppleMoose »

Waarom wachten op of er een keer voldoende vraag komt om zoiets als een rolstoelbrug te plaatsen op een station?
Je kunt ook zelf initiatief nemen. Stukje klantvriendelijkheid en maatschappelijk betrokkenheid (bevordering van zelfstandig reizen) of zo...

Ik snap best dat de treinen niet in korte tijd geschikt te maken zijn voor rolstoelen e.d. en ik snap ook dat stations niet snel verbouwd kunnen worden om toegankelijker te worden, maar een rolstoelbrug plaatsen op stations die wel makkelijk toegankelijk lijkt me toch wel relatief 'makkelijk' realiseerbaar en een goed alternatief totdat de oude treinen die minder toegankelijk zijn, zijn vervangen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Logistiek

Bericht door Mikos »

#Money, money, money. Money!# En ik ben maar uitvoerende; ik ben geen beleidsmaker. Het zal geheid ook iets met subsidies te maken, en dus politiek.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Logistiek

Bericht door AppleMoose »

Ik stel jou ook niet persoonlijk verantwoordelijk, wees maar niet bang :P
Geld moet geen probleem zijn bij NS met de winst die ze ieder jaar maken en als ze het een beetje slim spelen kunnen ze ook nog wel wat subsidies lospeuteren bij de gemeentes. Die verdienen dat weer terug doordat er dan minder gebruik wordt gemaakt van de regiotaxi.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Logistiek

Bericht door Geert »

Ik weet het niet hoor, maar is er geen beleid dat er minstens een station binnen X kilometer/binnen X minuten reizen moet zijn met een dergelijke voorziening? Als je toch in een taxibusje van bejaardentehuis naar station gaat (bij wijze van spreken) dan maakt het niet zo heel veel uit of dat busje naar een station verderop rijdt, zou je zeggen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Logistiek

Bericht door trolly »

Heren, mooi hoor, al die goede bedoelingen, maar het idee is toch dat de treinen zelf veel toegankelijker worden? Dan wordt dat hele bruggedoe overbodig. Dat lijkt mij een verademing voor het personeel, maar vooral voor wie van die voorzieningen afhankelijk is.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Logistiek

Bericht door Visgraatmodel »

VIRM schreef:De assistentieverlening op Schiphol wordt gedaan door zowel NS als Schiphol Caddy Service (die de normale reisassistentie van/naar het vliegtuig doen). Ik vraag incidenteel assistentie aan op Schiphol, en heb Schiphol Caddy Service-medewerkers in het weekend en in de vroege ochtend gehad.
Dát is toevallig! Ik heb van juli tot december 2016 bij Axxicom Airport Caddy (de eigenlijke naam van de assistentieservice) stage mogen lopen.

Axxicom-protocol is dat een treinreiziger met aangemelde vliegassistentie vanaf Station door ons wordt afgehandeld. Wij beginnen met onze afhandeling (al is het maar assistentie tot achter de security-controle) áltijd wanneer de plank is aangesloten met de deur. Als een pax niet heeft aangegeven om assistentie vanaf het station te krijgen wordt hem/haar verzocht naar de assistentiebalie te gaan in Vertrek 1A, Vertrek 2 (achter de KLM Business Check-in, Vertrek 3 (achter balierij 17) en een vierde in Vertrek 3 (achter balierij 24).

Als je vragen hebt kun je ze gerust via een PB'tje aan mij stellen!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Logistiek

Bericht door AppleMoose »

trolly schreef:Heren, mooi hoor, al die goede bedoelingen, maar het idee is toch dat de treinen zelf veel toegankelijker worden? Dan wordt dat hele bruggedoe overbodig. Dat lijkt mij een verademing voor het personeel, maar vooral voor wie van die voorzieningen afhankelijk is.
Zeker. Dat is ook de ideale situatie en gaat men ook naartoe, echter zit je nog met oudere treinen die hiervoor nog niet geschikt zijn. Het duurt nog tot zeker 2030 voordat die treinen uitgefaseerd zijn. Tot die tijd kunnen die rolstoelbruggen een uitkomst zijn.
Geert schreef:Ik weet het niet hoor, maar is er geen beleid dat er minstens een station binnen X kilometer/binnen X minuten reizen moet zijn met een dergelijke voorziening? Als je toch in een taxibusje van bejaardentehuis naar station gaat (bij wijze van spreken) dan maakt het niet zo heel veel uit of dat busje naar een station verderop rijdt, zou je zeggen.
Je weet hoe de regiotaxi werkt? Minstens 1 uur van tevoren bestellen. Je kunt alleen ophaaltijd afspreken, géén aankomsttijd op je bestemming.
Bij het ophalen hebben ze een half uur speling (ze mogen maximaal een kwartier voor de afgesproken tijd komen en max. een kwartier erna), onderweg kunnen er nog medepassagiers opgepikt en afgezet worden. Een ritje waar je normaal zon 20 minuten over doet, kan met zo'n taxi ruim een uur duren. Veel gedoe en tijdrovend dus, omdat je met taxivertraging rekening moet houden.
In theorie lijkt het allemaal prima te regelen op zo'n manier, de praktijk is echter anders.

En dan heb ik het nog niet eens over gehad dat die taxi met enig regelmaat veel te laat of helemaal niet komt opdagen :X
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Logistiek

Bericht door Durashift »

Mikos schreef:Op stations waar geen invalidenbrug beschikbaar is (en dat zijn er wel een aantal), wordt geen in- of uitstaphulp voor rolstoelers, scootmobielen of andersoortige vervoermiddelen voorzien. Er komt per juni een handvol stations bij en ook per december zullen er nog meer stations komen waar in- en uitstaphulp mogelijk is. Daarmee komt het totale aantal stations waar dat mogelijk is op 117.
Okay. Logisch eigenlijk.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Logistiek

Bericht door Geert »

Ronaldussen schreef:Je weet hoe de regiotaxi werkt? Minstens 1 uur van tevoren bestellen. Je kunt alleen ophaaltijd afspreken, géén aankomsttijd op je bestemming.
Bij het ophalen hebben ze een half uur speling (ze mogen maximaal een kwartier voor de afgesproken tijd komen en max. een kwartier erna), onderweg kunnen er nog medepassagiers opgepikt en afgezet worden. Een ritje waar je normaal zon 20 minuten over doet, kan met zo'n taxi ruim een uur duren. Veel gedoe en tijdrovend dus, omdat je met taxivertraging rekening moet houden.
In theorie lijkt het allemaal prima te regelen op zo'n manier, de praktijk is echter anders.

En dan heb ik het nog niet eens over gehad dat die taxi met enig regelmaat veel te laat of helemaal niet komt opdagen :X
Ik had wel een globaal beeld, maar het klinkt inderdaad niet erg praktisch.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Logistiek

Bericht door VIRM »

Die regiotaxi's worden dan ook aanbesteed door gemeenten. Als je alleen op prijs gaat letten...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Logistiek

Bericht door AppleMoose »

Toen dat nog door de provincies werd aanbesteed was het niet veel beter hoor :N
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Logistiek

Bericht door hidihi »

Meltrain schreef:Rotterdam Lombardijen is bijvoorbeeld voorzien van liften en er stoppen meer dan genoeg bussen naar omliggende plaatsen en er ligt zelfs een bejaardentehuis naast, maar volgens de kaart is daar geen reisassistentie beschikbaar.
Op het station of zelfs perron komen is dus geen probleem, maar in de trein stappen lukt niet.
Ik heb het wel eens meegemaakt dat een rolstoeler gebruik maakte van station Lombardijen. Het is al een aantal jaren geleden de sneltrein stopte nog op Lombardijen. Ik stond toen op station Blaak en de rolstoeler vroeg mij of ik z'n roelstoel in de trein wilde zetten. Hij stapte uit de rolstoel en met de grootste moeite stapte hij zelfstandig de Virm trein in. Hij ging er in Lombardijen weer uit. Op Lombardijen bood de HC zijn hulp aan maar die had hij niet nodig. De jonge zat in de rolstoel en hij reed de rolstoel zonder plank de trein uit. Hij had een techniek ontwikkeld die ik nu nog niet snap. Hij liet zijn rolstoel op de treeplank van de trein vallen en liet daarbij de de stoel zo stuiteren dat hij met stoel en al op het perron lande.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Logistiek

Bericht door PatrickM »

Geert schreef:
Ronaldussen schreef:Je weet hoe de regiotaxi werkt? Minstens 1 uur van tevoren bestellen. Je kunt alleen ophaaltijd afspreken, géén aankomsttijd op je bestemming.
Bij het ophalen hebben ze een half uur speling (ze mogen maximaal een kwartier voor de afgesproken tijd komen en max. een kwartier erna), onderweg kunnen er nog medepassagiers opgepikt en afgezet worden. Een ritje waar je normaal zon 20 minuten over doet, kan met zo'n taxi ruim een uur duren. Veel gedoe en tijdrovend dus, omdat je met taxivertraging rekening moet houden.
In theorie lijkt het allemaal prima te regelen op zo'n manier, de praktijk is echter anders.

En dan heb ik het nog niet eens over gehad dat die taxi met enig regelmaat veel te laat of helemaal niet komt opdagen :X
Ik had wel een globaal beeld, maar het klinkt inderdaad niet erg praktisch.
Nooit problemen mee gehad, als ik met m'n oma ergens heen ga maak ik vrij vaak gebruik van Valys, en één keer werd er een klein ommetje gemaakt. En de laatste keer was het sneller dan de bus omdat de taxi met 150 km/h over de A29 kachelde..
Het is het een of het ander, een 'normale' taxi en het volle pond betalen, of voor een schijntje met de regiotaxi/valys en een ommetje maken.
Laatst gewijzigd door PatrickM op do 08 jun 2017, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Logistiek

Bericht door AppleMoose »

Valys werkt over het algemeen beter dan de gewone regiotaxi, maar het verschilt ook per regio. Ommetje maken is het probleem niet (zolang dit binnen de perken blijft), maar je moet er wel rekening mee houden in je reisschema :wink:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten