Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door Mikos »

Voor een nieuw proefballonnetje ben ik op zoek naar jullie ergernissen Top-5 (of minder) tijdens je treinreis. Het gaat dan niet om de vervoerder (te korte trein, slechte schoonmaak, enzovoorts), maar om ergernissen aan andere reizigers. Denk aan vouwfietsen, luid praten in de stiltecoupé, dat soort zaken.

Het idee is om hier een Top-5 (of meer of minder) van te maken en daar wat meer op in te spelen. Zoals de politie bijvoorbeeld doet met de ergernissen top-10 in het verkeer. Ik kan niet garanderen dat het ook daadwerkelijk van de grond gaat komen, maar ik kan wel een begin maken door jullie naar je input te vragen. En expres in een ander topic dan het Doorgeefluik om 'besmetting' te voorkomen. Dus:

Wat is jouw Top-5 aan ergernissen van andere reizigers tijdens je treinreis?
Laatst gewijzigd door Mikos op ma 12 jun 2017, 23:29, 2 keer totaal gewijzigd.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Top-5 treinergernissen

Bericht door cassie127 »

Zoals niet of slecht werkende wifi en een buurman naast je die wel op de wifi zit en film aan het kijken is/aan het gamen is :N
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Top-5 treinergernissen

Bericht door tsov »

Ik kom tot een top 4. Moet wel zeggen dat ik dit niet allemaal dagelijks meemaak, dus ben over het algemeen niet heel pessimistisch :wink:

1) Luid bellen in het algemeen (bij voorkeur over je relatieproblemen of doktersbezoeken)
2) Praten in de stiltecoupé
3) Bagage in het gangpad laten staan (ik weet het, in sommige treintypen kan het nauwelijks anders, maar dat is dan aan de vervoerder)
4) Met z'n allen op een kluitje op het balkon blijven staan, terwijl er nog (zit)plaatsen zijn. En dan verbaasd doen als er nog mensen in of uit willen stappen.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Top-5 treinergernissen

Bericht door cassie127 »

Nummer 4 herken ik ook en kan ik mij ook behoorlijker aan irriteren
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Top-5 treinergernissen

Bericht door Milco »

1. Mensen op het perron die de uitstappers totaal geen ruimte geven. Bang dat alle stoelen bezet zijn als je even moet wachten?
2. Mensen die in een drukke trein hun tas op een stoel hebben staan.
3. Schreeuwende koters in een stiltecoupé en ouders die dan doen alsof hun neus bloedt.
4. Mensen die een dikke vette zak friet met zo'n goedruikende klodder mayo in de treincoupé leeg zitten te eten, waardoor de hele coupé stinkt.
5. Een kluit mensen die allemaal bij dezelfde deur willen instappen om vervolgens te zeiken dat de trein zo druk is. Loop even een paar deuren verder dan!
Dit geldt niet per se in de trein, maar ook in de bus.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Top-5 treinergernissen

Bericht door Suus »

Toppositie: mensen die in de ochtendspits denken dat het volkomen acceptabel is dat koffers een eigen zitplaats verdienen. :neg: Of twee. :x Of drie. :evil:

Voor de rest valt het wel mee, ik kom de laatste tijd alleen beschaafde vouwfietsers tegen ( :shock: ), kinderen en baby's reizen om tien over zeven niet met de trein ( *O* ) en friet met pindasaus kan je om tien over zeven nog niet krijgen op het station (wel lekker).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Top-5 treinergernissen

Bericht door Daniel »

Die wifi kan inderdaad nogal eens een puntje van ergernis zijn ja.

Verder zou er wat mij betreft best wat meer gehandhaafd mogen worden op het volgens de regels vervoeren van vouwfietsen: komt vaak zat voor dat reizigers die in een drukke spitstrein even overdwars op het balkon alvast gaan uitklappen en daarmee de doorstroming bij het in- en uitstappen belemmeren.

In extreem drukke spitstreinen is het daarnaast nogal ergerlijk dat reizigers vaak op het balkon blijven plakken, vooral als je denkt nog net de trein te kunnen halen maar niet kunt instappen omdat alle balkons dicht bij waar je de trap af komt propvol staan terwijl de gangpaden nog meer dan zat ruimte bieden. Overigens wil dat ook nog weleens spelen in minder drukke treinen met dagjesmensen die dan op het balkon de deur de coupé in blokkeren, opmerken "het is vol" als je ze vriendelijk verzoekt me voorbij te laten waarna je nog kunt kiezen uit meerdere zitplaatsen (maarja, dan moet je naast iemand zitten en dat zal wel eng zijn).

En als laatste is er het rekening houden met elkaar bij aankomst op je bestemmingsstation. Dat kan ik het best toelichten met een voorbeeldje van afgelopen zondag: ik zat toen aan de raamkant en naast mij zat een reiziger met een grote koffer. De bewuste reiziger maakte keurig ruimte voor me zodat ik erlangs kon, maar de reizigers in het gangpad sloten strak achter elkaar aan waardoor het alsnog niet mogelijk was om m'n zitplaats te verlaten en de reiziger die ruimte maakte onnodig lang in een onhandige positie moest zitten tot iemand wel een gaatje liet vallen in de stroom uitstappers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Top-5 treinergernissen

Bericht door dennistd »

Een willekeurig lijstje:
- mensen die in een volle trein allemaal op het balkon blijven staan ipv door te lopen de coupé in (op die manier kunnen er heel wat meer mensen mee)
- conducteurs die reizigers met een 2e klas kaartje alleen maar wegsturen uit de 1e klas en geen boete geven (daardoor gaan ze er een volgende keer zo weer zitten)
- voortbordurend op het vorige punt: reizigers die menen dat je wel in de 1e klas mag gaan zitten als de 2e klas bijna vol zit
- slecht spreidende reizigers op het perron. Oplossing hiervoor ligt deels bij de vervoerder, lengte is onvoorspelbaar
- het eten van rijstwafels of citrusvruchten door de medereizigers, verschrikkelijk (vies) ruiken die dingen
- vouwfietsen. Helemaal verbieden die dingen of alleen nog in een afgesloten tas toestaan.
- honden. Je struikelt er altijd over in het gangpad, gewoon verbieden m.u.v. hulphonden
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Top-5 treinergernissen

Bericht door regenmaker »

Mijn lijstje:
1. Het grote aantal eerste klasstoelen, terwijl er bijna nooit iemand zit.
2. Veel te volle treinen in het weekend. (Als ik weer is een zaterdagje ergens naar toe ga zit de trein tussen Apeldoorn en Amersfoort bomvol.)
3. Dat sommige machinisten eerst de trein aankoppelen en dan pas de deuren openen in plaats van andersom.
4. Slechte wifi in de trein.
5. Mensen met hun voeten op de stoel tegenover.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Top-5 treinergernissen

Bericht door Wubbo »

Ik doe een top-3:

* Vouwfietsen, met name het uitgebreid uitklappen van die dingen in de trein en het bijbehorende vinden dat je er als eerste uit mag. Overigens ergert het gedrag van vouwfietsers niet alleen in de trein, maar ook op het perron (daar fietsen of steppen ze regelmatig) of net buiten het station (ook met een vouwfiets mag je niet fietsen op een voetpad).
* Instappen terwijl er nog mensen aan het uitstappen zijn. Had ik vandaag weer in Haarlem, ik stond als enige bij de deur om uit te stappen en toch moest er al zonodig iemand naar binnen terwijl ik er niet uit was.
* Met zijn allen op het perron om een deur gaan staan zodat er voor de uitstappers geen of nauwelijks ruimte overblijft.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Top-5 treinergernissen

Bericht door Aking »

regenmaker schreef:3. Dat sommige machinisten eerst de trein aankoppelen en dan pas de deuren openen in plaats van andersom.
Volgens mij moet dat zo, anders zou je namelijk wel eens kunnen vallen door de schok van het combineren :Y :X
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Top-5 treinergernissen

Bericht door ICE105 »

Wat mij betreft met stip op 1:
tsov schreef: 4) Met z'n allen op een kluitje op het balkon blijven staan, terwijl er nog (zit)plaatsen zijn. En dan verbaasd doen als er nog mensen in of uit willen stappen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Top-5 treinergernissen

Bericht door Daniel »

Aking schreef:
regenmaker schreef:3. Dat sommige machinisten eerst de trein aankoppelen en dan pas de deuren openen in plaats van andersom.
Volgens mij moet dat zo, anders zou je namelijk wel eens kunnen vallen door de schok van het combineren :Y :X
Verschilt per materieeltype. Bv. bij VIRM mag je combineren met een stel waarvan de deuren open staan, maar bij DDZ niet omdat je daar veel harder moet combineren. En dat de deuren van het stel wat aan komt rijden om te combineren de deuren nog niet open doet lijkt me een open deur, als je niet combineert gaan de deuren ook pas open als de trein stilstaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Top-5 treinergernissen

Bericht door regenmaker »

Nouja, door dat geintje miste ik vandaag wel bijna mijn bus in Arnhem. Als de bus zelf niet te laat was. :) Maar dat komt weer door die provincie van mij die niets aan de Apeldoornse weg in Arnhem doet onder het mom van geen ruimte. -o-
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Top-5 treinergernissen

Bericht door Mikos »

Maar heeft allemaal niks te maken met de vraag die ik stel :X
yordietje
Berichten: 371
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 17:01

Re: Top-5 treinergernissen

Bericht door yordietje »

Inderdaad is ook mijn ergernis dat mensen met de drukte op het balkon blijven staan.
Mensen die luid bellen.
Mensen die even niet met hun voeten aan de kant gaan als je uit moet stappen.
Weinig controle. Maak ik vaak mee in de sprinter van Rhenen naar Uitgeest.
En mensen die fastfood eten in de trein.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Top-5 treinergernissen

Bericht door dennistd »

Mikos schreef:Maar heeft allemaal niks te maken met de vraag die ik stel :X
Misschien in de topictitel niet duidelijk genoeg, ik zou er van maken 'Waar erger jij je aan bij mede-treinreizigers?'.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Top-5 treinergernissen

Bericht door Chrysa »

1. Wat mij betreft mogen luid pratende mensen in de stiltecoupés afgeschoten worden.

Verder nog:
2. Tienerjongens die denken dat het leuk is om je na te roepen. Voel ik me niet veilig bij.
3. Mensen die anderen niet uit laten stappen maar zichzelf meteen naar binnen dringen.
4. Mensen die bij een vierzitje allevier de stoelen claimen, en chagrijnig reageren wanneer je beleefd vraagt of je er alsjeblieft bij mag zitten.
5. Luide mensen in de normale coupe's. Ik heb er geen problemen mee als je belt, maar als ik je vanuit de andere kant van een SLT-4 kan horen praten is het iets te erg.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Top-5 treinergernissen

Bericht door VIRM »

1) Rokers.
2) Lawaai van andere reizigers. In de stiltecoupé wordt vaak genoeg geluid/lawaai gemaakt (aanduidingen kunnen natuurlijk beter) en in de normale coupés moet iedereen in een straal van twintig meter echt weten dat je aan het appen bent of naar je nieuwste BONK BONK nummer aan het luisteren bent.
3) Het niet houden van het links-staan rechts-gaan principe op de roltrap.
4) Fietsen op het balkon, terwijl die tegen de klapstoeltjes aan horen te staan.
5) Ergernis is een groot woord, maar mensen die niet door hebben wat een geleidelijn is, ook al kom je er met groot kabaal aanlopen. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Top-5 treinergernissen

Bericht door Geert »

Mijn periodieke ergernissen:

- Vouwfietsers die over het perron fietsen of over een voetpad bij het station
- Pratende of bellende mensen in een stiltecoupé
- (Luid) bellende mensen in een normale coupé
- Mensen die filmpjes of muziek afspelen over de luidspreker van hun telefoon
- Mensen die door het ov-chipkaartpoortje proberen te lopen waar jij al in/uit staat te checken (bij tweerichtingsverkeer)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Top-5 treinergernissen

Bericht door regenmaker »

Mikos schreef:Maar heeft allemaal niks te maken met de vraag die ik stel :X
Ik erger me nooit zo aan medereizigers. :) Behalve die keer toen iemand ging zingen in de trein. :N
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Top-5 treinergernissen

Bericht door huibf »

Wifi: Online gamen en complete films kijken sowiso killen. 500 MB per dag data lijkt me voldoende per apparaat. Of ben ik dan (42 jaar) ouderwets?
Wil je meer schaf dan een online bundel aan bij je provider.

De rest meer irritatiepuntjes naar NS en haar personeel.

1ste klas rijtijgen in de spits die op het drukste deel van het perron. Zet die dingen helemaal achteraan (dan hebben ze ook de rust).

Machinisten die niet weten 'hoe lang die is' en dus veel te ver doorrijden. Bij een kopspoor en met sleutelkastje voor de slagbomen duurt het tergent langzaam. Wat de conducteur loopt tergent langzaam naar de deur. Gebeurt regelmatig in Deurne.

Afkoppelen van treinstellen in de reguliere dienstregeling. Per direct verbieden.

Optellen van alle niet niet +30 minuten vertaging.
NS zou ballen hebben om trajectdeel-vertragingen op te mogen tellen per week.
Dan zouden ze wellicht wel beter hun best doen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Top-5 treinergernissen

Bericht door Mikos »

En ik erger me aan mensen die die openingspost niet lezen. Daar staat heel duidelijk in vermeld dat ergernissen aangaande de vervoerder in dit topic niet het onderwerp van gesprek zijn.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Top-5 treinergernissen

Bericht door regenmaker »

Ik had het woordje niet gemist, misschien moet je dat even dikgedrukt maken. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Top-5 treinergernissen

Bericht door chemie »

cassie127 schreef:Zoals niet of slecht werkende wifi en een buurman naast je die wel op de wifi zit en film aan het kijken is/aan het gamen is :N
huibf schreef:Wifi: Online gamen en complete films kijken sowiso killen. 500 MB per dag data lijkt me voldoende per apparaat. Of ben ik dan (42 jaar) ouderwets?
Sommige games hebben nog geen 10MB nodig per 10 minuten. Anderen slurpen internet. Hangt er maar net een beetje vanaf.
Wat dat limiet van 500 MB betreft, mij best. Ik zou er prima op kunnen gamen in een rit van 3 uur. :mrgreen:

1. Mensen die hun tas naast zich neerzetten. Ik begrijp best prima dat de tasrekken in de VIRM soms te wensen overlaten, maar een rugtas hoort, naar mijn mening, op de grond thuis. Kijk, als je de trein hebt om tien uur in de avond, maakt het me weinig uit. Maar die tas, zeker om 5 uur in de middagspits, straalt gewoon ascociaalheid uit. Als ik in een metro zit met een grote Ikea tas, en iemand wil naast mij zitten, prop ik mezelf in een onhandige positie... Iemand kan dan alsnog naast mij zitten, wel zo netjes. (:

2. Het niet wachten met instappen terwijl ik nog moet uitstappen. Zo ook, ik sta te wachten bij de schuifdeur de coupé in, maar er staat nog iemand die de trein uit wil. Kan gebeuren, dus ik wacht op die persoon. Bam poef! Ik word gepasseerd door iemand die zoveel haast heeft. Een beetje geduld kan sommige mensen nog eens goed doen. Op Utrecht Centraal stappen er genoeg mensen uit, en is er vaak genoeg een zitplekje voor je beschikbaar, zeker om acht uur in de avond.

3. Sommige persoonlijke issues hoef je niet te bespreken in de trein. Ik snap dat je situatie prut is. Ik snap dat je dit wil uiten, maar moet dat in de trein, waar iedereen je problemen ook hoort?

4. Mensen die uitgebreid hun patat (of ander sterk geurend eten) gaan eten in de trein/bus/ander ov. Ik snap best dat je een krappe overstap hebt en wat wil eten, maar je hebt wel de tijd gehad om het te halen, de trein/bus/ander ov snel in te gaan en dan te eten? Neem toch een kwartier/half uur extra de tijd en eet op het station zelf.

5. Als ik de stilte coupé uitzoek om rustig te studeren, dan wil ik er rust hebben.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast