OVer je reiservaringen in september 2017

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OVer je reiservaringen in september 2017

Bericht door Bemined »

Maar de 523 stond vanmorgen wel netjes gecombineerd en wel op het emplacement :D

Verder, wat een gigantisch drama, en wat een afgang van de bijsturing zeg -o- Vanaf halverwege de ochtend reed de [serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] als enige trein tussen Rotterdam en Gouda. Wat doe je dan? Juist: lekker korte ICM treinen vinden. Men heeft zowel de DDZ8 als de DDZ10 combinatie kwijtgemaakt overdag, waardoor er in de spits nu een uurdienst met ten hoogste drie stellen ICM gereden wordt hier. En dan heeft die [serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] ook nog eens een kering van 10 minuten in Rotterdam waar men nog altijd geen oplossing voor heeft bedacht, ondanks het feit dat bijna elke trein tot nu toe de kering niet haalde door de diverse beperkingen op dit traject. En dat terwijl het emplacement van Rotterdam helemaal vol staat en dubbeldekkers zelfs in de aanbieding zijn vandaag.

Overigens is het mij volstrekt onduidelijk waarom de [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] ook opgeheven is, er zou slechts bij Gouda een storing zijn, de [serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] en [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] kruisen elkaar pas tien kilometer verderop, twee wisselstraten verder. Je zou toch zeggen dat één van die wissels wel zou moeten werken.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in september 2017

Bericht door Wubbo »

Die hele afhandeling van die storing bij Gouda is mij ook niet duidelijk, naar Den Haag zag ik op de actuele vertrektijden zelfs midden in de spits een trein met een losse ICM, en ook daar reed slechts een uurdienst heen. Ik heb dus vandaag maar eens creatieve routes uitgeprobeerd (heen via Alphen a/d Rijn, terug via Schiphol).
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in september 2017

Bericht door ODRAIL »

En ... werkten die creatieve routes?
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je reiservaringen in september 2017

Bericht door waldo79 »

Vanochtend beduidend drukker dan vanmiddag. Heenweg besloten om vanuit Ut via Ledn te gaan reizen. Via de [serie=Sprinter|2017|Den Haag Centraal - Utrecht Centraal7800[/serie] belandde ik in Woerden waar ik een tot de ramen gevulde [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] kon nemen naar Leiden. De aansluitende [serie=Intercity|2017|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie] naar Gvc was dan weer heel rustig.

Terugweg de tram gemist naar Den Haag Centraal, daarom maar lopend naar NOI gegaan. Zowel de [serie=Intercity|2017|Vlissingen - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] naar Leiden als [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] waren niet al te druk, met slechts een beperkt aantal mensen wat moest staan. Gevolg is dan wel dat je 27 minuten staat te koekeloeren in Utrecht.

Overigens moest ik zelf de ideale reisroute uitstippelen aangezien de reisplanner me vrolijk door de stremming heen stuurt :(
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2017

Bericht door Geert »

Dramastoring inderdaad. Persoonlijk had ik geluk doordat ik (toevallig) 2x met een [serie=Intercity|2017|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] reisde, die als enige trein dus wel reed tussen Utrecht en Den Haag (1x/uur dus). Vanochtend had ik de eerste doorgaande trein, die linkerspoor reed bij Zoetermeer en ongepland extra stopte op Zoetermeer Oost. Vervolgens weer naar rechts en voor Moordrecht aansluiting weer naar links, om vervolgens volledig linkerspoor de brug bij Gouda op te rijden (gek gezicht!) en daarna weer door te wisselen naar het normale perronspoor in Gouda.

In Gouda stroomde de trein vol met reizigers die daar al enige tijd stonden te wachten, wat ook flink wat staanplaatsen opleverde. Die reizigers zullen wel erg blij zijn geweest dat voor vertrek in Den Haag het derde stel ICM afgekoppeld was zodat er maar 7 bakken ICM richting Utrecht reden :X Door al het gewissel van spoor etc. wel +15.

Terugweg verliep iets soepeler, de trein van half 7 uit Utrecht was relatief rustig (stoel naast me was leeg) en tot Gouda verliep alles voorspoedig. Vanaf Zoetermeer weer linkerspoor richting Den Haag, en bij Ypenburg weer terug naar rechts, om met +10 aan te komen. Het had erger gekund...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2017

Bericht door Suus »

De 523 vertrok vandaag gecombineerd en wel op tijd in Rotterdam. Niet van het juiste spoor (op donderdag is dat spoor 15) maar van spoor 11. Dus werd ICD 905 naar spoor 12 gespoorwijzigd, maar als je slechtziend bent mag je dat niet weten want handmatig omroepen op dat tijdstip is blijkbaar nog niet mogelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in september 2017

Bericht door ODRAIL »

Als dit vaker gebeurd is dit iets voor het "Doorgeefluik" van Mikos :idea: :wink: .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2017

Bericht door Suus »

Ik heb er nog niet aan gedacht of dit een planmatige afwijking is. Zal eens op de vertrekstaat kijken. De 500 staat normaal ook niet op spoor 15 namelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OVer je reiservaringen in september 2017

Bericht door Bemined »

Die 523 is gewoon bijna elke dag bezet spoor ingepland, op maandag en dinsdag staat deze op spoor 14 gepland terwijl daar ook trein 512 staat, en op woensdag en donderdag staat deze op spoor 15 waar dan ook de 7725 staat. Alleen op vrijdag is de 523 op een vrij perronspoor gepland, te weten spoor 12, dat zo vroeg in de ochtend nog niet gebruikt wordt door de HSL.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2017

Bericht door Suus »

Zowel vorige week als deze week stond op donderdag de 523 op spoor 11 en de 905 op spoor 12. En van dat laatste weet ik dus eigenlijk niet of dat normaal is voor een donderdag, zal straks eens kijken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: OVer je reiservaringen in september 2017

Bericht door Frank93 »

Vanavond lijn 129 gehad. Net na Noordbeemster was een tractor te water gegaan dus moest eventjes omrijden. Dat was het probleem zeker niet want in Purmerend heb je genoeg wachttijd.

Op de terugweg net na Zuidoostbeemster zie ik iets met grote lichten aankomen. Ik dacht het zal wel een tractor zijn. Het voertuig kwam dichterbij en het bleek de kraanwagen te zijn die net de tractor uit het water had geholpen. Natuurlijk was het op een weg waar je als bus en vrachtwagen elkaar niet kan passeren dus de kraanwagen besloot achteruit te rijden totdat er een passeermogelijkheid kwam. Het gevolg was +10 op de teller helaas.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2017

Bericht door Etienne »

Vandaag was ik in Zuid-Limburg op jacht naar de kleine busjes. Op lijn 54 van Geleen naar Hulsberg had ik echter pech.
Op de rit die ik had reed geen MB Sprinter, maar een vervangende MB Vito (of te wel een auto). Was ook wel privévervoer, aan de buitenkant was niks van enige herkenning te zien dat dit lijn 54 zou zijn. :N
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Wageningen1998
Berichten: 985
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: OVer je reiservaringen in september 2017

Bericht door Wageningen1998 »

Nog nooit meegemaakt: Intercity Den Helder van 12:31 uit Arnhem zal niet verder rijden dan Utrecht C ivm vieze trein, in Utrecht staat aan de andere kant van het perron een schone trein klaar. Klasse NS :pos: , mag ook wel eens gezegd.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2017

Bericht door ArrivaBas »

Een I11-rijtuig achterop de 9256, gespot te Ddzd. :shock:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2017

Bericht door Suus »

Ja, dacht hem ook al gezien te hebben in de tuin van Rotterdam Centraal, maar had geen zin te wachten om het te verifiëren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jensch_
Berichten: 25
Lid geworden op: za 15 dec 2012, 13:02

Re: OVer je reiservaringen in september 2017

Bericht door jensch_ »

Dat klopt, ik was vanmorgen de treinbegeleider van de 9219 en daar zat inderdaad een I11 A rijtuig (niet toegankelijk) in de stam. De stam bestond zelfs uit 8 rijtuigen: 1I11A rijtuig, 3 I6B rijtuigen en 4 I10B rijtuigen. Keerde in Rtd terug als 9228.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2017

Bericht door Daniel »

Blijkbaar hebben die weekendtreinen in de Noordoost toch een onhandig aantal passagiers om de inzet goed op af te stemmen... losse stellen zijn vaak wat te krap, maar twee stellen soms weer wat ruim. Maargoed, 't was wel lekker rustig als enige passagier in de 1e klasse van de 677 tussen Gouda en Utrecht (in Utrecht verdrievoudigde het aantal passagiers daar wel :P )
En optimaal gebruik op het bedoelde traject van een van de gratis weekend-overgangsbewijzen die ik had ontvangen wegens drukte in de treinen Groningen - Rotterdam in het weekend natuurlijk zo :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je reiservaringen in september 2017

Bericht door JWM »

Ik vind de dienstregeling dit weekend sowieso maar vreemd in elkaar zitten. Een paar rariteiten:

Er zijn werkzaamheden tussen Haarlem en Leiden waardoor alle 4 de Intercity's tussen Haarlem en Amsterdam Centraal ook zijn geschrapt. Ter compensatie rijdt er 2x een extra sprinter die dus ook Halfweg en Spaarnwoude aan doet waardoor daar dus 6x per uur een trein stopt.

Er zijn ook werkzaamheden tussen Zwolle en Amersfoort. Hierdoor rijdt de Intercity uit Zwolle naar Lelystad i.p.v. Amersfoort, drie minuten achter de reguliere IC aan om vervolgens lang stil te staan in Lelystad en verder in het pad van de IC Lelystad - Dordrecht (die normaal op zondag niet eens in de polder komt) naar Den Haag Centraal (door andere werkzaamheden). Wat is de meerwaarde?

Alle Intercity's vanuit Schiphol naar Amersfoort rijden door naar Enschede waardoor die uit Den Haag nu eindigen in Amersfoort. Waarom eigenlijk?

De Intercity Schiphol - Heerlen/Venlo heeft geen deel naar Venlo, die reizigers moeten in Eindhoven overstappen. Als dat is omdat het Heerlen-deel niet verder kan dan Weert zie ik die logica ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2017

Bericht door Suus »

Je vergeet nog dat de intercity's uit Rotterdam naar Groningen en Leeuwarden dit weekend hun eindpunt hebben in Deventer, maar dat doorgaande reizigers uit Rotterdam naar Zwolle wordt geadviseerd door middel van de toeslagvrije ICD naar Schiphol te reizen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je reiservaringen in september 2017

Bericht door JWM »

Dat vind ik dan weer wel een keurige oplossing. Het gaat dan ook niet zozeer om de reizigers uit Rotterdam maar om Utrecht en Amersfoort. De reguliere trein Amersfoort - Deventer sluit namelijk slecht aan op de trein naar Zwolle.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2017

Bericht door Daniel »

JWM schreef:Alle Intercity's vanuit Schiphol naar Amersfoort rijden door naar Enschede waardoor die uit Den Haag nu eindigen in Amersfoort. Waarom eigenlijk?
Ha, daar was ik net op Somda ook al over in discussie. Vond het maar een rare oplossing voor het feit dat er niet in Schothorst gekeerd kan worden (daar zijn blijkbaar ook werkzaamheden) want de andere kant op worden hierdoor ook nog op willekeurige tijden de cross-platform overstaps verbroken. Dat levert gelijk twee extra overstaps op voor reizigers uit Twente richting Den Haag, in Amersfoort haal je immers de overstap een perron verder niet waardoor je in Utrecht (of Gouda) nog een keer mag overstappen.
Het zou te maken hebben met het moeten passen van de kering op de IC naar Amsterdam van de ICs uit Utrecht die anders conflicten zou geven, maar als ik OVtijden erbij pak zie ik dat men geregeld situaties heeft gecreëerd waarbij de IC naar Schiphol van spoor 5 vertrok en die naar Den Haag van 6 of 7, als er iets conflicteert dan is het dat wel met twee gelijktijdig vertrekkende treinen die elkaar moeten kruisen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2017

Bericht door Daniel »

De werkzaamheden op de Maaslijn van dit weekend zullen trouwens vermoedelijk wel wat langer gaan duren: eerst moet dit opgeruimd worden :shock:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OVer je reiservaringen in september 2017

Bericht door Bemined »

Volgens mij zitten alle cross-platformoverstappen in Amersfoort er nog in hoor: men gebruikt of spoor 4 richting Gvc en spoor 5 richting Shl, of spoor 6 richting Gvc en spoor 7 richting Shl. En dat kan allemaal gelijktijdig.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2017

Bericht door Daniel »

Kijk maar eens op OVtijden naar de situatie van gisteren, komt zeer regelmatig Schiphol van 5 en Den Haag van 7 in voor. En dan opeens weer een paar uur alles van 4/5 met cross-platform waarna er weer een paar uurtjes volgen met vertrek van verschillende perrons.
Vandaag is de situatie overigens weer anders zag ik omdat de [serie=Sprinter|2017|Amersfoort Vathorst - Weesp - Amsterdam Centraal15800[/serie] weer tot Schothorst kan rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in september 2017

Bericht door VIRM »

Gisteren wild eik in Zaandam de [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] van 10:53 naar Eindhoven nemen. Op spoor 5 stond echter een defecte trein (goed neergezet, want dat is echt veel beter dan een defecte trein op de vrije baan :pos:). De HC van die trein stond buiten en verwees mij door naar perron 4. Hij kwam even later naar mij toelopen om te vertellen dat er nog een vertraagde [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] als eerste zou vertrekken, en kwam alweer snel terug met de mededeling dat de [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] toch als eerste zou gaan. :pos: Geen controle gehad op weg naar Eindhoven, wel weer een overenthousiaste student die de railcatering deed. :) De [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] reed zelfs met een VIRM8.

Later met de [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] van Eindhoven naar Utrecht van 15:02, die zelfs met een VIRM10 reed. Gelukkig blijft deze trein in Eindhoven lang aan het perron staan, zodat ik het achterste treinstel (een VIRMm) kon vermijden. In Utrecht riep Tuffy om dat reizigers naar Den Haag moesten omreizen via Amsterdam Zuid vanwege een defecte bovenleiding. Mijn IC van 16:00 reed echter gewoon, en gelukkig met een ICM. *O* Daar de enige controle van de dag gehad: een HC die niet zo heel veel snapte van een niet-ingecheckte Weekend Vrij en een 2-naar-1 toeslag die ik via de OV Chip Plus-klantenservice had gekocht maar die dus niet op de kaart verschijnt. Heerlijk. :mrgreen: Bij aankomst in Den Haag Centraal 16 minuten overstaptijd op de pendel naar HS. Die stond al keurig klaar, dus kon plaatsnemen in de eerste klas en na 10 minuten vertrekken maar. :) Kortste treinserie van Nederland dit weekend denk ik. :P

Op de terugweg naar Zaandam reed de IC van 23:56 uit Den Haag Centraal naar Amsterdam Centraal met een VIRM10.
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten