Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door Ardan »

Mensen die in een stille coupé een appel eten. Doodse stilte, maar om de zoveel seconden een zenuwslopend cccchhhhhh*krak*.
Mensen die niet weten wat ze vooral niet in een trein moeten bespreken, al dan niet aan de telefoon (nog erger).
Ik doe ook maar wat
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door Gekko123 »

Sietse schreef:1. Mensen die de gangpaden niet inlopen terwijl het dringen is om de trein nog in te komen. Bij Arriva hebben ze er zelfs een speciaal omroepbericht voor, en nog blijft de menigte staan :roll:
Mijn ervaring: mensen luisteren gewoon niet naar omroepen over zitplaatsen. Ook als men omroept dat het voorin stervensdruk is en er achterin compleet lege coupés zijn blijft men als sardientjes staan (en uiteraard klagend over de te kleine trein). En dit niet alleen doordeweeks in de spits, maar ook in het weekend.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door cassie127 »

Als ik dan eens in de trein zit en bel praat ik ook nooit hard omdat ik anderen er niet mee wil irriteren/last van mij hebben (A)

Ook al had ik laatst wel de mensen geïrriteerd toen ik na 15 seconden bellen (zonser geïrriteerde gezichten te zien) op de ramen zag dat ik in een stilte coupé van de Vechtdallijnen trein was beland :oops:
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door ODRAIL »

Gekko123 schreef:
Sietse schreef:1. Mensen die de gangpaden niet inlopen terwijl het dringen is om de trein nog in te komen. Bij Arriva hebben ze er zelfs een speciaal omroepbericht voor, en nog blijft de menigte staan :roll:
Mijn ervaring: mensen luisteren gewoon niet naar omroepen over zitplaatsen. Ook als men omroept dat het voorin stervensdruk is en er achterin compleet lege coupés zijn blijft men als sardientjes staan (en uiteraard klagend over de te kleine trein). En dit niet alleen doordeweeks in de spits, maar ook in het weekend.
Vaak komt het voor dat er in het voorste treinstel geen plaats meer is als een trein uit meerdere treinstellen bestaat. En je er vervolgens geen tijd meer hebt om naar het achterste treinstel snel over te stappen (iets met fluiten is niet meer instappen).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door Wubbo »

Het komt ook regelmatig voor bij VIRM-zesjes. Daar kun je je prima beter verdelen maar dat gebeurt lang niet altijd.

Vandaag een mooi voorbeeld: 3 stellen ICM uit Den Haag richting Utrecht. In het voorste stel zat een man of 10, de middelste was half gevuld, in de achterste waren in de voorste bak nog zitplaatsen en in de achterste bak stonden ze in het gangpad. Dat doen de reizigers toch echt zelf.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door Daniel »

Den Haag is daar gewoon extreem in ook. Ik ben in 't weekend weleens de enige inzittende van het voorste stel van een [serie=Intercity|2017|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] geweest tot Gouda, zo wist de conductrice die haar voornemen tot een controlerondje een beetje in rook zag opgaan te melden :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door Durashift »

Wubbo schreef:Het komt ook regelmatig voor bij VIRM-zesjes. Daar kun je je prima beter verdelen maar dat gebeurt lang niet altijd.
Psychologie, denk ik. Er is ruimte.. maar hoeveel? Wat is de kans als ik van bak 1 naar bak 5 loop op een zitplaats? Of zijn die in de tussentijd al gevuld met mensen die van bak 2 en 3 naar 5 verhuizen?

Wubbo schreef: Vandaag een mooi voorbeeld: 3 stellen ICM uit Den Haag richting Utrecht. In het voorste stel zat een man of 10, de middelste was half gevuld, in de achterste waren in de voorste bak nog zitplaatsen en in de achterste bak stonden ze in het gangpad. Dat doen de reizigers toch echt zelf.
Eens, dat laatste. Aan de andere kant, ik kan mij voorstellen dat als de vertrektijd aanstaande is.. reizigers niet gauw geneigd zijn om een aantal treinstellen binnendoor te lopen. Je weet dat het al druk is.. en als de trein gaat rijden, schommelt een ICM zo lekker in de wisselstraat.. :? :evil:

~~~~~~

Staan in het gangpad in een coupé wil ik best doen.. áls ik de zekerheid heb dat ik niet telkens 'gestoord' wordt door passerende reizigers of een HC. Echt elkaar passeren in zo'n gangpad is niet mogelijk.. dus dan zal de 'staander' ruimte moeten maken door tussen 'de benen' van zittende passagiers te gaan staan.. Niet echt aanlokkelijk, wat mij betreft. :(
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door Ardan »

Mensen kijken niet naar de klok. Ze zien de trein staan en denken dan ALTIJD dat ze moeten rennen en snel moeten instappen. Niemand kijkt naar de tijd en de klok. Niemand die er bij na denkt dat ze nog 5 minuten hebben en nog tijd zat hebben om naar voren te lopen. Ik vind het best hoor, ik loop op mijn dooie gemakkie naar het treindeel dat wél lekker rustig is :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door Geert »

In treinen naar Den Haag aan het einde van de spits ga ik liever niet helemaal achterin zitten. Het zou niet de eerste keer zijn dat er nog 2xICM op het aankomstspoor staat en je een enorm stuk terug mag lopen richting hal :X
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door huibf »

Wubbo schreef: Vandaag een mooi voorbeeld: 3 stellen ICM uit Den Haag richting Utrecht. In het voorste stel zat een man of 10, de middelste was half gevuld, in de achterste waren in de voorste bak nog zitplaatsen en in de achterste bak stonden ze in het gangpad. Dat doen de reizigers toch echt zelf.
Dat is niet helemasl waar. Vaak genoeg rijdt de trein tever door op het perron omdat de machinist is vergeten hoeveel bakken hij heeft, de borden niet kan lezen of de borden simpelweg verkeerd staan.
Helmond Spoor 1, Eindhoven 5 en 6 en Deurne 3 zijn typische voorbeelden.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door microshit »

In de situatie van Wubbo kan ik me best voorstellen dat dat echt niets met bakborden te maken heeft. Op een kopstation als Den Haag CS heb je nu eenmaal 1 toegangspunt naar het perron (die brug wordt amper gebruikt), waardoor bovengemiddeld veel mensen gewoon instappen bij de eerste deur die ze zien. Slechts een klein aantal loopt gewoon een stel verder om zo rustiger te zitten.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door Wubbo »

Ik zie ook waarom mijn voorbeeld daarom niet waar zou zijn. Ik gaf dat voorbeeld omdat het ging over slechte reizigersspreiding bij VIRM-zesjes, en ik zag het gisteren gewoon gebeuren dat het ook bij ICM-drietjes het geval was. Staan in de achterste (of voorste, dat maakt natuurlijk niet uit) bak van een ICM-drie terwijl er twee bakken verder in hetzelfde stel nog zitplaatsen zijn komt echt door reizigers zelf.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door fogeltje »

Gekko123 schreef: Mijn ervaring: mensen luisteren gewoon niet naar omroepen over zitplaatsen. Ook als men omroept dat het voorin stervensdruk is en er achterin compleet lege coupés zijn blijft men als sardientjes staan (en uiteraard klagend over de te kleine trein). En dit niet alleen doordeweeks in de spits, maar ook in het weekend.
Hoezo is dat slecht? Als je een hele krappe overstap hebt op je eindpunt en je weet dat de kont van de trein bij de trappen uitkomt, dan is dat een legitieme actie. Ik ben ook wel eens blijven staan achterin een trein terwijl ik wist dat ver voorin plek genoeg was. Maar gezien de vertraging zou de aansluiting op bus heel erg krap worden. Uiteindelijk heb ik de bus precies gehaald, medereizigers uit dezelfde trein niet.
"Een touringcar is geen bus"
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door en-es »

Heb ooit lang geleden zoiets meegemaakt in de IC Berlijn. Ik zag een bejaarde dame staan op het balkon. Ik raak in gesprek met haar en vraag waarom ze staat en of ze een reservering heeft. Dan zegt ze dat ze inderdaad een reservering heeft maar dat haar plek een aantal wagons verderop is. En dan zegt ze dat ze blijft staan omdat ze geen zin heeft om door de trein te lopen met haar bagage.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door SLToilet »

Reizigers die niet eerst bij de automaat teruggaan naar het hoofdmenu waardoor je denkt meteen die eersteklastoeslag voor maar €6 te kunnen kopen :') .

Hoe kan ik die €6 terugvragen? Ik heb naderhand alsnog €9 betaald voor de toeslag omdat mijn chipkaart niet overeenkwam met die op het scherm.

Daarom reizigers: druk ALTIJD op VOLGENDE KLANT voordat je de automaat verlaat, ook als je haast hebt!
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door Ardan »

Dat mogen reizigers inderdaad doen, doe ik zelf ook altijd, maar je kunt zelf ook eerst even kijken wat er op het scherm staat voor je begint ;)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door fogeltje »

Ik heb paar weken terug voor het eerst in tijden (misschien wel jaren) bij een NS-automaat gestaan en mij viel "VOLGENDE KLANT" inderdaad op (persoon voor ons had het niet gedaan, wij na afloop wel). Is dat iets nieuws? Of al langer? Zoals gezegd, ik heb al een tijdje niks meer met NS-automaten gehad.
"Een touringcar is geen bus"
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door cassie127 »

Zit er al een tijdje op zit het beginscherm verandert is. Was een periode dat de ene automaat het wel had en de andere nog niet. Dat lag dan aan of je daar wel of niet een wegwerpkaartjes kan kopen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door Ardan »

Ik zag van de week ineens allemaal poppetjes en lijntjes en alles op het scherm, dat maakt het geheel zo druk dat ik even goed moest kijken waar ik nou moest zijn..
Ik doe ook maar wat
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door Durashift »

SLToilet schreef: (..)

Daarom reizigers: druk ALTIJD op VOLGENDE KLANT voordat je de automaat verlaat, ook als je haast hebt!
Heeft de leverancier van het software programma dan niet ingebouwd dat, na enige seconden van inactiviteit, het scherm vanzelf naar de beginstatus terug springt?
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door Gekko123 »

Dat zit er wel in, maar die tijd is net zodanig lang dat ie dat nog niet heeft gedaan als iemand vrij vlot al bij de automaat wegloopt en jij direct aan de beurt bent.
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door Pooh »

Belangrijker: Is er niet ingebouwd dat geld wordt teruggestort als er iets fout gaat?

Stel dat ik mijn chipkaart voor 50 euro wil bijladen. Ik reken af, en scan mijn pasje dan zo slordig dat het saldo niet wordt bijgeladen (haast, onoplettendheid, problemen met pasje misschien). Ben ik dan mijn 50 euro kwijt? Dat zou wel heel slecht zijn. Ik verwacht dat de automaat dat geld gewoon terugstort?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door Aking »

Natuurlijk niet, Mikos wil ook dit jaar graag weer een kerstpakket... :X
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door MdJ »

Stel je eens niet zo aan :')
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door Suus »

Pooh schreef:Stel dat ik mijn chipkaart voor 50 euro wil bijladen. Ik reken af, en scan mijn pasje dan zo slordig dat het saldo niet wordt bijgeladen (haast, onoplettendheid, problemen met pasje misschien). Ben ik dan mijn 50 euro kwijt? Dat zou wel heel slecht zijn. Ik verwacht dat de automaat dat geld gewoon terugstort?
Of de pin-transactie wordt vastgehouden totdat het opladen gelukt is of je krijgt een waardebon uit de automaat die te verzilveren is bij het loket. Geen idee welk scenario van toepassing is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast