Dagdienst

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Dagdienst

Bericht door gliderfighter »

Geheel tegen de verwachting in, na al het water dat naar beneden kwam, werd het nog bijzonder mooi weer. Het is nog flink mistig, maar een half uur later is dat voorbij.
Ik check de omleidingen en zie dat er een niet bij staat, namelijk een die ik nodig heb als ik de MAT-rit ga rijden. Gelukkig krijgen we de omleidingen ook via de email en weet ik dus zeker dat de omleiding geldig is. Ik zal daarom sowieso door Vught door moeten, een andere weg zal veel langer duren. Als ik de tunnel op de randweg uitrijd, wordt je al geforceerd om rechtsaf te slaan. Daar begint de ellende, want iedereen moet via deze manier naar de snelweg. Hier zitten ook nog eens de nodige touringcars tussen, omdat er geen treinen tussen Den Bosch en Tilburg rijden. Ik blijf ongeveer 5 minuten stilstaan, waarna ik eindelijk kan doorrijden. Ik overweeg nog om de route van lijn 9 te pakken, maar blijkbaar is het stoplicht op de Bosscheweg het probleem. Ik begin op de halte Vijverbosweg met 9 minuten vertraging, tsja. Na het Centraal Station is de bus op 1 persoon na leeg en rij ik bijna alle vertraging weg richting Maaspoort. Door de omleiding die hier van kracht is, ben ik 5 minuten te vroeg op de Troelstradreef. De persoon stapt hier uit, omdat hij vergeten was dat ik niet de wijk in ging. Een frisse ochtendwandeling dus. Bij de rotonde met de Zwartbroekweg, zie ik ongeveer 10 mensen staan bij de bushalte van lijn 7. Er zit hier vlakbij een hotel en er staan wel vaker toeristen te wachten op een bus die niet in het weekend rijdt. Na wat geluid en handgebaren, snappen ze dat ze een andere bushalte moeten hebben.
Op halte Maasoever komt een kat aanlopen, ik sta buiten de bus en ik word uitverkoren om de kater aandacht te geven. Ondertussen vraagt een passagier of lijn 7 soms sneller is op het station. Ja, maar niet in het weekend. Hij stapt in en loopt door, nadat ik vraag of hij toevallig een kaartje wil kopen, begrijpt hij dat ik het wel in de gaten houd en koopt hij alsnog een kaartje.

Bij Lugteren stapt een man in, die zich apart gedraagt. Hij ruikt niet naar alcohol, maar is niet helemaal vast op de benen. Bij de halte Eimeren moeten we tijd afwachten door de omleiding die hier van kracht is. Ik zie ook dat de bus aangeeft dat het dakluik open is, iets wat ik in bijna 2 jaar nog nooit heb gezien, met wat voor weer dan ook. Ik loop even de bus in om te kijken of ik iets kan zien, maar dat is niet zo. De man denkt dat ik naar hem kom kijken en vertelt mij dat ik gewoon moet zitten, dat hij strak staat en dat ik gewoon moet rijden. Ik verklaar dat ik niet naar hem keek, maar zijn remmen zijn al losgegooid. Ik moet van de meneer meteen gaan rijden, wat ziektes later geeft een vrouw aan dat de man niet zo agressief moet doen. Ondertussen wachten we nog steeds tot het tijd is. De tirade blijft doorgaan en hij besluit met wat ziektes en vingers de bus te verlaten. We maken er een melding van, zodat de rest gewaarschuwd is.

Op het station stap ik over op een andere omloop en begin ik te rijden op lijn 1. Deze lijn heeft vooral ouderen te vervoeren en vaak geven deze ouderen ook een kleine fooi, ondanks dat ze gewoon inchecken. Dan verplicht je toch wel om een wat extra service te verlenen. Op de Zuidwal komen we natuurlijk weer in de file te staan, wat niet abnormaal meer is. Terwijl ik door Kruiskamp rij, staat de Brandweer met twee voertuigen op de weg. Ik voel de bui al hangen dat ik niet verder kan. Gelukkig leggen ze wat materiaal aan de kant en kan ik via de stoep verder rijden. Nadat ik op CS aankom heb ik namelijk pauze, zul je net zien dat je pauze aan je neus voorbij gaat.

Na mijn pauze heb ik een klein pakket aan lijnen, met elk 3 minuten keertijd tussen de paartjes lijnen. Ik begin met lijn 2-12. Wie komt daar aanlopen? Mijn grote vriend van die ochtend, die nu niet meer agressief is. Ik licht ASL nog in om te laten weten dat hij er weer is. Ik vertrek een minuutje te laat vanaf CS en sluit op de Zuid Willemsvaart aan bij de file. Met +5 draai ik dan eindelijk het kanaal over, door de omleiding haal ik weer tijd in. Na lijn 12 heb ik lijn 3-13. Dit geeft hetzelfde feest; ik verlaat de Zuid Willemsvaart met +4. Ik rij het hele rondje en kom toch redelijk op tijd op de Zuid Willemsvaart in. Lijn 8 en 9 mogen omrijden, de rest moet via de binnenstad. Ik sluit achteraan de rij auto's die de parkeergarage bij de Arena in willen. Na 7 minuten kan ik eindelijk verder rijden, na wat inhaalwerk kan ik door. Het is intussen 5 minuten na vertrektijd en ik sta net op CS. Op het moment dat mijn lijnfilm naar 6 - Empel gaat, komt een grote groep mannen mijn kant op. Of ik naar Maaspoort ga. Dat ga ik tot op zekere hoogte, het ligt er aan waar je moet zijn. Ze gaan bowlen en willen een retourtje. 11 man maal 6 euro. Gelukkig betaalt 1 persoon, waarna we met 8 minuten vertraging van CS wegrijden. Wat zal er nu gebeuren? Juist, de Zuid Willemsvaart. Met 10 minuten vertraging draaien we het water over en zoals deze lijn is ingedeeld, die vertraging krijg je er niet meer uit. Er stappen nog genoeg mensen in en de Zuid Willemsvaart ligt er rustiger bij. We komen zodoende 4 minuten te laat op CS om aan te vangen met lijn 12, die natuurlijk al weg had moeten zijn. Gelukkig hoeft er maar 1 iemand mee en zijn we snel weer weg. Op een van de laatste haltes wilt een vrouw een enkeltje kopen. Natuurlijk begint ze te klagen dat ze in Alkmaar maar 1 euro hoefde te betalen, daar zit ik natuurlijk op te wachten. Ik bepaal de prijzen niet en Den Bosch is Alkmaar niet. Door de omleiding op lijn 2 kom ik met -4 aan op het station. Prachtig op deze manier, veel vertraging oplopen en tijdens je laatste rit te vroeg aankomen ook, waarna je zonder wachten in de POD auto naar de garage kunt rijden.

De wereld van het openbaar vervoer, waar je van alles kunt meemaken.

Nu ik misschien de aandacht heb, weet iemand wie de busfotograaf is die vandaag stond te fotograferen bij het station in Den Bosch in de ochtend? Ik heb natuurlijk heel vriendelijk mijn hand opgestoken en als ik de foto kan krijgen, zou dat erg leuk zijn!

Muchos thankos for reading.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Dagdienst

Bericht door Durashift »

Leuk om weer eens een verslag te lezen. :pos:

Als ik je goed begrijp was het dus al vroeg druk, toen je met de MAT-rit al in de file belande?
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Dagdienst

Bericht door gliderfighter »

Klopt inderdaad. Gedurende de hele dag alleen maar vertragingen.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dagdienst

Bericht door Chrysa »

Is Den Bosch altijd zo druk? Heb die paar keren dat ik daar ben/er iets hier over lees het idee dat het daar altijd de hele dag filerijden is...

Hoe is het afgelopen met de man die 'strak staat'?
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Dagdienst

Bericht door Durashift »

^^ die was later op de dag niet meer strak.
:)
gliderfighter schreef: (...)Ik begin met lijn 2-12. Wie komt daar aanlopen? Mijn grote vriend van die ochtend, die nu niet meer agressief is. Ik licht ASL nog in om te laten weten dat hij er weer is. (...)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Dagdienst

Bericht door Aking »

Klein technisch dingetje, je eerste en vierde alinea zijn vrij lang en dat levert op mobiel een vrij lange lap tekst op (A)
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Dagdienst

Bericht door gliderfighter »

Chrysa schreef:Is Den Bosch altijd zo druk? Heb die paar keren dat ik daar ben/er iets hier over lees het idee dat het daar altijd de hele dag filerijden is...

Hoe is het afgelopen met de man die 'strak staat'?
Hij stapte enkele haltes verderop uit bij de Monseigneur Diepenstraat. Toen ik lijn 12 ri Rompert, pak hem beet 3u later, reed kwam ik hem tegen bij het stoplicht bij de halte Orthen, waar hij door rood liep en bijna onder de bus belandde.
In Den Bosch hebben we uiteraard het zeer goede transferium systeem. Ondanks dat, wil iedereen graag in de parkeergarage parkeren onder de Arena. Hier komt dus een lange file te staan, zeker als de garage vol zit en niemand uit de rij gaat. Bij het kruispunt hebben ze nu de verkeerslichten weggehaald, wat op dit soort drukke momenten niet erg goed is. Hierdoor komt als het ware het hele centrum vast te staan. Op de Zuidwal is dit precies hetzelfde, niemand denkt na en parkeert bij het Transferium, wat vele malen goedkoper is.
Je ziet dit fenomeen vooral wanneer het goed weer is en iedereen een dagje naar de stad gaat voor wat shopings of een drankje.
Durashift schreef:^^ die was later op de dag niet meer strak.
:)
gliderfighter schreef: (...)Ik begin met lijn 2-12. Wie komt daar aanlopen? Mijn grote vriend van die ochtend, die nu niet meer agressief is. Ik licht ASL nog in om te laten weten dat hij er weer is. (...)
Haha nee klopt, maar toen ik buiten de bus ging bellen, kwam hij wel naar buiten. Hij bleef om zich heen kijken of er niemand aankwam en toen ik instapte, stapte hij ook weer in. Apart figuur :')
Aking schreef:Klein technisch dingetje, je eerste en vierde alinea zijn vrij lang en dat levert op mobiel een vrij lange lap tekst op (A)
Excuus, ik heb geschreven zoals het verdeeld was, ik heb vandaar geen rekening gehouden met de mobiele gebruikers. Ik zal proberen hier rekening mee te houden voor een volgende keer.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten