Reizen met OV in Engeland deel 1

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Reizen met OV in Engeland deel 1

Bericht door hidihi »

Ik ben op Koningsdag een aantal weken naar Engeland op vakantie geweest. Verdeeld in meerdere artikelen vertel ik mijn reiservaringen. Op Koningsdag stapte ik rond 8 uur op lijn 4 naar Dordrecht CS. Mijn vlucht vertrok om 10.20 vanaf Rotterdam airport naar London city airport dus ik had voldoende tijd om op het vliegveld aan te komen. Op Dordrecht CS nam ik de IC naar Rotterdam CS. Het was nog rustig in de trein maar op Rotterdam zag je al de eerste jongeren met hun pils de trein in stappen. Ik ben tegen het koningshuis en ik ben geen feestbeest dus ik vondt het niet erg om deze dag te missen. Op Rotterdam CS nam ik de bus naar Rotterdam airport. Normaal ga ik via het Meijersplein maar de verbinding was op Koningsdag niet zo goed. Ik wilde mijn OV kaart opladen voor de terug reis bij de bushalte van R'dam airport. Ik wist van een eerder bezoek dat er zo'n automaat staat bij de halte. Helaas was de halte opgebroken en de oplaad paal was niet bereikbaar. Ik vertelde aan de receptionist mijn probleem en ze kende wel een oplossing voor mijn probleem. Ze opende voor mij de aankomsthal waar 3 oplaad palen stonden. Ik had mijn instapkaart thuis al uitgeprint en er stond geen rij voor de douane dus ik stond binnen een paar minuten al in de vertrekhal.

Ik vloog op Koningsdag met Cityjet naar Londen. Cityjet vliegt veel naar London City airport maar het was een van hun laatste dagen dat ze vanaf Rotterdam vlogen. City jet is eigenlijk voor de zakelijke reiziger. Daarom bieden ze gratis ruim bagage en een gratis drankje +snack aan. Normaal vlieg ik met een prijsvechter maar de prijsvechters waren duurder. Bijvoorbeeld Ryanair vloog op de zelfde ochtend maar vanaf Eindhoven (ligt verder weg voor mij) naar London voor 111 euro. Cityjet vroeg slechts 48 euro.

Na een snelle vlucht kwam ik 20 minuten eerder dan gepland aan op London City airport. Na een redelijke snelle paspoort controle stapte ik op de DLR naar Woolwich Arsenal. Hier stapte ik over op de trein naar Chatham. In Chatham bezocht ik een oud fort die uitkeek op de rivier de Medway. Op deze rivier heeft Michiel de Ruyter een gedeelte van de Engelse vloot laten zinken/ ingenomen. Het fort is na de Hollandse slag gebouwd maar geeft wel een goed uitzicht op de zeer smalle en ondiepe rivier.

Na mijn bezoek ging ik terug naar het treinstation. Ik heb meerdere treinreserveringen gemaakt maar ik ben niet goed met machines. Daarom zocht ik hulp bij de loket bediende. De vrouw achter het loket toetste een paar codes in en ik moest ter controle mijn betaalpas waarmee ik de reservering/betaling gemaakt had in de pinautomaat steken. Ik had al betaald maar ter controle moet het systeem de betaalpas lezen. Dit is een extra controle om er voor te zorgen dat alleen de persoon die gereserveerd heeft de kaartjes kan afhalen. Het probleem was dat ik met PayPal betaald had en dat zowel mijn oranje ING pas als mijn zwarte credit card gelinkt staat bij PayPal. Dus ik wist niet welke kaart ik moest gebruiken. Gelukkig werd mijn oranje kaart geaccepteerd. Omdat ik 4 kaartjes besteld had moest de loket bediende 4 keer de zelfde procedure door lopen om de kaartjes voor mij uit te printen. Dit duurde lang en een reiziger achter mij was verschrikkelijk ongeduldig.

Nadat ik klaar was nam ik bus 500 naar Rochester. Ik hoefde slechts 1,40 te betalen voor een enkeltje. Mijn GPS signaal werkte te niet op mijn telefoon. Zelf kende ik de halte naam waar ik moest uitstappen. Dus ik vroeg aan een reiziger of hij mij een signaal wilde geven wanneer ik moest uitstappen. Hij liet me een halte te vroeg uit stappen dus ik was een paar keer fout gelopen voordat ik bij mijn hotel uitkwam. Ik verbleef in een oud hotel waar Charles Dickens nog geslapen heeft.

De volgende dag ging ik de andere kant van de rivier naar het plaatsje Upnor. Om er te komen nam ik bus 197. De meeste bussen worden door de Arriva gereden maar enkele lokale lijnen waaronder de 197 wordt door een lokale ondernemer uitgevoerd. Een retour koste 4,60 dus een stuk duurder. In het plaatsje Upnor staat een kasteel die wel mee gedaan heeft in de verdediging tegen de Nederlandse invasie. De bus rijdt 1x per 2 uur. Ik reisde aan het begin van de middag weer terug en ik trof weer de zelfde chauffeur aan. De rest van de middag bestede ik in een lokaal museum in Rochester.

Na een verblijf van 2 nachten checkte ik uit. Mijn volgende hotel die ik bezocht stond in Dover. De trein naar Dover was duur. Daarom had ik een stoel gereserveerd bij National express. De touringcar vertrok bij een winkelcentrum in Gillingham dicht bij de rijksweg. Om er te komen moest ik met 2 streekbussen reizen om bij het winkelcentrum te komen. Ik wist niet of beide streekbussen gereden werd door de Arriva en wat goedkoper was twee enkeltje of een andere kaart soort. Daarom vertelde ik aan de chauffeur welke lijnen ik wilde nemen en ik vroeg vervolgens welke kaart ik het beste kon nemen. Ik kreeg een kaart van 6 pond en ze verzekerde mij dat dit goedkoper was dan twee enkeltje. Ik betwijfel het nog steeds zeer. Beide bussen waren vertraagd en ik kwam slechts 2 minuten voor de vertrektijd van de touringcar aan. De touringcar lijn vertrok uit London en stopte na Gillingham nog in de plaatsen Canterbury, Whitfield en Dover. Ik wilde eigenlijk naar Whitfield gaan maar een kaartje naar Whitfield koste 3 pond meer dan naar Dover terwijl Dover verder ligt dan Whitfield. Toen de gehaast touringcar chauffeur aankwam (slechts 10 minuten te laat)zei ik dat ik een ticket gekocht had naar Dover maar dat ik me vergist had en dat ik naar Whitfield wilde gaan. Ik vroeg hem of hij voor mij in Whitfield wilde stoppen.

De chauffeur liet mij er in Whitfield uit en de man was weer rustig en vriendelijk(hij had de vertraging er uit gereden). Ik stapte op een industrie terrein uit wat vroeger een leger kamp was. In dit verlaten gebied staat het Dover transport museum. Na een interessante middag bracht een lokale bus mij voor 2,40 naar Dover waar ik overnachte.

Einde deel 1
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten