Dit is jullie eindhalte

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Dit is jullie eindhalte

Bericht door gliderfighter »

Als buschauffeur rij je door de hele regio, op de meest aparte tijden. De ene dienst rij je ergens om 5:00, de andere keer rij je er om 23:00. Ieder tijdstip kent zijn eigen volk en zijn eigen gebruiken. Waar je in de ochtend vaak tegen een muur praat, is het in de avond juist andersom. De tongen zijn vaak wat losser en er kan vast en zeker wat meer.

Een tijd terug was dat echter andersom. Zoals sommigen het eerst hadden gelezen, was er een persoon onder invloed van drugs. Deze persoon draaide door op het moment dat ik iets in de bus ging controleren. Drugs; dat zal vast een avond iets zijn. Timecheck: 09:30.
Op een avond was ik last-minute uitgeleend aan Uden. Hier had ik een avondje 157'en. Uden-Oss-Uden, pauze, Uden-Oss-Eindhoven-Uden. Richting Eindhoven kom ik bij Veghel Corridor, wat jongeren hebben alcoholflessen bij zich, het meeste laten ze buiten, toch nemen ze wat mee. Het blijft rustig, maar ze zijn wel aangeschoten. Opeens hoor ik een fles door de bus rollen en in een verder lege bus, dat valt wel op. Ik krijg meteen oogcontact met een van de heren door mijn binnenspiegel en hij begrijpt het, fles oprapen en in de prullenbak.

Ik zou de laatste 157 van die avond zijn en niet verder rijden dan Hobostraat. Vlak voor Eindhoven kom ik een collega uit Den Bosch tegen, hij rijdt met de 156 richting Den Bosch. Op het station van Eindhoven aangekomen staat er weer een horde mensen te wachten. Ook hier zit een dronken persoon bij die zijn beklag bij mij doet. De chauffeur van de 156 heeft hem laten staan terwijl hij stond te wachten. Een tikkeltje agressief is hij wel, maar hij koopt zijn een kaartje. Door de mate van alcoholgebruik kan hij niet erg vast op zijn benen staan en hij laat al zijn wisselgeld vallen, hij heeft allebei zijn handen nodig om zich overeind te houden.

Op Koningsdag was ik ook op Eindhoven Centraal aanwezig. Mijn opdracht was om versterkingsritten uit te voeren. We zitten ongeveer 3 uur in de kantine met 6 chauffeurs, waarna we een-voor-een eruit worden geroepen. Ik pak alleen de 305 met mijn Volans bus en rij hem op en neer naar Veghel Hintelstraat. Wanneer ik terugkom mag ik meteen voor een tweede maal weg, wederom 305 tot en met Veghel. Wanneer ik weer terug ben in Eindhoven is het chaos. Een kleine 500 man staan op/in/nabij perron G te wachten op, jazeker,de 305. De beveiligers welke in de deuropening staan houden de ene na de andere bierfles of kapsalon buiten de deur. De derde rit 305 rij ik tot ik leeg ben. De reguliere 305 en laatste 305 tot Oss is ook later en ik moet alvast inladen en wegwezen. Uiteindelijk gaan we rijden en het is een gezellige boel. Er wordt gezongen en gedaan, maar zolang er niets kapot wordt gemaakt is het goed. Na Uden busstation is het rustiger maar de harde kern is blijven zitten. Als we richting het ziekenhuis rijden, beginnen ze op de ramen te bonken en begint het op vandalisme te lijken. Ik zet de bus stil en geef ze de keus, flessen met of zonder de personen eruit. Ze zijn ondanks de alcohol slim en gooien de flessen naar buiten. Ik moest rijden tot ik leeg was. Oss Centraal station stappen de laatste mensen uit, niemand is ingestapt bij mij, maar bij de 305 die pal achter mij rijdt.

Recentelijk rij ik op zaterdagavond de 156 van 22:03 richting Eindhoven. De bus is aardig rustig en in Schijndel stapt een kleine groepje meiden uit. De halte erna staan er weer 15 meiden te wachten die naar Sint Oedenrode gaan. Daarna is het weer redelijk rustig, tot ik bij Wolfswinkel kom. Daar zie ik in het donker een flink aantal donkere gestaltes staan dat richting Eindhoven moet. De Amerikaanse red cups nog in de handen willen ze instappen. De wietlucht is ook niet te overzien. De overtuigen elkaar om de alcohol weg te gooien, een enkele fles smokkelen ze natuurlijk mee. Terwijl we doorrijden is het erg rumoerig. Ik heb het vermoeden dat ze roken, maar kan het niet zien. De verkeersleiding deelt mij mee dat er niemand in de buurt is die kan helpen en dat het aan mij is of ik ze eruit zet. Bij Tempellaan komt er weer een grote groep meiden de bus in, de jongens zijn nu maximaal aanwezig. Tussen Tempellaan en TU Eindhoven zie ik duidelijk dat er een rookt, het dakraam gaat ook steeds open. Als ze een sigaret naar voren gooien en ik de vuurstukjes door de bus zie vliegen is het klaar. Balen dat ik het niet eerder heb gedaan, stop ik bij TU Eindhoven en gooi de achterdeur open. Handrem er op en naar achteren lopen. "Heren, dit is jullie eindhalte." Zo droog als maar kan komt het uit mijn mond. Ze smeken om mee te mogen, het is tenslotte nog maar 1 halte. Ze zullen zich gedragen, maar dat is wel te laat. Het duurt even, maar dan gaan ze er uit. Wat dreigementen later en ze zijn definitief weg. Heel de achterkant is leeg, behalve 1 jongen. Ik vraag of hij er bij hoort, maar het blijkt iemand te zijn die er al zat en geen kant op kon. We rijden weg en de meiden beginnen massaal te zingen. Die zijn blij dat die gasten weg zijn.

De terugrit, tsja, laten we daar maar niet over beginnen.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Dit is jullie eindhalte

Bericht door busfanNL »

Wat een verhaal. Goed gehandeld zou ik zeggen. :Y
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dit is jullie eindhalte

Bericht door Etienne »

Net als met een conducteur, is het leven van buschauffeur elke weer anders. Goed gehandeld :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Dit is jullie eindhalte

Bericht door nvdw »

gliderfighter schreef:Ook hier zit een dronken persoon bij die zijn beklag bij mij doet. De chauffeur van de 156 heeft hem laten staan terwijl hij stond te wachten. Een tikkeltje agressief is hij wel
Dan weet je dus meteen waarom die collega hem liet staan...

Overmatig alcoholgebruik = garantie voor overlast. Gelukkig heb ik er relatief weinig mee te maken (ook al rijd ik geregeld weekends en avonddiensten) maar ik heb er ook wel eens eentje laten staan.

Laveloos de bus aan de kant zwaaien met je halveliter, tsja... Lopend is het gelukkig net zo ver.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Dit is jullie eindhalte

Bericht door gliderfighter »

Klopt inderdaad, sommige gasten doen het er ook echt om. Ik heb er daarom een gewoonte van gemaakt om de camera knop in te drukken, dan zijn er in ieder geval vloeiende beelden van de betreffende personen vanaf instappen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Dit is jullie eindhalte

Bericht door Aking »

Camera knop?
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Dit is jullie eindhalte

Bericht door gliderfighter »

We hebben een knop waarmee je de camera's 30fps oid kunt laten filmen, ipv iedere seconde oid een foto. Is geen noodknop, maar je laat door middel van die knop de camera's voor een bepaalde tijd filmen in 30fps was het geloof ik.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Dit is jullie eindhalte

Bericht door Raymond »

Ik ben eigenlijk meer verbaasd dat er standaard maar 1 frame/seconde wordt opgeslagen. Als je pech hebt, hebben de camerabeelden dan nog geen nut, omdat je dan mogelijk net een essentieel shot mist.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Dit is jullie eindhalte

Bericht door gliderfighter »

Het zou best kunnen dat mijn gedachten achterhaald zijn, maar dit is wat mij eerst is verteld.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dit is jullie eindhalte

Bericht door Michael »

Dit bericht mag verwijderd worden
Laatst gewijzigd door Michael op do 02 nov 2017, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Dit is jullie eindhalte

Bericht door bartjemestrom »

Bij Arriva is het zo dat als de cameraknop bediend wordt er 15 minuten vóór en ná van alle camera's in de bus wordt opgeslagen op een aparte plek.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten