Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Top-5 treinergernissen

Bericht door reisthijs »

Ergernissen:
Instappers die niet genoeg ruimte maken voor uitstappers
Mensen die op een stampvol balkon blijven staan terwijl er nog plaats is in het gangpad
Mensen die links staan op de roltrap. Of mensen die hun koffer links naast zich neerzetten op de roltrap
Mensen die zitten te appen met een telefoon met toetsgeluiden :X

Er worden hier ook ook zaken worden genoemd waar ik me niet aan erger:
Tas op een stoel ligt? Ik vraag gewoon of ik daar mag zitten, niemand die moeilijk doet
Niet gecontroleerd worden? Vind ik alleen maar fijn, scheelt gedoe
Mensen die allemaal door één deur naar binnen willen? Ik kies wel een andere deur
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Top-5 treinergernissen

Bericht door huibf »

Mikos schreef:En ik erger me aan mensen die die openingspost niet lezen. Daar staat heel duidelijk in vermeld dat ergernissen aangaande de vervoerder in dit topic niet het onderwerp van gesprek zijn.
Daarom zet ik het er expliciet bij. Maar goed.
Ik erger me aan dingen die al jaren structureel fout gaat bij de Spoorwegen. Dit weten en struisvogel gedrag vertonen.
Marketing is ook een irritatiepunt. Dingen zo verdraaien dat het positief lijkt... laatste nieuwe: Prijsprikkels. Blijf bij de feiten en noem het ordinaire verhogingen.

Ow ja het omroepen dat de trein op tijd is vertrokken of aangekomen. En dat in een StilteCoupe.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door cassie127 »

Dat instappen voordat iedereen is uitgestapt kan ik mij ook aan ergeren maar meestal heb ik dat niet als ik met de trein reis.... Maar als ik met lijn 9 van Zwolle Station naar Deltion Campus ga
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Tom523
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 20:06

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door Tom523 »

Ik erger mij vooral aan het feit dat mensen soms nogal pissig worden als je netjes vraagt of je er uit mag als je aan het raampje zit.
Daarnaast het feit dat sommige machinisten nog nooit van bakborden hebben gehoord en hun trein van 4 delen maar lekker bij bordje 8 neerplempen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door Ardan »

Lees de topictitel heren, het gaat om ergernissen bij medereizigers!
Ik doe ook maar wat
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door cassie127 »

Ik zag laatst in Zwolle de IC Roosendaal die bij naambordje 4 stopte en de achterste deur niet aan het perron stond en wel open was :shock: :lol:
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door Gekko123 »

Voor mij zin dit misschien wel de twee grootste ergernissen bij medereizigers:

- Fietsen die niet neer zijn gezet bij de aangewezen locatie voor fietsen in de trein (met alle gevolgen van dien qua doorstroming en/of vluchtroutes)
- Mensen die denken dat ze een zitplaatsbewijs kopen met een kaartje 2e klas en daardoor bij een gebrek aan 2 lege zitplaatsen naast elkaar in een coupé 2e klas heel vrolijk 1e klas gaan zitten en dit ook nog eens hardop gaan verkondigen (zodanig dat alle wel betalende reizigers voor de 1e klas dat horen)
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door ODRAIL »

Ardan schreef:Lees de topictitel heren, het gaat om ergernissen bij medereizigers!
Wat mij betreft mag er ook wel een ergernis topic over de ns / ns personeel komen :idea: .
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door trolly »

Het verbaast mij dan weer dat het NS-personeel nog geen topic "Waar erger jij je aan bij medeforummers" heeft aangemaakt (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door Aking »

KM46 schreef:
Ardan schreef:Lees de topictitel heren, het gaat om ergernissen bij medereizigers!
Wat mij betreft mag er ook wel een ergernis topic over de ns / ns personeel komen :idea: .
Wat let je om die te maken? :Y
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door Reiziger Delft »

-Reizigers die op de balkons blijven staan terwijl er gewoon nog zitplaatsen zijn.
-Reizigers die zich meer dan 5 minuten voor vertrek door de eerste deur naar binnen proppen terwijl de trein 12 bakken heeft. ( [serie=Intercity|2017|Amersfoort Schothorst - Duivendrecht - Schiphol Airport11600[/serie] van 8:00 elke dag op Utrecht richting Den Haag)
-Reizigers die aan het gangpad gaan zitten, hun tas op de stoel aan het raam zetten en geïrriteerd zijn als je daar wilt zitten. (met grote bagage kan ik er nog begrip voor hebben)
-Dagjesreizigers die niet stil kunnen zijn in de stiltecoupé, terwijl er nog genoeg plek is in de normale coupé. (in de spits is het wel bijna altijd stil)
-Geluid van whatsapp aan laten staan, waardoor er constant geluidjes voorbij komen.
-Reizigers die niet even hun afval zelf mee kunnen nemen als ze het niet in de prullenbak gepropt krijgen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door Mikos »

De tussenstand die ik opmaak, tussen alle niet-verwante berichten door, is als volgt:

1. Op het balkon blijven staan, terwijl er ruimte in de coupé is.
2. Geluid in de stiltecoupé.
3. Bagage, variërend van op stoelen zetten tot fietsen die niet op de juiste plek staan.
4. Anderszins overlast; geluidjes van telefoons, harde muziek, enzovoorts.
5. Vouwfietsen.
6. Instappers die geen ruimte maken voor uitstappers.
7. Geur van eten.

En de rest wordt minder vaak benoemd. Dat overzicht neem ik mee, aanvullingen hieronder worden natuurlijk ook nog verwerkt. Wellicht leuk als vervolgstap: Wat zou er tegen gedaan kunnen worden of waardoor zou jouw reis aangenamer gemaakt kunnen worden, zodat je je minder of niet meer aan die zaken ergert?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door trolly »

Meer treinen (dus meer deuren en meer balkons, en bovendien minder passagiers per trein, dus minder ergernis)? Of de ritprijs drastisch verhogen. Het nettoresultaat is hetzelfde, en ik begreep dat de NS al in die richting aan het denken is.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door OV-Hobbyist »

IK erger me altijd aan vouwfietsen die in de trein pas worden ingeklapt of al worden uitgeklapt, of, wat in de weekenden vaak gebeurd, dat ze helemaal niet worden ingeklapt en het bijbehorende fietsen op het perron/stationshal/plein.

Ergenis 2: Reizigers die je aangeven dat je in de stiltecoupe stil moet zijn en vervolgens zelf uitgebreid gaan kakelen.
Ergenis 3: Instappers die niet het geduld hebben om uitstappers de ruimte te geven.
Ergenis 4: Reizigers met een 2e klasse kaartje die in de 1e klasse even de telefoon komen opladen en bij controle boos worden op de HC.
Ergenis 5: Reizigers (met name toeristen tussen Schiphol en Amsterdam Centraal) die de bakovergangen niet (durven te) gebruiken en dan maar op het balkon gepropt blijven staan of gemakshalve in de 1e klasse plaatsnemen terwijl er in de volgende bak nog genoeg plaats is in de 2e klasse.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door Lijn 45 »

Eentje die ik in de bus had, en die in de trein ook voorkomt: mensen die op een stoel passen maar (zonder bagage) 2 stoelen innemen (door in het midden of schuin te gaan zitten).
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door cassie127 »

Daar betrap ik mij in de bus nog wel eens op (maar meestal als het rustig is). In de trein zijn de stoelen daarna nu niet zo geschikt voor als in de bus (A)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door SLToilet »

Ik erger me het meest aan:
- Slome sjaken die aan de linkerkant van de roltrap gaan staan terwijl het druk is (houdt ook direct verband met het niet-zo-overstapvriendelijke Den Bosch)
- Slome sjaken die met een slakkengang de trein in- of uitstappen, vooral bij smalle deuren terwijl ze niks hebben wat hen tegenhoudt om het tempo op te voeren. Ze zien er ook niet stoned uit gek genoeg.
- Passagiers die ongeacht welke reden dan ook twee stoelen in beslag nemen en te lui zijn om hun bagage elders op te bergen. Met hoge uitzondering: reizigers met grote bagage die in een vliegtuig alleen in het ruim mag.
- Roddelaars en bemoeials. Ik vind het al gênant hoe mijn oma over alles en iedereen praat waar diegene bij is en mensen aanspreekt om dingen waar je je als normale reiziger je best wel klote van gaat voelen.
- Jonge reizigers die géén plaats afgeven aan ouderen. En dat dan ook nog stellig verdedigen ook. Mijn oma mag dan een roddeltante zijn maar ze heeft wel het recht op een zitplek!
- Reizigers met nikaab of boerka. Één keer meegemaakt in Nederland maar ik word er zó onpasselijk van.

Je Suis een prachtig (of lillek) gezicht!
Laatst gewijzigd door SLToilet op di 13 jun 2017, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door reisthijs »

Een klein, maar regelmatig voorkomend ergernisje: mensen die niet snappen dat je de glazen klapdeuren in de VIRM op kan dúwen. De deur open trekken is onnodig onhandig zeker als er veel mensen uit willen stappen.

Oplossing: handgrepen van die deuren schroeven.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Andrei
Berichten: 115
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 13:28
Locatie: Arnhem/Cluj-Napoca

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door Andrei »

1) Mensen die schaamteloos hard praten in de stiltecoupé en zonder schaamte de boze blikken negeren;
2) Mensen die koffers en tassen een zitplek geven;
3) Mensen die hun afval niet weggooien;
4) Mensen die te hard muziek luisteren;
5) Vrouwen van middelbare leeftijd
Constantia et labore.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door Post »

Mensen die voor de roltrap opeens stil gaan staan met hun rolkoffer om hengsel in te schuiven. En dat benden nog een keer opnieuw doen om hem uit te schuiven. Vooral als het druk is erg vervelend.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door trolly »

Andrei schreef:5) Vrouwen van middelbare leeftijd
:Y

Afschaffen!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door Hainje »

Idd, kudtbabyboomers!!1!
🍉
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door Durashift »

Mikos schreef:De tussenstand die ik opmaak, tussen alle niet-verwante berichten door, is als volgt:

1. Op het balkon blijven staan, terwijl er ruimte in de coupé is.
(..)
Uh? Degene die zich eraan ergert zit / staat dus in de coupé?

Wát is dan precies de ergernis?
Iemand mag die keuze toch maken? Liever op het balkon staan dan mijzelf ergens op een nog nét beschikbare, muffe, stoel vouwen in de coupé.
Soms is het traject zodanig dat je al weet dat bij een volgende stop die coupé leegloopt.. en je dan dus gewoon keuze hebt waar te gaan zitten. :)
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door Lijn65 »

In willekeurige volgorde:
- Mensen die vinden dat hun dikke koffer perse op de stoel naast hun moet staan. Een klein tasje of rugzakje kan prima, dat doe ik zelf ook vaak genoeg, als er iemand wil zitten kun diegene altijd nog vragen of je daar mag zitten (sommige mensen vragen zelfs als de stoel vrij is). Maar met een dikke koffer is daar geen beginnen aan.
- Mensen die hun rommel niet opruimen en/of de meest ranzige dingen doen op hun stoel. Nu kun je wel zeuren op de NS om het niet of slecht schoonmaken, maar als veel mensen hun rommel gewoon laten liggen is er voor de schoonmakers ook geen beginnen aan. Sommige mensen realiseren zich blijkbaar niet dat er nog weer anderen van de trein gebruik willen maken.
- Mensen die praten in de stiltecoupé. Spreekt voor zich. (met de nadruk op spreekt :lol: )
- Mensen die uitstappers geen ruimte geven.
- Al het overige asociale gedrag als lawaaierig zijn; breeduit zitten; enz.
Basislijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Waar erger jij je aan bij de medereiziger in de trein?

Bericht door Daniel »

Durashift schreef:
Mikos schreef:De tussenstand die ik opmaak, tussen alle niet-verwante berichten door, is als volgt:

1. Op het balkon blijven staan, terwijl er ruimte in de coupé is.
(..)
Uh? Degene die zich eraan ergert zit / staat dus in de coupé?

Wát is dan precies de ergernis?
Nee, degene die zich ergert staat nog op het perron en kan niet instappen doordat de balkons propvol staan of mag zich eerst met pijn en moeite door dat balkon heen wringen om alsnog ruim in het gangpad te gaan staan. En in sommige gevallen komt het zelfs voor dat je nog kunt zitten terwijl het balkon al volgepropt staat.
Je mag uiteraard vrijwillig op het balkon blijven staan, maar blokkeer dan a.u.b. niet gelijk de doorgang.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten