Toekomst

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Toekomst

Bericht door Mikos »

Toekomst

Afgelopen week heb ik afscheid genomen van de Railpocket. De Railpocket was het apparaat waarmee conducteurs zichzelf in dienst kunnen melden, reisadviezen op kunnen vragen, boetes kunnen verwerken, tellingen van het aantal reizigers in een trein door kunnen geven en verstoringsinformatie ontvangen. Daarnaast zat er een kaartlezer op waarmee we de verschillende soorten vervoerbewijzen kunnen controleren. Maar zoals dat gaat in een wereld waarin apparaten niet langer dan een aantal jaar meegaan (denk aan je mobiele telefoon), werd er al een hele tijd gewerkt aan de opvolger van de Railpocket. Omdat er heel veel in dat ene apparaat zat en er op een bepaald moment meer aandacht werd geschonken aan de opvolger, ging de Railpocket zienderogen achteruit. De batterij hield het met heel veel moeite een hele dienst vol en ook de kaartlezer die er in verwerkt zat werd met de dag trager. Een trein controleren duurde langer en bij sommige kaarten duurde het zo lang voordat de kaart uiteindelijk gelezen was, dat de reizigers soms aan zichzelf gingen twijfelen of ze wel hadden ingecheckt, want anders had ik de kaart al wel terug gegeven. Maar in plaats van te onderzoeken wat er mis was gegaan, stond ik gewoon te wachten tot de kaartgegevens ingeladen werden.

Die tijd is voor mij voorbij; met een nieuwe telefoon en een nieuwe kaartlezer ben ik weer helemaal bij de tijd. De kaartlezer gaat met gemak vier diensten mee zonder opgeladen te hoeven worden en het lezen van een kaart gaat bijna sneller dan het aannemen en teruggeven ervan. Het is allemaal even wennen nu we allerlei apps hebben gekregen om mee te werken en het is nog flink zoeken naar wat ze waar in hebben gestopt, maar dat is vaak met nieuwe snufjes. Voorlopig ben ik weer helemaal voorbereid op de toekomst!

Afbeelding
Ik sta in Zwolle naast de Intercity richting Rotterdam, waar een deel aan de voorzijde wordt bijgeplaatst voor de avondspits. Nadat dat is gedaan en de remproeven zijn goedgekeurd is het tijd voor vertrek. Maar terwijl ik de deuren sluit voor vertrek, staat er ineens een dame naast me op het perron. De rangeermachinist vraagt haar of ze ook mee wil, waarna ze aan mij begint te vragen:
“Meneer?”
Maar op het moment dat ik met het vertrekproces bezig ben, ben ik bezig met veiligheid en heb ik even geen tijd voor allerhande vragen. Ik negeer de vrouw, mijn collega adviseert haar om in te stappen, waarna we vertrekken en ik haar de gevraagde aandacht geef. Ik leg haar eerst uit dat ik geen tijd heb om vragen te beantwoorden wanneer we bezig zijn met de vertrekprocedure, daarna vertelt ze dat ze is weggelopen uit een situatie met huiselijk geweld en nu onderweg is naar een Blijfvanmijnlijf-huis aan de andere kant van het land. Maar haar vriend heeft alles van haar afgepakt, dus ze heeft ook geen geld of een telefoon en ze wil graag naar de plaats van bestemming bellen om te zeggen dat ze wat later gaat zijn door een seinstoring bij Gouda. Ik geef haar mijn telefoon, waarmee ze gaat bellen. Wanneer ik aan mijn controleronde begin krijg ik die weer terug en neemt ze plaats in de coupé. Zodra ik bij haar kom, begint ze nog eens te vertellen dat ze dan ook geen kaartje heeft, maar dat wist ik al. En dus schrijf ik er een voor haar. Om te voorkomen dat haar partner er achter kan komen welke bestemming ze vandaag heeft is het met dit soort dingen altijd even opletten geblazen dat de rekening niet naar haar eigen adres wordt gestuurd, maar naar het tijdelijke adres. En zo reist ze haar toekomst tegemoet.

Wie kennelijk ook weggelopen zijn, waren de twee meisjes die ik samen met een collega aantrof onderweg vanuit Baarn naar Utrecht.
“Ja, nou, we hebben geen kaartje...”
Want?
“We werden achtervolgd door een jongen, dus we zijn zomaar de trein in gerend om weg te komen.”
Wanneer ik vraag waar ze dan naar toe willen, is het antwoord Bilthoven. Wat een toeval dat de trein die kant op gaat! Maar er zit een bepaalde nonchalance in dit meisje, dat duidelijk haar vriendinnetje op sleeptouw heeft genomen. Die zit er allemaal een heel stuk minder op te wachten. We vragen om identiteitsbewijzen, zodat we een kaartje voor de dames kunnen schrijven. Die krijgen we, waarna we een kaartje voor ze maken. Het meisje probeert het verhaal nog wat te verduidelijken en is vooral zichzelf aan het overtuigen dat ze het zo op de juiste manier hebben gedaan, want dat gaat haar bij mij niet lukken.
We handelen het verder af en controleren de rest van de trein. We nemen ergens plaats in de tweede klas en beginnen met onze administratie. Maar omdat we om en om de trein laten vertrekken, ben ik er even niet bij waar we nu precies zijn. Op het moment dat mijn collega even later de trein doorkijkt en vertelt dat het vriendinnetje duidelijk boos is op het meisje, omdat ze nu een zonnebril heeft opgezet zodat ze elkaar niet meer aan hoeven te kijken, moet ik heel even nadenken. Zitten ze nog in de trein, dan? Mijn collega wijst in de richting achter me en zegt van wel. Dan moeten we de kaartjes ook nog even aanpassen, want dan zijn ze helemaal niet in Bilthoven uitgestapt, maar gaan ze dat doen te Utrecht Centraal. En zo vallen de dames met hun flinterdunne verhaaltje nog verder door de mand. De rekening wordt thuisgestuurd.

Met twee collega’s ben ik onderweg richting Roosendaal vanuit Nijmegen. We zijn gezamenlijk de trein aan het controleren en op die ene mevrouw die verkeerd had ingecheckt na, was iedereen voorzien van een geldig kaartje. Een ander was ook voorzien, maar nu niet meer, omdat iemand in de coupé mijn collega een chipkaart heeft gevonden. Wanneer we helemaal vooraan in de trein op het balkon staan, tovert mijn collega de kaart tevoorschijn om die eens nader te bestuderen.
“Hmm, om vijf over zeven ingecheckt in Nijmegen. Dan kon hij nog wel eens in deze trein zitten,” zegt ze, terwijl ze de kaart uitleest. “Of is hij misschien net uitgestapt in Oss?”
En dan reageert een jonge jongen die tegen de deur naast haar staat ineens vanuit het niets:
“Oh, die is van mij!”
Ze verifiëren of de kaart echt van hem is en het klopt nog ook.
“Dat is toeval! Nou, dan mag je die mevrouw die hem gevonden heeft wel even gaan bedanken, anders was je de kaart nu kwijt geweest.”
En zo lopen ze achter elkaar aan de coupé in om de vrouw die de kaart afgegeven heeft daadwerkelijk te gaan bedanken. Hij met een knalrode kop. Daarna gaat hij tegenover de vrouw zitten en vervolgen wij onze weg.
Ook hij is weer klaar voor de toekomst.

Conducteur Mike
Laatst gewijzigd door Mikos op ma 18 sep 2017, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Toekomst

Bericht door Aking »

Begrijp ik dus goed dat je geen railpocket meer hebt, maar dat deze in je telefoon zit verwerkt?
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Toekomst

Bericht door mijack1985 »

Aking schreef:Begrijp ik dus goed dat je geen railpocket meer hebt, maar dat deze in je telefoon zit verwerkt?
Nee er komt een nieuwe Mobiele chipkaart lezer (opvolger railpocket) en een nieuwe smartphone met alle NS apps (mijn dienst app, service coach etc.).

Ik werk nog met de oude vertrouwde Railpocket :mrgreen:
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Toekomst

Bericht door Aking »

Maar de lezer is alleen een lezer en gekoppeld aan je Mobiel? Of krijg je daadwerkelijk twee stand-alone apparaten?
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Toekomst

Bericht door mijack1985 »

Aking schreef:Maar de lezer is alleen een lezer en gekoppeld aan je Mobiel? Of krijg je daadwerkelijk twee stand-alone apparaten?
Het zijn wel 2 stand-alone apparaten. Smartphone is de S7. En de lezer is puur voor lezen. Op een of ander manier zullen ze misschien wel gekoppeld met elkaar zijn, maar datbweet ik niet zeker en ik werk er nog niet mee. Dus kan er niet veel over zeggen. Mijn tijd komt nog :mrgreen:
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Matt
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06

Re: Toekomst

Bericht door Matt »

Leuk om te lezen. :) Ik merk ook dat het soms lang kan duren voordat een chipkaart gelezen is. Soms duurt het zelfs langer dan de in-/uitcheckpaaltjes bij Syntus en Arriva. (en dat duurt ook veel te lang ...)
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Toekomst

Bericht door dennistd »

Gisteren trof ik al twee hc's met de nieuwe apparaten. Het is een smartphone (Samsung Galaxy s? zo te zien) in een soort houder waar aan de boven- en achterkant extra spul in zit (zoals de kaartlezer maar ongetwijfeld ook een dikkere accu).
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Toekomst

Bericht door Mikos »

We hebben een aparte smartphone, een S7, en een apart apparaat om chipkaarten mee te lezen. Deze zijn aan elkaar verbonden middels draadloze techniek, zodat bijvoorbeeld trajectinformatie gekoppeld is, wat weer terug te vinden is op de chipkaart nadat deze gecontroleerd is. Zoals men bij Veolia vroeger al deed, krijg je dan een Controle-punt op je chipkaart bijgeschreven. Daarmee wil men in de toekomst eventueel grijsrijden proberen tegen te gaan, maar dat is nog toekomstmuziek. De lezer bevat daarnaast ook een Reisplanner.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomst

Bericht door Suus »

Mikos schreef: krijg je dan een Controle-punt op je chipkaart bijgeschreven.
Wie was die SP'er in Boxmeer ook alweer die hierover rechtszaak na rechtszaak voerde?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Toekomst

Bericht door Aking »

Dus jullie laten tegenwoordig ook al sporen na op die vermaledijde kaart?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Toekomst

Bericht door Mikos »

:Y
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Toekomst

Bericht door Daniel »

Leuk verhaal weer :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Toekomst

Bericht door dennistd »

Krijgen jullie nu ook de mogelijkheid om ov-chipkaarten in te checken? Bij Syntus kan dat wel namelijk, en dat is zeker bij dagkaarten of eenmalige chipkaarten wel handig: ze zijn niet nogmaals te gebruiken, maar je hoeft ook niet meteen een boete te schrijven.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Toekomst

Bericht door Mikos »

Nee, ook dat is toekomstmuziek en wellicht iets dat we ook niet moeten willen. Straks checkt niemand meer in... Voor de CT-kaartjes heb ik mijn stempeltang en een watervaste stift. (A)
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Toekomst

Bericht door dennistd »

Dat doe je natuurlijk alleen als je het verhaal van degene vertrouwt, eigenlijk hetzelfde wanneer je ze nu de trein uit laat gaan om alsnog in te checken. Zoals het nu gebeurt mis je de inkomsten van het instapstation tot waar ze alsnog inchecken. Vraag je ze naar waar ze ingestapt zijn dan kun je ze alsnog op dat station inchecken.

Nog even wat anders: ik heb mijn OV-chipkaart in een flapje van de portemonnee zitten, achter een goed transparant venster. Laatst was er een hc met een oude railpocket die zei dat met de nieuwe de hem dan niet meer kon scannen op die manier. Gisteren ging het echter prima met de nieuwe apparatuur. Was dat dan kantinepraat of is er nog een andere versie op komst?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Toekomst

Bericht door Mikos »

Het nieuwe apparaat is heel precies met wat er wel en niet gescand kan worden. Het kan op zich wel, maar het heeft ook mijn voorkeur dat iemand mij de kaart overhandigt, zodat ik de kaart er precies onder kan houden en het proces met een paar seconden voorbij kan zijn.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Toekomst

Bericht door VIRM »

Wat voor apps worden er zoal op die S7 gezet?
Beul van de blindegeleidelijn
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Toekomst

Bericht door Etienne »

Gisterenmiddag had ik in de IC van Zwolle naar Gouda ook een HC die met een smartphone de kaarten scande, dat gaat inderdaad veel sneller :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Toekomst

Bericht door Mikos »

Op de smartphone worden wij van speciaal voor NS ontwikkelde apps voorzien, waarin wij onze registraties kunnen maken. Niet iets wat je in de Playstore tegen gaat komen. :wink:
En het is geen smartphone waarmee we scannen, het is een aparte kaartlezer.
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Toekomst

Bericht door dennistd »

Kun je op die smartphone zelf eigenlijk ook apps installeren? Met Rijdendetreinen en OVinfo zou de informatievoorziening een stuk beter worden denk ik namelijk (A)
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Toekomst

Bericht door Mikos »

Uiteraard, het is een gewone smartphone die we ook voor beperkt privégebruik mogen benutten. Met de Reisplanner Xtra kom ik echter een heel eind, naast de interne apps. :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Toekomst

Bericht door Geert »

dennistd schreef:Kun je op die smartphone zelf eigenlijk ook apps installeren? Met Rijdendetreinen en OVinfo zou de informatievoorziening een stuk beter worden denk ik namelijk (A)
Uit ervaring weet ik dat aardig wat HC's dat ook doen (A)
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Toekomst

Bericht door VIRM »

Voordat je het weet zit je te Tinderen met je HC. :mrgreen:

Maar wat voor interne apps zijn dat zoal, Mikos (als je daar iets over mag vertellen)?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Toekomst

Bericht door marvinkok »

Geert schreef:
dennistd schreef:Kun je op die smartphone zelf eigenlijk ook apps installeren? Met Rijdendetreinen en OVinfo zou de informatievoorziening een stuk beter worden denk ik namelijk (A)
Uit ervaring weet ik dat aardig wat HC's dat ook doen (A)
Machinisten ook (A)
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15330
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Toekomst

Bericht door ODRAIL »

Mikos schreef: krijg je dan een Controle-punt op je chipkaart bijgeschreven.
Bij Arriva is dit al een tijdje de gang van zaken. Heb dit een keertje gehad op de Vechtdallijnen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten